Duże spalanie? Słabe osiągi? Wyreguluj gaźnik (skutery/motorowery)

Słabe osiągi? Za duże spalanie? To oznaka, że należy przyjrzeć się prawidłowej regulacji gaźnika, filtrom powietrza, paliwa i świecy. Oto tutorial, jak krok po kroku zabrać się za te na pozór skomplikowane czynności:

 

Należy pamiętać o dokładnym wyczyszczeniu filtra i nasączeniu go olejem.

1. Filtra powietrza: Czyszczenie:
Odkręcamy układ dolotowy i wyciągamy gąbkę, myjemy ją wodą z mydłem, delikatnie suszymy np. suszarką. Nasączamy specjalnym, lepkim olejem do filtrów, dzięki czemu wszystkie zanieczyszczenia będą skutecznie powstrzymywane przed przedostaniem się do silnika.

2. Świeca: Czyścimy świecę drucianą szczotka tak aby miała metaliczny kolor.
Przerwa powinna mieć od 0,6 do 0,8mm

3. Filtr paliwa: Czyścimy lub wymieniamy filtr paliwa. Często jest to trudne ponieważ możne być ukryty, np. w zbiorniku paliwa.

4. Gaźnik: Czyszczenie: Nagrzewamy silnik, robimy kilka kilometrów tak, aby ssanie się wyłączyło, a silnik osiągną odpowiednia temperaturę. (włączone ssanie poznamy po tym, że niskie obroty są podwyższone).

Wykręcamy elekto-ssanie, zwykle jest ukryte pod plastikowa pokrywka.

Wykręcamy przepustnice, w środku jest min iglica. Uważamy aby nic nam nie wyleciało.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Odłączamy wężyki z paliwem i olejem (2T) tak aby do środka nie dostał się piasek.

Wyciągamy gaźnik z obejm. Rozkręcamy.

Bierzemy odrobinę benzyny i miskę, myjemy w niej gaźnik szczoteczką, tak aby pozbyć się wszelkich zanieczyszczeń.

Ponownie płuczemy w czystej benzynie. Powinniśmy przedmuchać kanały tak, aby były drożne, najlepiej odpowiednim sprzętem. Po dokonaniu tych czynności możemy skręcić cały gaźnik.

Wsadzamy na miejsce, podłączamy cały osprzęt. Pamiętamy o zaciskach na wężykach aby się dobrze trzymały i były szczelne. W przeciwnym razie może dojść np. do wycieku paliwa.

5. Gaźnik: Regulacja: Do regulacji mieszanki/powietrza jest jedna śruba. Znajduje się po lewej stronie od śruby wolnych obrotów (ta ze sprężynką). Wkręcamy ja maksymalnie w prawo. (najbogatsza mieszanka – najwięcej paliwa).

Wlewamy trochę benzyny przez gwint od świecy.

Wkręcamy świecę.

Próbujemy uruchomić silnik. Może to kosztować nieco więcej wysiłku, niż zwykle. Jednostka napędowa może pracować nierówno i gasnąć. Może też trochę dymić. Ważne: przez pierwsze minuty nie powinno się dopuszczać silnika do zbyt wysokich obrotów. Musi się nagrzać tak, żeby na 100% ssanie było wyłączone.

Regulacja gaźnika to nie jest skomplikowana czynność, a znacząco wpływa na osiągi i spalanie.
Regulacja gaźnika to nie jest skomplikowana czynność, a znacząco wpływa na osiągi i spalanie.

