Gaźnik – regulacja gaźnika: Jak optymalnie wyregulować gaźnik w motocyklu?

Jaki kolor powinna mieć świeca po dobrej regulacji gaźnika? Jak to zrobić?

W skrócie
  • Przeprowadzamy regulację w oparciu o ocenę składu mieszanki
  • Weryfikujemy świece zapłonowe
  • Krok po kroku dokonujemy regulacji gaźnika
  • Mówimy jaki powinien być prawidłowy kolor świecy

Jak regulować gaźnik i na co zwrócić uwagę podczas regulacji gaźnika motocyklowego? Jakie są oznaki nieprawidłowej obsługi tego urządzenia? O tym dziś w Jednoślad.pl. Zatem jak krok po kroku zabrać się za regulację gaźnika w motocyklu?

Gaźnik tak naprawdę jest bardzo prostym urządzeniem – przynajmniej z założenia. Jego wariacje w bardziej zaawansowanych motocyklach czy samochodach potrafią zawrócić w głowie niejednemu fanowi motoryzacji. Dzisiaj jednak skupimy się na najprostszych, a zatem najczęściej wykorzystywanych w motocyklach gaźnikach. Mowa oczywiście o większości klasycznych motocykli jednocylindrowych; motocykli 125 czy motorowerów.

Gaźnik to podzespół odpowiedzialny za mieszanie paliwa z powietrzem w odpowiednich proporcjach – właśnie dlatego w jego korpusie znajdziesz śrubki regulacyjne, to dzięki nim możesz regulować proporcje mieszania się paliwa z powietrzem. Poza tym w gaźniku znajduje się przepustnica i iglica, bo o ile śrubki regulacyjne służą do ustawiania proporcji dostarczania paliwa z powietrzem przy zamkniętej przepustnicy, tak po jej otwarciu zmienia się wszystko. Właśnie dlatego w przepustnicy znajduje się iglica wyposażona w specjalne rowki regulacyjne. Dzięki nim również możesz ustalić jej wysokość, a co za tym idzie zmieniać proporcje dostarczanego paliwa do komory spalania.

Warto również wiedzieć (szczególnie jeśli jesteś żółtodziobem, który bierze się za pierwszą regulację gaźnika) jak to w ogóle jest możliwe, że paliwo z powietrzem trafia do komory spalania, a zatem cylindra. Nie jest to przecież magia.
Silnik wysysa paliwo z gaźnika oraz oczywiście powietrze dzięki podciśnieniu generowanym przez silnik – zupełnie tak jak odkurzacz, którym sprzątasz dywan. Podciśnienie wytwarza tłok, który zaraz po suwie wydechu, przechodzi do suwu ssania. To właśnie wtedy tłok zaczyna obniżać się w cylindrze (w silniku 4T) i zasysać. W procesie ssania, podciśnienie próbuje zassać (podstawowe prawa fizyki) wszystko co się da. Właśnie dlatego tak istotna jest szczelność układu dolotowego oraz odpowiednia regulacja mieszacza, czyli gaźnika.

Obejrzyj również nasz film:

Regulacja gaźnika wbrew pozorom nie jest trudna, wystarczy pamiętać o kilku zasadach. Na samym początku należy zaznaczyć, że jeśli Twój skuter, motocykl bądź motorower zaniemógł bez zdradzania wcześniejszych objawów, nie wkręca się na obroty, dusi się, strzela lub prycha, albo po prostu zaczął falować obrotami, to na najprawdopodobniej na nic zda się regulacja gaźnika. Zacznijmy od jego wyczyszczenia, sprawdzenia drożności dysz itd. dopiero kolejnym krokiem niech będzie regulacja. Warto jeszcze zanim weźmiemy się za optymalne wyregulowanie gaźnika zajrzeć do filtra powietrza i filtra paliwa. Być może powodem pogorszenia się parametrów silnika jest właśnie zapchany filtr? Jeśli mamy pewność, że wszystko jest czyste, a w dyszach nie ma brudu, zaczynamy regulację gaźnika.

W tym miejscu, warto również zaznaczyć, że niezwykle istotna jest jakość czyszczenia. Wielokrotnie mierzyłem się z sytuacją, w której wydawało mi się, że gaźnik był czysty, a mimo to silnik nie pracował dobrze. Dopiero po oddaniu urządzenia do czyszczenia na myjce ultradźwiękowej, jednostka zaczęła pracować jak należy. Do czyszczenia może również służyć specjalna chemia, która rozpuszcza zabrudzenia i osady. Fakty jednak pozostają takie, że najlepszy efekt daje wcześniej wspomniana myjka.

