Honda GL1800 Gold Wing – wady i zalety motocykla

W skrócie
  • Wady i zalety motocykli Honda Gold Wing.
  • Przedstawiamy opinie użytkowników i największe bolączki kultowego turystyka.
  • Dowiedz się najważniejszych rzeczy o najnowszych generacjach Hondy Gold Wing

Honda Gold Wing jest na rynku od 1975 r., chociaż jej początki nie przypominały tego, czym stała się po 1983 r., a zmieniła się z motocykla turystycznego w luksusowy motocykl turystyczny. To prawdziwy pożeracz kilometrów, który przez dekady zgromadził wokół siebie rzeszę wiernych fanów. My przyjrzymy się wadom i zaletom wersji z XXI wieku, która ma oznaczenie GL1800.

Pierwsza generacja modelu Gold Wing została zaprezentowana w 1974 r. i trafiła do sprzedaży rok później. To oznacza, że w tym roku motocykl obchodzi swoje 50. urodziny. Choć miała służyć do turystyki, to była sprzedawana w formie nakeda, a klienci mogli ją doposażyć w odpowiednie akcesoria. Kolejną generację zbudowano według tego samego przepisu, a dopiero od trzeciej Gold Wing został pożeraczem autostrad.

W naszym przeglądzie wad i zalet Hondy Gold Wing skupimy się na motocyklach z silnikiem o pojemności 1832 cm3, oznaczonych jako GL1800. To właśnie od tej generacji pojawiła się m.in. poduszka powietrzna, która jest montowana do teraz w wersji z pełnymi kuframi. Gold Wing występuje bowiem jeszcze jako bagger, a więc motocykl pozbawiony kufra centralnego z wielkim tronem dla pasażera.

Honda GL1800 Gold Wing SC47 (2001-2011)

Pierwszy Gold Wing GL1800 pojawił się w 2001 r. po 13 latach panowania poprzedniej generacji. Zamontowano w nim silnik o pojemności 1832 cm3, dzięki któremu moc wzrosła z 99 do 117 KM. Od 2006 r. oferowano m.in. poduszkę powietrzną, podgrzewane siedzisko kierowcy, podgrzewane manetki oraz regulowane wloty powietrza przy nogach.

Motocykl jest ceniony za trwałość, płynną pracę i niskie wibracje. Użytkownicy i dziennikarze zwracają też uwagę na przestronną kanapę, regulowaną szybę i zaawansowany system audio oraz dużą przestrzeń bagażową. Gold Wing SC47 jest też stabilny przy wysokich prędkościach dzięki dopracowanej aerodynamice. Ogólnie uchodzi za bezawaryjny.

Wadą jest oczywiście jego masa, która sięga ok. 400 kg. Użytkownicy narzekają też na archaiczną obsługę systemu audio i nawigacji. W starszych egzemplarzach mogą występować awarie systemu audio i tempomatu. Gold Wing jest też uważany za motocykl drogi w serwisowaniu. Dodatkowo starsze egzemplarze mogą wykazywać oznaki korozji w okolicach ramy i wydechu. Przy przebiegach powyżej 100 000 km zawieszenie może wymagać wymiany. Pojawiają się też informacje od użytkowników o występowaniu luzów główki ramy i zawieszenia.

Honda GL1800 Gold Wing SC68 (2012-2017)

Model Gold Wing SC68 był pierwszym produkowanym poza Stanami Zjednoczonymi. Honda zdecydowała się przenieść produkcję do Japonii. Zaktualizowano wygląd i poprawiono aerodynamikę. Wprowadzono usprawnienia dla systemu audio i nawigacji GPS. Umożliwiono podłączenie odtwarzacza MP3 lub iPoda. Nowości w systemie multimedialnym są wymieniane jako największa z zalet tej aktualizacji modelu. Dziennikarze zwracali uwagę na lepsze prowadzenie i poprawioną jakość wykonania. Pojemność kufrów wzrosła o 7 litrów.

Wśród wad wymieniane są brak Bluetooth, brak elektrycznej regulacji szyby, jeszcze wyższa masa i wysokie koszty utrzymania. Użytkownicy zwracają uwagę na częste usterki głośników, zbyt szybkie zużycie tarcz hamulcowych i opon. Pojawiają się też narzekania na wygląd linii bocznej motocykla, która ma być zaburzana przez kształt kufrów.

Honda GL1800 Gold Wing SC79 (2018-obecnie)

Wraz z szóstą generacją model Gold Wing przeszedł całkowitą modernizację i był o 41 kg lżejszy od poprzednika. Po raz pierwszy zastosowano skrzynię biegów DCT. W 2021 r. pojawiła się poważna aktualizacja modelu. Znów zmieniono wygląd, dodano elektryczną regulację szyby, wyświetlacz 7″, oświetlenie LED, system bezkluczykowy, elektroniczna przepustnicę, lepsze głośniki i poprawiono działanie sprzęgła. Jednocześnie motocykl jest cały czas sprzedawany z oznaczeniem SC79.

Wśród zalet wymieniane jest zupełnie nowe zawieszenie, które zapewnia precyzyjne prowadzenie w zakrętach. Na plus jest też zaawansowany pakiet elektroniki, ułatwiający kontrolę nad motocyklem i zwiększający bezpieczeństwo. Doceniono także dopracowane kufry z hydraulicznymi zawiasami. Dzięki zmniejszeniu masy motocykl stał się bardziej przyjazny w ruchu miejskim.

Wśród wad są wymieniane bardzo wysoka cena oraz mniejsza przestrzeń bagażowa, choć w 2021 r. zwiększono pojemność kufra centralnego, więc być może ten zarzut dotyczy tylko pierwszych lat produkcji. W przypadku modeli używanych mogą występować problemy z działaniem skrzyni DCT w postaci szarpania przy zmianie biegów. Zdarzają się też sporadyczne usterki systemu multimedialnego. Polegają głównie na zawieszeniu się ekranu i problemach z łącznością. Niektórzy zgłaszają problemy z mechanizmem otwierania kufrów bocznych.

Podsumowanie

Honda Gold Wing to dobrze wyposażony, komfortowy motocykl. Usterki i wady pojawiają się przede wszystkim w egzemplarzach z bardzo dużymi przebiegami, więc jeśli planujesz zakup motocykla używanego, przygotuj zapas gotówki na serwis zerowy. Dzięki temu unikniesz niespodzianek i motocykl posłuży ci jeszcze przez wiele lat. Gold Wing to prawdziwy pożeracz kilometrów, który wygodnie zabierze cię w każdą podróż!

Przeczytaj także:

Najtłustsze motocykle świata. Ranking TOP5 najbardziej wypasionych krążowników

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. Dzięki za artykuł, szkoda, że nie udało się zamieścić przykładowych zdjęć każdej z opisywanych generacji, uczyniłoby to artykuł znacznie ciekawszym. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button