Egzamin państwowy na kategorię AM, A1, A2 i A – zadania, ćwiczenia i zasady

Nie jest aż taki trudny jak może się wydawać

W skrócie
  • Egzamin państwowy na motocykl - wszystko co musisz o nim wiedzieć
  • Zbiór wszystkich zadań, które należy wykonać na egzaminie

Podejście do egzaminu państwowego niezbędnego do uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami to z pewnością bardzo stresujący moment, jednakże odpowiednie przygotowanie i znajomość czekających na nas ćwiczeń może sprawić, że znacznie łatwiej będzie nam go zdać. Co zatem czeka na nas podchodząc do testu praktycznego na kategorię AM, A1, A2 i A?

Zmieniające się co rusz przepisy sprawiają, że notorycznie na naszą skrzynkę redakcyjną wpływa mnóstwo pytań, które w szczególności dotyczą prawa jazdy. Zimowy czas oczywiście nie sprzyja możliwości przystąpienia do egzaminu, jednakże długie wieczory to idealny moment, aby zaznajomić się z najnowszymi zasadami, a także rozpocząć już przygotowania do swojego pierwszego sezonu motocyklowego. Warto już zatem powoli rozglądać się za szkołami nauki jazdy, a także wdrożyć się w obowiązujące wymagania, aby możliwe jak najszybciej wraz z pierwszą przyjazną pogodą za oknem otrzymać nasz wymarzony blankiet.

Egzamin państwowy na motocykl od wielu lat jest taki sam, a wszystkie zadania oraz ćwiczenia, które będziemy musieli wykonać na placu egzaminacyjnym, a następnie na drogach publicznych są jawne. Wobec tego już na samym kursie zapoznamy się z najważniejszymi aspektami, dzięki którym będziemy w stanie dobrze przygotować się do egzaminu.

Najważniejsze informacje:

  1. Te ćwiczenia będziesz musiał wykonać na placu egzaminacyjnym – dobrze się przygotuj, aby jego zdanie było jedynie formalnością.
  2. Jak wygląda egzamin państwowy na motocykl?
  3. Nie taki diabeł straszny jak go malują!

Aby jednak przystąpić do egzaminu państwowego konieczne jest ukończenie kursu w szkole nauki jazdy, a także zdanie egzaminu wewnętrznego. Dopiero po nim możemy zapisać się na finalny egzamin teoretyczny, który składa się z z 32 pytań: 20 z nich dotyczą wiedzy ogólnej na temat przepisów ruchu drogowego i znaków drogowych, a pozostałe 12 dotyczy motocykla, bezpieczeństwa jazdy i zasad udzielania pierwszej pomocy. Każde z nich ma zupełnie inną wartość punktową – 3 punkty otrzymamy za prawidłową odpowiedź na pytania o dużym znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, 2 punkty o średnim znaczeniu i 1 punkt za pytania najprostsze. Aby zdać egzamin teoretyczny należy uzyskać minimum 68 punktów z 74 możliwych do zdobycia.

Egzamin praktyczny na kategorie AM, A1, A2 i A

Zadanie 1. – sprawdzenie stanu technicznego motocykla, przeprowadzenie go i przygotowanie do jazdy

Pierwsze zdanie, które wykonamy na naszym egzaminie państwowym rozpocznie się od przestawienia motocykla wewnątrz pola, które jest w kształcie litery T. Po ustawieniu jednośladu w poprawnym miejscu na stopce bocznej należy odpowiedzieć jeszcze na 2 pytania, które zostały wcześniej wylosowane i dotyczą bezpośrednio samego pojazdu – pierwsze z nich wiąże się zazwyczaj z koniecznością sprawdzenia płynów ustrojowych, wskazanie miejsca, w którym go znajdziemy, a także określeniu prawidłowych wartości. Drugie natomiast dotyczy sprawdzenia świateł, kierunkowskazów czy klakson. Pamiętajcie również, ze konieczne jest także sprawdzenie odpowiedniego naciągu łańcucha.

