BMW Motorrad
Aktualnie czytasz:
Nowe BMW R 18: Powr贸t do motocyklowej klasyki w wyj膮tkowym stylu

Po kultowym ju偶 R 1200 C, za kt贸rego sterami sam agent specjalny James Bond walczy艂 ze z艂em, przyszed艂 czas na motocykl, kt贸ry ju偶 na starcie zapisuje sobie miejsce w 鈥濰all of fame鈥 motocyklowych legend. Nowe BMW R 18 budzi uznanie nie tylko wygl膮dem, ale przede wszystkim pot臋偶nym bokserem o pojemno艣ci r贸wnej niemal dw贸m bawarskim kuflom piwa. Niebawem odb臋dzie si臋 jego polska premiera.

Nie znajdziemy tu mo偶e technologicznego 鈥瀢ow鈥. Nie pobije on 偶adnego obecnego rekordu i ci臋偶ko dopatrze膰 si臋 w jego konstrukcji znamion rewolucji, ale to w艂a艣nie ten motocykl wzbudza艂 przez przynajmniej ostatni rok ogromne zainteresowanie. Wszystko przede wszystkim za spraw膮 bardzo wiernej pierwowzorom jednostki nap臋dowej. 1802 cm3 pojemno艣ci uzyskiwanej przez dwa ch艂odzone powietrzem bogato u偶ebrowane cylindry musi wzbudza膰 szacunek. Mimo, 偶e 偶aden z parametr贸w tego silnika nie mo偶e szokowa膰, to masywne dwa gary wystaj膮ce nieco bezczelnie z bry艂y motocykla robi膮 po prostu to czego nie odda 偶adna techniczna tabelka. Bardziej wprawne oko co prawda zauwa偶y, 偶e silnik doch艂adzany jest przez wkomponowan膮 w dolny spojler ch艂odnic臋 oleju. Jest to jednak jeden z niewielu element贸w, kt贸ry zdradza, 偶e mamy do czynienia ze wsp贸艂czesn膮 wersj膮 klasycznego niemieckiego boksera.

Jednostka zosta艂a z reszt膮 zaprojektowana jako ho艂d dla kultowego ju偶 silnika pochodz膮cego z modelu R51/2. By艂 to pierwszy bokser z rozrz膮dem OHV, jaki BMW stworzy艂o po II Wojnie 艢wiatowej. W prze艂o偶eniu jego potencja艂u na tylne ko艂o pomaga 6-stopniowa skrzynia oraz jednotarczowe suche antyhoppingowe. Ca艂a ta parowozownia nie tylko wygl膮da okazale. Wraz z uk艂adem zasilania wa偶y s艂uszne 111 kg. 鈥濨ig Boxer鈥, jak go wymownie ochrzczono, jest najwi臋ksz膮 jednostk膮 jak膮 montowano w niemieckich motocyklach. Aby wesprze膰 wyj膮tkowe d艂ugie korbowody, z kt贸rymi wsp贸艂pracuj膮 t艂oki o 艣rednicy bagatela 107,1 mm oraz skoku wynosz膮cym 100 mm oraz zmniejszy膰 przenoszone wibracje, wa艂 korbowy wyposa偶ony zosta艂 w dodatkowe 艂o偶ysko 艣lizgowe. Niski, bo wynosz膮cy 9,6:1 stopie艅 spr臋偶ania to wr臋cz zaproszenie dla warsztat贸w tunerskich. Czy jednak dodatkowa turbina na pewno b臋dzie tu pasowa膰 stylistycznie? Poza tym, o ile 91 KM mocy maksymalnej mo偶e nie k艂adzie na 艂opatki, o tyle 150 Nm momentu obrotowego dost臋pnego ju偶 od 2 tys. obrot贸w sprawia, 偶e ju偶 si臋 u艣miecham na sam膮 my艣l odkr臋cenia manetki w siodle R-18-ki. Maksymalne 158 鈥瀗iut贸w鈥 przy 3 tys. obr./ min z pewno艣ci膮 ka偶e fabrycznej kontroli trakcji czuwa膰 w ka偶dym momencie.

