Aktualnie czytasz:
Zdawalność egzaminu na prawo jazdy w Polsce to tylko 35% 
0

Zdawalność egzaminu na prawo jazdy w Polsce to tylko 35% 

autor: Przemysław Borkowski14 stycznia 2019

Jesteśmy na szarym końcu, daleko za Wielką Brytanią czy Niemcami. Powód? „88 procent przychodów z kontrolowanych ośrodków pochodziło z opłat egzaminacyjnych”. 

Wniosek jaki można było wysunąć z raportu NIK z 2015 dot. finansowania WORD-ów był dość prosty: ośrodki istnieją tylko z powodu regularnych wpływów z egzaminów poprawkowych. 88% przychodów tych ośrodków to opłaty egzaminacyjne, z czego 70% to egzaminy poprawkowe. 

TVN24 cytując w/w raport dodaje także dane dotyczące zdawalności egzaminu praktycznego w Polsce. Ta sięga całych 35% – dla porównania w Wielkiej Brytanii to 47%, a w Niemczech ponad 70%. 

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 8 799 PLN.

Ośrodki szkolą tzw. małpowania – jak widzi pierwszy słupeczek to pół obrotu, a później przy wyjściu jak widzisz linię całą lewą to wyprostuj kola […] – komentuje instruktor Tadeusz Mielczarek dla TVN Turbo, odnosząc się do sytuacji w której egzaminowany bardziej przygotowywany jest do zdania egzaminu niżeli bezpiecznej jazdy.

Zmiany w egzaminach na prawo jazdy 2019

Partia rządząca planuje wprowadzić z miany nie tyle w sposobie egzaminowania, co w sposobie w jaki będzie skonstruowany system. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk komentował w przeszłości projekt ustawy o zmianie finansowania WORD-ów właśnie jako rozwiązanie dla powyższego problemu.

 
Czytaj
REKLAMA

WYPRZEDAŻ! SHELL ADVANCE AX7 4T 10W 40 teraz za 25,90 PLN

Zapewnia doskonałe smarowanie w najbardziej ekstremalnych warunkach pracy. Doskonała czystość tłoków. Wysoka ochrona silników i skrzyń biegów. Przewyższa specyfikacje: API - SM i JASO MA2.

Jakie rozwiązanie ma rząd? Zrobić z egzaminatorów urzędników państwowych podlegających wojewodzie, a pieniądze z egzaminu przekazać do Skarbu Państwa. Dodatkowo małe OSK nie mogłyby współdzielić placów manewrowych, więc za szkolenie kierowców odpowiadały by WORD-y (posiadające infrastrukturę).

Ot, taka centralizacja władzy i przepływu pieniędzy oraz monopolizacja rynku w jednym. Tylko… jak to ma się do bezpieczeństwa na drogach? 

Źródło: TVN24

 

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
33%
Grrrr!
67%
Smutne
0%