Nowe motorowery Junaka: Dwusuwowy Furious oraz czterosuwowy RAW 50. Dwa różne światy?

Junak to marka, która bardzo konsekwentnie rozwija swoją ofertę jednośladów. Nie brak w niej rynkowych bestsellerów, a także pojazdów całkowicie niepowtarzalnych. Czy nowe motorowery Furious 50 oraz RAW 50 dobrze wpisują się w te ramy?

Rynek motorowerów w Polsce oberwał bardzo poważnie w momencie wprowadzenia możliwości prowadzenia jednośladów klasy 125 posiadając prawo jazdy kategorii B. W ostatnim czasie zyskuje jednak z powrotem na popularności. Dlaczego? O tym piszemy w osobnym artykule. Na pewno konieczność zdawania państwowego egzaminu na prawo jazdy kategorii AM skutecznie odstrasza część z potencjalnych klientów dla tej klasy pojazdów. Na szczęście nie brak młodych zapaleńców, którzy zrobią wszystko by wsiąść na dwa koła i rozpocząć swoją przygodę z jednośladami, która jak wiemy w wielu przypadkach bywa chorobą nieuleczalną.

Te właśnie osoby z pewnością ucieszy wiadomość, że do motorowerów dostępnych na rynku polskim właśnie dołączyły dwa ciekawe sprzęty ze stajni Junaka. Już na pierwszy rzut oka widać, że reprezentują zgoła inne podejście do konstrukcji i estetyki jednośladów. Różnią się nie tylko mocno pod względem wyglądu i designu, ale także konstrukcyjnie.

wheelie guma koło motocykl obwodnica stunt
Junak Furious

Dla fanów nacechowanych sportowo jednośladów Junak przygotował bardzo dobrze wyposażony model Furious, który swoim wyglądem potrafi przywołać spojrzenia przechodniów. Bardzo nowoczesna i dynamiczna stylistyka z bajerancko poprowadzonymi liniami nadwozia i nadającymi sportowego sznytu dodatkami naprawdę może się podobać. Pikanterii w tym wypadku dodają takie elementy wyposażenia jak pełne oświetlenie w technologii LED, z przednim reflektorem włącznie, który doposażono w świetnie wyglądające obramowanie, będące jednocześnie oświetleniem do jazdy dziennej. O sportowych aspiracjach świadczy także potężny jak na klasę AM przedni hamulec tarczowy, czy konkretnie wyglądający widelec typu Upside-Down. Jednak to co sprawia, że Junak Furious jest naprawdę wyjątkowy, to nie tylko wygląd. Ten sprzęt napędzany jest dawno już nie widzianym w motocyklach drogowych silnikiem dwusuwowym. Obecnie nieliczne motorowery mogą pochwalić się 2 taktem w napędzie, a obecnie nie przychodzi nam do głowy żaden inny dwusuw wśród motorowerów kategorii street/naked. Generowany przez silnik dźwięk sportowego dwusuwa budzi dobre wspomnienia z czasów gdy jedynka stała w z przodu w metryce. Moc jaką dysponuje ten piecyk to 4,1 KM i aż chciałoby się sprawdzić jak radzi sobie w odblokowanej wersji. Niestety homologacja ściąga cugle przy przepisowych 45 km/h, a na pewno potencjału jest tu na znacznie więcej. Furious 2T jest przy tym dość sporym pojazdem i wygląda zdecydowanie bardziej ka 125-ka niż sprzęt klasy AM.

Junak RAW 50

Zupełnie inną szkołę budowy jednośladów prezentuje model RAW 50. Klasyka w postaci dużej okrągłej lampy, łezkowatego zbiornika i klasycznych, choć ciekawych w formie bocznych dekli idzie w parze z prostymi błotnikami, analogowym zegarem i okrągłymi lusterkami oraz kierunkowskazami. Junak RAW 50 wygląda przy tym ciekawie i ponadczasowo. Nie brakło tu takich akcentów jak dodatkowy klasyczny kick-starter (pomimo wyposażenia w rozrusznik elektryczny), wygodnej kanapy z imitacją przeszyć, zakończonej na okrągło ramy czy gumowych nakładek na zbiornik paliwa (cremé de la cremé!). Całość zdaje się wieńczyć ładne czarno-bordowe malowanie (dostępne jest kilka wersji kolorystycznych) na baku, deklach bocznych i przednim błotniku ze złotymi szparunkami i klasyczny układ wydechowy ze stali nierdzewnej. Ten sprzęt naprawdę może się podobać. Fajnym akcentem, który świetnie wpisuje się w wygląd pojazdu “z epoki” jest także tylny hamulec z bębnem i przednia tarcza bez wentylacji. Za napęd odpowiada jednocylindrowy czterosuw, który zasilany jest elektronicznym gaźnikiem, a w układzie wydechowym można dostrzec sondę lambda. Generowane przez piecyk 3,1 KM pozwala na całkiem żwawy start. Oczywiście do momentu, gdy przepisy, czyli dławiące potencjał rozwiązania wchodzą w grę. Czuć, że maszyna zdecydowanie chciałaby i może więcej.

Cechy wspólne obydwóch maszyn, oprócz tej samej kategorii AM, to staranne wykonanie z dobrej jakości materiałów. Nadwozie jest w obydwóch przypadkach dobrze spasowane i sprawia wrażenie solidnego. Dobrze, że w klasie motorowerów nie wieje nudą. A klasyczny stylistycznie RAW oraz dynamiczny i sportowy Furious są tego najlepszym przykładem. A fakt, że pochodzą stylistycznie z dwóch różnych biegunów sprawia, że każdy znajdzie tu sprzęt dla siebie.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

2 opinii

  1. Polski motocykl z duszą i markę sprzedali do Chin a teraz reklamujecie się obcy kapitał ?? Wstyd hańba !!! Pseudo dziennikarstwo. Rodem dziennikarzy z gw …..
    Nie pozdrawiam .
    Polska marka wciąż żywa pewien Pan inżynier ma projekt i prototyp odswiezonej WSK. Oczywiście monopol i lobby najważniejsze !!! Dlatego zniszczone

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button