Gaźnik - regulacja gaźnika: Jak optymalnie wyregulować

Jaki kolor powinna mieć świeca po dobrej regulacji gaźnika?

W skrócie
  • Przeprowadzamy regulację w oparciu o ocenę składu mieszanki
  • Weryfikujemy świece zapłonowe
  • Krok po kroku dokonujemy regulacji gaźnika
  • Mówimy jaki powinien być prawidłowy kolor świecy

Jak regulować gaźnik? Na co zwrócić uwagę? Jakie są oznaki nieprawidłowej obsługi tego urządzenia? O tym dziś w Jednoślad.pl. Zatem jak krok po kroku zabrać się za regulację gaźnika?

Regulacja gaźnika wbrew pozorom nie jest trudna, wystarczy pamiętać o kilku zasadach. Na samym początku należy zaznaczyć, że jeśli Twój skuter, motocykl bądź motorower zaniemógł bez zdradzania wcześniejszych objawów, nie wkręca się na obroty, dusi się, strzela lub prycha, albo po prostu zaczął falować obrotami, to na najprawdopodobniej na nic zda się regulacja gaźnika. Zacznijmy od jego wyczyszczenia, sprawdzenia drożności dysz itd. dopiero kolejnym krokiem niech będzie regulacja. Warto jeszcze zanim weźmiemy się za optymalne wyregulowanie gaźnika zajrzeć do filtra powietrza i filtra paliwa. Być może powodem pogorszenia się parametrów silnika jest właśnie zapchany filtr? Jeśli mamy pewność, że wszystko jest czyste, a w dyszach nie ma brudu, zaczynamy regulację gaźnika.

Pamiętaj, że zanim zaczniesz regulować skład mieszanki czy wolne obroty, Twój jednoślad musi się nagrzać. To niezwykle ważne dla efektów regulacji gaźnika.

Jak to zrobić? Czyszczenie i regulacja gaźnika 2T i 4T (skutery i motocykle)

Jak wyregulować gaźnik? Podpowiadamy:

1. Stawiamy skuter na nóżce centralnej, uwaga: na płaskiej powierzchni.
2. Zakręcasz śrubkę od regulacji mieszanki (ulokowana jest ona z boku gaźnika).
3. Uruchamiasz jednostkę napędową.
4. Wykręcasz śrubkę od regulacji mieszanki do momentu aż skuter zacznie się dławić (przelewać - więc robisz to powoli) i wracasz z powrotem kawałek, żeby się nie dławił.
5. Potem śrubką od regulacji obrotów wkręcasz ją aby skuter złapał większe obroty
6. Wkręcasz o ok. 1/4-1/2 to zależy śrubkę od regulacji mieszanki i patrzysz jak skuter się zachowuje (obroty powinny spaść)
7. Jeżeli tak się dzieje – wyłączasz skuter, zdejmujesz fajkę z przewodem wysokiego napięcia, wykręcasz świecę i sprawdzasz jej kolor.

REKLAMA

Zontes U1 125: Poczuj wszechstronność i moc

Poznaj nowy Zontes U1 125 z najbogatszym wyposażeniem w klasie. Odkryj moc systemu oświetlenia full LED. Poczuj osiągi silnika 14.6 KM. Doceń niesamowitą wszechstronność. Przyjrzyj się z bliska każdemu detalowi.

Regulacja gaźnika w motorowerze. Jak poprawnie ustawić wysokość iglicy?

8. Jeżeli świeca ma kolor kawy z mlekiem – wszystko w porządku. Jeżeli jest czarna – należy wkręcić mieszankę jeszcze bardziej. Jeżeli zbyt jasna – należy odrobinę odkręcić.
9. Po założeniu świecy i podłączeniu przewodu uruchamiasz skuter i wykręcasz silnik na maksymalne obroty, po czym gwałtownie odpuszczasz. Jeżeli po spadku obrotów koło nadal się kręci, a świeca ma kolor kawy z mlekiem – mieszanka jest w porządku.
10. Obroty śrubką od regulacji obrotów powinny być tak wyregulowane, żeby tylne koło na niskich obrotach się nie kręciło. Kiedy już mamy tak ustawiony gaźnik należy ponownie wykręcić silnik na maksymalne obroty i odpuścić - koło powinno się kręcić, a skuter nie powinien gasnąć, lecz silnik powinien cicho i regularnie pracować. Jeżeli tak się nie dzieje, to należy przystąpić do dalszej regulacji przy użyciu śrubki od regulacji mieszanki. Z doświadczenia wiem, że dobrze jest tę czynność powtórzyć około pięciu razy. Dzięki temu nie mam później problemów z zalewaniem silnika, gaśnięciem etc.

