Aktualnie czytasz:
Jak zarejestrować skuter, motorower lub motocykl?
24

Choć na zewnątrz nadal chłodno, to słońce coraz częściej pojawia się na niebie zwiastując, że sezon coraz bliżej. Widać to także w salonach i na aukcjach internetowych, gdzie właścicieli znajduje coraz więcej skuterów. Po zakupie wymarzonego sprzętu jedynym, co dzieli nabywcę przed wolnością śmigania jest rejestracja skutera. Dziś opisujemy jak zarejestrować skuter krok po kroku.

Jeżeli ktoś do tej pory nie rejestrował żadnego pojazdu, zapewne nie wie dokładnie jak przebiega proces rejestracji. Gdy dodamy do tego, że rejestracja skutera nowego, używanego i sprowadzonego trochę się od siebie różnią, powstaje kilka pytań. Mam nadzieję, że znajdziecie na nie odpowiedzi w poniższych poradach.

 

Zarejestrowanie nowego skutera jest najprostsze.

Zarejestrowanie nowego skutera jest najprostsze. Potem już tylko wystarczy przygotować nasz nowy pojazd do drogi.

Rejestracja nowego skutera (kupionego w Polskim salonie). Wraz z zakupem nowego skutera powinniśmy otrzymać od salonu Fakturę VAT, zawierającą dane sprzedającego oraz kupującego, markę i model pojazdu, numer ramy oraz cenę. Oprócz tego do faktury powinien być też dołączony Wyciąg ze świadectwa homologacji, który określa, że dany pojazd jest przeznaczony do ruchu i spełnia określone wymagania (w naszym przypadku motoroweru), niekiedy dodatkowym załącznikiem może być także dowód opłacenia cła (jeśli skuter został wyprodukowany poza UE). Wraz z tymi dwoma (lub trzema) dokumentami oraz dowodem osobistym udajemy się do Wydziału Komunikacji, pod który podlegamy.

W WK w informacji powinniśmy dostać do wypełnienia Wniosek o rejestrację, na którym znajdują się dane posiadacza pojazdu (nasze), oraz informacje o pojeździe. Musimy także udać się do okienka kasowego w celu uiszczenia opłaty 111zł 50gr, która w rozbiciu wygląda następująco:

  • dowód rejestracyjny – 54zł + 0,50zł opłata ewidencyjna
  • pozwolenie czasowe – 13,5zł + 0,50zł opłata ewidencyjna
  • tablica rejestracyjna – 30zł
  • znak legalizacyjny – 12,5zł + 0,50zł opłata ewidencyjna
Wniosek o Rejestrację można pobrać z internetu i już w domu przygotować ten dokument, zyskując czas w urzędzie

Wniosek o Rejestrację można pobrać z internetu i już w domu przygotować ten dokument, zyskując czas w urzędzie

Z wypełnionym wnioskiem i potwierdzeniem wpłaty idziemy do informacji po numerek, a następnie do odpowiedniego okienka. Przedstawiamy tutaj Fakturę, Wyciąg z homologacji, Wniosek o rejestrację oraz potwierdzenie zapłaty i dowód osobisty. Po wprowadzeniu wszystkich danych do komputera urzędnik wyda nam tablice rejestracyjną z naklejką legalizacyjną, tymczasowy dowód rejestracyjny oraz przybije na fakturze pieczątkę „Pojazd zarejestrowano (nr rejestracyjny i data)”. Będziemy musieli także podpisać kilka papierków. Na stały dowód rejestracyjny musimy czekać około miesiąca, warto wcześniej telefonicznie sprawdzić, czy dowód jest już do odbioru.

Z dowodem rejestracyjnym udajemy się do towarzystwa ubezpieczeń, aby wykupić polisę OC – odpowiedzialności cywilnej. Najtaniej zapłacimy w PZU lub w Warcie – koszt powinien wynieść maksimum 100zł.

Teraz możemy już przystąpić do procesu docierania skutera.

Rejestracja używanego skutera (zarejestrowanego w Polsce). Kupując używany skuter, sprzedający powinien nam przekazać dowód rejestracyjny oraz polisę ubezpieczenia OC (ważną na przynajmniej 30 dni). Umowę kupna-sprzedaży warto sporządzić na wydrukowanym z komputera formularzu lub odręcznie napisać, gdyż niekiedy urzędnicy robią problem np. z umowami z gazety Anonse (choć owe problemy są w świetle prawa bezpodstawne).

