Dobra dynamika, odpowiednia kultura pracy i bardzo umiarkowany apetyt na paliwo, to jedne z tych cech, które stanowią o sukcesie najmniejszych pojemnościowo motocykli w gamie BMW Motorrad. W tym sezonie jest jeszcze ciekawiej, bo BMW G 310 R oraz G 310 GS doczekały się sporej modernizacji. Co się zmieniło i dlaczego nowe „trzystadziesiątki” są jeszcze lepsze?
Seria G podbiła rynkowy segment 250-500 cm3 tuż po premierze motocykli, czyli w 2015 roku. Przyszedł zatem najwyższy czas by odświeżyć modele. Tak się też stało, a efekty widoczne są już na pierwszy rzut oka. Nadwozie otrzymało zauważalne zmiany nie tylko w stylistyce. Jest teraz bardziej dynamicznie, nowocześnie i ciekawie – zwłaszcza w wersji malowania Sport w przypadku G 310 R oraz Rallye i 40 Years GS w przypadku G 310 GS. Nowe linie nadwozia uzupełniane są przez nowoczesne oświetlenie w technologii Full-LED, wyznaczające wyższy standard w kwestii bezpieczeństwa i widoczności. Ma to także wpływ na poprawioną prezencję obydwóch motocykli. Światła oferują teraz trzy funkcje, czyli mijania, drogowe oraz świateł DRL do jazdy dziennej. Nowoczesne oświetlenie uzupełniane jest przez dające wyraźny sygnał ledowe kierunkowskazy.
BMW G 310 R i G 310 GS 2021: Zmiany na jeszcze lepsze
Sercem nowego BMW G 310 R oraz G 310 GS wciąż pozostaje niezawodny jednocylindrowy czterozaworowy silnik chłodzony cieczą o pojemności 313 cm3 z rozrządem DOHC i elektronicznym wtryskiem paliwa. Charakterystyczną cechą konstrukcyjną nadal jest pochylony do tyłu cylinder odwrócony o 180° ze stroną ssącą z przodu, a wydechową z tyłu. Taki układ odpowiada logice optymalnego prowadzenia powietrza do komory spalania, skutkując wyjątkowo zwartą budową motocykla. Moc 25 kW (34 KM) przy 9500 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 28 Nm przy 7500 obr/min dają nowym motocyklom BMW serii G optymalny napęd gwarantujący dynamiczną i zarazem oszczędną jazdę. Całość została odpowiednio przygotowana tak by spełniać najnowszy normy homologacyjne. Silnik nowego BMW G 310 R i G 310 GS został wyposażony w tak zwany „elektroniczny uchwyt przepustnicy” (elektroniczne sterowanie przepustnicą), który zapewnia teraz jeszcze bardziej czułą reakcję na ruchy manetką gazu. To rozwiązanie pozwala także na automatyczne podwyższanie prędkości obrotowej biegu jałowego podczas ruszania, co zapobiega nagłemu zgaśnięciu silnika. Nowością jest także sprzęgło antyhoppingowe. Redukuje ono moment hamujący silnika, zwiększając tym samym bezpieczeństwo jazdy i zapobiega niechcianym uślizgom tylnego koła podczas gwałtownego hamowania silnikiem. Kolejną z zalet nowego rozwiązania w serii G jest znacznie mniejsza siła jaka jest potrzebna do obsługi jego dźwigni.
BMW G 310 R i G 310 GS 2021: Jest jeszcze ciekawiej
Nowe odsłony motocykli BMW serii G to także poprawiona ergonomia. Wśród wyposażenia standardowego znajdziemy teraz dźwignie hamulca i sprzęgła z 4-stopniową regulacją. Dzięki temu każdy motocyklista i motocyklistka odnajdą wygodne dla siebie ustawienie, uwzględniając różne wielkości naszych dłoni i długości palców.
Nowe BMW G 310 GS zachwyca lekkością linii i ciekawymi dla oka stylistycznymi detalami. Osłony bloku silnika – alternatora, sprzęgła i pompy wody są teraz lakierowane w eleganckim kolorze szarego tytanu, a nowe schematy kolorystyczne podkreślają atrakcyjność i funkcjonalność tego modelu.
Motocykle BMW z rocznika 2020 w akcji promocyjnej. Korzystaj, póki jeszcze są dostępne!
