Yamaha YZ 125 – terenowy motocykl 125 (cross) dla orłów [DANE TECHNICZNE, OPINIA, OPIS]

Chciałoby się powiedzieć, że YZ 125 to idealna crossówka dla kierowców z prawkiem B, ale to typowy motocykl torowy

W skrócie
  • Yamaha YZ 125 produkowana jest od roku 1974, a to oznacza, że w produkcji znajduje się już 48 lat!
  • W ramie motocykla Yamaha YZ 125 znajduje się dwusuwowy silnik o pojemności 125 cm3. Jednostka generuje 33 KM mocy i 25 Nm momentu obrotowego.
  • Jaka jest prędkość maksymalna Yamahy YZ 125?
  • Ile waży Yamaha YZ 125?
  • Czy YZ 125 nadaje się do lasu czy raczej na tor?
  • Czy YZ 125 jest motocyklem dla początkujących?

Yamaha YZ 125 jest jednym z najbardziej znanych motocykli swojej klasy, a crossowe stodwudziestkipiątki to specjalna grupa motocykli, w której odnajdą się zarówno bardzo wymagający i doświadczeni kierowcy, jak i dopiero rozpoczynający swoją przygodę adepci. Na tym polu na niekwestionowanego lidera wyrosła Yamaha YZ 125.

Motocykle crossowe o pojemności 125 cm3 to jednoślady, które łączą dorosły świat motocykli terenowych z sprzętami dla początkujących, jednocześnie mobilizując kierowcę do wspięcia się na swoje wyżyny. Niska masa własna motocykla pozytywnie wpływa na jego możliwości terenowe, a silnik o pojemności 125 cm3 (o słabym dole i mocnej górze) sprawia, że kierowcy zmuszeni są do kręcenia go i utrzymywania w wysokim rejestrze obrotowym – Yamaha YZ 125 to prawdziwa fabryka adrenaliny, która potrafi nie tylko być piekielnie szybka i precyzyjna niczym skalpel, ale również jest wyjątkowym nauczycielem o ogromnym doświadczeniu, którym chętnie się z Tobą podzieli.

Zresztą to nie jest tak, że Yamaha miała po prostu farta i tworząc model YZ 125 trafiła we wszystkie ramy, których oczekiwali crossowcy. Nic bardziej mylnego, gdyż cała gamą tych motocykli to zbiór ogromnego doświadczenia nabytego na przestrzeni 50 lat, bo od nieco ponad połowy wieku producent ze znakiem trzech kamertonów w logo zajmuje się produkcją dwusuwowych silników do crossów, które mają zabrać Cię do strefy dedykowanej jedynie prawdziwym zwycięzcom.

Najważniejsze informacje:

  1. Yamaha YZ 125 produkowana jest od roku 1974!
  2. W ramie motocykla znajduje się dwusuwowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 125 cm3.
  3. Silnik generuje moc 33 KM i 25 Nm momentu obrotowego.
  4. Masa motocykla w stanie gotowym do jazdy wynosi zaledwie 95 kilogramów (86 kg w stanie suchym).
  5. Zbiornik paliwa mieści 8 litrów.
  6. Yamaha YZ 125 osiąga prędkość maksymalną powyżej 100 km/h

Jak nazwa wskazuje tytułowy motocykl posiada silnik o pojemności 125 cm3. Pierwsze wcielenie tego jednośladu pojawiło się w 1974 roku i była to wersja z podwójnym, tylnym amortyzatorem. Rok później Yamaha wyprodukowała wersję  „monoshock” z pojedynczym, tylnym amortyzatorem i w takiej konfiguracji motocykl produkowany jest do dziś – a to oznacza, że Yamaha YZ 125 produkowana jest od 50 lat – to szmat czasu i era w technologii motocyklowego świata. W momencie premiery w 1974 roku jednakże nie był to jeszcze na tyle dobrze dopracowany model, aby natychmiast zaskarbić sobie serca motocyklistów. Miał sporo mniejszych i większych wad, jednakże japoński producent doskonale wiedział, że dojście do perfekcji będzie wymagało jednak nieco czasu, a wraz z nim pozbyć się ich. Wszystkie błędy były na bieżąco analizowane, a także poprawiane w każdej kolejnej wersji, jednakże już pierwszy zamysł konstrukcji był na tyle udany, że była ona wstanie przyćmić wiele minusów, które posiadał YZ 125. Te jednak dominowały zaraz po premierze, ale z każdym kolejnym rokiem inżynierowie nie tylko korzystali z najnowocześniejszych technologii, ale również słuchali opinii użytkowników, dzięki czemu były one zdecydowanie bardziej dopracowane.