Polisa OC powinna mieć ważność przynajmniej 30 dni, ponieważ tyle wynosi okres wypowiedzenia umowy, jeżeli chcemy zmienić ubezpieczyciela, np. na firmę w której mamy ubezpieczone inne pojazdy. Jeżeli pozostajemy przy dotychczasowym ubezpieczeniu, powinniśmy się udać do towarzystwa ubezpieczeń w celu zgłoszenia kupna pojazdu i przepisania umowy na naszą osobę (ten obowiązek ciąży także na sprzedającym). Okres 30 dni daje nam czas na zarejestrowanie pojazdu oraz następnie na przepisanie polisy OC – w tej kolejności, gdyż zmianie może ulec numer rejestracyjny pojazdu.

Nie można zapomnieć uzupełnieniu deklaracji PCC-3. Nawet jeśli wysokość transakcji nie zobowiązuje nas do odprowadzenia podatku.

Nie można zapomnieć uzupełnieniu deklaracji PCC-3. Nawet jeśli wysokość transakcji nie zobowiązuje nas do odprowadzenia podatku.

W pierwszej kolejności powinniśmy zgłosić się wraz z dowodem osobistym oraz umową kupna-sprzedaży do Urzędu Skarbowego, aby wypełnić formularz PCC-3, czyli opłacić „Podatek od czynności cywilno-prawnych” – mamy na to 14 dni od daty kupna pojazdu. Ten punkt nie dotyczy osób, które zakupiły skuter na Fakturę VAT np. od komisu, gdyż płatnikiem podatku jest w tym przypadku sprzedający. Podatek od kupna pojazdu wynosi 2% jego wartości, przy czym urzędnicy mogą porównać wartość skutera z umowy z tą ze swojej bazy i np. powiedzą nam, że na formularzu powinniśmy wpisać wyższą kwotę, gdyż cena została zaniżona. W takiej sytuacji pomocna może być adnotacja na umowie k-s, np. że pojazd wymaga poprawek lakierniczych. Po przyjęciu przez urzędnika formularza i podpisaniu go, dostaniemy blankiet do wpłaty podatku z wpisaną odpowiednią kwotą na konto Urzędu Miasta – najlepiej zapłacić ją od razu w okienku. Dla własnego bezpieczeństwa najlepiej wypisać formularz w dwóch egzemplarzach i poprosić o potwierdzenie pieczątką na naszym egzemplarzu – w razie zginięcia deklaracji mamy potwierdzenie, że ją złożyliśmy i dowód wpłaty, że opłaciliśmy. Uwaga, jeżeli pojazd kupiliśmy za cenę poniżej 1000zł, to jesteśmy zwolnieni z podatku, jednak nadal należy złożyć formularz PCC-3 w celu potwierdzenia zwolnienia.

Dalsza część rejestracji przebiega identycznie jak w przypadku zakupu nowego skutera – udajemy się do Wydziału komunikacji w celu wypełnienia wniosku i złożenia opłat. Musimy przy tym zabrać ze sobą dotychczasową tablicę rejestracyjną, gdyż może ona zostać wymieniona na inną z lokalnymi numerami, lub zostanie naklejony nowy znak legalizacyjny. Jeżeli skuter jest na blachach z naszego miasta, powinniśmy zapłacić 30zł mniej za rejestrację, gdyż zostają stare numery rejestracyjne.

Rejestracja skutera sprowadzonego z zagranicy. Proces rejestracji skutera sprowadzonego z zagranicy przedstawimy na podstawie Niemiec, w przypadku innych krajów pochodzenia (zwłaszcza spoza UE) warto zapytać w WK o dokumenty niezbędne do rejestracji. W czasie załatwiania spraw warto za na bieżąco robić po kilka kserówek wszystkich dokumentów, aby w razie czego mieć stosowną podkładkę.

Z uwagi na to, że przed wrześniem 2004 roku motorowery w Niemczech nie podlegały rejestracji (rejestrację otrzymywało się od ubezpieczyciela, wraz z polisą OC), kupując taki pojazd od sprzedającego powinniśmy dostać kartę dopuszczenia do ruchu (Betriebserlaubnis) oraz umowę kupna-sprzedaży – warto na tej ostatniej dopisać po niemiecku, iż ówczesne przepisy nie wymagały rejestracji. W przypadku rejestracji po wrześniu 2004, oprócz owej karty i umowy powinniśmy otrzymać także dowód rejestracyjny (Fahrzeugschein) z wpisem o wyrejestrowaniu (Abmeldung). Jeżeli komuś się wydaje, że brakuje tu zielonego papierka to dla przypomnienia: motorowery i motocykle o pojemności do 125ccm nie posiadają Briefu.