Zadanie 2. – ósemki

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Kolejne zdanie jest znacznie trudniejsze, gdyż adept na wyznaczonym placu musi wykonać pięć ósemek, pamiętając przy tym, że pierwszy pachołek należy minąć z jego prawej strony. Dodatkowo nie można najechać na linie ciągłe, a także zabronione jest podpieranie nogą. W momencie wykonywania tego zadania skupmy się tylko na poprawnej jeździe, gdyż egzaminator w odpowiednim momencie pokaże wam, że wykonaliście już odpowiednia liczbę ósemek. Pamiętajcie, aby wyjechać z placu przez linię przerywaną. Jeżeli jednak czujecie, że możecie wyjechać za wyznaczony obszar warto jest jednak podeprzeć się nogą, co nie zakończy waszego egzaminu, a otrzymacie jeszcze drugą szansę.

Zadanie 3.- wolny slalom

Wolny slalom to następne ćwiczenie, które rozpoczyna się od startu ze wskazanego miejsca. Stojąc w wyznaczonym polu należy jeszcze przed ruszeniem upewnić się, że mamy bezpieczną możliwość jazdy, a następnie dwukrotnie należy przejechać pomiędzy pięcioma kolejno ustawionymi bramkami. Nie wolno się zatrzymać, ani także stracić pachołka, a oba przejazdy muszą być wykonane bezbłędnie.

Zadanie 4. – slalom szybki

Dla wielu osób to jedno z najtrudniejszych zadań, gdyż prędkość na wjeździe nie może być niższa niż 30 km/h. Po przejechaniu przez bramkę wjazdową przejeżdżamy pomiędzy trzema pachołkami, a następnie wyjeżdżamy przez bramkę wyjazdową. Cały przejazd należy pokonać dwukrotnie. Wywrócenie pachołka wiąże się z zakończeniem egzaminu, dlatego w przypadku jakichkolwiek problemów zdecydowanie lepiej jest go ominąć, gdyż otrzymacie prawo do powtórnego przejazdu.

Koniecznie przeczytaj również:

Prawo jazdy kategorii A – to wszystko musisz wiedzieć! [KOMPENDIUM WIEDZY]

Zadanie 5. – ominięcie przeszkody

To ćwiczenie również należy wykonać dwukrotnie, a minimalna prędkość wjazdowa na pierwszej bramce musi wynosić minimum 50 km/h, a przeszkodę należy ominąć raz z prawej, a raz z lewej strony.

Zadanie 6. – ruszanie pod górkę

Po zatrzymaniu się na wzniesieniu należy przy użyciu hamulców ruszyć pod górę i należy pamiętać, że podczas tej próby silnik nie może zgasnąć, a motocykl nie może się stoczyć o więcej niż 20 centymetrów. W razie jakiegokolwiek niepowodzenia próbę można powtórzyć, jeśli nie był to błąd krytyczny.

Zadanie 7. – hamowanie awaryjne 

Czas na ostatnie zadanie, po ukończeniu którego wyjedziecie na plac. Po rozpędzeniu się do prędkości minimum 50 km/h na znak egzaminatora należy możliwie szybko zahamować motocykl, który nie może zgasnąć i nie może się przewrócić. Hamowanie należy wykonać przy użyciu obu hamulców.

Po poprawnym wykonaniu wszystkich zadań na placu egzaminacyjnym rozpocznie się druga część egzaminu, która odbywa się w ruchu drogowym i trwa około 30 minut. Podczas jego trwania egzaminator za pomocą interkomu będzie wydawał komunikaty, informując również o konieczności zmiany pasa lub zmianie kierunku jazdy. Wielokrotnie w słuchawkach usłyszycie polecenia, które mają za zadanie sprawdzić waszą znajomość przepisów ruchu drogowego, a także znaków

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button