- Egzamin państwowy na motocykl - wszystko co musisz o nim wiedzieć
- Zbiór wszystkich zadań, które należy wykonać na egzaminie
Podejście do egzaminu państwowego niezbędnego do uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami to z pewnością bardzo stresujący moment, jednakże odpowiednie przygotowanie i znajomość czekających na nas ćwiczeń może sprawić, że znacznie łatwiej będzie nam go zdać. Co zatem czeka na nas podchodząc do testu praktycznego na kategorię AM, A1, A2 i A?
Zmieniające się co rusz przepisy sprawiają, że notorycznie na naszą skrzynkę redakcyjną wpływa mnóstwo pytań, które w szczególności dotyczą prawa jazdy. Zimowy czas oczywiście nie sprzyja możliwości przystąpienia do egzaminu, jednakże długie wieczory to idealny moment, aby zaznajomić się z najnowszymi zasadami, a także rozpocząć już przygotowania do swojego pierwszego sezonu motocyklowego. Warto już zatem powoli rozglądać się za szkołami nauki jazdy, a także wdrożyć się w obowiązujące wymagania, aby możliwe jak najszybciej wraz z pierwszą przyjazną pogodą za oknem otrzymać nasz wymarzony blankiet.
Egzamin państwowy na motocykl od wielu lat jest taki sam, a wszystkie zadania oraz ćwiczenia, które będziemy musieli wykonać na placu egzaminacyjnym, a następnie na drogach publicznych są jawne. Wobec tego już na samym kursie zapoznamy się z najważniejszymi aspektami, dzięki którym będziemy w stanie dobrze przygotować się do egzaminu.
Najważniejsze informacje:
- Te ćwiczenia będziesz musiał wykonać na placu egzaminacyjnym – dobrze się przygotuj, aby jego zdanie było jedynie formalnością.
- Jak wygląda egzamin państwowy na motocykl?
- Nie taki diabeł straszny jak go malują!
Aby jednak przystąpić do egzaminu państwowego konieczne jest ukończenie kursu w szkole nauki jazdy, a także zdanie egzaminu wewnętrznego. Dopiero po nim możemy zapisać się na finalny egzamin teoretyczny, który składa się z z 32 pytań: 20 z nich dotyczą wiedzy ogólnej na temat przepisów ruchu drogowego i znaków drogowych, a pozostałe 12 dotyczy motocykla, bezpieczeństwa jazdy i zasad udzielania pierwszej pomocy. Każde z nich ma zupełnie inną wartość punktową – 3 punkty otrzymamy za prawidłową odpowiedź na pytania o dużym znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, 2 punkty o średnim znaczeniu i 1 punkt za pytania najprostsze. Aby zdać egzamin teoretyczny należy uzyskać minimum 68 punktów z 74 możliwych do zdobycia.
Egzamin praktyczny na kategorie AM, A1, A2 i A
Zadanie 1. – sprawdzenie stanu technicznego motocykla, przeprowadzenie go i przygotowanie do jazdy
Pierwsze zdanie, które wykonamy na naszym egzaminie państwowym rozpocznie się od przestawienia motocykla wewnątrz pola, które jest w kształcie litery T. Po ustawieniu jednośladu w poprawnym miejscu na stopce bocznej należy odpowiedzieć jeszcze na 2 pytania, które zostały wcześniej wylosowane i dotyczą bezpośrednio samego pojazdu – pierwsze z nich wiąże się zazwyczaj z koniecznością sprawdzenia płynów ustrojowych, wskazanie miejsca, w którym go znajdziemy, a także określeniu prawidłowych wartości. Drugie natomiast dotyczy sprawdzenia świateł, kierunkowskazów czy klakson. Pamiętajcie również, ze konieczne jest także sprawdzenie odpowiedniego naciągu łańcucha.
Zadanie 2. – ósemki
Kolejne zdanie jest znacznie trudniejsze, gdyż adept na wyznaczonym placu musi wykonać pięć ósemek, pamiętając przy tym, że pierwszy pachołek należy minąć z jego prawej strony. Dodatkowo nie można najechać na linie ciągłe, a także zabronione jest podpieranie nogą. W momencie wykonywania tego zadania skupmy się tylko na poprawnej jeździe, gdyż egzaminator w odpowiednim momencie pokaże wam, że wykonaliście już odpowiednia liczbę ósemek. Pamiętajcie, aby wyjechać z placu przez linię przerywaną. Jeżeli jednak czujecie, że możecie wyjechać za wyznaczony obszar warto jest jednak podeprzeć się nogą, co nie zakończy waszego egzaminu, a otrzymacie jeszcze drugą szansę.
Zadanie 3.- wolny slalom
Wolny slalom to następne ćwiczenie, które rozpoczyna się od startu ze wskazanego miejsca. Stojąc w wyznaczonym polu należy jeszcze przed ruszeniem upewnić się, że mamy bezpieczną możliwość jazdy, a następnie dwukrotnie należy przejechać pomiędzy pięcioma kolejno ustawionymi bramkami. Nie wolno się zatrzymać, ani także stracić pachołka, a oba przejazdy muszą być wykonane bezbłędnie.
Zadanie 4. – slalom szybki
Dla wielu osób to jedno z najtrudniejszych zadań, gdyż prędkość na wjeździe nie może być niższa niż 30 km/h. Po przejechaniu przez bramkę wjazdową przejeżdżamy pomiędzy trzema pachołkami, a następnie wyjeżdżamy przez bramkę wyjazdową. Cały przejazd należy pokonać dwukrotnie. Wywrócenie pachołka wiąże się z zakończeniem egzaminu, dlatego w przypadku jakichkolwiek problemów zdecydowanie lepiej jest go ominąć, gdyż otrzymacie prawo do powtórnego przejazdu.
Koniecznie przeczytaj również:
Prawo jazdy kategorii A – to wszystko musisz wiedzieć! [KOMPENDIUM WIEDZY]
Zadanie 5. – ominięcie przeszkody
To ćwiczenie również należy wykonać dwukrotnie, a minimalna prędkość wjazdowa na pierwszej bramce musi wynosić minimum 50 km/h, a przeszkodę należy ominąć raz z prawej, a raz z lewej strony.
Zadanie 6. – ruszanie pod górkę
Po zatrzymaniu się na wzniesieniu należy przy użyciu hamulców ruszyć pod górę i należy pamiętać, że podczas tej próby silnik nie może zgasnąć, a motocykl nie może się stoczyć o więcej niż 20 centymetrów. W razie jakiegokolwiek niepowodzenia próbę można powtórzyć, jeśli nie był to błąd krytyczny.
Zadanie 7. – hamowanie awaryjne
Czas na ostatnie zadanie, po ukończeniu którego wyjedziecie na plac. Po rozpędzeniu się do prędkości minimum 50 km/h na znak egzaminatora należy możliwie szybko zahamować motocykl, który nie może zgasnąć i nie może się przewrócić. Hamowanie należy wykonać przy użyciu obu hamulców.
Po poprawnym wykonaniu wszystkich zadań na placu egzaminacyjnym rozpocznie się druga część egzaminu, która odbywa się w ruchu drogowym i trwa około 30 minut. Podczas jego trwania egzaminator za pomocą interkomu będzie wydawał komunikaty, informując również o konieczności zmiany pasa lub zmianie kierunku jazdy. Wielokrotnie w słuchawkach usłyszycie polecenia, które mają za zadanie sprawdzić waszą znajomość przepisów ruchu drogowego, a także znaków