125 ccm
Aktualnie czytasz:
Jazda motocyklem 125 po autostradzie: O czym trzeba pamiętać?
0

Autostrady mają wiele zalet. Przede wszystkim pozwalają na sprawne pokonywanie dużych ilości kilometrów w dość krótkim czasie. O tym fakcie nie trzeba nikogo przekonywać. Czy jednak są odpowiednim miejscem dla motocykli klasy 125?

Motocykle klasy 125 zadomowiły się w Polsce na dobre. Po dokonanych w 2014 roku zmianach w przepisach, kiedy to wprowadzono możliwość jeżdżenia 125-kami z samochodowym prawem jazdy, szybko stały się najpopularniejszą klasą jednośladów w naszym kraju. Nie oznacza to jednak, że motocykle i skutery 125 to pojazdy tylko i wyłącznie użytkowe. Nowoczesne 125-ki nie tylko dobrze wyglądają i są często bogato wyposażone, lecz także potrafią dać sporo przyjemności z jazdy. Nic więc dziwnego, że całkiem nieźle sprawdzają się również podczas rekreacji. Nikogo już nie dziwią coraz bardziej popularne, nacechowane funkcjami turystycznymi modele, które nie tylko dobrze poradzą sobie w miejskiej dżungli, ale także podczas dalszych wojaży niż te wokół komina. Podróżowanie 125-ką okazuje się wcale niepozbawione sensu i decydujemy się na taką formę spędzania wolnego czasu coraz częściej. Czasem, jeśli wybieramy się w jakieś konkretne miejsce i chcemy tam dotrzeć możliwie sprawnie, by np. czas zaoszczędzony na dojazd, spożytkować na lokalne zwiedzanie, skorzystanie z autostrady może wydawać się dobrym pomysłem. Należy jednak pamiętać o kilku rzeczach. Zgodnie z §18 Kodeksu Drogowego autostrady i drogi szybkiego ruchu mogą być używane tylko przez pojazdy, których budowa umożliwia poruszanie się z prędkością większą niż 60 km/h. Nie mają więc na nie wstępu np. motorowery i pojazdy wolnobieżne, ale motocykl klasy 125 już spokojnie mieści się w tych kryteriach.

Należy jednak pamiętać, że 125-ki z natury nie są demonami szybkości. Prędkości przelotowe przez nie osiągane, oscylują w granicach 80-100 km/h. Nie wszystkie 125-ki są w stanie w ogóle rozwinąć maksymalne 100 km/h, a dla żadnego z pojazdów utrzymywanie przez dłuższy czas stałej prędkości, zbliżonej do maksymalnej, nie jest dobrym rozwiązaniem. Maszyna po prostu obrywa wtedy po kulach. Bardzo wysokie obroty silnika utrzymywane przez dłuższy czas, to spore obciążenie termiczne dla silnika oraz innych podzespołów z nim współpracujących. 125-ki zazwyczaj mają niewielką pojemność układu smarowania, co sprawia, że olej w nim krążący ulega w takich warunkach degradacji w przyspieszonym tempie.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

Z kolei jazda z prędkością oscylująca w granicach 80-90 km/h wiąże się z ustępowaniem pola nie tylko samochodom, ale także TIR-om i innym pojazdom ciężarowym, co może okazać się dosyć frustrujące. Na drogach szybkiego ruchu i autostradach należy również uważać na podmuchu bocznego wiatru. Lekkie motocykle, zwłaszcza, jeśli dodatkowo objuczy się je bagażem turystycznym, są dużo bardziej podatne na podmuchy wiatru, niż maszyny cięższe. Ich bezwładność jest po prostu niższa, a podnoszące środek ciężkości bagaże, dodatkowo zwiększają powierzchnię boczną pojazdu, nie wpływając dodatnio na stabilność jazdy. Na faktor walki z wiatrem trzeba uważać także podczas wyprzedzania. Jadąc w tunelu aerodynamicznym pojazdu poprzedzającego, może się wydawać, że mamy jeszcze zapas mocy, sytuacja może jednak dość szybko ulec zmianie po wychyleniu się zza niego. Zwłaszcza jeśli jest to bus, czy ciężarówka. Lepiej więc przyjąć zasadę, że jedziemy spokojnie i nigdzie się nie spieszymy, bo i tak zaoszczędzimy sporo czasu w stosunku do jazdy drogami ciągnącymi się przez obszary zabudowane.

Jednak najlepszym naszym zdaniem rozwiązaniem, jest po prostu odpuszczenie ekspresówek i autostrad i jazda bocznymi drogami, na których motocykl 125 pozwoli czerpać najwięcej przyjemności z jazdy. Wszak w podróżach nie liczy się najbardziej dotarcie do celu, lecz sam fakt podróżowania.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Garaż BMW odnajdziesz fabrycznie nowy bądź używany motocykl w doskonałym stanie. Wejdź i sprawdź jak blisko jest Twój wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Jaka jest Twoja reakcja?
114%
0%
0%