Shimmy (Shimma): Co to za zjawisko, czy jest niebezpieczne i jak go uniknąć na motocyklu?

Shimmy? A co to w ogóle znaczy? Podobno nazwa tego zjawiska pochodzi od pewnego rodzaju tańca, w którym tańcząca osoba trzęsie ramionami i tułowiem. O ile nie znamy się zupełnie na tańcu, o tyle wiemy, że złapanie shimmy na motocyklu może być bardzo niebezpieczne. Warto więc zrobić wszystko, by zapobiec jego powstawaniu - zwłaszcza podczas jazdy z większymi prędkościami.

Shimmy to inaczej mówiąc drgania, które przenoszone na zawieszenie i kierownicę mogą spowodować niebezpieczne jej trzepotanie o rezonującym charakterze. Zjawisko owo czasem potrafi być tak silne, że wyrywa kierownicę z rąk, a wtedy tragedia może być nieunikniona.

Skąd się bierze shimmy i jak się go ustrzec?

Na początku, gdy zaobserwowano to zjawisko, uważano, że shimmy jest wymuszane przez siły zewnętrzne, np. takie jak nierówności nawierzchni, czy niedoskonałość elementów układu zawieszenia, lub złe wyważenie koła oraz efektu żyroskopowego koła, który wzmacniał się w rezonansie. To rozumowanie jednak prowadziło do ślepego zaułku. Shimmy potrafi mieć miejsce na nawierzchniach o różnej jakości, więc ciężko jednoznacznie przypisać tu wpływ samych nierówności na wzbudzanie zjawiska. Zjawisko shimmy jest zjawiskiem samowzbudnym, które w określonych okolicznościach może przybrać znacząco na sile.

REKLAMA

Zontes U1 125: Poczuj wszechstronność i moc

Poznaj nowy Zontes U1 125 z najbogatszym wyposażeniem w klasie. Odkryj moc systemu oświetlenia full LED. Poczuj osiągi silnika 14.6 KM. Doceń niesamowitą wszechstronność. Przyjrzyj się z bliska każdemu detalowi.

Docieranie nowych klocków hamulcowych w motocyklu: Czy to konieczne?

Powodów wpadania drgań w rezonans, czyli samoistnego nasilania się może być kilka. Może to być nierównomiernie zużywająca się opona, lub nieodpowiednie ciśnienie w jej wnętrzu, zużyte łożyska koła lub główki ramy, zużyte  elementy zawieszenia, lub uszkodzenie mechaniczne jego geometrii, a także zwichrowane tarcze hamulcowe czy zapieczone tłoczki w zacisku. Aby zminimalizować możliwość wystąpienia zjawiska, należy dbać o nienaganny stan ogumienia oraz wymienionych podzespołów. Shimmy może pojawić się jednak nawet wówczas, gdy dbamy o nienaganny stan techniczny. Dzieje się to zwłaszcza w motocyklach z ostrzejszą geometrią podwozia, czyli najczęściej tych o charakterze bardziej sportowym.

Dlaczego warto sprawdzać ciśnienie w oponach?


Czasem shimmy odczuwalna jest dopiero w momencie puszczenia kierownicy podczas jazdy. Nasze ręce działają jak tłumiki, absorbując nieodczuwalne na początku drgania, nie pozwalając tym samym na ich wejście w rezonans. Jeśli jednak puścimy kierownicę zjawisko potrafi błyskawicznie przybrać na sile. Najczęściej ponownie złapanie kierownicy wygasza drgania. Zdarza się jednak, że są one na tyle silne, że potrafią wyrwać kierownicę z rąk. Każdy z nas chyba widział na YouTub`ie filmiki z potężnym shimmy, które zrzuca bikera z motocykla. Takim zjawiskom można zapobiec stosując specjalne tłumiki drgań nazywane amortyzatorami skrętu. Ich konstrukcja najczęściej umożliwia regulację siły tłumienia i tym samym dostosowanie jej do motocykla i potrzeb kierowcy.

Warto zaznaczyć, że wstępowanie zjawiska shimmy nie jest zarezerwowane wyłącznie dla motocykli. Może występować także w innych pojazdach jak samochody, a nawet samoloty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Back to top button