Czy motocyklem 125 można jeździć po autostradzie i drodze ekspresowej? O czym należy pamiętać?

Jazda motocyklem 125 po autostradzie: O czym trzeba i należy pamiętać?

W skrócie
  • Czy motocyklem 125 można jeździć po drogach ekspresowych i autostradach? Odpowiadamy
  • Jaka jest prędkość minimalna dla motocykla 125 na autostradzie, a jaka maksymalna?
  • Czy motorower może wjeżdżać na autostradę?
  • W tym artykule znajdziesz najważniejsze informacje na temat jazdy motocyklem 125 po autostradach i drogach ekspresowych.

Autostrady mają wiele zalet. Przede wszystkim pozwalają na sprawne pokonywanie dużych ilości kilometrów w dość krótkim czasie. O tym fakcie nie trzeba nikogo przekonywać. Czy jednak są odpowiednim miejscem dla motocykli klasy 125?

Czy motocyklem 125 mogę poruszać się po autostradzie lub drodze ekspresowej? To jedno z najczęściej pojawiających się pytań w kontekście motocykli 125. Odpowiedź jest prosta i opiera się bezpośrednio o przepisy ruchu drogowego

Motocykle klasy 125 zadomowiły się w Polsce na dobre. Po dokonanych w 2014 roku zmianach w przepisach, kiedy to wprowadzono możliwość jeżdżenia 125-kami z samochodowym prawem jazdy, szybko stały się najpopularniejszą klasą jednośladów w naszym kraju. Nie oznacza to jednak, że motocykle i skutery 125 to pojazdy tylko i wyłącznie użytkowe. Nowoczesne 125-ki nie tylko dobrze wyglądają i są często bogato wyposażone, lecz także potrafią dać sporo przyjemności z jazdy. Nic więc dziwnego, że całkiem nieźle sprawdzają się również podczas rekreacji. Nikogo już nie dziwią coraz bardziej popularne, nacechowane funkcjami turystycznymi modele, które nie tylko dobrze poradzą sobie w miejskiej dżungli, ale także podczas dalszych wojaży niż te wokół komina.

Jazda motocyklem 125 po autostradzie. Co na to przepisy?

Podróżowanie 125-ką okazuje się wcale niepozbawione sensu i decydujemy się na taką formę spędzania wolnego czasu coraz częściej. Czasem, jeśli wybieramy się w jakieś konkretne miejsce i chcemy tam dotrzeć możliwie sprawnie, by np. czas zaoszczędzony na dojazd, spożytkować na lokalne zwiedzanie, skorzystanie z autostrady może wydawać się dobrym pomysłem. Należy jednak pamiętać o kilku rzeczach. Zgodnie z §18 Kodeksu Drogowego autostrady i drogi szybkiego ruchu mogą być używane tylko przez pojazdy, których budowa umożliwia poruszanie się z prędkością większą niż 40 km/h. Nie mają jednak na nie wstępu np. motorowery, które w świetle prawa nie są traktowane jako pojazdy silnikowe. Na autostradę nie wjadą również pojazdy wolnobieżne, ale motocykl klasy 125 już spokojnie mieści się w tych kryteriach.

Przeczytaj również:

Bądź zawsze na bieżąco dzięki Jednoślad.pl News

Czy motorowerem lub skuterem 50 ccm można jeździć po autostradzie?

Należy jednak pamiętać, że 125-ki z natury nie są demonami szybkości. Prędkości przelotowe przez nie osiągane, oscylują w granicach 80-100 km/h. Nie wszystkie 125-ki są w stanie w ogóle rozwinąć maksymalne 100 km/h, a dla żadnego z pojazdów utrzymywanie przez dłuższy czas stałej prędkości, zbliżonej do maksymalnej, nie jest dobrym rozwiązaniem. Maszyna po prostu obrywa wtedy po kulach. Bardzo wysokie obroty silnika utrzymywane przez dłuższy czas, to spore obciążenie termiczne dla silnika oraz innych podzespołów z nim współpracujących. 125-ki zazwyczaj mają niewielką pojemność układu smarowania, co sprawia, że olej w nim krążący ulega w takich warunkach degradacji w przyspieszonym tempie.