W sumie można powiedzieć, że Yamaha nie miała raczej w planach stworzenia niewielkiej crossowej stodwudziestkipiątki, gdyż skupiała się na rozwoju wersji YZ250 i YZ360, na których startowali Gary Jones, Pierre Karsmakers, Jimmy Weinert i Marty Tripes. Ale AMA jednak nieco postanowiła zmienić zasady i przyznała klasie 125 własne oficjalne mistrzostwa. Odpowiedź musiała być zatem natychmiastowa, a sama historia dalszych startów jest na tyle piękna i zaskakująca, że zasługuje na osobny artykuł.

Fenomen YZ 125

Niewątpliwym atutem YZ 125 jest jej niska masa, duża moc, świetna konstrukcja i stosowanie od samego początku najnowszych technologii. To wyjątkowo prosta recepta na sukces, jednakże równie trudna w wykonaniu, gdyż w latach 80. i 90. utrzymanie stosunkowo rozsądnej ceny zakupu wykorzystując jednocześnie najnowocześniejsze technologie było wyjątkowo trudne, chociaż udało się to finalnie zrobić. Wystarczy wspomnieć, że YZ 125 w roku 1981 otrzymała chłodzenie cieczą, a pamiętajmy, że nadal mówimy o lekkiej, dwusuwowej 125-tce, która raczej dedykowana była świeżym adeptom jazdy, aniżeli najbardziej zaawansowanym zawodnikom, którzy mieli używać jej jako ostrej broni w walce na najważniejszych zawodach. Początkowo rozwiązanie to było poddawane wątpliwością jako element, który komplikuje konstrukcję silnika i sprawia, że motocykl jest cięższy. Jednak możliwości, które pojawiły się wraz z nowym systemem chłodzenia oraz podniesienie żywotności silnika sprawiły, że motocykliści bezpowrotnie zakochali się w modelu YZ 125.

Zresztą możliwości tego motocykla były praktycznie nieograniczone – radzili sobie na nim zarówno początkujący, jak i również był świetną bazą do stworzenia iście wyścigowej maszyny, która mogła wygrywać najważniejsze zawody. To dosyć zaskakujące, gdyż sam silnik był wyjątkowo narwany i agresywny, ale przy tym posiadał w sobie kilka cech dobrego nauczyciela, który zawsze szedł z biegiem czasu i obowiązujących trendów.

To w silniku tkwi siła

Do ramy Yamahy YZ 125 trafił jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 125 cm3. Za zasilanie odpowiadał gaźnik znanego producenta – Mikuni TMX 38 o średnicy gardzieli 38 mm. YZ posiadała zapłon CDI oraz klasyczną kopkę. Finalnie z jednocylindrowego silnika udało się uzyskać moc 34 KM i moment obrotowy w granicach 25 Nm. Jednak te liczby nie robiłyby na nikim wrażenia, gdyby nie niska masa. Ten niewielki cross waży zaledwie 86 kilogramów w stanie suchym, a to z kolei przekłada się na jej niesamowite możliwości terenowe. Yamaha YZ 125 nie tylko jest bardzo szybka i zwrotna, ale z łatwością pokonuje najtrudniejsze sekcje terenowe torów crossowych oraz enduro – to kluczowe dla początkujących kierowców, ale również bardzo ważny aspekt, który z pewnością docenili także bardziej zaawansowani zawodnicy.

Silnik Yamahy YZ 125 połączony jest za pomocą mokrego, wielotarczowego sprzęgła z 6-stopniową skrzynią biegów, a moc przekazywana jest na koło za pomocą klasycznego łańcucha. YZ 125 została stworzona z myślą o jeździe torowerej. 8-litrowy zbiornik paliwa, charakter oddawania mocy i apetyt na paliwo sprawiają, że możesz zapomnieć o całodniowych wyprawach enduro. Zamiast tego masz skupić się na trenowaniu okrążeń na pobliskim torze, co bardzo szybko przełoży się na wzrost Twoich umiejętności. Początkowo YZ 125 budowana była na podstawie stalowej ramy kołyskowej z aluminiowym wahaczem osi tylnej. Kierowcy od zawsze chwalili ten sprzęt również za układ hamulcowy oraz doskonałe zawieszenia. W osi przedniej znajduje się widelec Upside/down KYB o skoku 299 cm, a w osi tylnej również KYB, z tą różnicą, że o skoku 315 mm. Jak przystało na crossówkę motocykl postawiono na 19-calowym kole tylnym (opona w rozmiarze 100/90-19) oraz 21-calowym kole przednim (opona w rozmiarze 80/100-21).

