Yamaha YZ 125: terenowy motocykl 125 (cross) dla orłów – prawo jazdy nie ma znaczenia. Opis, cena, zdjęcia, dane techniczne

Chciałoby się powiedzieć, że YZ 125 to idealna crossówka dla kierowców z prawkiem B, ale to typowy motocykl torowy

W skrócie
  • Yamaha YZ 125 produkowana jest od roku 1974, a to oznacza, że w produkcji znajduje się już 48 lat!
  • W ramie motocykla Yamaha YZ 125 znajduje się dwusuwowy silnik o pojemności 125 cm3. Jednostka generuje 33 KM mocy i 25 Nm momentu obrotowego.
  • Jaka jest prędkość maksymalna Yamahy YZ 125?
  • Ile waży Yamaha YZ 125?
  • Czy YZ 125 nadaje się do lasu czy raczej na tor?
  • Czy YZ 125 jest motocyklem dla początkujących?

Yamaha YZ 125 jest jednym z najbardziej znanych motocykli swojej klasy a motocykle crossowe o pojemności 125 cm3, to specjalna grupa motocykli – bardzo wymagających od kierowcy, ale za sprawą niskiej masy i dużej mocy dająca całą masę frajdy z jazdy. Na tym polu wyrosła Yamaha YZ 125 – bezkompromisowa crossówka dla najszybszych motocyklistów terenowych.

Motocykle crossowe o pojemności 125 cm3 to jednoślady, które łączą dorosły świat motocykli terenowych z sprzętami dla początkujących, jednocześnie mobilizując kierowcę do wspięcia się na swoje wyżyny. Niska masa własna motocykla pozytywnie wpływa na jego możliwości terenowe, a silnik o pojemności 125 cm3 (o słabym dole i mocnej górze) sprawia, że kierowcy zmuszeni są do kręcenia go i utrzymywania w wysokim rejestrze obrotowym – Yamaha YZ 125 to prawdziwa fabryka adrenaliny!

Yamaha YZ 125: cross, który wyznaczył trendy

Yamaha YZ 125 to motocykl typu cross, wyprodukowany przez firmę Yamaha -jak nazwa wskazuje motocykl posiada silnik o pojemności 125 cm3. Pierwsza wersja tego jednośladu pojawiła się w 1974 roku. Była to wersja z podwójnym, tylnym amortyzatorem. Rok później Yamaha wyprodukowała wersję  „monoshock” z pojedynczym, tylnym amortyzatorem i w takiej konfiguracji motocykl produkowany jest do dziś – a to oznacza, że Yamaha YZ 125 produkowana jest od 48 lat – to szmat czasu i era w technologii motocyklowego świata. Na czym polega fenomen YZ 125?

Niewątpliwym atutem YZ 125 jest jej niska masa, duża moc, świetna konstrukcja i stosowanie od samego początku najnowszych technologii. Wystarczy wspomnieć, że YZ 125 w roku 1981 otrzymała chłodzenie cieczą, a pamiętajmy, że nadal mówimy o lekkiej, dwusuwowej 125-tce. Początkowo rozwiązanie to było poddawane wątpliwością jako element, który komplikuje konstrukcję silnika i sprawia, że motocykl jest cięższy. Jednak możliwości, które pojawiły się wraz z nowym systemem chłodzenia oraz podniesienie żywotności silnika sprawiły, że motocykliści bezpowrotnie zakochali się w modelu YZ 125.

Yamaha YZ 125. W silniku tkwi siła

Do ramy Yamahy YZ 125 trafił jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 125 cm3. Za zasilanie odpowiadał gaźnik znanego producenta – Mikuni TMX 38 o średnicy gardzieli 38 mm. YZ posiadała zapłon CDI oraz klasyczną kopkę. Finalnie z jednocylindrowego silnika udało się uzyskać moc 34 KM i moment obrotowy w granicach 25 Nm. Jednak te liczby nie robiłyby na nikim wrażenia gdyby nie niska masa. YZ 125 waży zaledwie 86 kilogramów w stanie suchym. To z kolei przekłada się na jej niesamowite możliwości terenowe. Terenowa Yamaha nie tylko jest bardzo szybka i zwrotna, ale z łatwością pokonuje najtrudniejsze sekcje terenowe torów crossowych oraz enduro – to kluczowe dla początkujących kierowców.

Yamaha YZ 125 1996

Prędkość maksymalna Yamahy YZ 125 wynosi ponad 100 km/h, ale nie to jest najważniejsze. Motocykl osiąga tą prędkość z zaskakującą łatwością i bardzo lubi wchodzić na wyższy rejestr obrotów. Oczywiście, początkujący kierowcy mogą narzekać na brak dołu, ale to właśnie niezwykła specyfika motocykli 125 (brak dołu i mocna góra) sprawiają, że początkujący adepci jazdy offroadowej nabywają umiejętności utrzymywania motocykla na wysokich obrotach, a to skłania do ćwiczenia pracy gazem i poprawiania techniki jazdy.

Na tor, nie do lasu. Taka jest Yamaha YZ 125

Silnik Yamahy YZ 125 połączony jest za pomocą mokrego, wielotarczowego sprzęgła z 6-stopniową skrzynią biegów, a moc przekazywana jest na koło za pomocą klasycznego łańcucha. YZ 125 została stworzona z myślą o jeździe torowerej. 8-litrowy zbiornik paliwa, charakter oddawania mocy i apetyt na paliwo sprawiają, że możesz zapomnieć o całodniowych wyprawach enduro. Zamiast tego skupić się na trenowaniu okrążeń na pobliskim torze, co bardzo szybko przełoży się na wzrost Twoich umiejętności. Początkowo YZ 125 budowana była na podstawie stalowej ramy kołyskowej z aluminiowym wahaczem osi tylnej. Kierowcy od zawsze chwalili ten sprzęt również za układ hamulcowy oraz doskonałe zawieszenia. W osi przedniej znajduje się widelec Upside/down KYB o skoku 299 cm, a w osi tylnej również KYB, z tą różnicą, że o skoku 315 mm. Jak przystało na crossówkę motocykl postawiono na 19-calowym kole tylnym (opona w rozmiarze 100/90-19) oraz 21-calowym kole przednim (opona w rozmiarze 80/100-21).

