Motocykl 125 na prawo jazdy B zamiast autobusu i komunikacji miejskiej. Junak 121 FL pali poniżej kosztów biletu miesięcznego

„Wszyscy oddychamy tym samym powietrzem” – ten slogan nabiera zupełnie innego znaczenia w dobie miejmy nadzieje mijającej już powoli epidemii – zwłaszcza, gdy zmuszeni jesteśmy do korzystania z komunikacji zbiorowej. Codzienne dojazdy do pracy nie muszą być jednak udręką, a rozwiązanie problemu jest prostsze i bardziej osiągalne niż wielu z nas mogłoby się wydawać.

Motocykl klasy 125 jest nie dla każdego oczywistym rozwiązaniem, dlatego w tym materiale przyglądamy się aspektom związanym z przesiadką na niewielki jednoślad. Robimy to na przykładzie Junaka 121 FL, który wydaje się idealną propozycją dla wszystkich poszukujących alternatywnego, ekonomicznego i bezpiecznego sposobu na codzienne poruszanie się nie tylko po mieście.

W końcu jednoślad to pojazd izolujący nas od kontaktów w najlepszy możliwy sposób, w dodatku oferując zalety, które bardzo szybko docenisz w miejskim ruchu.

Junak 121 FL, to motocykl, który oferuje praktycznie nieograniczoną mobilność, a przy tym do jego zakupu nie potrzebujesz ogromnej sumy „peelenów”. Jego cena to 6799 zł. W zamian otrzymujesz nowoczesny pojazd o neoklasycznym nadwoziu, którego uniwersalne kształty przypadną do gustu niemal każdemu. Co jednak bardziej istotne, 121 FL jest praktycznie bezobsługowym środkiem transportu. Wystarczy od czasu do czasu zadbać o nasmarowanie i naciąg łańcucha oraz sprawdzić ciśnienie w oponach, by cieszyć się sprawną i bardzo ekonomiczną jazdą.
Ekonomia to zazwyczaj bardzo istotny aspekt codziennego poruszania się po mieście, dlatego tutaj bardzo istotnym jest niskie spalanie. Na szczęście Junak 121 FL pali naprawdę niewielkie ilości paliwa, co zwłaszcza przy obecnych cenach benzyny pozwoli przy bliższych dojazdach nie przekroczyć ceny miesięcznika w kwestii wydatków na paliwo. Zadba o to m.in. elektroniczny wtrysk paliwa, a 18 litrowy zbiornik dodatkowo ograniczy wizyty na stacjach benzynowych do minimum. Co więcej, jego nowoczesny silnik pozwala na całkiem przyjemne przyspieszenia, więc odpada także walka z samochodami – np. po ruszeniu spod świateł. O komfort jazdy dba wałek wyrównoważający w silniku, który minimalizuje drgania, a odprężona pozycja za kierownicą sprawia, że jeździ się po prostu fajnie i szybko nabywa pewności siebie. Pomaga w tym także niewielka masa motocykla – 130 kg i dość niska wysokość siedziska wynosząca 780 mm. To atuty, które na pewno przemówią zwłaszcza do początkujących, lub osób powracających po latach za stery motocykla.

Junak 121 FL to także nowoczesne wyposażenie jak oświetlenie led, czy elektroniczny wyświetlacz lcd ze zgrabnie wkomponowanym analogowym obrotomierzem, czy układ hamulcowy z systemem CBS. Co również bardzo istotne, mamy tu do czynienia ze sprawdzonymi podzespołami, które dały poznać ten model jako wytrzymały i bezawaryjny.

Mimo, że jest to raczej budżetowa propozycja w motocyklowej klasie 125, nie brak tu także fajnych designerskich smaczków, a jednoślad jako całość sprawia pozytywne wrażenie. Niektóre z osób rozważających przesiadkę na motocykl może odstraszać brak miejsca na bagaże, czy codzienne zakupy. Jednak w komunikacji miejskiej skorzystasz jedynie z tego co jesteś w stanie unieść w plecaku lub torbie. W przypadku Junaka 121 FL wystarczy wyposażyć będący na liście standardowego wyposażenia bagażnik w kufer centralny, by sprawnie, wygodnie i bezpiecznie załatwiać zdecydowaną większość codziennych sprawunków – nie stojąc przy tym w korkach, a zaoszczędzony czas wykorzystać w inny sposób. Na przykład na zasłużony relaks…