Zarejestrowanie pojazdu z zagranicy jest nieco skomplikowane i kosztowne. Niezbędne są badania techniczne, wynajęcie tłumacza przysięgłego i wizyta w Urzędzie Skarbowym.

Zarejestrowanie pojazdu z zagranicy jest nieco skomplikowane i kosztowne. Niezbędne są badania techniczne, wynajęcie tłumacza przysięgłego i wizyta w Urzędzie Skarbowym.

O ile nie sporządziliśmy umowy kupna-sprzedaży w dwóch językach, to niezbędne będzie przetłumaczenie owej umowy. Nie robi to jednak dla nas różnicy, gdyż trzeba przetłumaczyć dowód rejestracyjny i kartę dopuszczenia do ruchu. Tłumacz przysięgły za stronę A4 bierze średnio 20zł, więc za tłumaczenie wszystkich dokumentów powinniśmy zapłacić nie więcej niż 80zł.

Następnie musimy udać się do okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, w celu wykonania przeglądu zerowego – pierwszego w kraju. W wyniku przeprowadzonego badania otrzymujemy „Dokument identyfikacyjny pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą”, zawierający wszystkie dane pojazdu, oraz „Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu”, potwierdzający zgodność z wymaganiami dla motorowerów. Koszt tego badania to 116zł. Jeżeli pojazd przywieźliśmy w stanie uszkodzonym, opłata za badania może być odpowiednio wyższa.

Następnie udajemy się do Urzędu Skarbowego, celem złożenia wniosku VAT-24 o wydanie „Zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu”. W owym wniosku musimy umieścić dane zawarte w przetłumaczonych dokumentach oraz w dokumentach z SKP. Jednocześnie musimy dokonać wpłaty na konto Urzędu Miasta kwoty 160zł, a potwierdzenie wpłaty dołączamy do składanego wniosku. W terminie 7 dni będziemy mogli odebrać od US dokument VAT-25, czyli wymienione powyżej „zaświadczenie”.

Reszta procesu rejestracyjnego przebiega dokładnie tak jak przy kupnie nowego skutera w kraju – udajemy się do WK z całym kompletem dokumentów, które zebraliśmy do tej pory oraz z wszystkimi tłumaczeniami. Po dokonaniu wszystkich czynności musimy jeszcze ubezpieczyć skuter i możemy śmigać do woli.

Teraz nie pozostaje nic innego jak nie zapomnieć o odebraniu stałego dowodu rejestracyjnego przed utratą ważności dotychczasowego papieru. Mamy na to miesiąc.

Ważne dokumenty do pobrania:

Więcej w dziale: Rejestracja Skutera.
Ubezpiecz swój skuter 15% taniej.

Fot.: Skuterowo.com
Zobacz także:
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
30%
Interesujące
30%
heh...
9%
Że co?
9%
Grrrr!
11%
Smutne
11%
O autorze
Zdjęcie profilowe MichalWujak
MichalWujak
Świetny dziennikarz i zarazem fachowiec. Wynikiem jego zamiłowania do majsterkowania jest ogromna ilość literatury poradnikowej. | Redakcja |
24 Komentarze
  • Zdjęcie profilowe axyt
    15 lutego 2011 at 06:46

    „Polisa OC powinna mieć ważność przynajmniej 30 dni, ponieważ tyle wynosi okres wypowiedzenia umowy” – Leszku, pozwolę się nie zgodzić z tym co napisałeś. W praktyce jak kupimy pojazd, którego polisa kończy się w dniu kupna to tego samego dnia udajemy się do ubezpieczyciela i wypowiadamy umowę lub przepisujemy na siebie. Jeśli polisa OC jest nie opłacona na kolejny rok, to i tak jest zawarta – wtedy nie mamy możliwości zmiany ale będziemy musieli opłacić za okres „do końca roku polisowego” zaś sprzedawca za okres za jaki jej nie opłacił czyli do dnia sprzedaży.

