Honda CR 250. Najlepszy motocykl crossowy wszechczasów?

Świat motocyklistów dzieli się na tych, którzy jeszcze nie jeździli dwusuwową ćwiartką i na tych co robili wszystko, by utrzymać się w jej siodle.  Poznajcie Hondę CR 250!

To jeden z tych motocykli, które na stałe wpisał się do kanonu motocykli kultowych nie tylko ze względu na liczne sukcesy w zawodach enduro/motocrossowych, ale przede wszystkim na to, że Honda CR 250 była produkowana przez blisko 37 lat! To kawał motocyklowej historii!

Honda CR 250. Garść wiedzy technicznej

W ramie Hondy CR 250 wylądował dwusuwowy, jednocylindrowy silnik chłodzony cieczą, połączony z pięciostopniową skrzynią biegów. Jednostka dysponuje szalonym przyrostem mocy i w rękach początkującego kierowcy może być po prostu niebezpieczna. Z silnika możemy wykrzesać 59 KM i 54,7 Nm momentu obrotowego. Na pierwszy rzut oka to nie rekord, ale kiedy zsumujemy to z krótkimi przełożeniami oraz wagą motocykla wynoszącą 96,6 kg (masa Hondy CR  250 z roku 2002), to otrzymujemy sprzęt o piekielnym przyspieszeniu. Musimy również pamiętać o totalnie szalonym przyroście mocy w dwusuwowym piecu, który wymaga od kierowcy sporych umiejętności i doskonałego czucia manetki gazu.

Silnik oraz zawieszenie zostały wykonane przez Hondę naprawdę solidnie. Piec, chociaż dwusuwowy, charakteryzuje się sporą odpornością na nieodpowiedzialne zapędy kierowców, a wymiany tłoka nie są czynnością, od której powinniśmy każdorazowo rozpoczynać jazdę na motocyklu. Właśnie to wpływa na fakt, że dwusuwowa ćwiartka Hondy, bardzo często jest traktowana jak  motocykl enduro, chociaż z prawdziwym enduro ma niewiele wspólnego. W rękach amatora zawieszenie jest więcej niż wystarczające. Co prawda Hondy CR 250 najczęściej są już solidnie wyeksploatowane i bardzo często możemy spotkać się z wyciekami oleju np. z lag przednich czy luzem na ich panewkach, ale gruntowny serwis powinien rozwiązać sprawę.
REKLAMA

Zontes U1 125: Poczuj wszechstronność i moc

Poznaj nowy Zontes U1 125 z najbogatszym wyposażeniem w klasie. Odkryj moc systemu oświetlenia full LED. Poczuj osiągi silnika 14.6 KM. Doceń niesamowitą wszechstronność. Przyjrzyj się z bliska każdemu detalowi.

SUZUKI RM 250. BRAT BLIŹNIAK HONDY CR 250?

Prototyp crossówki Hondy, powstał w roku 1971. Jednakże nie wszedł on od razu do produkcji seryjnej. Pierwsze "Ceerki" w punktach sprzedaży znalazły się dopiero w roku 1973 i szybko zyskały popularność. Nie sposób wymienić wszystkich zmian konstrukcyjnych tego motocykla na przestrzeni lat, ale największą była zmiana materiału, z którego wykonano ramę. W 1997 miejsce stali, zastąpiło aluminium. Dzięki tej modernizacji usunięto największą bolączkę modelu, a więc elastyczność konstrukcji, która we wczesnych latach produkcji Hondy CR 250 była postrzegana jako wada. Również w tym roku silniki wyposażone były w bardziej rozwiniętą "elektrownię", która dostarczała prąd również do nowego gaźnika Keihin, wyposażonego w elektroniczny układ "Power Jet". Co ciekawe już w roku 2000 ramę ponownie zmodernizowano, odejmując jej nieco sztywności co miało zapewnić lepsze prowadzenie. W roku 2000 zmodernizowano układ dolotowy: gaźnik Keihin PWK, został zastąpiony przez model PJ. Ograniczono również obroty maksymalne silnika do 8 tysięcy na minutę. Produkcja Hondy CR 250 została zakończona w roku 2007. Honda tak jak inni producenci, skierowała swoje siły w kierunku motocykli czterosuwowych, a rozwój silników 2T został zawieszony na kołku. Na szczęście od kilku lat możemy obserwować zmianę tego trendu.

Honda CR 250, a ile to pali?

Jedyną słuszną odpowiedzią jest: "Tyle ile jej nalejesz". Tego motocykla nie można ustawiać w rzędzie z innymi motocyklami enduro. To typowa torowa "wściekaczka", dlatego jeśli masz zamiar użytkować ją w sposób inny niż na torze, to przed każdym wyjazdem warto zatankować ten sprzęt do pełna. W takich warunkach zdecydowanie lepiej sprawdzi się włoska odmiana HM o oznaczeniu CRE 250, a więc wersja nieco ucywilizowana, która była oferowana również z drogową homologacją. Po modyfikacjach w sprzęcie możemy znaleźć oświetlenie i przede wszystkim zmienioną głowicę silnika. Dzięki temu sprzęt ma inną charakterystykę pracy (przyjaźniejszą) i zdecydowanie mniej pali. Niestety wersja HM, czyli enduro na bazie crossówki jest rzadkością na rynku motocykli używanych.

Inne publikacje na ten temat:

Honda CR 250

Największe bolączki modelowe

Chociaż CR 250 była przez większość lat produkowana "praktycznie" w niezmienionej formie, to model ten posiadał kilka wad, z którymi użytkownicy musieli sobie radzić. Przede wszystkim kopka silnika: po latach pracy potrafiła złapać luz, a w końcu się złamać - niestety zakup tego elementu  jest dosyć trudny - wiele kopek już zakończyło swój żywot, a to że w końcu jakąś znajdziesz na portalach aukcyjnych wcale nie oznacza, że będzie pasowała do Twojego motocykla (Honda postanowiła urozmaicić nam życie i modernizować ten element). Poza tym bardzo ciężko jest dostać jarzmo hamulca tylnego - co prawda element ten praktycznie się nie zużywa, ale mimo wszystko przy większej wywrotce możemy go uszkodzić. Wielu internautów wspomina o problemie z wodzikami skrzyni biegów - dlatego chcąc kupić CR 250, dokładnie sprawdź działanie wszystkich przełożeń

Pozostają jeszcze typowe dla motocykli terenowych uszkodzenia chłodnic i ich wymiana. Chłodnice nie należą do najtańszych, ale warto mieć je "w miarę" sprawne - musimy pamiętać, że ćwiartka Hondy nie jest wyposażona w wentylator i przy słabym stanie tego elementu bardzo łatwo o przegrzanie podczas ostrzejszej jazdy. Plastiki z kolei kupisz bez problemu. Co prawda znalezienie oryginałów graniczy z cudem, ale na aukcjach internetowych znajdziesz sporo zamienników. Problem może być jedynie z plastikami do CR na stalowej ramie - znalezienie ich wymaga większej gimnastyki.

Tytułem końca chciałoby się powiedzieć "Śpieszmy się kochać nasze Ceery, bo tak szybko odchodzą!". Faktycznie, tych motocykli jest coraz mniej i coraz trudniej jest znaleźć niezniszczoną ćwiartkę. O ile w przypadku motocykli z aluminiową ramą to jeszcze w jakimś stopniu jest możliwe, to Hondy CR 250 na stalowej ramie w dobrym stanie ze świecą szukać...

[Trending]

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Back to top button