Jaki kolor powinna mieć świeca po regulacji gaźnika?

Poniżej zamieszczam analizę wyglądu świec pod względem regulacji mieszanki.

Analiza świec pod kątem składu mieszanki gaźnikowej. Kliknij, aby powiększyć.

1-2. Izolator ma szarawy lub brązowawy nalot. Spalanie w normie (prawidłowe). Świeca o dobrze dobranej wartości cieplnej.

3-4. Świece zakopcone. Mieszanka paliwowo-powietrzna wytwarzana w układzie dolotowym, jest zbyt bogata lub świeca nie oczyszcza się samoczynnie, bo jej wartość cieplna jest zbyt niska.

5-6. Świece zaolejone. Silnik czterosuwowy wymaga remontu, gdyż olej przedostaje się przez pierścienie lub prowadnice zaworowe do komory spalania. Silnik dwusuwowy jest zasilany mieszanką zbyt bogatą w olej.

7-10. Zeszkliwione w wyniku działania temperatury, dodatki uszlachetniające do benzyny, pokryły izolator. Głównie chodzi tu o związki ołowiu. Powstałe szkliwo dopomaga w upływaniu iskry po izolatorze. Świece do wymiany.

11-12. Osady popiołu pochodzącego ze spalonych dodatków zawartych w oleju i paliwie.

13-14. Stopiona elektroda centralna na skutek ciągłego przegrzewania silnika. Powodem przegrzewania może być paliwo o zbyt niskiej liczbie oktanowej lub zbyt wczesny zapłon spowodowany złą regulacją, wypaleniem zaworu wylotowego czy nagarem w komorze spalania.

15. Zespawanie elektrod z przyczyn wymienionych w pkt 13 i 14 przy zwiększonym udziale nagaru.

16-17. Świece zużyte, elektrody wypalone. Świeca nr. 16 pracowała zbyt długo w silniku całkowicie sprawnym, a świeca nr. 17 pracowała w silniku zużytym.

18. Mechaniczne uszkodzenie izolatora podczas montażu lub podczas pracy świecy w cylindrze.

Fot.: SXC/Kosik

 

Inne publikacje na ten temat:

29 opinii

  1. Nie powaliło Ci się coś?Wg pkt 4 i 8.Wg tego wykręcając dajesz więcej wahy, co jest nieprawdą.Co do 8, jeżeli zbyt jasna, to znaczy że ma za dużo powietrza, czyli trzeba wkręcić.

  2. Do Kosika,
    Mam Incę Street i przejechałam zaledwie 100 km.
    Patrząc na gażnik, która śróbka jest od mieszanki a która od obrotów? Czy po prawej stronie (chowająca się) jest od mieszanki a po lewej (z większym moletowanym łebkiem, gdzie można palcami ją wkręcać) od obrotów? Muszę wyregulować gaźnik bo mam trudności z uruchomieniem. Po nabraniu wyższych obrotów dławi się i gaśnie. Trzeba ten manewr przeprowadzać ze trzy razy żeby spokojnie zaczął pracować a gdy zaczną się chłody to strach pomyśleć. pzdr kaja

  3. Lipa straszna poradnik. Chaotycznie, niesprecyzowane, informacje, brak zdjęć gaźników do 4T i 2T z zaznaczonymi śrubkami np A i B.

    Koloru świecy nie ogląda się po pracy na wolnych obrotach ani na stopce, silnik musi być pod normalnym obciążeniem.

    Kaja zostaw to serwisowi, na pierwszym przeglądzie Ci wyregulują.

  4. Jest wszystko dobrze, coś tam pomoże laikom, po za tym ja to oddałem do podgladu BARDZO DAWNO myślałem, że to się nei pojawi już o_0

  5. I nie ma co ustawiać za ubogiej mieszanki, bo pali za dużo. Najlepiej bogatszą (ale bez przesadyzmu), wtedy dostaje tyle benzyny ile potrzebuje i nie trzeba tak manetki rozkręcać. Wiem po swoim przykładzie, że zubażając od pewnego momentu wcale mnie zmniejszy się spalania.
    No i właśnie też mi się wydawało, że wkręcając śrubę regulacji mieszanki wzbogacamy ją, a nie zubażamy.

