Aktualnie czytasz:
Honda CR 250. Najlepszy motocykl crossowy wszechczas贸w?
0

艢wiat motocyklist贸w dzieli si臋 na tych, kt贸rzy jeszcze nie je藕dzili dwusuwow膮 膰wiartk膮 i na tych co robili wszystko, by utrzyma膰 si臋 w jej siodle.聽 Poznajcie Hond臋 CR 250!

To jeden z tych motocykli, kt贸re na sta艂e wpisa艂 si臋 do kanonu motocykli kultowych nie tylko ze wzgl臋du na liczne sukcesy w zawodach enduro/motocrossowych, ale przede wszystkim na to, 偶e Honda CR 250 by艂a produkowana przez blisko 37 lat! To kawa艂 motocyklowej historii!

Honda CR 250. Gar艣膰 wiedzy technicznej

W ramie Hondy CR 250 wyl膮dowa艂 dwusuwowy, jednocylindrowy silnik ch艂odzony ciecz膮, po艂膮czony z pi臋ciostopniow膮 skrzyni膮 bieg贸w. Jednostka dysponuje szalonym przyrostem mocy i w r臋kach pocz膮tkuj膮cego kierowcy mo偶e by膰 po prostu niebezpieczna. Z silnika mo偶emy wykrzesa膰聽59 KM i 54,7 Nm momentu obrotowego. Na pierwszy rzut oka to nie rekord, ale kiedy zsumujemy to z kr贸tkimi prze艂o偶eniami oraz wag膮 motocykla wynosz膮c膮 96,6 kg (masa Hondy CR聽 250 z roku 2002), to otrzymujemy sprz臋t o piekielnym przyspieszeniu. Musimy r贸wnie偶 pami臋ta膰 o totalnie szalonym przyro艣cie mocy w dwusuwowym piecu, kt贸ry wymaga od kierowcy sporych umiej臋tno艣ci i doskona艂ego czucia manetki gazu.

Silnik oraz zawieszenie zosta艂y wykonane przez Hond臋 naprawd臋 solidnie. Piec, chocia偶 dwusuwowy, charakteryzuje si臋 spor膮 odporno艣ci膮 na nieodpowiedzialne zap臋dy kierowc贸w, a wymiany t艂oka nie s膮 czynno艣ci膮, od kt贸rej powinni艣my ka偶dorazowo rozpoczyna膰 jazd臋 na motocyklu. W艂a艣nie to wp艂ywa na fakt, 偶e dwusuwowa 膰wiartka Hondy, bardzo cz臋sto jest traktowana jak聽 motocykl enduro, chocia偶 z prawdziwym enduro ma niewiele wsp贸lnego. W r臋kach amatora zawieszenie jest wi臋cej ni偶 wystarczaj膮ce. Co prawda Hondy CR 250 najcz臋艣ciej s膮 ju偶 solidnie wyeksploatowane i bardzo cz臋sto mo偶emy spotka膰 si臋 z wyciekami oleju np. z lag przednich czy luzem na ich panewkach, ale gruntowny serwis powinien rozwi膮za膰 spraw臋.
 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

SUZUKI RM 250. BRAT BLI殴NIAK HONDY CR 250?

Prototyp cross贸wki Hondy, powsta艂 w roku 1971. Jednak偶e nie wszed艂 on od razu do produkcji seryjnej. Pierwsze "Ceerki" w punktach sprzeda偶y znalaz艂y si臋 dopiero w roku 1973 i szybko zyska艂y popularno艣膰. Nie spos贸b wymieni膰 wszystkich zmian konstrukcyjnych tego motocykla na przestrzeni lat, ale najwi臋ksz膮 by艂a zmiana materia艂u, z kt贸rego wykonano ram臋. W 1997 miejsce stali, zast膮pi艂o aluminium. Dzi臋ki tej modernizacji usuni臋to najwi臋ksz膮 bol膮czk臋 modelu, a wi臋c elastyczno艣膰 konstrukcji, kt贸ra we wczesnych latach produkcji Hondy CR 250 by艂a postrzegana jako wada. R贸wnie偶 w tym roku silniki wyposa偶one by艂y w bardziej rozwini臋t膮 "elektrowni臋", kt贸ra dostarcza艂a pr膮d r贸wnie偶 do nowego ga藕nika Keihin, wyposa偶onego w elektroniczny uk艂ad "Power Jet". Co ciekawe ju偶 w roku 2000 ram臋 ponownie zmodernizowano, odejmuj膮c jej nieco sztywno艣ci co mia艂o zapewni膰 lepsze prowadzenie. W roku 2000 zmodernizowano uk艂ad dolotowy: ga藕nik Keihin PWK, zosta艂 zast膮piony przez model PJ. Ograniczono r贸wnie偶 obroty maksymalne silnika do 8 tysi臋cy na minut臋. Produkcja Hondy CR 250 zosta艂a zako艅czona w roku 2007. Honda tak jak inni producenci, skierowa艂a swoje si艂y w kierunku motocykli czterosuwowych, a rozw贸j silnik贸w 2T zosta艂 zawieszony na ko艂ku. Na szcz臋艣cie od kilku lat mo偶emy obserwowa膰聽zmian臋 tego trendu.