Po kilku minutach bierzemy śrubokręt i zmniejszamy dawkę paliwa śrubką mieszanki kręcąc w lewo. Powoli, aż do momentu kiedy zgaśnie. Skuter z opóźnieniem reaguje na zmiany. W między czasie korygujemy niskie obroty, aby nie gasł bez dodawania gazu. Podobnie jak w poprzednim przypadku – wkręcając wystającą śrubę ze sprężynką dajemy więcej benzyny. Powinniśmy ustawić jak najniższe stabilne obroty. Wkręcamy spowrotem odrobinę śrubkę mieszanki (około pół obrotu) tak, aby pracował stabilnie. Tutaj potrzebne jest wyczucie: trzeba trochę pokombinować by silnik dobrze się wkręcał na obroty, a przy tym dostawał jak najmniej paliwa. Testujemy to jak najszybciej przekręcając manetkę na max tak, aby nie „zamulał” na początku.
Na spalanie/osiągi ma również wpływ wysokość iglicy. Podniesienie zwiększa dawkę paliwa po odkręceniu manetki.

Robimy kilkanaście kilometrów i wykręcamy świecę, jeżeli jest czarna i mokra to dajemy jeszcze mniej paliwa w proporcji powietrze/paliwo, bo mieszanka jest zbyt bogata . Jeżeli biała to zbyt uboga. Powinna być sucha i brązowa, wypalona. Kawa z mlekiem jak się to zwykło nazywać.

Tworzymy sobie raporty spalania i metodą prób i błędów korygujemy ustawienia gaźnika (zawsze na ciepłym silniku) w ciągu następnych dni sprawdzając stan świecy.

6. Jakich płynów eksploatacyjnych warto używać?

Orlen Mixol S – najtańszy najsłabszy, zostawia nagar w silniku.
Syntetyk – stosunkowo tani, nadaje się do nowych silników. Za słaby na stare silniki.
Półsyntetyk – szlachetniejszy, nie za drogi, pozostawia mniej nagaru, najbardziej polecany.
Mineralny – Najdroższy, najszlachetniejszy, powinien być używany w starszych silnikach to przedłuży ich żywotność.

Ważne! Nie należny używać oleju mineralnego, gdy poprzedni jaki był zastosowany był niskiej jakości: możne wypłukać nagar i doprowadzić do zacierania.

7. Jakie paliwo polecam:

Najlepsze: Shell V-Power (wbrew pozorom ma tylko 95 oktanów ale jest szlachetniejsze niż zwykle 95). Sąsiad pracuje na Shellu.

V-Power Racing wpływa na podwyższenie temperatury silnika.
V-Power Racing wpływa na podwyższenie temperatury silnika.

V-Power Racing (100 oktanów). Rekomenduję nie stosować tego paliwa: przyczynia się do znacznego nagrzewania się silnika z powodu tarcia ponieważ to paliwo jest zbyt suche do małych pojemności. Słyszałem o przypadkach zatarcia (stopione pierścienie) po tym paliwie.
98 nie podnosi mocy, jedynie tak jak V-Power ma negatywny wpływ na żywotność silnika.
Odradzam stacje Carrefour/ Auchan itp, paliwo często nie jest dobrej jakości ponieważ podziemne zbiorniki są rzadko czyszczone. Słyszałem od znajomego, który pracuje na takiej stacji.

Mój artykuł jest oparty o doświadczenia przy eksploatacji Piaggio Vespa 50 2T 2006, silnik Hyper2 z gaźnikiem Dell’Orto 17,5. Przebieg 7500KM.
Vmax 70, spalanie 3,5 przy 50, 4,5 przy 70 (przed regulacją. Vmax65kmh, spalanie 5,2/100).

Inne publikacje na ten temat:

38 opinii

  1. A co ze stacjami Neste 24? Ja na niej wciąż tankuje, ale czy jak bym zatankował np. na Orlenie, to palił by mi jeszcze mniej?

  2. Neste sprzedaje paliwa Orlenowskie, podobnie jak inne samoobsługowe stacje. Więc co do jakości paliw nie ma co porównywać. Jak wspomniał autor w tym przypadku tylko liczy się sposób magazynowania. Choć to też nie ma tak ogromnego znaczenia. Jedynie dla filtra;)

  3. Zapomnialem dodac,ze trzeba opony napompowac na maxa, bo jest roznica w obroty/predkosc przy 60-70

  4. zastanawia mnie jak wkrecamy na maksa srubke od mieszanki w prawo czy srubka od obrotów pozostaje tak jak mieliśmy czy coś z nia robimy i jak juz sie nagrzeje i zaczniemy kręci w lewo srubke od mieszanki to jak bedzie miał gasnac podkręcamy obroty czy jak jak by ktoś mógł do mnie na gg napisać w zwiazku z regulacja gaźnika 6167438

  5. Punk 6 z małym acz istotnym błedem po oleju mineralnym nie stosuje sie syntetyku poniewaz on wyplukuje nagar z oleju mineralnego.