Również stylistyka nowego BMW 310 R emanuje dynamiką i zwinnością. Choćby w kolorystyce Dynamic Roadstera wyraźnie widać przy tym także pokrewieństwo ze sportowymi członkami rodziny, takimi jak BMW S 1000 R. Wspólne dla wszystkich trzech wariantów kolorystycznych BMW G 310 R są osłony bloku silnika – tu także postawiono na kolor szarego tytanu.
Szybki i zwinny w mieście, niezawodny i wystarczająco mocny poza miastem. Tak można by podsumować motocykle BMW serii G. teraz dostajemy to wszystko w jeszcze ciekawszej wizualnie i zmodyfikowanej technologicznie formie, która znów potrafi urzec. I to nie tylko tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z motocyklami.
Najlepiej jeśli sam lub sama sprawdzisz to w praktyce zapisując się na jazdy testowe wybranym przez siebie modelem u najbliższego dealera BMW Motorrad.
BMW G 310 R 2021: Dane techniczne:
Silnik |
Konstrukcja |
Chłodzony wodą jednocylindrowy silnik czterosuwowy z czterema zaworami na każdy cylinder napędzany dźwigniami zaworowymi, dwoma górnymi wałkami rozrządu i smarowaniem miski olejowej na mokro |
Średnica cylindra x skok tłoka |
80 mm x 62,1 mm |
Pojemność skokowa |
313 cm3 |
Moc znamionowa |
25 kW (34 KM) przy 9250 obr./min. |
Maks. moment obrotowy |
28 Nm przy 7500 obr./min. |
Stopień sprężania |
10,9 : 1 |
Wzbogacenie paliwa |
Elektroniczny wtrysk paliwa |
Oczyszczanie spalin |
Regulowany katalizator trójdrożny, norma emisji spalin EU-5 |
Osiągi/ zużycie paliwa |
Prędkość maksymalna |
143 km/h |
Zużycie paliwa na 100 km zgodnie z WMTC |
3,3 l |
Emisja CO2 wg WMTC |
77 g/km |
Rodzaj paliwa |
Benzyna bezołowiowa, minimalna badawcza liczba oktanowa 91 (RON) |
Instalacja elektryczna |
Alternator |
Generator trójfazowy o mocy 308 W |
Akumulator |
12 V / 8 Ah, bezobsługowy |
Przeniesienie napędu |
Sprzęgło |
Sprzęgło wielopłytkowe w kąpieli olejowej (Anti-Hopping) z funkcją samowzmacniania |
Skrzynia biegów |
Pazurowa sześciobiegowa skrzynia biegów |
Napęd wtórny |
Zamknięty łańcuch X-ring, z amortyzatorem wstrząsów w tylnej piaście |
Zawieszenie/hamulce |
Rama |
Rama z kratownicy rurowej |
Prowadnica koła przedniego / elementy sprężynowe |
Widelec teleskopowy typu upside-down, Ø rury nasadowej: 41 mm |
Prowadnica koła tylnego / elementy sprężynowe |
Ciągnięty wahacz z ciśnieniowego odlewu aluminiowego, amortyzator centralny z zawiasami bezpośrednimi, podstawa sprężynowa regulowana |
Ugięcie sprężyny z przodu / z tyłu |
140 mm / 131 mm |
Rozstaw osi |
1380 mm |
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy |
114 mm |
Kąt głowicy skrętnej |
64,9° |
Koła |
Odlew aluminiowy |
Wymiar obręczy z przodu |
3,00 x 17″ |
Wymiar obręczy z tyłu |
4,00 x 17″ |
Opony przednie |
110/70 R17 |
Opony tylne |
150/60 R17 |
Hamulec przedni |
Hamulec jednotarczowy, średnica 300 mm, 4-tłoczkowy zacisk hamulcowy promieniowy |
Hamulec tylny |
Jednotarczowy, jednotłoczkowy zacisk pływający, średnica 240 mm |
ABS |
BMW Motorrad ABS |
Wymiary/masa |
Wysokość siedziska przy masie własnej |
785 mm (wypos. dod. – niska kanapa : 770 mm, wypos. dod. – wysoka kanapa: 800 mm) |
Długość łuku krokowego przy masie własnej |
