Aktualnie czytasz:
Gwarancja na skuter i motocykl: Fakt czy Fikcja?
46

Obecnie ka偶dy sprzedawany nowy skuter czy motorower obj臋ty jest gwarancj膮 producenta. Zazwyczaj jest ona ograniczona czasowo do okresu dw贸ch lat, a przebieg - w zale偶no艣ci od ceny i klasy pojazdu - ustala si臋 na 6 do 12 tysi臋cy kilometr贸w. Niekt贸rzy importerzy daj膮 na swoje pojazdy gwarancj臋 bez limitu przebiegu, czyli teoretycznie w ci膮gu tych dw贸ch lat mo偶emy nakr臋ca膰 dowolne trasy, a w poje藕dzie nie ma prawa nic si臋 popsu膰. Czy rzeczywi艣cie gwarancyjna ksi膮偶eczka i przegl膮dy chroni膮 nas ode z艂ego?

Zacznijmy od tego, 偶e aby mie膰 wa偶n膮 gwarancj臋 trzeba si臋 regularnie stawia膰 na przegl膮dy okresowe (gwarancyjne). Cz臋stotliwo艣膰 przegl膮d贸w jest r贸偶na w zale偶no艣ci od okres贸w mi臋dzyprzegl膮dowych i tak skutery z gwarancj膮 na 6 tys. km musz膮 si臋 stawia膰 na przegl膮dy co tysi膮c km, te z gwarancj膮 na 12 tys. km co 2 tys. km, a bez limitu przebiegu, przyk艂adowo, co 3 tys. km. Dlaczego jeden skuter ma przechodzi膰 przegl膮d co tysi膮c, a drugi co dwa tysi膮ce kilometr贸w?

Przegl膮d zerowy Zipp Pro 50

Przegl膮d zerowy Zipp Pro 50

Aby serwis zarobi艂 na obs艂udze posprzeda偶nej odpowiednie pieni膮dze. Niestety, r贸wnie偶 koszty przegl膮d贸w cz臋sto nijak si臋 maj膮 do ceny pojazd贸w i zakresu wykonywanych prac. Jak inaczej wyt艂umaczy膰 koszt 200-250z艂 za przegl膮d pojazdu 2T, podczas kt贸rego zosta艂 wymieniony tylko olej przek艂adniowy warty 30z艂? Oczywi艣cie, w wyszczeg贸lnieniu przegl膮d贸w mo偶emy przeczyta膰 takie pozycje jak sprawdzenie dzia艂ania poszczeg贸lnych element贸w pojazdu, dokr臋cenia 艣rub i regulacja ga藕nika. W prawdziwym 偶yciu wygl膮da to jednak tak, 偶e wymieniany jest rzeczony olej i przybijana jest piecz膮tka w ksi膮偶ce serwisowej, wsio. Podobnie jest z przegl膮dami zerowymi, kt贸re istniej膮... na papierze. Jak bowiem wyt艂umaczy膰, 偶e dostarczony pojazd posiada艂 przepalon膮 偶ar贸wk臋, niedokr臋cony naci膮g 艂a艅cucha i nienapompowane ko艂a? Id膮c dalej, je偶eli nasz skuter musi przej艣膰 przegl膮d po 500, 1000km i nast臋pnie co 1000km, to za wszystkie przegl膮dy zap艂acimy od 1000 do 1500z艂. Je偶eli z ca艂ej tej kwoty materia艂y eksploatacyjne kosztowa艂y 400z艂, to pozosta艂膮 kwot臋 na robocizn臋 mogliby艣my przeznaczy膰 na akcesoria lub od艂o偶y膰 na remont silnika.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Dobra, ale je偶eli ju偶 godzimy si臋 na kasowanie nas za wymian臋 oleju jak za zbo偶e, to czy chocia偶 w razie awarii mo偶emy by膰 spokojni o portfel? Gdy przyjrzymy si臋 dok艂adniej warunkom gwarancji mo偶emy zacz膮膰 w to w膮tpi膰. Poni偶ej podajemy fragmenty z karty gwarancyjnej przyk艂adowego producenta.

Gwarancja nie obejmuje:

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

- Pojazd贸w, kt贸re maj膮 zamontowane cz臋艣ci b膮d藕 akcesoria niezatwierdzone przez Producenta, w szczeg贸lno艣ci u偶ywanie niew艂a艣ciwego paliwa, smar贸w, p艂yn贸w nieznanej marki lub jako艣ci.

- Zniszcze艅 wywo艂ywanych niew艂a艣ciwym u偶ytkowaniem lub nadu偶ywaniem warunk贸w tj. przekraczanie dozwolonej 艂adowno艣ci b膮d藕 pr臋dko艣ci.

- Pojazd贸w, kt贸re nie by艂y u偶ywane zgodnie z instrukcjami zawartymi w instrukcji u偶ytkownika.

(...)

