Aktualnie czytasz:
50-tka to nie tylko skuter

Cho膰 niekt贸rzy o tym nie pami臋taj膮 to silnikowa pi臋膰dziesi膮tka nie musi by膰 tylko skuterem. Producenci, dostosowuj膮c swoj膮 ofert臋 do potrzeb zachodniego rynku, mog膮 zaskoczy膰 szerokim wyborem pojazd贸w, jakimi mo偶emy si臋 porusza膰 "na dow贸d". Chopper, cross, 艣cigacz? Nie ma problemu...

Najwi臋kszy wyb贸r pojazd贸w mamy w艣r贸d renomowanych marek, takich jak Aprilia, Derbi, Rieju czy Yamaha. Firmy te (opr贸cz Derbi, kt贸re opracowa艂o silnik bli藕niaczy do jednostki Minarelli) oferuj膮 motorowery, kt贸rych wsp贸lnym mianownikiem jest w艂oski silnik Minarelli AM6 - bardzo znana w 艣rodowisku 50-tek dwusuwowa jednostka LC, chwalona za dobre osi膮gi i wysok膮 podatno艣膰 na tuning. Pomimo bazowania na identycznych silnikach poszczeg贸lne marki i modele r贸偶ni膮 si臋 wieloma elementami, co czyni ka偶dy pojazd unikalny, dostosowany do potrzeb innego u偶ytkownika. Oczywi艣cie, bazowe modele posiadaj膮 "jedynie" zawieszenia Paioli i podstawowe elementy, ale szukaj膮cy zawiesze艅 up-side down czy specjalnych dodatk贸w musz膮 wysup艂a膰 z portfela wi臋cej zielonych. Poza znanymi i cenionymi produktami, po drugiej stronie rynku zebra艂y si臋 pojazdy konkurencji zza Wielkiego Muru. Tutaj wyb贸r pojazd贸w jest zdecydowanie ubo偶szy, a jeden model mo偶na spotka膰 u wielu "producent贸w" pod r贸偶nymi nazwami. Dziwi fakt, 偶e nar贸d, kt贸ry skopiowa艂 wiele rozwi膮za艅 ze skuter贸w i motocykli czterosuwowych nie ma w ofercie 偶adnego pojazdu dwusuwowego w manualnu. Czy偶by nisza w rynku, kt贸rej nikomu nie chce si臋 zape艂ni膰? Oczywi艣cie jest kilka pere艂ek w艣r贸d "chi艅czyk贸w", kt贸rymi warto si臋 zainteresowa膰, jednak dalekowschodni import nie ma w gamie 50-tek mocnych argument贸w, by przyci膮gn膮膰 klient贸w szukaj膮cych preludium do 艣wiata motocykli.

Kingway jest za ma艂y aby si臋 nim wygodnie porusza膰.

Choppery - ga艂膮藕 rynku o zdecydowanie najmniejszym wyborze. Tak naprawd臋 poza Aprili膮 Classic 50 i Kingway'em Chopperem nie ma sensownych przedstawicieli armatury i wyluzowanego stylu 偶ycia. Z por贸wnania obu modeli zwyci臋sko wyje偶d偶a Aprilia, kt贸ra mimo wiekowej konstrukcji najwierniej oddaje filozofi臋 chopper贸w i cruiser贸w, a ponadto naj艂atwiej j膮 pomyli膰 z motocyklem. Kingway natomiast jest na na maxa ma艂y i karykaturalnie przerysowany, powa偶niej wygl膮da艂by na nim tylko dzieciak, kt贸ry dopiero co zda艂 kart臋 motorowerow膮. Niestety, wi臋kszy wyb贸r chopper贸w rozpoczyna si臋 dopiero od pojemno艣ci 125 wzwy偶.

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Pojazdy Rieju maj膮 dosy膰 przyst臋pne ceny jak na markowy sprz臋t.