1760 mm (wypos. dod. – niska kanapa: 1730 mm, wypos. dod. wysoka kanapa: 1790 mm |
Pojemność użytkowa zbiornika |
11 l |
z tego rezerwa |
ok. 1 l |
Długość |
2005 mm |
Wysokość (bez lusterka) |
1080 mm |
Szerokość (z lusterkami) |
849 mm |
Masa własna pojazdu przygotowanego do jazdy, z pełnym bakiem |
164 kg |
Dopuszczalna masa całkowita |
345 kg |
Ładowność (w wersji seryjnej) |
181 kg |
BMW G 310 GS 2021: Dane techniczne:
Silnik |
Konstrukcja |
Chłodzony wodą jednocylindrowy silnik czterosuwowy z czterema zaworami na każdy cylinder napędzany dźwigniami zaworowymi, dwoma górnymi wałkami rozrządu i smarowaniem miski olejowej na mokro. |
Średnica cylindra x skok tłoka |
80 mm x 62.1 mm |
Pojemność skokowa |
313 cc |
Moc znamionowa |
25 kW (34 KM) przy 9250 obr./min |
Maks. moment obrotowy |
28 Nm przy 7 500 obr./min |
Stopień sprężania |
10.9 : 1 |
Wzbogacenie paliwa |
wtrysk elektroniczny |
Oczyszczanie spalin |
Regulowany katalizator trójdrożny, norma emisji spalin Euro 5 |
Osiągi / zużycie paliwa |
Prędkość maksymalna |
143 km/h |
Zużycie paliwa na 100 km zgodnie z WMTC |
3.3 l |
Emisja CO2 wg WMTC |
77 g/km |
Rodzaj paliwa |
Benzyna bezołowiowa, minimalna badawcza liczba oktanowa 91 (RON) |
Instalacja elektryczna |
Alternator |
generator trójfazowy 308 W |
Akumulator |
12 V / 8 Ah, bezobsługowy |
Przeniesienie napędu |
Sprzęgło |
Sprzęgło wielopłytkowe w kąpieli olejowej (Anti-Hopping) z funkcją samowzmacniania |
Skrzynia biegów |
Sześciostopniowa z kołami zębatymi o stałym zazębieniu, zintegrowana ze skrzynią korbową |
Napęd wtórny |
Zamknięty łańcuch X-ring, z amortyzatorem wstrząsów w tylnej piaście |
Zawieszenie / hamulce |
Rama |
Rama z kratownicy rurowej |
Prowadnica koła przedniego / elementy sprężynowe |
Widelec teleskopowy typu upside-down, Ø rury nasadowej: 41 mm |
Prowadnica koła tylnego / elementy sprężynowe |
Ciągnięty wahacz z ciśnieniowego odlewu aluminiowego, amortyzator centralny z zawiasami bezpośrednimi, podstawa sprężynowa regulowana |
Ugięcie sprężyny z przodu / z tyłu |
180 mm / 180 mm |
Rozstaw osi |
1420 mm |
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy |
98 mm |
Kąt głowicy skrętnej |
63,3° |
Koła |
Koła z odlewu aluminium |
Wymiar obręczy z przodu |
2.50 x 19″ |
Wymiar obręczy z tyłu |
4.00 x 17″ |
Opony przednie |
110/80 R19 |
Opony tylne |
150/70 R19 |
Hamulec przedni |
Hamulec jednotarczowy, średnica 300 mm, 4-tłoczkowy zacisk hamulcowy promieniowy |
Hamulec tylny |
Jednotarczowy, jednotłoczkowy zacisk pływający, średnica 240 mm |
ABS |
BMW Motorrad ABS |
Wymiary / masa |
Wysokość siedziska przy masie własnej |
835 mm (wypos. dod. – niska kanapa : 820 mm, wypos. dod. – wysoka kanapa: 850 mm) |
Długość łuku krokowego przy masie własnej |
1870 mm (wypos. dod. – niska kanapa: 1840 mm, wypos. dod. wysoka kanapa: 1900 mm) |
Pojemność użytkowa zbiornika |
11.5 l |
z tego rezerwa |
ok. 1 l |
Długość |
2075 mm |
Wysokość (bez lusterka) |
1230 mm |
Szerokość (z lusterkami) |
880 mm |
Masa własna pojazdu przygotowanego do jazdy, z pełnym bakiem 1) |
175 kg |
Dopuszczalna masa całkowita |
345 kg |
Ładowność (w wersji seryjnej) |
170 kg |