Przeczytaj również:

Honda CR 250. Najlepszy motocykl crossowy wszechczasów?

Chociaż Yamaha YZ 125 produkowana jest od 1974, to przez wszystkie lata produkcji bardzo się zmieniała. Tak naprawdę w ciągu blisko 50 lat motocykl zmienił się nie do poznania, a dzisiaj w głowach użytkowników króluje wspomnienie modelu 1996-2002. Te motocykle były już naprawdę dopracowane: miały kupę mocy, charakteryzowały się świetnym prowadzeniem i genialnie sprawdzały się podczas zawodów sportowych. Warto również zaznaczyć, że wytrzymałość dwusuwowego silnika Yamahy YZ 125 mierzona jest w motogodzinach, nie w kilometrach. Długie przebiegi mogą być dla tego motocykla problematyczne – zresztą wystarczy spojrzeć na sposób w jaki ten sprzęt oddaje moc, przełożenia oraz charakter pracy silnika – to typowa torówka do szlifowania swoich umiejętności.
Yamaha YZ 125

Producent wypuszcza na rynek głównie jedną wersję kolorystyczną – biało – niebieską , w 2010 roku żółto-czarną. Od 1974 roku dużo się zmieniło, jednak Yamaha YZ 125 wciąż jest produkowana i nadal cieszy się dużą popularnością. Jest to jeden z najbardziej pożądanych modeli crossowych przez użytkowników, lubujących się w ekstremalnej jeździe.

Niezbyt łatwa w prowadzeniu

W świecie offroadu utarło się, że motocykle dwusuwowe o pojemności 125 cm3 są idealnymi motocyklami dla osób początkujących – należy jednak pamiętać, że aby jeździć i rozwijać się jeżdżąc na takiej 125-tce, trzeba cechować się sporą odwagą. Problemem motocykli 125 z silnikami 2T jest sposób oddawania mocy oraz wyraźnie zaznaczony na krzywej mocy punkt, w którym motocykl zaczyna przyspieszać. Aby korzystać z dobrodziejstw wynikających ze specyfiki silnika, należy nie bać odkręcać się manetki gazu i nie bać się utrzymywania silnika na obrotach.

Inną kwestią jest fakt, że bardzo często moment obrotowy w motocyklach większych pojemności ratuje kierowcę z wielu opresji – tutaj jest trochę trudniej. Jeśli silnik zejdzie z obrotów, traci moc, aby ją odzyskać znowu musi wejść w wyższy rejestr obrotowy. Wymusza to specyficzny styl jazdy, ale dzięki temu kierowca zdobywa bardzo potrzebne i chciane w offroadowym świecie umiejętności, które sprawiają że jazda motocyklami większej pojemności jest po prostu łatwiejsza i przyjemniejsza. Technika przede wszystkim!

Yamaha YZ 125. Najważniejsze informacje

  1. Yamaha YZ 125 produkowana jest od roku 1974!
  2. W ramie motocykla znajduje się dwusuwowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 125 cm3.
  3. Silnik generuje moc 33 KM i 25 Nm momentu obrotowego.
  4. Masa motocykla w stanie gotowym do jazdy wynosi zaledwie 95 kilogramów (86 kg w stanie suchym).
  5. Zbiornik paliwa mieści 8 litrów.
  6. Yamaha YZ 125 osiąga prędkość maksymalną powyżej 100 km/h

W momencie pisania tego artykułu na jednym z większych portali aukcyjnych znajdowało się około 30 sztuk motocykla YZ 125. Ceny motocykli zaczynały się od około 6 tysięcy złotych za starsze roczniki, a kończyły na około 18 tys. zł (motocykle z rocznika 2019). Oprócz tego należy pamiętać, że użytkownicy nie powinny narzekać na problemy związane z zakupem części. Bez problemu znajdziesz używane części, chociaż YZ 125 nie jest aż tak popularna jak np. Honda CR 125. Z drugiej strony zamówienie nowych części do Yamahy również nie powinno być żadnym wyzwaniem.

Jeśli nosisz się z zakupem używanej Yamahy YZ 125, zwróć uwagę na stan faktyczny motocykla. Stopień zużycia ramy, kół, stan plastików siedzenia i zawieszenia. Pamiętaj również o tym, że zakup sportowego motocykla dwusuwowego to dopiero początek „problemów”. Za normalną kolei rzeczy powinieneś wziąć remont silnika i serwis zawieszenia. To niestety kosztuje, a do wymian tłoka będziesz musiał się przyzwyczaić – cóż, coś za coś!

Yamaha YZ 125: Dane techniczne

Dane techniczne: Yamaha YZ 125
Marka  Yamaha
Model YZ 125
Pojemność 124 cm3
Silnik Jednocylindrowy, Chłodzony cieczą
Przeniesienie napędu Łańcuch
Moc maksymalna 33 KM
Ilość miejsc 2
Hamulec przód/tył tarczowy/ tarczowy
Rozruch elektryczny
Wymiary 2050/770/1055 mm
Pojemność zbiornika paliwa (litry) 8 litrów
Masa własna 95 kg

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button