Yamaha YZ 125 1996

Prędkość maksymalna Yamahy YZ 125 wynosi ponad 100 km/h, ale nie to jest najważniejsze. Motocykl osiąga tą prędkość z zaskakującą łatwością i bardzo lubi wchodzić na wyższy rejestr obrotów. Oczywiście, początkujący kierowcy mogą narzekać na brak dołu, ale to właśnie niezwykła specyfika motocykli 125 (brak dołu i mocna góra) sprawiają, że początkujący adepci jazdy offroadowej nabywają umiejętności utrzymywania motocykla na wysokich obrotach, a to skłania do ćwiczenia pracy gazem i poprawiania techniki jazdy. Wymuszał zatem naukę poprawnych zasad jazdy oraz nawyków już podczas pierwszej przejażdżki, a to z kolei przekładało się na szybki progres użytkowników tego motocykla.

Niezbyt łatwa w prowadzeniu

W świecie offroadu utarło się, że motocykle dwusuwowe o pojemności 125 cm3 są idealnymi motocyklami dla osób początkujących – należy jednak pamiętać, że aby jeździć i rozwijać się jeżdżąc na takiej 125-tce, trzeba cechować się sporą odwagą. Problemem motocykli 125 z silnikami 2T jest sposób oddawania mocy oraz wyraźnie zaznaczony na krzywej mocy punkt, w którym motocykl zaczyna przyspieszać. Aby korzystać z dobrodziejstw wynikających ze specyfiki silnika, należy nie bać odkręcać się manetki gazu i nie bać się utrzymywania silnika na obrotach. To główny problem, z którym trudno będzie sobie poradzić szczególnie początkującym – strach przed odkręceniem manetki.

Inną kwestią jest fakt, że bardzo często moment obrotowy w motocyklach większych pojemności ratuje kierowcę z wielu opresji – tutaj jest trochę trudniej. Jeśli silnik zejdzie z obrotów, traci moc, aby ją odzyskać znowu musi wejść w wyższy rejestr obrotowy. Wymusza to specyficzny styl jazdy, ale dzięki temu kierowca zdobywa bardzo potrzebne i chciane w offroadowym świecie umiejętności, które sprawiają że jazda motocyklami większej pojemności jest po prostu łatwiejsza i przyjemniejsza. To w sumie bardzo ciekawy paradoks, jednakże jednocześnie wymaga on od kierowcy zmiany utartych schematów, a także przełamania bariery strachu, gdyż im szybciej będziemy jechali i silnik będzie pracował w wyższym zakresie obrotów to tak naprawdę motocykl będzie zdecydowanie bezpieczniejszy i będzie się lepiej prowadził. Jedziesz szybciej, czyli jest bezpieczniej. Brzmi absurdalnie, prawda?

Ten egzemplarz zapada w pamięć

Chociaż Yamaha YZ 125 produkowana jest od 1974, to przez wszystkie lata produkcji bardzo się zmieniała. Tak naprawdę w ciągu 50 lat motocykl zmienił się nie do poznania, a dzisiaj w głowach użytkowników króluje wspomnienie modelu 1996-2002. Trzeba jasno przyznać, że poprzedniki były całkiem dobre, ale nigdy nie na tyle, aby grubą czcionką zapisać się na kartach motocyklowej historii. YZ 125, który zadebiutował w 1996 roku był jednak przełomowy, a wszystko za sprawą tego, że był niewiarygodnie dopracowany i na próżno było w nim szukać jakichkolwiek wad i niedociągnięć. Silnik generował 33 KM i był niewiarygodnie narwany, a ulepszona na przestrzeni lat konstrukcja podwozia oraz zawieszenia generowała nieprawdopodobnie pewne prowadzenie i już seryjne podzespoły pozwalały startować w zawodach sportowych.

Warto również zaznaczyć, że wytrzymałość dwusuwowego silnika Yamahy YZ 125 mierzona jest w motogodzinach, nie w kilometrach. Długie przebiegi mogą być dla tego motocykla problematyczne – zresztą wystarczy spojrzeć na sposób w jaki ten sprzęt oddaje moc, przełożenia oraz charakter pracy silnika – to typowa torówka do szlifowania swoich umiejętności, dlatego kupując ten motocykl warto jest w budżecie posiadać pokaźny zapas środków finansowych, który przeznaczycie na remont wysilonej jednostki napędowej. YZ 125 odwdzięcza się jednak nieprawdopodobnymi wrażeniami z jazdy, które zapadają w pamięć na długie lata.

