Kategorie prawa jazdy na motocykl 2019 krok po kroku

Obecnie w Polsce obowiązują aż cztery kategorie prawa jazdy na motocykl, zaczynające się na dawnej karcie motorowerowej (obecnie prawo jazdy kategorii AM). Czym się różnią kategorie, kiedy można je zdawać i jakimi motocyklami można jeździć?

Wiele kontrowersji wzbudzało wprowadzenie prawa jazdy kategorii AM, które zastąpiło niedrogą kartę motorowerową. Prawo jazdy kategorii AM niestety utrudniło zdobywanie uprawnień nastolatkom i zmniejszyło zainteresowanie motorowerami. Nie zmienia to faktu, że jest to obowiązująca kategoria prawa jazdy na motocykl. AM to „pierwsza” kategoria, dostępna dla osób, które skończyły 14 lat i chcą poruszać się motorowerami. Motorower w świetle prawa to pojazd o pojemności do 50 ccm, mocy nie wyższej niż 4 kW i prędkości maksymalnej nie wyższej niż 45 km/h. Wszystkie nowe pojazdy o pojemności 50 ccm spełniają te wymogi.

Co ciekawe, motorowery mogą być także elektryczne. Wtedy ograniczenia homologacyjne nie dotyczą pojemności, a mocy i prędkości maksymalnej. 

W mieście może okazać się, że najlepszym rozwiązaniem będzie skuter o małej pojemności!

Kolejną kategorią jest A1. Motocyklowe prawo jazdy A1 wymaga ukończenia 16. roku życia, a motocykle to 125-ki. Ograniczenia dla A1 jeśli chodzi o motocykle są takie same, jak w przypadku udostępnienia 125-ek dla kierowców posiadających prawo jazdy B. Czyli: nie więcej niż 125 ccm, nie więcej niż 11 kW i o stosunku mocy do masy nie korzystniejszy niż 0,1 kW  / kg. I znowu: większość motocykli o tej pojemności dostępnych na rynku homologowanych jest w powyższy sposób. 

18-latkowie mogą podejść do egzaminu na prawo jazdy jazdy kategorii A2. Motocykle spełniające wymogi A2 mają już całkiem sporą moc 35 kW i stosunek mocy do masy nie korzystniejszy niż 0,2 kW / kg. Najczęściej to motocykle tzw. „klasy średniej” o pojemności w okolicach 500-750 ccm. 

I w końcu „pełna” kategoria prawa jazdy na motocykl, bez ograniczeń pojemności i mocy. Dla osób, które wcześniej posiadały prawo jazdy A2 kategoria A dostępna jest od 20 roku życia, dla całej reszty od 24. roku życia. 

Kategorie prawa jazdy na motocykl 2019

Kategorie prawa jazdy na motocykl
Kategorie prawa jazdy na motocykl AM, A1, A2, A
Wymagania wiekowe dla kategorii AM Ukończony 14 r.ż. (wymagana zgoda rodziców w przypadku osób nieletnich)
Wymagania wiekowe dla kategorii A1 Ukończony 16 r.ż. (wymagana zgoda rodziców w przypadku osób nieletnich)
Wymagania wiekowe dla kategorii A2 Ukończony 18 r.ż.
Wymagania wiekowe dla kategorii A Ukończony 24 r.ż. lub
ukończony 20 r.ż., gdy kat. A2 posiadana jest od min. 2 lat
Pojazdy dla kategorii AM – Motorower
– Czterokołowiec lekki
Pojazdy dla kategorii A1 – motocykl o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm³ i mocy nieprzekraczającej 11 kW (14,9556 KM) oraz stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg;
– motocykl trójkołowy o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
– pojazdy z kategorii AM
Pojazdy dla kategorii A2 – motocykl o mocy nieprzekraczającej 35 kW (46,9357 KM) i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającej 0,2 kW/kg
– motocykl trójkołowy o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
– pojazdy z kategorii AM
Pojazdy dla kategorii A – motocykl
– pojazdy z kategorii AM

[trending]

 

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Inne publikacje na ten temat:

4 opinii

  1. Zlikwidowałbym te wszystkie kategorie, które jedynie uzasadniają konieczność istnienia urzędników. Wprowadziłbym nastepujące kategorie prawa jazdy:
    A – motocykle (wszystkie)- od 18 lat
    B – motocykle (wszystkie), samochody o masie do 3,5 t -od 18 lat
    C- motocykle (wszystkie), samochody o masie do 3,5 t, samochody cięzarowe, – od 25 lat
    D- motocykle (wszystkie), samochody o masie do 3,5 t, samochody cięzarowe, autobusy- od 25 lat
    E – przyczepa,
    T – ciagniki rolnicze
    podstawową kategoria byłaby kat B egzamin praktyczny obejmowałby również egazmin na motocyklu.

  2. No to by był dobry pomysł ale rozrośnięta biurokracja państwowa i rzesze urzędników (również państwowych) bardzo nie lubią upraszczania procedur. Wtedy okazałoby się, że większość kadry jest na danych stanowiskach zbędna, tak samo jak i wiele stanowisk w ogóle nie musiało powstawać.

  3. W Polsce szczególnie jest fatalna biurokracja i drożyzna oraz chęć wydarcia kasy z kursantów , ogólnie totalne dno zdobywaniu prawka np. kat. B na samochody osobowe w porównaniu z tym w USA! W Stanach jest to o niebo prostsze a nawet tańsze niż w Polsce, jest pozytywne podejście do kursanta , czas wyrobienia uprawnień niezwykle szybki, możecie sprawdzić np. w Chicago czy NY. Urząd tam ma być pomocny dla kursanta a nie wrogi jak u nas który chce liczyć tylko na jego potknięcie byle znów zarobić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button