  6. Punkt 7 stosujemy paliwo zalecane przez producenta ze wzgledu na ustawienia silnika i parametry jego pracy.

  7. Punkt 6: “syntetyk tani” i “mineralny najdroższy i najszlachetniejszy”… NIE WYTRZYMAM!!!!!!!!!

  8. Syntetyk – stosunkowo tani, nadaje się do nowych silników. Za słaby na stare silniki.
    Półsyntetyk – szlachetniejszy, nie za drogi, pozostawia mniej nagaru, najbardziej polecany.
    Mineralny – Najdroższy, najszlachetniejszy, powinien być używany w starszych silnikach to przedłuży ich żywotność.

    CO ZA HEREZJE! TEGO CHYBA NIKT NIE AKCEPTUJE PRZED OPUBLIKOWANIEM….

  9. Po kilku minutach bierzemy śrubokręt i zmniejszamy dawkę paliwa śrubką mieszanki kręcąc w lewo. Powoli, aż do momentu kiedy zgaśnie. Skuter z opóźnieniem reaguje na zmiany. W między czasie korygujemy niskie obroty, aby nie gasł bez dodawania gazu.

    nie kapuje, powoli aż do momentu kiedy zgaśnie .. w miedzy czasie korygujemy niskie obroty to zanim zgasnie mam podkrecic obroty??

  10. Jakie paliwo polecam:

    odpowiadajac na twoje spostzrezenie bze lipne paliwo na stacjach tesco nie zgadzam sie z ta teoria
    1 maja nowe zbiorniki nie zasyfione jak w starszych stacjach paliwowych
    2 stosujac paliwo 98 tesco od ponad 2ooo tys km na skuterze 4t jade bez wiekszych spadkow mocy w wie osoby na seryjnej 50 cm z odblokowanym gaznikimem polozenie przepustnicy , otwarciem tlumika,
    modulem seryjnym solo 65-70 na/h 2 osoby 55-60km/h
    tankujac na innych stacjach nie uzyskuje tych osiagow 🙂

  11. Ja tankowałem na Tesco na Górczewskiej w Warszawie. Dwa razy, bo za drugim razem samochód stanął dęba na środku skrzyżowania. Ja i tak miałem szczęście, bo kumpel miał cały układ paliwowy do czyszczenia i 300 zł poszło mu z kieszeni. Stacje marketowe zdecydowanie odradzam!

  12. Przepraszam, ale mam uwagi.

    \”Wkręcamy ja maksymalnie w prawo. (najbogatsza mieszanka – najwięcej paliwa).\” – Czy przypadkiem wkręcając śrubkę nie zakręcamy mieszanki (zmniejszamy paliwa)? Pytam bo np. tutaj: http://www.skuterowo.com/gaznik-jak-optymalnie-wyregulowac/ pisze \”4. Wykręcasz śrubkę od regulacji mieszanki do momentu aż skuter zacznie się dławić (przelewać – więc robisz to powoli)\” co oznacza, że wykręcając zwiększamy paliwo, a nie zmniejszamy.
    Poradnik zaprzecza poradnikowi przez co robicie ludziom mętlik w głowie i nie wiadomo, czy paliwo można zmniejszyć wykręcając czy wkręcając śrubkę.