Cross/Enduro - o wiele liczniejsza grupa jedno艣lad贸w, w kt贸rej niemal ka偶da firma wystawi艂a swojego faworyta. De facto poszczeg贸lne firmy oferuj膮 wiele modeli r贸偶ni膮cych si臋 wyposa偶eniem i przygotowaniem do jazdy poza utwardzonymi drogami. Do najpowszechniejszych teren贸wek nale偶膮 Aprilia MX/RX/SX50, Rieju MRT/MRX/RRX i Yamaha DT50, dla nieobeznanego z tematem przechodnia r贸偶nice pomi臋dzy tymi pojazdami ograniczaj膮 si臋 wy艂膮cznie do malowania. Tymczasem, zagl膮daj膮c pod owiewki zauwa偶y膰 mo偶na r贸偶ne konstrukcje ramy, niekiedy za dodatkow膮 gar艣膰 sa艂aty montowane s膮 bardziej wypasione zawiasy. Reszta wyposa偶enia jest na podobnym poziomie, czyli im mniej akcesori贸w, kt贸re mo偶na zgruzowa膰 w lesie, tym lepiej. Z mniej znanych produkcji warto wspomnie膰 o crossach firmy Beta, np. RR50, kt贸re dzielnie, aczkolwiek opornie pr贸buj膮 zdoby膰 uznanie polskich klient贸w. W gronie produkt贸w wschodnich mamy do wyboru g艂贸wnie Kingway'a Yamasaki, Kingway'a Apollo i Keeway'a X-Ray'a. Oba "Kingi" s膮 z g贸ry przekre艣lone, poniewa偶 jako jedyne nap臋dzaj膮 je silniki czterosuwowe 139FMB, o bardzo ma艂ej mocy - poza tward膮 nawierzchni膮 mo偶e zabrakn膮膰 wigoru do torowania sobie drogi. Pozostaje nadzieja w Keeway'u, kt贸rego nap臋dza kopia silnika AM6, szkoda tylko, 偶e osadzono go w wyj膮tkowo brzydkiej, stalowej ramie.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Madass to 艂adny i charakterystyczny pojazd, ale jest trudno dost臋pny w Polsce.

Nakedy - golasy, cho膰 liczniejsze ni偶 choppery, niestety nie prezentuj膮 wysokiej frekwencji. W gronie dwusuw贸w znale藕膰 mo偶na Derbi GPR Nude i Rieju NKD. Pierwszy pojazd, zw艂aszcza w starszej, kanciastej jak bombowiec stealth budzie nale偶y do bardzo 艂adnych 50-tek, a reflektory przypominaj膮ce Triumpha Speed Triple'a dodaj膮 mu tylko uroku. Rieju to z kolei wnuczek GS-a 500, z klasyczn膮 lamp膮 i ob艂ymi owiewkami, kt贸ry - w por贸wnaniu do dziadka - mo偶e si臋 pochwali膰 naprawd臋 艂adn膮 ram膮. Dru偶yn臋 czterotakt贸w reprezentuj膮 natomiast Romet Zetka oraz Sachs Madass. "Zet" wydaje si臋 bardziej przemy艣lany do przewozu dw贸ch os贸b z uwagi na du偶膮 kanap臋, poza tym wygl膮da przyzwoicie, cho膰 nie wiemy czemu ma s艂u偶y膰 imitacja chromu na bocznych plastikach? Madass z kolei to prawdziwy, designowy killer. Minimalistyczny wygl膮d, soczewkowy reflektor, bak w ramie i wydech pod siedzeniem - drugiego takiego moto nie ma i basta! Szkoda, 偶e polski importer ma podej艣cie do handlu, jakby sprzedawa艂 Sachsy "za kar臋" - nie wiadomo, kiedy w salonach pojawi si臋 nowy rocznik i czy opr贸cz automatu znajdzie si臋 w ofercie tak偶e skrzynia manualna. C贸偶, zakochanym w tym modelu pozostaje chyba tylko prywatny import z niemcowni...

Sportowy rodow贸d Aprilii wprost wylewa si臋 spod owiewek.

艢cigacze - to w艂a艣nie w tej "klasie" pi臋膰dziesi膮tek najwi臋cej si臋 dzieje, a pomimo sporej ceny ka偶da firma stara si臋 dostarczy膰 odbiorcy ko艅cowemu pojazd zdolny do poszerzania u艣miechu - oczywi艣cie w miar臋 mo偶liwo艣ci ma艂ych silniczk贸w. Tutaj, podobnie zreszt膮 jak w pozosta艂ych kategoriach prym wiod膮 dwusuwowe silniki AM6 o wyd艂u偶onych prze艂o偶eniach. A w czym ten silnik mo偶emy znale藕膰? Mi臋dzy innymi w Aprilli RS, Derbi GPR, Rieju RS2/RS3 i Yamaszce TZR, z kt贸rych najbardziej agresywne i sportowe s膮 dwa pierwsze modele. TZR wygl膮da na bardziej ucywilizowan膮, cho膰 to nadal sport, z kolei RS2 jest schludne i poprawne - na jego widok mog膮 mie膰 "mokro" jedynie osoby, kt贸re nie widzia艂y dw贸ch pierwszych konkurent贸w. O ile Rieju wydaje nam si臋 zbyt spokojne, nie powinni艣my patrze膰 na rzadko spotykanego Peugeota XR6, kt贸ry jest wyj膮tkowo nijaki, nawet pomimo 艣wiate艂 z kultowego SpeedFighta.
Zipp Pro 50A co nam oferuj膮 dalekie kraje, przepasane polami ry偶owymi? Niewiele, jest tego jak na lekarstwo: Ventus Sprinter, Zipp Shock i od niedawna Zipp Pro. Trudno w tych moto szuka膰 kopa i osi膮g贸w - najs艂abszym ogniwem s膮 tu silniki. Z ca艂ej stawki 4T najlepiej chyba prezentuje si臋 Pro, kt贸ry rzutem na ta艣m臋 sta艂 si臋 jedyn膮 tani膮 alternatyw膮 dla u偶ywanych 艣cigaczy.

