- Inteligentne fotoradary na przejazdach kolejowych - jak to działa?
- Film prezentujący działanie fotoradarów SafeCross
- Gdzie znajdują się nowe fotoradary?
- Bariery dla rozwoju fotoradarów nowej generacji
Przejazdy kolejowe to według statystyk wypadków, jedne z najbardziej niebezpiecznych miejsc na polskich drogach. Wkrótce ma się to zmienić, dzięki powszechnemu stawianiu fotoradarów nowej generacji, wykorzystujących sztuczną inteligencję. Urządzenia są już testowane na kilku przejazdach w Polsce. Za złamanie przepisów na przejeździe kolejowym można otrzymać mandat w kwocie do 2 000 zł.
Według rocznika statystycznego PKP, w Polsce znajduje się ponad 13 tys. przejazdów kolejowych, z czego ponad 8 tys. to kwalifikowane jako szczególnie niebezpieczne przejazdy kategorii D. Właśnie na kilku z nich testowany jest system SafeCross, czyli inteligentny fotoradar, namierzający sprawców wykroczeń, ignorujących znak STOP przed przejazdem.
Inteligentne fotoradary na przejazdach kolejowych – jak to działa?
System SafeCross jest projektem opracowanym wspólnie przez prywatną firmę oraz Akademię Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej. Przy jego tworzeniu skorzystano ze środków unijnych, co jednak nie okazało się celem samym w sobie. Fotoradary SafeCross są bowiem testowane na przejazdach kolejowych w Polsce już od sierpnia, a ich skuteczność szacowana jest na ponad 90%.
SafeCross jest systemem monitoringu i analizy. Istotna jest zwłaszcza ta druga funkcja, gdyż dzięki niej nie ma potrzeby przeglądania długich godzin nagrań zachowań kierowców. System automatycznie zapisuje nagrania dotyczące pojazdów, które złamały przepisy ruchu drogowego. Zbliżając się do przejazdu kolejowego, kierowca otrzymuje ostrzeżenie świetlne, informujące że jego pojazd będzie monitorowany. Radar rozpoczyna wykrywanie ruchu pojazdu i jego prędkości, a system kamer rejestruje pojazd oraz jego numer rejestracyjny. Mrugającego pulsującymi światłami ledowymi znaku STOP nie da się nie zauważyć, dlatego też, jeżeli kierowca nie zatrzyma się przed nim, może zostać ukarany. System wykryje to i zarejestruje wykroczenie jako osobne nagranie, dzięki wykorzystaniu specjalnych algorytmów.
Prezentację działania fotoradarów SafeCross można zobaczyć w poniższym filmie:
Gdzie znajdują się nowe fotoradary SafeCross?
Jeżeli projekt testowy SafeCross zakończy się sukcesem (a wszystko wskazuje na to, że tak będzie), jego producent będzie chciał zainteresować nim zarządy linii kolejowych oraz dróg w całej Polsce. Obecnie inteligentne fotoradary zamontowane są w kilku punktach, tylko w województwie śląskim – w Pszczynie/Piasku i Milówce oraz w Czechowicach-Dziedzicach (w ramach testu poza przejazdem kolejowym).
Fotoradary SafeCross nadają się przede wszystkim do przejazdów kolejowych, które nie są wyposażone w systemy i urządzenia zabezpieczenia ruchu (szlabany). Jak wspomnieliśmy, takich punktów jest ponad 8 tys. w całej Polsce. Tylko w ubiegłym roku na przejazdach i przejściach kolejowych doszło w Polsce do 158 wypadków, w których zginęły 44 osoby. Są to zatem statystycznie jedne z najbardziej niebezpiecznych miejsc na drogach w Polsce.
Testy systemu SafeCross, które potrwają do 31 sierpnia 2023 r. dają nadzieję na rozwiązanie problemu i znaczną poprawę poziomu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Problemem jak zwykle mogą okazać się jednak koszty wdrożenia, które w większości musiałyby zostać pokryte przez administratora przejazdów, a więc PKP. Zagadką pozostaje także legalność systemu względem polskich przepisów, które nie są dostosowane do automatyzacji w przyznawaniu kar dla kierowców. Istnieje możliwość, że przed wdrożeniem systemu przepisy wymagałyby nowelizacji, co zazwyczaj jest dość czasochłonnym procesem.