  6. Kisiu1981 na zbyt ubogiej mogą być lepsze osiągi, ale rośnie też temperatura i może się wypalić dziura w tłoku. Zbyt bogata mieszanka też nie jest dobra dla silnika.

  7. br3w a co do sprawdzania koloru świecy to przydatne jest to przy tuningu. Przejeżdżamy trasę ok. 10-15km aby świeca się wypaliła, jadąc jak najwięcej na najwyższych obrotach, przed końcem szczególnie unikając wolnych obrotów i gasimy skuter. Po ostygnięciu silnika wykręcamy świecę i widzimy, czy mamy dobrze dobraną dyszę główną. Ma to zastosowanie w przypadku odblokowywania skutera jeśli zmniejszony był dolot powietrza lub dysza, alby gdy ktoś zakłada stożek alby wymienia cylinder. Przy regulacji mieszanki od wolnych i średnich obrotów nie sprawdza się świecy.

  8. mam pytanie bo reguluję gaźnik i mam coś takiego czyli , nie widzę dymów jak gazuję (w miejscu) i hmm szybko się grzeje wydech po przejechaniu ok 1km nie da rady go dotknąć . Przejeździłem 15km i to samo . Czy przy regulacji tak aby mniej spalał powinny iść dymy czy nie ?

  9. Witam.
    Od paru dni zauważyłem pewną anomalię w moim t4.Wyjeżdżając rano do pracy wszystko jest ok, ale powrót to gehenna.W trakcie jazdy jest nagły spadek obrotów i gaśnie. Po około 5min odpalam normalnie i nic już się nie dzieje wracam bez problemów.Jeszcze zanim zgaśnie jest gwałtowne szarpnięcie jakby ktoś złapał mnie za bagażnik aż mnie przesuwa na siedzeniu.Czy ewentualnie może mi ktoś doradzić jaka jest przyczyna?
    Pozdrawiam mariank1958

  10. A właśnie, że nie. W gaźnikach do 2T rzeczywiście reguluje ona powietrze do benzyny, lecz w gaźnikach PODCIŚNIENIOWYCH stosowanych w 4T to powietrze jest stałe, a śrubką ODKRĘCAJĄC ZWIĘKSZAMY BENZYNĘ w stosunku do powietrza. Jest jeszcze taki bajer jak regulacja za pomocą zmiany dyszy, lub podniesienia/opuszczenia iglicy. To też jest regulacja, o której najczęściej zapominają serwisy skuterów. Nie ma tak łatwo.

  11. …nie ma się co spierać, bo różnie jest. Gażnik np. typu PZ22 reguluje ilość powietrza w mieszance natomiast większy PZ26 ilość paliwa, ale wynik końcowy ma być taki sam – poprawna mieszanka:)

  12. Mamy Gilere runner 50 2T gdy otpalam skuter ciężko ma wejść na obroty strasznie kopci ale jak się rozchodzi to przestaję kopci jak pojedze 5-10 minut skuter strzela stułumika i gaśnie jak by paliwa nie dostawa próbuje zapalić to hłechta hłecjta i nic nie morze zapalić.
    A po 2-3 godzinach zapale pojedze i dalej to samo .
    Może ktoś doradzi co jemu może byci niewiem czy to gaźnik czyto pomka pailwa czto przes to że na kolekoże bo opciłem silepo kiszke

  13. 8. Jeżeli świeca ma kolor kawy z mlekiem – wszystko w porządku. Jeżeli jest czarna – należy wkręcić mieszankę jeszcze bardziej. Jeżeli zbyt jasna – należy odrobine odkręcić

    A nie na odwrót? Śruba ta służy do regulacji powietrza więc jak swieca biala ( za dużo powietrza) to chyba powinno się wkrecac srubke A nie odkręcać

  14. Idąc tym poradnikiem przy max wkręconej śrubie uzyskujemy max ubogą miieszankę co jest kompletną bzdurą, 2 fotka z tabelą świec dotyczy silnika 2t, i ktoś tu zapomniał o ustawieniu wysokości iglicy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Back to top button