Honda CR 250, a ile to pali?

Jedyn膮 s艂uszn膮 odpowiedzi膮 jest: "Tyle ile jej nalejesz".聽Tego motocykla nie mo偶na ustawia膰 w rz臋dzie z innymi motocyklami enduro. To typowa torowa "w艣ciekaczka", dlatego je艣li masz zamiar u偶ytkowa膰 j膮 w spos贸b inny ni偶 na torze, to przed ka偶dym wyjazdem warto zatankowa膰 ten sprz臋t do pe艂na. W takich warunkach zdecydowanie lepiej sprawdzi si臋 w艂oska odmiana HM o oznaczeniu CRE 250, a wi臋c wersja nieco ucywilizowana, kt贸ra by艂a oferowana r贸wnie偶 z drogow膮 homologacj膮. Po modyfikacjach w sprz臋cie mo偶emy znale藕膰 o艣wietlenie i przede wszystkim zmienion膮 g艂owic臋 silnika. Dzi臋ki temu sprz臋t ma inn膮 charakterystyk臋 pracy (przyja藕niejsz膮) i zdecydowanie mniej pali. Niestety wersja HM, czyli enduro na bazie cross贸wki jest rzadko艣ci膮 na rynku motocykli u偶ywanych.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Honda CR 250

Najwi臋ksze bol膮czki modelowe

Chocia偶 CR 250 by艂a przez wi臋kszo艣膰 lat produkowana "praktycznie" w niezmienionej formie, to model ten posiada艂 kilka wad, z kt贸rymi u偶ytkownicy musieli sobie radzi膰. Przede wszystkim kopka silnika: po latach pracy potrafi艂a z艂apa膰 luz, a w ko艅cu si臋 z艂ama膰 - niestety zakup tego elementu聽 jest dosy膰 trudny - wiele kopek ju偶 zako艅czy艂o sw贸j 偶ywot, a to 偶e w ko艅cu jak膮艣 znajdziesz na portalach aukcyjnych wcale nie oznacza, 偶e b臋dzie pasowa艂a do Twojego motocykla (Honda postanowi艂a urozmaici膰 nam 偶ycie i modernizowa膰 ten element). Poza tym bardzo ci臋偶ko jest dosta膰 jarzmo hamulca tylnego - co prawda element ten praktycznie si臋 nie zu偶ywa, ale mimo wszystko przy wi臋kszej wywrotce mo偶emy go uszkodzi膰. Wielu internaut贸w wspomina o problemie聽z wodzikami聽skrzyni bieg贸w - dlatego chc膮c kupi膰 CR 250, dok艂adnie sprawd藕 dzia艂anie wszystkich prze艂o偶e艅

Pozostaj膮 jeszcze typowe dla motocykli terenowych uszkodzenia ch艂odnic i ich wymiana. Ch艂odnice nie nale偶膮 do najta艅szych, ale warto mie膰 je "w miar臋" sprawne - musimy pami臋ta膰, 偶e 膰wiartka Hondy nie jest wyposa偶ona w wentylator i przy s艂abym stanie tego elementu bardzo 艂atwo o przegrzanie podczas ostrzejszej jazdy. Plastiki z kolei kupisz bez problemu. Co prawda znalezienie orygina艂贸w graniczy z cudem, ale na aukcjach internetowych znajdziesz sporo zamiennik贸w. Problem mo偶e by膰 jedynie z plastikami do CR na stalowej ramie - znalezienie ich wymaga wi臋kszej gimnastyki.

Tytu艂em ko艅ca chcia艂oby si臋 powiedzie膰 "艢pieszmy si臋 kocha膰 nasze Ceery, bo tak szybko odchodz膮!". Faktycznie, tych motocykli jest coraz mniej i coraz trudniej jest znale藕膰 niezniszczon膮 膰wiartk臋. O ile w przypadku motocykli z aluminiow膮 ram膮 to jeszcze w jakim艣 stopniu jest mo偶liwe, to Hondy CR 250 na stalowej ramie w dobrym stanie ze 艣wiec膮 szuka膰...

[Trending]

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%