Aktualnie czytasz:
Honda VFR 800: klasa sama w sobie
0

Honda VFR 800, jak 偶aden inny motocykl, w tak udany spos贸b po艂膮czy艂a ze sob膮 dwa 艣wiaty: Sport i turystyk臋. Za co jeszcze motocykli艣ci pokochali Hond臋 VFR 800?

Ju偶 pierwszy model z tej serii, czyli kultowa pierwsza wersja VFR 750 F z 1986 roku, uchodzi艂a za niedo艣cigniony wz贸r pod wzgl臋dem mo偶liwo艣ci i funkcjonalno艣ci. Kolejne jej wersje nadal utrzymywa艂y ten status, a od 1990 roku ich znakiem rozpoznawczym by艂 wsp贸艂pracuj膮cy z tylnym ko艂em jednoramienny wahacz.

Konstrukcja VFR-ki wywodzi si臋 z protoplasty dla ca艂ej serii, a mianowicie Hondy VF 750, w kt贸rym to modelu producent po raz pierwszy zastosowa艂 jednostk臋 nap臋dow膮 w uk艂adzie V4.
I cho膰 model VFR sw贸j rodow贸d otrzyma艂 bezpo艣rednio na torach wy艣cigowych, to w wersji cywilnej, szybko da艂 si臋 pozna膰 jako bardzo uniwersalna, niezawodna i wdzi臋czna maszyna.
Motocykl z wersji na wersj臋 nabiera艂 coraz bardziej u偶ytkowych cech, a odej艣cie od sportowych wymaga艅 klasowych dotycz膮cych chocia偶by pojemno艣ci silnika przynios艂o skutek w powi臋kszeniu pojemno艣ci silnika do 781 cm3. Tak w 1998 roku powsta艂 model VFR 800 FI.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

VFR-ka, cho膰 nie traktowana ju偶 wtedy jako motocykl stricte sportowy, nadal korzysta艂a z rozwi膮za艅 hi-endowych. Przyk艂adem s膮 chocia偶by g艂adzie cylindr贸w nowego silnika, kt贸re wykonano w technologii spiek贸w ceramicznych, czy zasilanie elektronicznym wtryskiem oraz osobny zap艂on dla ka偶dego cylindra - wszystko sterowane przez zaawansowany komputer. 艁o偶yskowanie monowahacza osadzono w korpusie silnika, a w uk艂adzie hamulcowym pojawi艂 si臋 system Dual-CBS. Przez wielu w艂a艣nie ta wersja VFR-ki (RC46, 1998-2001) jest uznawana za idea艂 motocykla sportowo-turystycznego.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

 

Honda VFR 800: Nadci膮ga VTEC

Najwi臋ksze zmiany poczyniono we wprowadzonej w 2002 roku wersji modelu VFR 800. VTEC, jak m贸wiono na ni膮 w skr贸cie, zdaje si臋 zrywa膰 z tradycj膮. Zupe艂nie inny, ju偶 nie nawi膮zuj膮cy do poprzednich modeli design i spore zmiany w silniku. Niezawodny i wychwalany przez lata nap臋d rozrz膮du za pomoc膮 k贸艂 z臋batych, zast膮pi艂y 艂a艅cuchy p艂ytkowe, a w g艂owicach pojawi艂 si臋 steruj膮cy prac膮 zawor贸w uk艂ad VTEC. Motocykl przy okazji przyty艂 i to a偶 o 10 kg, silnik generowa艂 o 1 KM oraz聽 2Nm mniej, a sam system VTEC, cho膰 daje faktycznie popraw臋 elastyczno艣ci, dzia艂a艂 do艣膰 topornie. Wielu zagorza艂ych fan贸w modelu uzna艂o, 偶e konstruktorzy posun臋li si臋 za daleko z modyfikacjami, cho膰 sam ultra-uniwersalny charakter maszyny wydawa艂 si臋 pozosta膰 bez zmian.

Kolejne, ju偶 nie tak wielkie zmiany odby艂y si臋 w 2006 roku, troch臋 kosmetyki i poprawa systemu VTEC, kt贸ry dzia艂a艂 ju偶 teraz bardziej p艂ynnie.

Kiedy w 2009 roku Honda zaprezentowa艂a zupe艂nie now膮 VFR 1200 F, los osiemsetki wydawa艂 si臋 przes膮dzony, jednak w 2014 roku pojawi艂a si臋 ca艂kowicie od艣wie偶ona wersja RC79. VFR 800 zn贸w schud艂a i powr贸ci艂a do korzeni. Co prawda w silniku nadal kr贸lowa艂 VTEC oraz 艂a艅cuchy rozrz膮du, ale za to design zn贸w nawi膮zywa艂 do modeli sprzed 2002 roku. VFR-ka powr贸ci艂a do wagi sprzed 2002 roku, i otrzyma艂a pojedynczy wydech oraz kontrol臋 trakcji i ledowe o艣wietlenie. Podw贸jne boczne ch艂odnice zast膮piono jedn膮, umiejscowion膮 poprzecznie przed silnikiem, a prac臋 systemu VTEC ponownie zmodyfikowano.

W 2011 roku do rodziny VFR do艂膮czy艂 model Crossrunner o oznaczeniu VFR 800 X. By艂a to bardziej turystyczna wersja motocykla, stworzona na fali rosn膮cej popularno艣ci motocyklowych "suv贸w".

Honda VFR, bez wzgl臋du na wersj臋, zawsze dawa艂a si臋 pozna膰 jako trwa艂y, 艣wietnie wykonany i niezawodny motocykl, sprawdzaj膮cy si臋 zar贸wno w szybkiej turystyce jak i codziennym u偶ytkowaniu. Spokojnie mo偶na powiedzie膰, 偶e VFR-ka by艂a przez lata i nadal jest klas膮 sam膮 w sobie, cho膰 w ostatnich latach jej walory zosta艂y nieco przy膰mione przez nowo powsta艂e klasy motocykli o nacechowaniu sportowo-turystycznym.

Jaka jest Twoja reakcja?
100%
0%
0%