  • POJEMNOŚĆ
  • 125 CM³
  • RODZAJ SILNIKA
  • CZTEROSUWOWY, JEDNOCYLINDROWY, OHC
  • ZASILANIE SILNIKA
  • WTRYSK PALIWA
  • PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
  • 90 KM/H
  • MOC
  • 8,0 KW / 10,88 KM (PRZY 8500 RPM)
  • WAŁEK WYRÓWNOWAŻAJĄCY
  • TAK
  • ROZRUCH
  • ELEKTRYCZNY I NOŻNY
  • HAMULEC PRZÓD
  • TARCZOWY HYDRAULICZNY
  • HAMULEC TYŁ
  • TARCZOWY HYDRAULICZNY
  • ROZMIAR OPONY PRZÓD
  • 90 / 90 - 17
  • ROZMIAR OPONY TYŁ
  • 130 / 70 - 17
  • WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. ( MM )
  • 1980 / 760 / 1112
  • MASA WŁASNA
  • 130 KG
  • DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE
  • 150 KG
  • WYSOKOŚĆ SIEDZISKA ( MM )
  • 780
  • POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA
  • 18 L
  • ILOŚĆ MIEJSC
  • 2
  • DOSTĘPNE KOLORY
  • CZERWONY, NIEBIESKI, CZARNY

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

3 opinii

  1. Cześć Darek,
    Pali nie więcej niż 3 L na 100 km
    Od 3 lat mam ten model i do miasta jest ok. Jak chcesz jechać na wycieczkę to polecam wybierać te wolniejsze drogi.
    W porywach udawało mi się jechać nim 106 km/h, ale na dłuższą metę taka jazda nie jest przyjemna.
    Największym minusem jest kanapa, mimo dogodnej pozycji siedzenia jest mega nie wygodna i po niecałej godzinie nie czułem tyłka 🙂

  2. Szukam uzasadnienia dla 125ki i jakoś ciężko mi to wychodzi Do pracy 25km w jedną stronę to daje 1000km miesięcznie Na wieś 100km w jedną stronę co weekend zaokrąglijmy w górę, to 2000km miesięcznie. Spalanie 3 l/100km (pewnie wyjdzie więcej bo ważę w ubraniu na motor i plecaczkiem z zakupami ze 125kg). Benzyna po 4,5 załóżmy. Wychodzi to 270zł miesięcznie na benzynę. Amortyzacja to motor + ciuchy i dodatki czyli 10000 po 7 latach przy tym obciążeniu to nie będzie co z tego zbierać czyli 120zł miesięcznie. (po 7 latach trochę z naddatkiem wychodzi 168 000 km). PRZEGLĄDY. Odnośnie rzeczonej bezobsługowości, to nie trzeba ich robić? Nie
    chce mi się dochodzić, co ile tu się robi przeglądy, ale w innych tanich 125 dotarłem do informacji, że przegląd wraz z wymianą oleju należy robić co 1500km czyli częściej niż raz w miesiącu. Nie wiem na ile to prawda, ale podobno taki przegląd jest tani, bo tylko 120zł za przegląd. Te 120zł liczmy tylko raz w miesiącu. Ostatnia kwestia można powiedzieć pomijalna kosztowo to ubezpieczenie. Dla uproszczenia policzmy że OC to 480zł na rok czyli 40 miesięcznie (takie wyszło mi najtańsze OC w internecie dla 125tki). Miesięczny koszt to 270 paliwo + 120 amortyzacja + 120 przegląd + 40 OC = 550zł na miesiąc.
    Porównanie z nową Skodą Felicją lub Dacią Sandero z fabrycznym LPG. Spalanie 8 l/100km LPG po 2zł/l przy tych 2000km to 320zł. Amortyzacja załóżmy że 46 000zł auto po 16 latach będzie warte 0zł czyli wychodzi 240zł przegląd 480zł co roku za 480zł to 40zł na miesiąc i ubezpieczenie OC za 960zł to 80zł. Sumarycznie: 320 paliwo + 240 amortyzacja + 40 przegląd + 80 OC = 680zł na miesiąc. to o 25% drożej niż 125ka.
    Czas zaoszczędzony w korkach podczas dojazdów do pracy poświęcę na ubieranie się w kostium do jazdy i późniejsze rozbieranie się z niego, oraz zabezpieczanie motoru po dojechaniu i przygotowywaniu go do jazdy. Mogę go również przeznaczyć na smarowanie łańcucha, poprawianiu naciągu i przeglądach. Nie będę rozwijał tematu prędkości dojazdu autostradami i ekspresówkami. Natomiast chcę jeszcze zauważyć, że choć transport ten w 95% będzie dotyczył jednej osoby to do takiej Skody, czy Dacii mogę zapakować jeszcze całą rodzinę w razie potrzeby gdy głównemu autku coś się stanie i bagaż na krótkie wakacje. Również przy opadach atmosferycznych niezależenie czy to deszcz, śnieg, czy grad wolałbym jechać autkiem z przyspieszeniem 11,5s do setki, niż motorkiem, który setki ze mną nie osiągnie nigdy.
    Jeśli popełniam jakieś wielkie błędy to proszę mnie poprawić. Według moich analiz wychodzi, że ludzie motocykle traktują bardziej jak PS4, modne buty czy wycieczkę zrelacjonowaną na portalu społecznościowym, niż jak wygodny i tani środek codziennej komunikacji. Dla mnie nie ma to uzasadnienia ekonomicznego, ani wygodnickiego, ani czasowego. Coś naściemniałem? Popraw mnie proszę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button