Harley Davidson Fat Bob 114 2021: 100% motocykla i zero kompromisu. [zdjęcia, cena, opis, dane techniczne]

Amerykański Hot Rod , który niczego nie udaje

W skrócie
  • Motocykl, który zrobi z ciebie maczo: oto Harley-Davidson Fat Bob 114
  • 160 Nm przy 3500 obr/min i totalny brak elektroniki: Jak tu się nie zakochać?
  • Brutalny napęd i agresywny wygląd: oto recepta na bezkompromisowy motocykl w amerykańskim stylu

Od nowoczesnego i agresywnego wydechu 2-1-2 i pochłaniających asfalt grubych opon, przez potężny moment obrotowy silnika Milwaukee-Eight 114, po odwrócony przedni widelec i regulowany tylny zawias, Fat Bob został zbudowany, aby wstrząsnąć status quo. Ten Harley został stworzony dla bikerów, dla których standardowy Softail to po prostu za mało. Jaki tak naprawdę jest Harley-Davidson Fat Bob 114?

Był V-Rod, był harkorowy FXDR i była cała masa customowych motocykli typu drag budowanych na bazie dużych widlastych silników. Obecnie rolę fabrycznego hot-roda dumnie pełni Harley-Davidson Fat Bob, który w 2018 roku przebojem wjechał na światowe rynki motocyklowe i ma się świetnie po dziś dzień. W czym tkwi fenomen tego okazałego i oryginalnego motocykla z Milwaukee?

Przycięte, zgodnie z przydomkiem “bob” błotniki, 16-calowe koła obute w bezczelnie spasione opony, odsłonięty filtr powietrza i agresywne kominy układy wydechowego zgranie komponują się z przełomowym i charakterystycznym dla Fat Boba przednim światłem daymaker i klasyczną, ale nie pozbawioną współczesnych akcentów linią. Ten motocykl ciężko pomylić z innym. To po prostu Harley i to po prostu Fat Bob. Jeśli zostałeś zahipnotyzowany przez te wszystkie detale tworzące oryginalną całość, to wiedz, że nie jesteś w tym sam. Fat Bob ma wszystko czego potrzebuje rasowy muscle bike i nie powstał po to by być skromnym, delikatnym, czy subtelnym.

Harley-Davidson Fat bob 114 2021: łobuz kocha najmocniej!

Za charakter H-D Fat Boba odpowiada nie tylko jego prezencja, ale także, a może przede wszystkim jego mocarny silnik. W najnowszej jego wersji 114 kubików, które przekładają się na “jedyne” 1868 cm³ pojemności skokowej, ukrytej w zaledwie dwóch cylindrach, obiecuje to co otrzymujemy. I to otrzymujemy z nawiązką, bo generowane aż 160 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostajemy do pełnej i nieskrepowanej niczym dyspozycji już przy 3500 obrotów. Nieskrępowanej, bo na całe szczęście pomiędzy ilością potencjału przenoszonego na tylne koło, a riderem, istnieje tylko manetka gazu. Żadnej wspomagającej elektroniki. To z kolei sprawia, że mająca “zaledwie” 180 mm szerokości tylna opona nie ma łatwego życia. Ale o to przecież w tego typu motocyklach chodzi. Czarny pas rysujący się za motocyklem po ruszeniu spod świateł powstaje jakoś tak od niechcenia – wręcz mimowolnie. Oczywiście Fat Bobem da się też spokojnie jeździć i taka jazda nie jest w żaden sposób męcząca. Jednak przyjemnie gulgoczący piec po prostu lubi dostać w palnik. A wtedy dzieje się magia. Z tymi wielkimi silnikami Harleya jest tak, że celowo przebijasz dwa biegi w górę, by odkręcić z jeszcze niższych obrotów i albo się to kocha, albo nienawidzi. Moim zdaniem nie ma tu miejsca na półśrodki. I bardzo dobrze! Przecież nie wszyscy musimy jeździć Harleyami. Ale na pewno każdy powinien tego spróbować. Warto.