Jak wi臋c wynika z powy偶szego cytatu uszkodzenia silnika mog膮 zosta膰 uznane za powsta艂e w wyniku tankowania paliwa niskiej jako艣ci lub u偶ywania niew艂a艣ciwego oleju. Wzgl臋dnie mo偶emy tak偶e us艂ysze膰, 偶e u偶ywali艣my pojazdu niezgodnie z instrukcjami lub wraz z odblokowaniem (dokonanym w serwisie) pojazd zosta艂 wystawiony na obci膮偶enia nieprzewidziane przez konstruktora. Dalej mo偶emy przeczyta膰:

Gwarancja w szczeg贸lno艣ci nie obejmuje:

- Cz臋艣ci eksploatacyjnych, podlegaj膮cych cz臋stej wymianie i czynno艣ciom serwisowym tj. 艣wiece zap艂onowe, ga藕niki, pompy oleju, rozruszniki, przewody paliowe, elementy filtr贸w oleju i benzyny, paski nap臋dowe, 艂a艅cuchy rozrz膮du, bezpieczniki, dysze, pokrywy, opony, piasty, akumulatory, uszczelki, podk艂adki, klocki i tarcze hamulcowe, sprz臋g艂a, klosze 艣wiate艂, tuleje, o-ringi, paski, kable, rury wydechowe, podn贸偶ki, elementy gumowe i plastikowe.

- Uszkodze艅 powsta艂ych na skutek dzia艂ania paliwa, olej贸w, p艂yn贸w hamulcowych i elektrolitu z akumulatora.

(...)

Tak wi臋c widzimy, 偶e o ile paliwo lub niew艂a艣ciwe u偶ytkowanie nie zostanie uznane za przyczyn臋 uszkodze艅 silnika to zepsuta cz臋艣膰 mo偶e si臋 znajdowa膰 na li艣cie cz臋艣ci nieobj臋tych gwarancj膮. Nonsensem jest uznawanie za cz臋艣膰 eksploatacyjn膮, podlegaj膮c膮 cz臋stej wymianie np. ga藕nika, rozrusznika czy 艂a艅cucha rozrz膮du, kt贸re zazwyczaj wystarczaj膮 na ca艂y okres 偶ycia skutera. Ile to ja razy s艂ysza艂em w sklepie jak kto艣 kupi艂 pasek nap臋dowy i po 50km pasek p臋k艂? C贸偶...

[poll id="23"]

Jeszcze wi臋kszym nieporozumieniem jest to, 偶e cz臋sto instrukcja u偶ytkowania narzuca u偶ywanie nie tyle danego rodzaju oleju okre艣lonej klasy, ile konkretnej marki i typu oleju! Jest to o tyle 艣mieszne, 偶e cz臋sto importer ma podpisan膮 umow臋 np. z firm膮 X, kt贸rej produkt贸w pr贸偶no szuka膰 na stacjach benzynowych. W przypadku minimalnej ilo艣ci oleju w dozowniku skutera 2T zachodzi pytanie, czy je偶eli nalej臋 Castrola czy Motula ze stacji, to czy w razie awarii nie zostanie to wzi臋te za przyczyn臋 uszkodze艅? Bo w ko艅cu w instrukcji stoi jak byk, 偶e mam u偶ywa膰 olej贸w Elf.

Czy mimo wszystkich tych wad warto dokonywa膰 przegl膮d贸w? Tak, ale najlepiej dokonywa膰 ich samemu, a nie w serwisie. Oczywi艣cie zdrowy rozs膮dek podpowiada, aby nowym skuterem pojecha膰 przynajmniej na ten jeden przegl膮d gwarancyjny, dzi臋ki czemu damy pojazdowi te 500-1000km na sprawdzenie, czy jaka艣 cz臋艣膰 nie okaza艂a si臋 wyj膮tkowym bublem. P贸藕niej, o ile mamy podstawowe umiej臋tno艣ci d艂ubania i majsterkowania, wszelkie kwestie przegl膮d贸w mo偶emy za艂atwia膰 samemu. Dzi臋ki temu b臋dziemy pewni wykonanej pracy i zaoszcz臋dzimy pieni膮dze na wymiany cz臋艣ci lub nowy skuter.

Fot.: Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
6%
0%
13%
46 Komentarze
1 2 3 4 5
  • Zdj臋cie profilowe rafalski101
    6 wrze艣nia 2011 at 18:50

    I tutaj ArtekToros ma racj臋, ola艂em przegl膮d mi kazali zostawi膰 na 24h co to by sie dzia艂o, albo co gorsza nic by sie nie dzia艂o. Zrobi艂em to co trzeba tu si臋 rozpisywa艂 nie b臋d臋 i jestem zadowolony 150 z艂. Kieszeni.