Jazda po autostradzie motocyklem 125. Najważniejsze informacje:

  1. Na autostradę można wjechać tylko pojazdami, które na równej, poziomej drodze mogą rozwijać prędkość przynajmniej 40 km/h. Motocykl 125 jak najbardziej wpisuje się w tą zasadę.
  2. Po jezdni wielopasmowej poruszamy się tylko i wyłącznie prawym pasem – pasy na lewo od skrajnie prawego służą do wyprzedzania. Po zakończeniu wyprzedzania należy wrócić na prawy pas.
  3. Zatrzymywanie się na autostradzie jest całkowicie zabronione. Do postoju możemy wykorzystać przeznaczone do tego miejsca tj. parkingi MOP oraz stacje paliw.
  4. Włączając się do ruchu drogowego na autostradzie należy maksymalnie wykorzystać pas rozbiegowy, aby zminimalizować różnicę prędkości między autami nadjeżdżającymi.

Co to autostrada i kto może po niej jeździć?

Art. 2. pkt. 3 Ustawy Prawo o ruchu drogowym

„autostrada – droga dwujezdniowa, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, na której nie dopuszcza się ruchu poprzecznego, przeznaczona tylko do ruchu pojazdów samochodowych, z wyłączeniem czterokołowca, które na równej, poziomej jezdni mogą rozwinąć prędkość co najmniej 40 km/h, w tym również w razie ciągnięcia przyczep”.

Inne publikacje na ten temat:

Z jaką prędkością można jeździć po autostradzie motocyklem 125?

Prędkość maksymalna przewidziana dla motocykla 125 jest dokładnie taka sama jak dla zwykłego motocykla – wynosi 140 km//h. Mało kto pamięta jednak, że np. na drogach ekspresowych w przypadku trasy dwujezdniowej możemy poruszać się z prędkością 120 km/h, a w przypadku trasy jednojezdniowej z prędkością 100 km/h. Należy jednak pamiętać, że prędkość maksymalna oznaczona prawem nie oznacza zgody na bezpardonowe piłowanie motocykla i jazdę ze stałą prędkością 140 km/h w każdych warunkach:

Art. 19.

ust. 1. „Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa, a w szczególności: rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi, stanu i ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu.”

oraz ust. 2. „Kierujący pojazdem jest obowiązany:

1) jechać z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym;
2) hamować w sposób niepowodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia;
3) utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu.”

Motocyklem 125 po autostradzie: kultura na drodze

Z kolei jazda z prędkością oscylująca w granicach 80-90 km/h wiąże się z ustępowaniem pola nie tylko samochodom, ale także TIR-om i innym pojazdom ciężarowym, co może okazać się dosyć frustrujące. Na drogach szybkiego ruchu i autostradach należy również uważać na podmuchu bocznego wiatru. Lekkie motocykle, zwłaszcza, jeśli dodatkowo objuczy się je bagażem turystycznym, są dużo bardziej podatne na podmuchy wiatru, niż maszyny cięższe. Ich bezwładność jest po prostu niższa, a podnoszące środek ciężkości bagaże, dodatkowo zwiększają powierzchnię boczną pojazdu, nie wpływając dodatnio na stabilność jazdy.

Pamiętaj, że różnice w prędkościach pojazdów między prawym, a lewym pasem są olbrzymie. Wyjeżdżanie na lewy pas w celu powolnego wyprzedzania ciężarówki może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji.

Na faktor walki z wiatrem trzeba uważać także podczas wyprzedzania. Jadąc w tunelu aerodynamicznym pojazdu poprzedzającego, może się wydawać, że mamy jeszcze zapas mocy, sytuacja może jednak dość szybko ulec zmianie po wychyleniu się zza niego. Zwłaszcza jeśli jest to bus, czy ciężarówka. Lepiej więc przyjąć zasadę, że jedziemy spokojnie i nigdzie się nie spieszymy, bo i tak zaoszczędzimy sporo czasu w stosunku do jazdy drogami ciągnącymi się przez obszary zabudowane.

Jednak najlepszym naszym zdaniem rozwiązaniem, jest po prostu odpuszczenie ekspresówek i autostrad i jazda bocznymi drogami, na których motocykl 125 pozwoli czerpać najwięcej przyjemności z jazdy. Wszak w podróżach nie liczy się najbardziej dotarcie do celu, lecz sam fakt podróżowania.

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. Nawet sportowe 125ki rzadko osiągają 140 km/h, a już na pewno nie przez dłuższy czas. Podróżowanie takim bździdełkiem po autostradzie jest zabójcze dla silnika, a może być i dla kierowcy. Chyba, że ktoś ma cierpliwość kulać się za tirem i często robić postoje. Ale wtedy jaki sens autostrady?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button