Wyobraźcie sobie, że od premiery tego wcielenia minęło prawie 30 lat, a nawet dziś wielu fanów crossów uważa, że Yamaha YZ 125 z lat 1996-2002 jest zdecydowanie najlepszym motocyklem w całym segmencie, nawet biorąc pod uwagę świeżuteńkie modele, które dopiero co opuściły fabrykę i posiadają znacznie bardziej zaawansowane podzespoły oraz technologię. Mam wrażenie, że powodem tego jest niejako brak jakiegokolwiek kagańca i ograniczeń, a wydobycie z tej konstrukcji jej prawdziwego i niepowtarzalnego charakteru, z którym po prostu trzeba się dotrzeć i zrozumieć go.

Yamaha YZ 125

Warty zakupu także dziś

Dziś ten model traktowany jest jak pewnego rodzaju wyznacznik poprawnych zachowań i charakteru, który pożądany jest w segmencie motocykli crossowych o pojemności 125 cm3 i nie tylko. Cała seria Yamahy YZ 125 na przestrzeni lat pokazywała konkurencji, którą drogą należy podążać, aby odnieść sukces, jednakże finalnie trzeba przyznać, że sztuka poprawnego skopiowania tej ultradopracowanej receptury nie udała się nikomu. Owszem, jest na rynku kilka konkurencyjnych modeli, które są w stanie wydrzeć najwyższy stopień na podium YZ, jednakże bez względu na jej pozycję nadal będzie ona jednym z najbardziej kultowych i zasłużonych motocykli. Szczególnie można to powiedzieć o wspominanej już wcześniej wersji z lat 1996-2002, która jest konstrukcją na tyle dobrą, że dziś prawdziwym szczęściarzem jest ten, kto posiada ją w swoim garażu.

W momencie pisania tego artykułu na jednym z większych portali aukcyjnych znajduje się około 80 sztuk YZ 125. Ceny tych motocykli zaczynają się od około 6 tysięcy złotych za starsze roczniki, a kończą na kwotach wynoszących ponad 20 000 złotych za kilkuletnie egzemplarze. To świadczy o tym, jak niezwykle popularny jest to motocykl w Polsce, ale oznacza również, że przyszli nabywcy nie powinni mieć jakichkolwiek problemów z zakupem części zmiennych oraz eksploatacyjnych. Praktycznie wszystko znajdziecie w internetowych sklepach, ale wiemy również, że sama Yamaha ma także pokaźny magazyn zapasowych części.

Jeśli nosisz się z zakupem używanej Yamahy YZ 125, zwróć uwagę na stan faktyczny motocykla. Stopień zużycia ramy, kół, stan plastików siedzenia i zawieszenia. Pamiętaj również o tym, że zakup sportowego motocykla dwusuwowego to dopiero początek “problemów”. Za normalną kolej rzeczy powinieneś wziąć remont silnika i serwis zawieszenia. To niestety kosztuje, a do wymian tłoka będziesz musiał się przyzwyczaić – cóż, coś za coś! Zresztą szybko sam na własnej skórze zrozumiesz zachowania YZ 125 i bez większych problemów powinieneś ogarnąć we własnym zakresie podstawowy serwis.

Yamaha YZ 125 1996-2002 dane techniczne:

Silnik
Typ 2-suwowy, jednocylindrowy, chłodzony cieczą
Pojemność skokowa 124 cm3
Stopień sprężania 10.8:1
Układ zasilania CDI, odpalany z kopa
Osiągi
Moc max. 33.0 KM / 11250 rpm
Max. moment obrotowy 16.0 Nm / 10250 rpm
Pojemność zbiornika paliwa 8 L, wysokooktanowe 95 lub wyższe L
Układ napędowy
Skrzynia biegów manualna
Ilość przełożeń 6
Sprzęgło mokre, wielotarczowe
Przeniesienie napędu łańcuch
Podwozie
Wymiary (długość, szerokość, wysokość) 2136 x 927 x 1318 mm
Rozstaw osi 1444 mm
Masa pojazdu zalanego płynami 95.0 kg
Rama stalowa, podwójna kołyska
Zawieszenie
Przód widelec teleskopowy, amortyzatory sprężynowe, tłumienie olejowe, skok 300 mm
Tył wahacz, zawieszenie monocross, tłumienie gazowo-olejowe, skok 315 mm
Hamulce
Przód pojedyncza tarcza 250 mm
Tył pojedyncza tarcza 240mm, jednotłoczkowy zacisk

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button