    Pozdrawiam

  • Zdj臋cie profilowe piotrek1313
    27 sierpnia 2012 at 22:31

    Panie Wujak nie mog臋 si臋 z Panem zgodzi膰 odno艣nie wrzucania wszystkich serwis贸w do jednego worka ,m贸j brat prowadzi autoryzowany serwis zipp
    i na pewno nie ma sytuacji 偶e gwarancja nie obejmuje jak pan pisze
    ga藕nik贸w itd . klienci przyje偶d偶aj膮 z r贸偶nymi usterkami od drobnych po powa偶ne.Co nie kt贸rzy po kilka razy w tygodni ,jedni bo rzeczywi艣cie co艣 si臋 dzieje inni bo im si臋 wydaje 偶e skuter za s艂aby za dr臋twy z oczekiwaniami 偶e serwis zrobi im 艣cigacza z 50.
    Co do przegl膮du nie jest prawd膮 偶e konieczne jest wlewanie oleju narzuconego przez producenta jest to olej zalecany ale nie obowi膮zek ,klient ma prawo przywie藕膰 sw贸j olej zgodny ze specyfikacj膮 producenta a serwis go wymieni pomniejszaj膮c koszt przegl膮du o zakupiony olej.Co do ceny przegl膮du ,przegl膮d kosztuje 150 z艂 brutto ,w cenie wykonuje si臋 wszystkie czynno艣ci zalecane przez producenta plus w przypadku serwisu o kt贸rym pisze ,klient gratis ma sprawdzone ci艣nienie w oponach,ustawione 艣wiat艂a je艣li jest potrzeba ,wyregulowany ga藕nik, skuter jest umyty i wyczyszczony.I teraz co decyduje o cenie przegl膮du oleje ,podatek ,koszt wynaj臋cia lokalu w dobrym punkcie ,woda ,pr膮d ,Zus w艂a艣ciciela, ,pracownika,pensja pracownika wydatki typu zakup kluczy,podno艣nika ,urz膮dze艅.do tego prosz臋 zauwa偶y膰 偶e sezon na serwisowanie motocykli to kr贸tki okres a serwis musi by膰 czynny przez ca艂y rok bez wzgl臋du na to czy kto艣 przyjedzie w grudniu czy nie. Dla przyk艂adu mog臋 Panu powiedzie膰 ile kosztuje robocza godzina np w suzuki 150z艂 w Warszawie z czego pewnie p贸艂 godziny zajmie sama diagnostyka usterki nie m贸wi膮c o zabraniu si臋 konkretnie do naprawy . My艣l臋 偶e nast臋pny artyku艂 powinien by膰 po艣wi臋cony serwisom godnym polecenia w ka偶dym wojew贸dztwie , i prosz臋 mi uwierzy膰 偶e takie istniej膮.

  • Zdj臋cie profilowe MB
    9 maja 2013 at 17:11

    My艣l臋, 偶e pisanie, i偶 jest to „gwarancja skutera” jest nie w艂a艣ciwe, przecie偶 jak wida膰 wi臋kszo艣膰 skutera nie jest na gwarancji.

  • Zdj臋cie profilowe MB
    9 maja 2013 at 17:14

    Ale trzeba jeszcze doda膰, 偶e chocia偶 wiele element贸w naszych skuter贸w nie s膮 na gwarancji to w wielu serwisach, i tak pomagaj膮 jak ma si臋 jaki艣 problem a nawet czasami naprawiaj膮.

  • Zdj臋cie profilowe bartek_tsw
    23 czerwca 2014 at 20:21

    Ciekawostka prawna: Aktualnie, je艣li jakikolwiek sprz臋t zepsuje si臋 dwukrotnie na gwarancji, to maj膮 obowiazek odda膰 pieni膮dze – http://cosiepsuje.com/artykuly/81/jesli-sprze t-na-gwarancji-zepsuje-sie-dwukrotnie-otrzymasz-zwrot-gotowk i.html

  • neo
    2 wrze艣nia 2018 at 12:52
    Plusy

    dobrze wygl膮daj膮cy skuter 4t, 50cm w kolorze z艂oto czarnym
    wygodne siedzisko na 2 osoby du偶y schowek niez艂e osi膮gi 艣wiat艂a led dobrze zespolone kokpit w du偶ych zegarach.

    Minusy

    nieporozumienie z serwisami skuter贸w je艣li warsztat posiada licencj臋 serwisu danej marki to skuter powinien mie膰 pierwsze 2-3 przegl膮dy darmowe- i tyle ////////////////////////

    kupi艂em niedawno skutera junaka 607 przejecha艂em 350 km i jest problem z serwisem 偶膮daj膮 za przegl膮d pomi臋dzy 250-300 z艂. to jaki艣 koszmar- tyle co za samoch贸d. junak by艂 zakupiony n贸wka ze stanem km.o za co mam p艂aci膰? za to 偶e mam skuter 300 km- 1500 km te przegl膮dy powinny by膰 darmowe sprawdzenie podzespo艂贸w 艣r贸b ga藕nika 艣wiecy i tyle jedynie za wym. oleju silnikowego powinno si臋 zap艂aci膰 p贸偶niej za przek艂adniowy po 1500 km i to wszystko na szcz臋cie skuter jest dobry przygotowany by艂 ju偶 w fabryce do jazdy od razu ale musialem o to sam zadba膰 te wszystkie ksi膮偶ki serwisowe s膮 z艂e i wprowadzaj膮 zam臋t u偶ytkownikowi w g艂owie , tyle- pozdrawiam wszystkich skuterowc贸w.