Senda - chyba najbardziej rozpoznawalne SM, nawet bez oklein Monster Energy.

Super Moto - stosunkowo bogata kategoria pojazd贸w, 艂膮cz膮ca w sobie w艂a艣ciwo艣ci jezdne enduro z szosowymi ko艂ami i komfortem jazdy po asfalcie. Mo偶na by rzec: "co艣 w sam raz na polskie drogi". Gam臋 jednostek nap臋dowych mo偶emy spuentowa膰 parafraz膮 has艂a reklamowego Forda T - "Mo偶esz otrzyma膰 SM z ka偶dym silnikiem, pod warunkiem, 偶e b臋dzie to dwusuwowy AM6". Bez wzgl臋du na to, czy bierzemy Aprili臋 SX50, Peugeota XPS, Rieju MRT, czy Yamah臋 DT konstrukcje s膮 bardzo podobne, co jednak nie jest powodem do narzekania. Wyj膮tkami potwierdzaj膮cymi t膮 regu艂臋 s膮 Derbi Senda, Keeway TX-50 i Moto-Magnus Furio, kt贸re wyposa偶one s膮 w silniki Derbi, minimalnie r贸偶ni膮ce si臋 od AM6. W聽tym przypadku granic膮 pomi臋dzy poszczeg贸lnymi modelami jest, jak w przypadku enduro, wyposa偶enie i cena.

Tylko Keeway produkuje tanie motocykle 2T.

Jak mo偶emy podsumowa膰 grup臋 motocykli o pojemno艣ci 50 centymetr贸w sze艣ciennych? Je偶eli nie lubisz 2T, pozostaje Ci tylko prawko A1 i 125-tka, bowiem poszukiwania wypasionego ma艂ego motocykla mog膮 spali膰 na panewce. Je艣li mimo powy偶szego szukasz pojazdu, kt贸ry przygotuje Ci臋 do kursu na prawko A i chcesz poje藕dzi膰 czym艣, co wymaga od Ciebie wi臋cej ni偶 tylko odkr臋cenie gazu to rynek stoi przed Tob膮 otworem. Ju偶 przed Tob膮 wiele os贸b wybra艂o takie moto jak Honda NS1 czy Suzuki RG80 i w膮tpi臋, aby 偶a艂owali oni do艣wiadcze艅 nabytych na tych ma艂ych motocyklach.

Fot.: Skuterowo.com/Aprilia/Beta/Derbi/Keeway/Kingway/Peugeot/Rieju/Sachs/Yamaha.
Jaka jest Twoja reakcja?
80%
0%
0%
3 Komentarze
  • Zdj臋cie profilowe Rugbyman
    14 kwietnia 2011 at 11:24

    Ja posiadam motorower Rieju typu cross/enduro o specyfikacji MRT, opony g艂adkie i musz臋 przyzna膰, 偶e mam go ju偶 rok, nic z nim z艂ego nie dzieje si臋, jest odblokowany, jego Vmax to 70 km/h, w serwisie oferowano mi przer贸bk臋 na cylinder 70 cc, co podobno rozp臋dzi艂oby m贸j motorower do oko艂o 100 km/h. Nie wiem za jakie pieni膮dze by艂aby ta przer贸bka, ale na razie nie jestem zainteresowany.

    Przed zakupem my艣la艂em o modelach z kraju „艣rodka” tzn. ze stajni Benzera lub Rometa za po艂ow臋 warto艣ci Rieju, ale ostatecznie zdecydowa艂em si臋 na mark臋 Rieju. Ciekawe czy Benzer lub Romet dobrze sprawowa艂by mi si臋. A jeden i drugi wygl膮daj膮 niemal identycznie. Z tego co pami臋tam maj膮 nast臋puj膮ce silniki: Benzer Cross tylko 2T a Romet CRS ma 2T i 4T, zatem do dobrej jazdy faktycznie popieram tylko 2T!

  • Zdj臋cie profilowe lee123mati
    7 maja 2011 at 16:50

    Ja posiadam Zipp manic 125 i nienarzekam na brak adrenaliny ci艣nie 130-140 km/h i to bez wahania bardzo mi艂o sie je偶dzi mam jeszcze skuter derbi gd1 2T idzie jak burza pozdrawiam wszystkich posiadaczy skuter贸w i motocykli 馃檪

  • Zdj臋cie profilowe mariusz145
    15 wrze艣nia 2013 at 17:21

    Mam pytanie pr贸bowa艂 kto艣 zwi臋kszy膰 kompresje poprzez zfrezowanie ok 0.5mm cylindra w silnikach 139 fmb

Podziel si臋 opini膮

lub