Pozycja za kierownicą zachęca do aktywnej jazdy. Za prostą szeroką kierownicą i z parowozownią między nogami, czujesz się jak Schwarzenegger w Terminatorze i nic tego nie może zmienić. Nogi są wysunięte do przodu, ale nieprzesadnie. To nie chopper. Na tym sprzęcie nie tylko czujesz się świetnie, ale istnieje też spora gwarancja, że wyglądasz jeszcze lepiej. A przecież o to w hot rodach chodzi.

Przeczytaj też:

Harley-Davidson Pan America 1250/Special 2021: turbo-lodówka do zadań specjalnych

Co także istotne, całkiem spory skok zawieszenia, w połączeniu z mięsistymi oponami o wysokim profilu, daje dużo w kwestii walki z miejskimi nierównościami. Jak na tego typu maszynę jest naprawdę dobrze. W kwestii regulacji możemy zmieniać napięcie wstępne sprężyny tylnego amortyzatora. Dobre i to.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Spalanie? Tu sprawa jest prosta – będziesz korzystać odpowiednio z potencjału silnika i wodzić na pokuszenie pozycji za kierownicą, to zbiornik o pojemnośći zaledwie 13,2 litra będziesz napełniać dość często. W końcu 1,9 litra trzeba jakoś nakarmić. Jednak przy spokojnej jeździe jesteś w stanie zmieścić się w ok. 5-6 litrach, więc da się także ekonomicznie.

Fat Bob 114: rozrywka to jego drugie imię

Nie każdemu musi podobać się tak odważna stylistyka klasycznego – bądź co bądź – Harleya. Ale każdy, po przejażdżce za jego sterami chyba się zgodzi, że jest to jeden z dających najwięcej rozrywki sprzętów wśród amerykańskich big-twinów. Ten motocykl to znacznie więcej niż ubrany w agresywne ciuszki Softail. Aktywna pozycja to jedno, ale w połączeniu z bardziej zwinną geometrią podwozia, powstaje konstrukcja, która generuje diametralnie inne doznania podczas jazdy niż tradycyjne Softaile i Sport Glide`y.

Skrzynia biegów, pracuje tak jak na rasowego HD przystało. Głośny klank i długi skok dźwigni przypominają, że jedziemy na żelaznym koniu z Milwaukee. Dźwignia sprzęgła także informuje, że jesteś daleko od japońskich chopperów. Hamulce są jak najbardziej współczesne i robią swoją robotę, pomimo faktu, że mają co zatrzymywać. Harley-Davidson Fat Bob 114 waży zaledwie 306 kg. To czuć. Także w zakrętach, gdy trzeba z nim popracować nad obraniem i trzymaniem linii. I dobrze, bo “samojeżdżących” motocykli mamy w ostatnich czasach wystarczający przesyt.

Przeczytaj też:

Harley-Davidson Street Bob 114: jak ja nienawidzę chopperów i cruiserów. Szkoda tylko, że to wszystko nieprawda…

Harley-Davidson Fat Bob 114 2021 to kawał motocykla bez zbędnych dodatków. Na pokładzie próżno szukać trybów jazdy, wypasionego kolorowego wyświetlacza, regulowanej, a nawet jakiejkolwiek kontroli trakcji, czy tak ostatnio  modnego połączenia ze smartfonem. Jest wyłącznie podstawowy i obligatoryjny układ ABS oraz ascetyczny kokpit wkomponowany w wysoką konsolę na zbiorniku paliwa.

Jeśli dla kogoś takie podejście od tematu jest zbyt archaiczne, to “Motor Company” ma od tego roku w swojej ofercie dopasionego Sportstera S, który posiada wszystkie wspomniane dobroci i jeszcze więcej. Tutaj mamy do czynienia tylko i wyłącznie z esencją motocykla. I to w bandziorskim wydaniu.

