Aktualnie czytasz:
Docieranie nowych klock贸w hamulcowych w motocyklu: Czy to konieczne?
0

Docieranie klock贸w hamulcowych to proces, kt贸ry rzutuje nie tylko na 偶ywotno艣膰 podzespo艂贸w uk艂adu hamulcowego i jako艣膰 op贸藕nie艅, ale tak偶e na nasze bezpiecze艅stwo. Zdecydowanie聽nie tylko warto, ale wr臋cz trzeba po艣wi臋ci膰 troch臋 uwagi temu procesowi i wykona膰 go nale偶ycie. Pozwoli to zaoszcz臋dzi膰 kas臋, a by膰 mo偶e nawet uratowa膰 zdrowie - swoje i maszyny.

Nie ka偶dy z nas trafia na moment 偶ycia motocykla, w kt贸rym tarcze hamulcowe m贸wi膮 do艣膰 i trzeba je wymieni膰. Zdecydowanie wi臋ksza ilo艣膰 motocyklist贸w ma szans臋 trafi膰 na konieczno艣膰 wymiany klock贸w hamulcowych podczas jednego z serwis贸w. Te najzwyczajniej zu偶ywaj膮 si臋 znacznie szybciej ni偶 tarcze. I jest to bardzo dobra wiadomo艣膰, bo klocki hamulcowe nale偶膮 do cz臋艣ci zdecydowanie ta艅szych ni偶 tarcze hamulcowe - zw艂aszcza przednie.

 

O co chodzi z tym docieraniem ?

Wydawa膰 by si臋 mog艂o, 偶e skoro zu偶yte klocki wymienili艣my na nowe, to skuteczno艣膰 hamowania powinna by膰 o niebo lepsza. Niestety nic bardziej mylnego, ale tylko na starcie. Dlaczego? Tak to ju偶 w przyrodzie bywa, 偶e zar贸wno klocki, jak i tarcze hamulcowe nie zu偶ywaj膮 si臋 r贸wnomiernie. Jest to efektem kilku sk艂adowych jak si艂y dzia艂aj膮ce na powierzchni臋 klocka przy hamowaniu, czy chocia偶by dostaj膮ce si臋 pomi臋dzy聽 klocek a tarcz臋 zanieczyszczenia, na niejednorodnej strukturze obydw贸ch element贸w ko艅cz膮c. Efektem s膮 tzw bruzdy na powierzchni klocka i tarczy, kt贸re zw艂aszcza na tym drugim elemencie s膮 po pewnym czasie, czyli przy wi臋kszym zu偶yciu widoczne go艂ym okiem, a nawet wyczuwalne "pod palcem". Klocki i tarcze, wsp贸艂pracuj膮c ze sob膮 w trakcie u偶ytkowania, docieraj膮 si臋 do siebie, przy czym efekt ten jest znacznie bardziej widoczny po stronie klock贸w, kt贸re dopasowuj膮 si臋 do kszta艂tu powierzchni tarczy hamulcowej. To w艂a艣nie dlatego nowe klocki nale偶y dotrze膰. Dotyczy to z reszt膮 nie tylko przypadku, gdy zak艂adamy nowe klocki, kt贸re maj膮 wsp贸艂pracowa膰 z ju偶 u偶ywan膮 tarcz膮. R贸wnie偶 ca艂kowicie nowe uk艂ady hamulcowe wymagaj膮 dotarcia, cho膰 w tym wypadku ca艂y proces zazwyczaj trwa kr贸cej, bo powierzchnia tarczy jest po prostu bardziej r贸wna po wyj艣ciu z fabryki. Docieranie klock贸w hamulcowych to nic innego jak dostosowywanie powierzchni ciernej klocka do powierzchni pracuj膮cej tarczy hamulcowej. Wszystko po to by wspomniane klocki mog艂y przylega膰 ca艂膮 powierzchni膮 do tarczy, bo tylko wtedy uk艂ad hamulcowy mo偶e uzyska膰 pe艂n膮 skuteczno艣膰.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

 

A co w takim razie z przypalaniem nowych klock贸w?

Tak, to zjawisko to nie "miejska legenda", a bierze si臋 st膮d, 偶e nowe klocki hamulcowe przylegaj膮 do tarczy tylko na cz臋艣ci swojej powierzchni. To powoduje mniejsz膮 skuteczno艣膰 hamowania i w efekcie wi臋ksz膮 si艂臋 potrzebn膮 do wyhamowania motocykla. Wi臋ksza si艂a przek艂ada si臋 na wi臋ksze temperatury wytwarzaj膮ce si臋 lokalnie w miejscach przylegania klocka do tarczy. Klocek, kt贸ry nie przylega do tarczy ca艂膮 powierzchni膮 ma te偶 mniejsza powierzchni臋 przez kt贸r膮 mo偶e odda膰 tarczy wytwarzane ciep艂o. Dlatego nowe klocki hamulcowe jest stosunkowo 艂atwo "przypali膰". Taki klocek niestety bezpowrotnie traci swoje w艂a艣ciwo艣ci, a stopiona cz臋艣ciowo ok艂adzina przenosi si臋 na powierzchni臋 tarczy hamulcowej, tworz膮c nier贸wnomierne warstwy, co w konsekwencji powoduje wibracje podczas hamowania i mo偶e doprowadzi膰 do szybszego zu偶ycia nie tylko uk艂adu hamulcowego, ale tak偶e 艂o偶ysk, czy opon, o znacznym pogorszeniu komfortu jazdy nie wspominaj膮c.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

 

Jak wi臋c prawid艂owo przeprowadzi膰 proces docierania nowych klock贸w hamulcowych?

Nale偶y pami臋ta膰, 偶e uk艂ad hamulcowy wtedy ma znacznie mniejsza skuteczno艣膰 hamowania. Dlatego pierwsze kilometry trzeba po prostu je藕dzi膰 spokojnie i tak samo hamowa膰. To pozwoli uk艂adowi hamulcowemu si臋 u艂o偶y膰 i odzyska膰 pe艂n膮 wydajno艣膰. Mo偶na te偶 stosowa膰 kr贸tkie, ale bardziej dynamiczne hamowania, by przyspieszy膰 proces, ale w贸wczas trzeba odczeka膰 a偶 uk艂ad rozproszy wygenerowan膮 temperatur臋 zanim powt贸rzymy takie dzia艂anie.

 

Jak d艂ugo trwa proces docierania?

Ci臋偶ko聽 jednoznacznie odpowiedzie膰 na to pytanie. Dlaczego? Poniewa偶 zale偶y to od wielu czynnik贸w, jak stopie艅 zu偶ycia tarczy hamulcowej, czy rodzaj materia艂u z jakiego wykonane s膮 ok艂adziny, a tak偶e intensywno艣ci samego procesu. Generalnie mo偶na przyj膮膰, 偶e po ok. 100 km normalnej mieszanej jazdy, w wi臋kszo艣ci przypadk贸w uk艂ad hamulcowy b臋dzie ju偶 u艂o偶ony i odzyska swoj膮 sprawno艣膰.

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%