  • Zdjęcie profilowe MichalWujak
    15 lutego 2011 at 17:32

    Napisałem tylko o jednym wariancie (aby OC było na przynajmniej 30 dni), gdyż w praktyce raczej rzadko się zdarza, aby ktoś sprzedawał skuter, któremu lada dzień wychodzi OC. Fakt, że bez wypowiedzenia umowy ta odnawia się automatycznie jest dla mnie oczywisty, ale rzeczywiście można też było zawrzeć to w opisie. Tym niemniej dzięki za spostrzegawczość :).

  • Zdjęcie profilowe darioone
    15 lutego 2011 at 18:00

    VAT-24 stosuje dla pojazdów które mają więcej niż rok lub przejechane więcej niż 6 tys km,jeśli te wartości będą nie przekroczone to pojazd uznaje się jako nowy i trzeba opłacić tak zwany VAT-25 czyli podatek a to już grubo przekroczy wymienione 160 złoty!Pamiętajcie o tym żeby przy zakupie używanego skutera w krajach UE poprosić sprzedawcę o wpisanie mniejszej kwoty zakupu jeśli jest tak jak wyżej bo inaczej kwota zakupu 11-to miesięcznej „używki” z przebiegiem 5,5 tys km może wynieść tyle co zakup nowego w kraju! PS.Wiem to z własnej autopsji!

  • Zdjęcie profilowe uzytkownick
    15 lutego 2011 at 20:46

    ile dni mam na zarejestrowanie motoroweru od dnia wystawienia faktury przez sklep?

  • Zdjęcie profilowe MichalWujak
    15 lutego 2011 at 20:53

    Słyszałem o tym, Dario. Przy sprowadzaniu motocykli jest to szczególnie upierdliwy precedens… Ale od czego są na allegro ludzie od korekty licznika, co prawda podciągnięcie przebiegu w górę a tydzień później powrót do normalnego stanu to dla takich ludzi coś dziwnego, ale z pewnością wychodzi taniej niż zapłacenie tego podatku. A czy jakoś ma się prawo do tego, gdy moto jest uszkodzone, choćby tylko na papierze?

    uzytkownick, jeżeli moto nie było do tej pory rejestrowane (jest to nówka sztuka) to chyba nie ma ograniczenia czasowego, w końcu na tych samych zasadach skutery są importowane do kraju. Dopiero po pierwszej rejestracji zaczyna się łańcuszek właścicieli i polisy OC, którego nie można przerwać.

  • Zdjęcie profilowe uzytkownick
    15 lutego 2011 at 20:56

    dzięki Michale.
    Chodziło mi właśnie o nówkę ze sklepu.

  • Zdjęcie profilowe axyt
    16 lutego 2011 at 20:32

    „co prawda podciągnięcie przebiegu w górę a tydzień później powrót do normalnego stanu” – przecież nikt w skarbówce nie ogląda licznika w skuterze, weryfikacji poddawane są tylko dokumenty więc należy wpisać w umowę odpowiedni przebieg i tyle…

  • Zdjęcie profilowe darioone
    16 lutego 2011 at 20:57

    W skarbówce nie oglądają co prawda licznika ale robią to na przeglądzie i tam stan licznika jest wpisywany w papierku z badania technicznego który to papier ląduje w wydziale komunikacji a ten znowu wydział wystawia odpowiedni papier do urzędu skarbowego który dajmy na to stwierdza że pojazd kupiony w Niemczech ma 11 miesięcy i stan licznika 5500 km następnie kwalifikuje go jako nowy i każe bulić podatek wat (czyste zdzierstwo!) który przecież Niemiec u siebie przy kupnie już zapłacił!I tak podsumujmy:skuter np 2500 zł +wat 575 zł +przegląd 116 zł + wydział kom.112 zł + tłumacz około 80 zł= 3383 złote a nowy kosztował wtedy w kraju około 3200 !!!NIE DAJCIE SIĘ ZROBIĆ W KONIA!!!

  • Zdjęcie profilowe darioone
    16 lutego 2011 at 21:08

    To tylko przykład,w moim przypadku był roczny z przebiegiem 1100 km(Niemiec jeżdził nim na działkę) a ja ponad tydzień czasu zmarnowałem na załatwienie tych wszystkich pierdół jeżdząc po różnych urzędach!ISTNY CYRK!Jeśli chcecie tego uniknąć to 1.wpisujemy w umowie niższą cenę. 2.zawyżamy stan licznika. 3.dogadać się z diagnostą żeby wpisał zawyżony stan licznika 4.kupujemy nowy skuter w kraju.Wybór należy do was.Pozdrawiam.