  13. Z tego co mi wiadomo jeśli dokręcasz śrubkę mieszanki to zwiększasz paliwo, odkręcasz to zmniejszasz paliwo. Jak regulowałem gaźnik u siebie w motorowerze (139fmb) i u kolegi w skuterze (139qmb) to dokręcenie śrubki powodowało zalewanie świecy, a odkręcenie \”zapowietrzanie\” że tak to ujmę. Stawała się sucha i czarna.

  14. “Wkręcamy ja maksymalnie w prawo. (najbogatsza mieszanka – najwięcej paliwa).” – Czy przypadkiem wkręcając śrubkę nie zakręcamy mieszanki (zmniejszamy paliwa)? Pytam bo np. tutaj: http://www.skuterowo.com/gaznik-jak-optymalnie-wyregulowac/ pisze “4. Wykręcasz śrubkę od regulacji mieszanki do momentu aż skuter zacznie się dławić (przelewać – więc robisz to powoli)” co oznacza, że wykręcając zwiększamy paliwo, a nie zmniejszamy.
    Poradnik zaprzecza poradnikowi przez co robicie ludziom mętlik w głowie i nie wiadomo, czy paliwo można zmniejszyć wykręcając czy wkręcając śrubkę.

  15. Witam mam problem z regulacją jak jade narmalnie to ustawiam i nie mogę dławi go i dusi jak ściągnę stożek to chodzi jak rakieta. dysza 90 gaźnik chińska podróbka dellorto 21 phbn. czy mam zmniejszyć dysze?? czy co?? prosze o pomoc

  16. Coś tu kolega z tymi paliwami namieszał,95v na szelu to na pewno nie lepsza od 98 na orlen,ale to nie ważne co kolega koledze mówi,ja od początku jak kupiłem skuter czterosuwowy używam tylko 98,różnica co do 95 jest bardzo duża,zauważyłem to po raz pierwszy przy kosiarce,ale myślałem że to przypadek,jak kupiłem ten skuter też nie zwracalem na to uwagi do momentu gdy na szelu zabrakło 98 i kupiłem 95,różnica po przejechaniu kilometra była bardzo wyraźna,stracił na mocy i na v maxie,mam na fabrycznym silniku przejechane prawie 6 tyś.km.i nic z silnikiem sie nie działo nawet na największych upałach,nawiązując do kolegi opisu że na 98 się bardziej grzeje,silnik chłodzony powietrzem,pozdrawiam krzysztof1956

  17. CO DO REGULACJI GAŹNIKA ,PROSZĘ ZAWSZE ZWRACAĆ UWAGĘ NA MEMBRANĘ W GAŹNIKACH 4T,JA SIĘ JUŻ O TYM PRZEKONAŁEM,MEMBRANA MA BYĆ ELASTYCZNA I NIE POMARSZCZONA,PO ZA TYM IDENTYCZNA JAKA BYŁA ZAMONTOWANA W ORYGINALNYM GAŹNIKU,NIE PODRÓBA,OD TEGO ZALEŻY CAŁA REGULACJA GAŹNIKA.POZDRAWIAM KRZYSZTOF1956.

  18. “Syntetyk – stosunkowo tani, nadaje się do nowych silników. Za słaby na stare silniki.
    Półsyntetyk – szlachetniejszy, nie za drogi, pozostawia mniej nagaru, najbardziej polecany.
    Mineralny – Najdroższy, najszlachetniejszy, powinien być używany w starszych silnikach to przedłuży ich żywotność.”

    Czy ktoś kontroluje to co tu jest napisane?!

  19. mateusz wez tu na stronce poszukaj masz taki znaczek lupy tam wpisz to jak to naprawić z tym wyciekiem a znajdziesz napewno

  20. SZCZOTKI DRUCIANEJ NIGDY NIE UZYWAJ DO CZYSZCZENIA ŚWIECY PONIEWAZ PORCELANKA W NIEJ METALIZUJE SIĘ I ŚWIECA DO WYŻUCENIA .

  21. pomocy nagle podczas ruszania i jazdy zaczol mi telepac silnik 2 t peugot vivacity 50 . Telepie nim bardzo a nie chce go rozbierac bez powodu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button