Czy skuterem można jeździć po autostradzie? Odpowiedź może cię zdziwić

Przepisy, które warto znać jeżdżąc skuterem, tudzież pojazdem nieistniejącym.

W skrócie
  • Jazda skuterem po autostradzie: można, czy nie zawsze?
  • O to co przepisy mówią na temat jazdy skuterem po drogach ekspresowych
  • Co to właściwie jest ten skuter?

Przemierzając polskie drogi ekspresowe i autostrady często można natrafić na pojazdy, które nie powinny tam się pojawić. Nie tylko ze względu na przepisy ruchu drogowego, ale też na bezpieczeństwo i zdrowy rozsądek. Stąd też powraca pytanie – czy skuterem można jeździć po drogach ekspresowych oraz autostradach? I co to właściwie jest ten skuter?

Na potrzeby tej publikacji dokonałem małego rozpoznania i zapytałem pewną grupę ludzi wśród znajomych i rodziny “co to jest skuter?”. Odpowiedzi pojawiały się przeróżne i właściwie wszystkie można było uznać za poprawne. Tyle, że żadna z nich nie miała pokrycia w zapisach Prawa o ruchu drogowym, czyli najważniejszej ustawy dotyczącej przepisów regulujących poruszanie się po drogach i w ich obrębie. Dlaczego? Ponieważ w owym kodeksie nie ma ani jednego zapisku dotyczącego skuterów. Według przepisów ruchu drogowego w Polsce skutery nie istnieją!

Skuterem na autostradę: można, czy nie?

Zanim przejdziemy dalej, warto też wiedzieć, jakkolwiek to zabrzmi, że także motorowery są traktowane w z pozoru macoszy sposób, bo nie są w świetle polskich przepisów pojazdami ani samochodowymi, ani silnikowymi! Dlaczego? Stanowi o tym artykuł drugi Ustawy “Prawo o ruchu drogowym”. W punkcie 20 czytamy:

Pojazd silnikowy – pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego.

Z kolei Pojazd samochodowy jest określony taką definicją:

Pojazd samochodowy – pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Skoro więc pojazd samochodowy jest pojazdem silnikowym, a motorower jest wykluczony z takowych, to nie może być ani jednym ani drugim. Czym zatem jest motorower?

Na szczęście nieco dalej jednak znajdujemy definicję motoroweru:

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Motorower – pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.

Czyli wychodzi na to, że samo posiadanie silnika i możliwość jazdy z prędkościami powyżej 25 km/h nie wystarczą, by motorower mógł się stać ani pojazdem silnikowym, ani samochodowym. Przez te wszystkie definicje można się poczuć zagubionym i nic w tym dziwnego. Patrząc na przykład motoroweru można mieć wrażenie, że w przepisach panuje rozdwojenie jaźni. Jednakże nie zmienia to faktu, że mimo posiadania silnika motorower, nie jest pojazdem silnikowym, a tym bardziej samochodowym.

Sytuacja na ten moment nie została rozjaśniona, a wręcz przeciwnie. Zatem co to ma wspólnego z jazdą skuterem po autostradzie, albo drodze ekspresowej?

Autostrada – oznacza drogę dwujezdniową, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi, na której nie dopuszcza się ruchu poprzecznego, przeznaczoną
tylko do ruchu pojazdów samochodowych, z wyłączeniem czterokołowca, które na równej, poziomej jezdni mogą rozwinąć prędkość co najmniej 40 km/h, w tym również w razie ciągnięcia przyczep;

Droga ekspresowa – oznacza drogę dwu- lub jednojezdniową, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi, na której skrzyżowania występują wyjątkowo, przeznaczoną tylko do ruchu pojazdów samochodowych, z wyłączeniem czterokołowca.

Widać wyraźnie, że w tych definicjach obrywa się mocno szeroko rozumianym quadom, które przecież często są pojazdami wystarczająco dynamicznymi, by osiągać znacznie wyższe niż zakładana w definicji autostrady minimalna prędkość. Obrywa się także motorowerom, które przecież także są w stanie poruszać się szybciej. Ze względu na brak możliwości poruszania się innymi pojazdami jak samochodowymi wszelkiego rodzaju rowery, piesi czy motorowerzyści nie mają prawa wjazdu ani na autostradę, ani na drogę ekspresową. Dlaczego, czyżby przez dziurę w prawie?