HD Fat-Bob 114 z rocznika 2021 kosztuje 20180 Euro. Nie jest to na pewno mało, ale w tej cenie otrzymujesz kawał solidnego sprzętu, który nie tylko zrobi z ciebie motocyklowego maczo, ale także da masę frajdy z jazdy. I na pewno nie będzie rozpraszać uwagi bogatym wyposażeniem. Tylko tyle i zarazem aż tyle.

Harley-Davidson Fat Bob 114 2021: dane techniczne

WYMIARY

DŁUGOŚĆ

2340 mm

WYSOKOŚĆ SIEDZENIA BEZ OBCIĄŻENIA

710 mm

PRZEŚWIT

120 mm

KĄT POCHYLENIA GŁÓWKI RAMY (STOPNIE)

28

WYPRZEDZENIE

132 mm

ROZSTAW OSI

1615 mm

OPONY, PRZÓD – SPECYFIKACJA

150/80-16 71H BW

OPONY, TYŁ – SPECYFIKACJA

180/70B16 77H BW

POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA

13,6 l

OBJĘTOŚĆ OLEJU (Z FILTREM)

4,7 l

MASA, BEZ PŁYNÓW

296 kg

MASA, GOTOWY DO EKSPLOATACJI

306 kg

SILNIK 2

Milwaukee-Eight 114

ŚREDNICA CYLINDRA

102 mm

SKOK TŁOKA

114 mm

POJEMNOŚĆ

1868 cm3

STOPIEŃ SPRĘŻANIA

10.5:1

UKŁAD PALIWOWY

Elektroniczny sekwencyjny wtrysk paliwa (ESPFI)

WYDECH

Krótki wydech z dwoma tłumikami typu 2-w-2, katalizator w tłumiku

METODA POMIARU MOMENTU OBROTOWEGO SILNIKA

EC 134/2014

MOMENT OBROTOWY SILNIKA 3

155 Nm

MOMENT OBROTOWY SILNIKA (OBR./MIN.)

3500

PRZECHYŁ BOCZNY, PRAWY (STOPNIE)

31

PRZECHYŁ BOCZNY, LEWY (STOPNIE)

32

METODA POMIARU ZUŻYCIA PALIWA

EU 134/2014

ZUŻYCIE PALIWA

5,5 l/100 km

METODA POMIARU EMISJI CO

EU 134/2014

EMISJA CO

128 g/km

NAPĘD GŁÓWNY

Łańcuch, przełożenie 34/46

PRZEŁOŻENIE 1. BIEG

9.311

PRZEŁOŻENIE 2. BIEG

6.454

PRZEŁOŻENIE 3. BIEG

4.793

PRZEŁOŻENIE 4. BIEG

3.882

PRZEŁOŻENIE 5. BIEG

3.307

PRZEŁOŻENIE 6. BIEG

2.79

KOŁA, PRZÓD – TYP 4

Lakierowany na czarny Denim odlew aluminium z laserowo grawerowaną grafiką

KOŁA, TYŁ – TYP 4

Lakierowany na czarny Denim odlew aluminium z laserowo grawerowaną grafiką

HAMULCE, TYP ZACISKU

4-tłoczkowy stały z przodu i 2-tłoczkowy pływający z tyłu

LAMPKI KONTROLNE

Światła drogowe, bieg jałowy, niskie ciśnienie oleju, diagnostyka silnika, kierunkowskazy, ABS, system zabezpieczający, niski poziom paliwa, niskie napięcie akumulatora

WSKAŹNIKI

4-calowy obrotomierz analogowy z cyfrowym prędkościomierzem, wskaźnikiem biegu, licznikiem przebiegu, licznikiem przebiegu dziennego, licznikiem zasięgu, zegarem oraz wskaźnikiem poziomu paliwa

 

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button