Stylistyczny majstersztyk

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Wielki bokser imponuje pod ka偶dym wzgl臋dem. Jego blok oraz obudow臋 skrzyni bieg贸w wykonano ze szkie艂kowanego lekkiego stopu. Inne elementy jak pokrywy, obudowy popychaczy, czy emblematy pokryto chromem, lub wypolerowano r臋cznie. Pot臋偶ne i nawi膮zuj膮ce kszta艂tem do pierwowzoru sprzed lat dekle rozrz膮du, w po艂膮czeniu z masywnymi rurami kolanek wydechowych, kt贸re przechodz膮 w baloniaste cygara wydech贸w o mocno wyrafinowanych kszta艂tach. Ten widok nie tylko u konesera klasycznych jedno艣lad贸w mo偶e wywo艂a膰 wybuchow膮 mieszank臋 odczu膰. Reszta niema艂ej przecie偶 konstrukcji zdaje si臋 ju偶 tylko akompaniowa膰 jednostce nap臋dowej. Robi to jednak bardzo sp贸jnie, oferuj膮c du偶e, pasuj膮ce to jak ula艂 ko艂a (21 oraz 18 cali 艣rednicy) i poka藕ny widelec z rurami o 艣rednicy 48 mm. Efekt jest taki, 偶e a偶 chce si臋 usi膮艣膰 z fili偶ank膮 kawy i przygl膮da膰 detalom konstrukcji. A tak偶e podziwia膰 reakcje przechodni贸w. Bo ko艂o R 18 b臋dzie ci臋偶ko przej艣膰 oboj臋tnie. tworz膮c ciekaw膮 dla oka i jednocze艣nie puryta艅sk膮 ca艂o艣膰.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Co cieszy w tym wypadku to fakt, 偶e celowo zrezygnowano tu z elektroniki w zawieszeniu. To co oferuje klasyka tematu, sprawdzi si臋 przecie偶 w zupe艂no艣ci w maszynie tego typu, a dodatkowe kabelki tylko pogorszy艂yby stron臋 wizualn膮 ca艂o艣ci.聽Wierno艣膰 idea艂om sprzed lat objawia si臋 tak偶e w konstrukcji ramy, czy wahaczu udanie imituj膮cym sztywne tylne zawieszenie. Wisienk膮 na stylistycznym torcie jest niczym nieos艂oni臋ty niklowany wa艂 kardana.

Cruiser BMW nigdy do ko艅ca nie b臋dzie m贸g艂 si臋 wpasowa膰 w kanony klasycznych kr膮偶ownik贸w. Odpowiada za to g艂贸wnie to co najbardziej wyr贸偶nia ten motocykl, czyli silnik w uk艂adzie wzd艂u偶nego boksera. Wielkie cylindry wymuszaj膮 bardziej neutraln膮 pozycj臋 za kierownic膮, gdzie stopy kierowcy nie w臋druj膮 daleko do przodu. Pewnie nie ka偶dy fan cruiser贸w kupi ten patent, ale podobno niemieccy in偶ynierowie zadbali by by艂o komfortowo i naturalnie.聽Zadbano tak偶e by maszyna by艂a autentyczna nie tylko z wygl膮du. Klasyczne do b贸lu nadwozie wykonano ze stali. Objawia si臋 to tak偶e w masie. Jego 345 kg wagi gotowego do jazdy motocykla pasuje do prawdziwego kr膮偶ownika jak ula艂.


A co z elektronik膮?

Niemcy nie byliby jednak sob膮, gdyby nie dorzucili paru elektronicznych gad偶et贸w. W ko艅cu mamy ju偶 mocno zaawansowany XXI wiek. Do dyspozycji s膮 zatem trzy tryby jazdy, z mo偶liwo艣ci膮 indywidualnej adaptacji, system kontroli trakcji, kt贸ry mo偶na dezaktywowa膰, a tak偶e systemy MSR, Hill Start Control oraz wspomagaj膮cy manewrowanie asystent cofania 鈥 ten patent ma zdecydowanie sens, je艣li wspomnimy wag臋 R 18.

Bogate tradycje

呕aden z dotychczasowych modeli BMW nie ho艂dowa艂 tak mocno bawarskim tradycjom. R 18 zdaje si臋 by膰 je偶d偶膮cym ho艂dem dla historii marki, jej charakterystycznych klasycznych konstrukcji i dotychczasowych osi膮gni臋膰 technologicznych. Historyczne modele BMW znajduj膮 tu swoje odbicie w wielu aspektach designu i konstrukcji. Tak, jak chocia偶by kultowe BMW R 50, czy R5.聽Wystarczy spojrze膰 na 艂ezkowy zbiornik paliwa, kt贸ry do z艂udzenia przypomina ten montowany w motocyklach BMW 70 lat temu. Jednocze艣nie nie brakuje tu pewnego powiewu 艣wie偶o艣ci. Wersje koncepcyjne tego motocykla urzeka艂y ascez膮 i minimalizmem formy. Oczywi艣cie wszyscy spodziewali艣my si臋, 偶e normy homologacyjne wtr膮c膮 swoje trzy grosze w wersj臋 produkcyjn膮. Na szcz臋艣cie na znaczny powr贸t do bardziej sparta艅skiego wygl膮du R 18 pozwoli bogata oferta akcesoryjna. Mo偶na tego dokona膰 jeszcze przed opuszczeniem salonu. Oferta dodatk贸w jest na tyle rozbudowana, 偶e sam zakup motocykla to dopiero pocz膮tek zabawy. Zw艂aszcza, 偶e przy projektowaniu wszystkim wariant贸w linii akcesoryjnych bra艂y udzia艂 znane w 艣wiecie customowym firmy.

Status: Kultowy

BMW R 18 to jedna z tych maszyn, kt贸re wydaj膮 si臋 by膰 skazane na posiadanie statusu 鈥瀔ultowej鈥. Moda na to co retro ci膮gle trwa a BMW R18 wpisuje si臋 w ni膮 znakomicie.

Oto wideo ze 艣wiatowej premiery BMW R 18:

 

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%

Podziel si臋 opini膮

lub