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    19 lutego 2011 at 14:27

    W przypadku jeśli wartość pojazdu nie przekracza 1000 zł to owszem – nie płacimy 2% jego wartości ale należy uiścić opłatę w wysokości 17 zł na koszty manipulacyjne. Przynajmniej tak jest w Mławie.

  • Zdjęcie profilowe monkeykong
    20 lutego 2011 at 15:18

    Jak kupiłem skuter w salonie i mam na niego Fakturę VAT to musze udać sie do Urzędu Skarbowego? z tego artukułu rozumiem, że nie muszę tak?

  • Zdjęcie profilowe MichalWujak
    20 lutego 2011 at 15:24

    Nie musisz, bo podatek masz wliczony w cenę towaru (skutera) – odprowadza go sprzedający (salon).

  • Zdjęcie profilowe monkeykong
    20 lutego 2011 at 18:45

    Dzieki za szybka odpowiedź

  • Zdjęcie profilowe Raf
    2 marca 2011 at 13:50

    W związku z nowymi przepisami o przeglądzie dla motorowerów, sprawdzane tez będzie czy motorower ma ważny przegląd.
    To taka drobna uwaga, bo w chwili obecnej tak miałem (zameldowanie innym miejscu, czyli zmiana dowodu spowodowana zmianą adresu, pierwsze pytanie jakie padło to czy jestem po przeglądzie / lub nadal jest ważny przegląd w związku z wejściem nowych przepisów).

  • Zdjęcie profilowe marcink52
    18 lipca 2011 at 10:26

    TU http://www.pojazd.pwpw.pl/ można sprawdzić czy dowód można już odebrać.

  • Zdjęcie profilowe mermi
    16 sierpnia 2011 at 08:38

    Uwaga! Jeśli chodzi o rejestrowanie chińczyka z marketu, to sprawdżcie czy wam wpisali na fakturze numer SAD, bo bez tego jest kiszka i tak jak ja będziecie musieli zasuwać do marketu po korektę…

  • Zdjęcie profilowe rebeluch
    16 maja 2013 at 19:08

    Czyli co mam zrobić kupując motorower od innego człowieka ? Co potrzebne do zarejestrowania , proszę o porade krok po kroku.

  • Zdjęcie profilowe pEuGeOcIK
    16 maja 2013 at 20:36

    umowa oc wazy przeglad tablica rejestracyjna i to wszycho

  • jm
    3 sierpnia 2015 at 13:43

    Warto odświeżyć info o polisie (30 dni jest już nieaktualne) oraz napisać parę słów odnośnie kiedyś obowiązującego przepisu dotyczącego przeglądu, który był bezterminowy 😉

  • adabol
    29 września 2015 at 11:43

    Witam. Moze ktoś sie orientuje. Chciałbym kupić skuter nowy w polsce ale pierwszej rejestracji dokonac w Austrii. Czy tak mogę zrobić ?. Jezeli tak to co nalezy zrobić po kolei ? Czy tlumaczyć jakieś dokumenty ? A moze to sie nie oplaca i lepiej na mijscu kupić uzywany bo nowe sa dosyć drogie ? pozdrawiam

  • blabla
    22 czerwca 2016 at 15:17

    Witajcie,
    Jestem szczesliwym posiadaczem motoru w Belgii. Wracam do kraju i chcialbym go zabrac ze soba. Jakie dokumenty musze przedstawic i jaka procedure przejsc by zajejestrowac motor w PL? Dzieki za pomoc.

  • Dawid
    14 kwietnia 2017 at 12:02

    Witam. Sprowadziłem motocykl yamha virago 124 i mam problem z zarejestrowaniem ponieważ dostałem kartę dopuszczenia do ruchu (Betriebserlaubnis) , homologację oraz umowę kupna-sprzedaży, motocykl jeździł do 2004 roku a wydział komunikacji chce dowód rejestracyjny (Brief) Proszę o pomoc. Pozdrawiam.

    • Jarek
      3 sierpnia 2017 at 12:50

      Ja kupiłem daelima 125 i też mam tylko betrieberlaubnis A oni chcą dowód rejestracyjny.handlarz powiedział że nie było dowodu.potrzebuje jakaś podstawę prawną bo to tylko dociera do urzędników.Proszę o pomoc