Pamiętaj, że zanim zaczniesz regulować skład mieszanki czy wolne obroty, Twój jednoślad musi się nagrzać. To niezwykle ważne dla efektów regulacji gaźnika.

Zanim przejdziemy do instrukcji obsługi gaźnika motocyklowego, chcielibyśmy przypomnieć Wam o kilku dodatkowych sprawach dotyczących regulacji gaźnika. Kluczowy dla żywotności silnika i jakości jego pracy jest filtr powietrza oraz cały układ dolotowy. Oznacza to zatem, że jeśli wyczyściłeś gaźnik i nosisz się z zamiarem uruchomienia silnika, to należy również wyczyścić cały układ dolotowy oraz wymienić filtr powietrza. Czasami motocykle nie posiadają jednorazowego filtra, a filtr który w zależności od specyfiki należy umyć lub wyprać, a następnie nasączyć specjalnym olejem – to bardzo ważne. Olej wychwytuje kurz i zabrudzenia i przykleja je do warstwy zewnętrznej. Dzięki temu brud nie dostaje się do środka silnika.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Regulacja gaźnika to nie wszystko. Nieszczelny dolot przed gaźnikiem do spory problem dla silnika

Nieszczelny dolot przed gaźnikiem to sytuacja, w której powietrze przedostaje się do gaźnika poza głównym kanałem dolotowym. Bardzo często dochodzi do sytuacji, w której silnik nagle przestaje pracować tak jak wcześniej. Drastycznie traci moc i nie chce jechać. Spokojnie jeśli zaobserwowałeś takie objawy, to nie zawsze oznacza duże problemy techniczne zakończone remontem silnika. Rozszczelnienie układu dolotowego prawie zawsze oznacza spore problemy. Dlatego zanim załamiesz ręce dokładnie sprawdź czy dokładnie skręcone są wszystkie obejmy: na gaźniku, czy szczelne jest wejście do obudowy filtra powietrza, czy filtr powietrza jest dobrze założony, czy nie jest dziurawy i przede wszystkim czy jest dobrze przykręcony. Jakie objawy daje nieszczelny dolot?

  1. Nieregularna praca silnika: Nieszczelność dolotu powoduje, że silnik może pracować niestabilnie, z trudnościami w utrzymaniu stałych obrotów.
  2. Spadek mocy: Gdy do gaźnika przedostaje się nadmiar powietrza, mieszanka paliwowo-powietrzna staje się zbyt uboga, co prowadzi do spadku mocy silnika. Na luzie silnik wkręca się bez problemu, po wrzuceniu pierwszego biegu i puszczenia sprzęgła nie ma siły ruszyć.
  3. Szarpnięcia i trudności w przyspieszaniu: Nieszczelny dolot może powodować nieregularne przepływy powietrza i paliwa, co prowadzi do szarpnięć podczas przyspieszania.
  4. Nieprawidłowe spalanie: W wyniku nieszczelności dolotu, mieszanka paliwowo-powietrzna może nie być odpowiednio zbalansowana, co prowadzi do nieprawidłowego spalania paliwa i emisji szkodliwych substancji, a przede wszystkim do podniesienia temperatury spalania.
  5. Problemy z odpalaniem: Nieszczelność dolotu może wpłynąć na ciśnienie w gaźniku, co prowadzi do trudności w odpalaniu silnika. Silnik może odpalać tylko z popychu.
  6. Problem ze schodzeniem z obrotów. Silnik wariuje. Po dodaniu gazu pozostaje na wysokich obrotach. Schodzi z nich dopiero po dłuższej chwili.

Jeśli zauważysz którekolwiek z tych objawów, to szybko powinieneś zwrócić uwagę na szczelność dolotu i dokładnie sprawdzić jakość wszystkich połączeń lub po prostu powinieneś skontaktować się z mechanikiem lub serwisem motocyklowym, aby dokładnie sprawdzić dolot przed gaźnikiem i dokonać niezbędnych napraw.

Równie ważne są/jest gumy/a między gaźnikiem a cylindrem. To tzw. króciec ssący. Jak już wcześniej napisałem wyprodukowany jest z gumy, która po latach eksploatacji parcieje i może popękać. Wymiana króćca, to również bardzo istotny element układanki pt. sprawny układ dolotowy. Jego nieszczelność również będzie się objawiać np. problemami utrzymywaniem obrotów.

