Aktualnie czytasz:
Czy tuning skutera lub motocykla skraca jego żywotność? Czy warto tuningować?
0

Zapewne już mama Tobie mówiła, że wszystko co w nadmiarze szkodzi. Tak samo jest z tuningiem. Przesadne żyłowanie osiągów sprzętu może mu znacznie skrócić żywotność. Ponadto niefachowe i niesolidne przeróbki potrafią się mścić ciągłymi usterkami, trwałych dotychczas elementów.

Miej serce i głowę do swojego sprzętu. Mamy tutaj na myśli nie tylko tuning mechaniczny, ale również optyczny. W jednym i drugim przypadku przesada szkodzi. Zamontowanie niebieskich świateł czy też ksenonów naraża nas na utratę dowodu rejestracyjnego i zakaz dalszej jazdy. W najlepszym przypadku będziemy mogli liczyć na spojrzenia politowania na drogach. Jednakże „optyka” nie wpływa istotnie na długość życia naszego jednośladu. W przeciwieństwie do dłubania przy silniku oraz osprzętu.

Tuning poprzez odblokowanie. Zazwyczaj zdjęcie kagańca nie wpływa w żaden sposób na trwałość skutera czy motoroweru. W przypadku wielu marek można to zrobić bez utraty gwarancji. To miłe z ich strony. Świadczy to o tym, że dana konstrukcja została zaprojektowana z uwzględnieniem wyższych prędkości, niż przepisowe 45 km/h.

Tuning poprzez zmianę cylindra na większy. O ile nie jest to zgodne z prawem (ani w przypadku motoroweru, ani 125 cm) to również często nie powoduje żadnych skutków ubocznych. Co ciekawie wiele motorowerów występuje w fabrycznych wersjach 125 ccm. Zagrożenie rodzi się kiedy robimy to w jednośladzie, który nigdy nie był homologowany z większym „garem”. Wówczas mocno po tyłku obrywa przeniesienie napędu, sprzęgło, hamulce i zawieszenie. Innym problemem są zestawy (kity) do zwiększenia pojemności. Błędem jest wybór najtańszych elementów. Podobnie jak brak doświadczenia i solidności w montażu. Wszelkie niedoskonałości prędzej czy później dadzą znać o sobie. Wpłynie to na żywotność całego sprzętu oraz usterkowość.

Wymiana rolek, albo przełożeń w jednośladzie. Jak to mawiają – coś za coś. Albo lepsze przyśpieszenie, albo wyższa prędkość maksymalna. Moc jednak pozostaje bez zmian, podobnie jak inne elementy silnika i jego osprzętu. Bezpieczna metoda zmiany charakterystyki pracy sprzętu.

Zmiana gaźnika. Tak, często wymiana układu zasilania w paliwo potrafi wykrzesać nieco mocy, powodując większe obciążenie jednostki napędowej. Tutaj z pewnością największym problemem jest jego prawidłowa regulacja, jakość elementu oraz staranność montażu. W niektórych przypadkach konieczna okazuje się zmiana rolek (skutery). Nie mniej jest to bezpieczny sposób na tuning – pod warunkiem staranności wymiany. Przeczytaj więcej na ten temat. Tak samo jest kiedy zdecydujemy się na inny wydech. Zwłaszcza w przypadku silników dwusuwowych można bezpiecznie wpłynąć na osiągi.

Musicie pamiętać o głowie – przesada nie jest mile widziana przez nasze dwa kółka. Zasada jest jedna i dość prosta. Im większy wzrost mocy, tym większe obciążenie, a ono wpływa wprost proporcjonalnie na potencjalną żywotność skutera czy motocykla 125.

 

Zobacz także:
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
67%
heh...
0%
Że co?
33%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
O autorze
Zdjęcie profilowe Przemysław Borkowski
Przemysław Borkowski
10 od lat po Warszawie na dwóch kołkach. Piórem od lat po kartce. Przemysław Borkowski jest absolwentem dziennikarstwa na UW. Od najmłodszych lat pasjonuje się motoryzacją, zwłaszcza jednośladami. W swojej pracy łączy umiejętności zdobyte przez lata doświadczenia w prasie wraz ze swoją pasją. | Redakcja | Google+