Motul
Aktualnie czytasz:
Poprawa siły hamowania motocykla i skutera. 4 rzeczy, które możesz zrobić
0

W sytuacji kryzysowej liczy się każdy centymetr drogi hamowania. Co zrobić, żeby mieć sprawne i bezpieczne hamulce? 

Kiedy ostatnio wymieniałeś płyn hamulcowy w swoim motocyklu? No właśnie… układ hamulcowy odpowiada bezpośrednio za nasze bezpieczeństwo i pomaga w stosowaniu poprawnej techniki jazdy. Luzy na klamce, opóźnienia, zapowietrzony płyn hamulcowy, stare klocki - wszystko to sprawia, że nasz pojazd jest niebezpieczny dla nas i innych uczestników ruchu drogowego. Ale spokojnie, poprawienie skuteczności hamulców w motocyklu i skuterze to prosta sprawa. 

W tym miejscu nie można zapominać, że za skuteczność naszego układu hamulcowego odpowiada nie tylko sam układ hamulcowy, ale także ogumienie czy stan zawieszenia. Więc zanim zabierzemy się za poniższe należy koniecznie sprawdzić jakość opon (6-letnie gumy z przebiegiem 30 000 km, które „mają jeszcze trochę bieżnika” nie spełniają naszych wymagań!) i ustalić kiedy ostatnio serwisowane było zawieszenie.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

1. Wyreguluj dźwignię hamulca 

Niestety wielu producentów motocykli wciąż nie montuje regulowanych dźwigni hamulcowych. Ustal, czy dźwignia w Twoim motocyklu lub skuterze jest w miejscu, który pozwala Ci na poprawne operowanie hamulcem. Wymiana dźwigni na regulowaną pozwoli dostosować ten element do anatomii Twojego ciała, ale jeśli nie jest to możliwe spróbuj przesunąć ją w lewo lub w prawo na kierownicy. Pamiętaj, że to właśnie dzięki prawej dłoni dozujesz odpowiednią siłę hamowania.

Ważne: dlaczego nie piszemy o tylnym hamulcu? Bo motocyklami hamuje się przodem! Producenci motocykli nie bez powodu z przodu montują większe tarcze, sprawniejsze pompy z większą liczbą tłoczków. 

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Garaż BMW odnajdziesz fabrycznie nowy bądź używany motocykl w doskonałym stanie. Wejdź i sprawdź jak blisko jest Twój wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

2. Wymień płyn hamulcowy

Kiedy ostatni raz wymieniałeś płyn hamulcowy w swoim motocyklu? Płyn hamulcowy jest silnie higroskopijny, czyli łatwo pochłania wilgoć z otoczenia. Im więcej wody tym mniejsza temperatura wrzenia, a ponadto zwiększa się ryzyko korozji. Sam płyn ulega zużyciu jak każda inna część Twojego motocykla. Jeśli nie jesteś w stanie odpowiedzieć na powyższe pytanie, to… wymień płyn hamulcowy! Sama wymiana jest prosta, ale odpowietrzenie krótkiego układu hamulcowego w motocyklu wymaga wprawy. Z tego powodu jeśli nie wiesz jak poprawnie zmienić płyn, oddaj motocykl do serwisu. Koszty nie powinny być duże.

Pamiętaj, żeby sprawdzić jaki płyn jest rekomendowany do Twojego motocykla i kup jakościowy produkt. To nie miejsce na oszczędzanie. 

3. Zainwestuj w przewody w oplocie

W wielu motocyklach nadal montuje się gumowe przewody hamulcowe. Z biegiem czasu stają się coraz bardziej elastyczne, co negatywnie wpływa na sprawność układu hamulcowego. Zaleca się ich wymianę co 5 do 8 lat. Można to zrobić dużo wcześniej i od razu zainwestować w przewody w stalowym oplocie. Efekt gwarantowany, a cała operacja względnie niedroga. 

4. Zwróć uwagę na zaciski hamulcowe

Nie zapomnij sprawdzić stanu technicznego zacisków hamulcowych. Ustal, czy tłoczki pracują płynnie i lekko. Sprawdź, czy na zaciskach nie ma śladów po wycieku płynu hamulcowego. Jeżeli chcesz dobrze przygotować motocykl do sezonu, wyczyść zaciski i zobacz, czy na ściankach tłoczków nadal nie ma zabrudzeń lub rdzy. Warto wspomóc się takimi środkami jak zmywacze do hamulców, które efektywnie czyszczą i odtłuszczają zaniedbane powierzchnie. 

Jeśli zaciski (lub pompa!) wyglądają „podejrzanie”, mogą wymagać regeneracji. W tym przypadku najlepiej oddać podzespoły do profesjonalistów.  albo kupić nowe

Poprawa siły hamowania w motocyklu to nic skomplikowanego

Układ hamulcowy jest ważny, nie powinniśmy bagatelizować potrzeby jego serwisowania. Ogromnym plusem jest to, że koszty - chociażby powyższych czynności - nie są wysokie, a wiele prac można wykonać w przydomowym garażu. Oczywiście warto inwestować w markowe podzespoły i markową chemię motocyklową.

Jaka jest Twoja reakcja?
60%
0%
0%