Przeczytaj też:

Wsiadł na stary skuter i pojechał w garniturze w nieznane: To wydarzyło się naprawdę

Nie. Motorower nie jest pojazdem silnikowym i samochodowym celowo. Na całe szczęście! Ma to za zadanie m.in. uniemożliwić wjazd takich jednośladów na drogi o ruchu przyśpieszonym. Co niezwykle ważne i trzeba obligatoryjnie zapamiętać – w tym przypadku bezskuteczna będzie jazda poboczem (pasem awaryjnym). Nie wjeżdżamy motorowerami na autostrady i drogi ekspresowe. Zapamiętać jak pacierz! Też należy pamiętać, że jazda z prędkością 45 czy nawet 60 km/h po autostradzie motorowerem byłaby wielce ryzykowna. Silne podmuchy wiatru pochodzące od sporo szybciej jeżdżących pojazdów i ogromna różnica prędkości sprawia, że stajecie się najmniej chronionymi użytkownikami takiej drogi.

Co to jest ten skuter?

Powróćmy więc w końcu także do samych skuterów i spróbujmy je zdefiniować. Skoro ustaliliśmy, że skutery jako odrębna grupa pojazdów nie istnieją w świetle przepisów, to jakim cudem da się je zarejestrować i poruszać się nimi po drogach zgodnie z literą prawa. Otóż przepisy rozgraniczają jednoślady wyłącznie pod względem pojemności silnika. Nie ma znaczenia konstrukcja, pozycja za kierownicą, ilość schowków, miejsce ulokowania zbiornika paliwa, czy rodzaj napędu i przekładni. W  świetle prawa skuter może być zatem albo motorowerem, albo motocyklem.

Jeżeli zatem twój skuter ma pojemność silnika mniejsza niż 50 cm³ to jest motorowerem i takim pojazdem nie wolno wjeżdżać na autostrady i drogi ekspresowe. Jeżeli natomiast pojemność jego silnika, lub też w przypadku pojazdów elektrycznych homologacja pojazdu jest inna niż L1e, to takim jednośladem możesz, ale nie koniecznie już powinieneś poruszać się autostradą. Skutery o pojemnościach silnika 250 cm³ to zazwyczaj spore jednoślady, które prezentują wystarczającą dynamikę by w bezpieczny sposób poruszać się w ruchu przyspieszonym.

Jednak np. małe, lekkie skuterki klasy 125, które różnią się od motorowerów często jedynie większym silnikiem, mogą okazać się nie do końca wystarczające do rozsądnego korzystania z ekspresówek i autostrad. Są lekkie, a więc podatne na boczne podmuchy wiatru, a małe kółka nie dają wystarczająco dużego efektu żyroskopowego, by poprawić stabilność. Co więcej, ich maksymalna prędkość często oscyluje w granicach 90 – 100 km/h, a to z kolei powoduje, że przy prędkościach przelotowych takie pojazdy są wyprzedzane nawet przez duże ciężarówki, które także powodują często mocne podmuchy wiatru. Nie są to warunki ani komfortowe ani bezpieczne, dlatego małym skuterem, nawet jeżeli według prawa można wjechać na autostradę, to najlepiej jest tego po prostu nie robić, by nie zostać ruchomym celem i nie narażać na niebezpieczeństwo siebie i innych użytkowników dróg.

Czy zatem można jeździć skuterem po autostradzie, lub drodze ekspresowej. Można, ale nie każdym i nie zawsze byłoby to rozsądne. Prawo prawem, ale warto do sprawy podejść po prostu rozważnie.

 

 

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

4 opinii

  1. szanowna pani Aniu. Jeżeli już pani z kogoś czerpie pełnymi garściami to proszę przynajmniej podać źródło lub odpalić m.in. mi dole.
    Kolejny raz “ktoś” robi “mądry artykuł” przepisując z forum to co zamieścili tam bardziej kumaci w temacie od niego.
    Nie mówie że to karalne -bo nie. To tylko lekko nieetyczne bo śmierdzi podpisywaniem sie pod czyjąś robotą/wiedzą.
    I tak “o dziwo” taki artykuł znowu pojawia sie 1-2 dni po wątku na forum dotyczącym dokładnie tej samej sprawy.
    Jak bede miał ambicje “mieć publikację” to sam wyśle swoje wypociny do redakcji portalu.

  2. Wyciągasz na forum ogólne takie… kolejne *wyartykułowanie*, a nie jest to warte nawet… cichego westchnienia. 🙂

    Niczego tutaj na wierzch nie wyciągaj, bo ono samo sobie zemrze, ale trzeba to zawsze otaczać… cichym milczeniem. 😉

  3. Te “pierdziawy” mogą być szybsze od większości samochodów, bo są maxiskutery. Ale interesuje mnie to czy można jeżdzić po DTŚ skuterem o pojemności 50cm^3. Jest jeden artykuł w gazecie Chorzowskiej, ale to jest Chorzów, a on tak to miastem mądrych ludzi nie jest i raczej nigdy nie będzie. Plus jest duża ilość artykułów, którzy mówią odwrotnie…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button