Regulacja gaźnika motocyklowego. Najważniejsze informacje:

  1. Gaźnik jest odpowiedzialny za mieszanie paliwa z powietrzem i dostarczanie go do cylindrów silnika. Poprawna mieszanka paliwowo-powietrzna jest kluczowa dla właściwej pracy silnika.
  2. Regulacja gaźnika polega na dostosowaniu ilości powietrza i paliwa, które trafiają do silnika. Optymalne ustawienia zależą od wielu czynników, w tym od typu motocykla, jego wieku, stanu technicznego, pojemności silnika, itp.
  3. Regulacja gaźnika powinna być wykonywana przez doświadczonego mechanika lub serwis motocyklowy. Nieprawidłowa regulacja może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.
  4. W przypadku braku ustawień, które są wskazane w instrukcji obsługi motocykla, można wykorzystać zasadę trzech kroków:
    a) Znajdź śrubę regulacyjną na gaźniku.
    b) Obróć ją w lewo lub w prawo, aby zmienić ilość paliwa i powietrza mieszanej w gaźniku.
    c) Przetestuj ustawienia, uruchamiając silnik i obserwując jego pracę.
  5. Regulacja gaźnika powinna być wykonywana regularnie, najlepiej co kilka tysięcy kilometrów przebiegu. To zapewni optymalną wydajność silnika, a także zminimalizuje ryzyko awarii lub uszkodzeń.
  6. Po regulacji gaźnika, ważne jest, aby przejechać się krótki odcinek i sprawdzić, czy motocykl działa prawidłowo. Jeśli masz wątpliwości, skonsultuj się z mechanikiem lub serwisem motocyklowym.

Pamiętaj, że regularna konserwacja motocykla jest kluczowa dla jego bezpiecznej i niezawodnej pracy. Dbanie o gaźnik i jego regularna regulacja to jedne z najważniejszych kroków, jakie można podjąć w tym kierunku.

Optymalne ustawienie gaźnika zależy od wielu czynników, w tym od typu i pojemności silnika, rodzaju paliwa, warunków atmosferycznych (temperatury powietrza), a nawet wysokości n.p.m. Dlatego, jeśli chcesz optymalnie ustawić gaźnik, najlepiej skorzystać z instrukcji obsługi motocykla lub skonsultować się z doświadczonym mechanikiem lub serwisem motocyklowym. Niemniej jednak, oto kilka ogólnych wskazówek, które mogą pomóc w optymalnym ustawieniu gaźnika:

Jak wyregulować gaźnik w silniki 4T? Instrukcja krok po kroku:

  1. Odpal silnik i rozgrzej go: przed przystąpieniem do regulacji gaźnika, należy upewnić się, że silnik jest już dobrze rozgrzany, ponieważ tylko wtedy można uzyskać dokładne wyniki regulacji. Ssanie powinno być wyłączone.
  2. Dostosuj śruby regulacyjne: Śruby regulacyjne gaźnika służą do dostosowania ilości paliwa dostarczanego do komory spalania oraz wysokości położenia przepustnicy – czyli do regulacji wolnych obrotów. Najpierw ustawiamy śrubę paliwa (najczęściej to ta pozioma, ledwie wystająca z obudowy gaźnika): wkręcamy ją do oporu i wykręcamy zgodnie z zaleceniami producenta – najczęściej to od 1,5 do 2,5 obrotu.
  3. Regulujemy śrubę wolnych obrotów – unosimy nią bezpośrednio przepustnicę i regulujemy nią ilość dostającego się powietrza i paliwa do gaźnika, a tak naprawdę komory spalania. Śruba do regulacji najczęściej znajduje się ponad śrubą odpowiedzialną za regulowanie mieszanki. Informację o zalecanych obrotach silnika znajdziesz w instrukcji obsługi lub w książce serwisowej.
  4. Tak wyzerowany układ dolotowy testujesz: jeśli silnik pracuje dobrze na pierwszy rzut oka, nagrzewasz go, a następnie wykręcasz świecę i sprawdzasz jej kolor (poniżej znajdziesz instrukcję dotyczącą oceniania składu mieszanki na podstawie koloru świecy.)
  5. Jeśli po wyzerowaniu nastaw motocykl nie schodzi z obrotów po dodaniu gazu tzn. że dostaje zbyt dużo powietrza – oznacza to nieszczelny dolot lub zbyt wysoko ustawione obroty silnika.
  6. Wykręcasz śrubkę od regulacji mieszanki o pół obrotu i patrzysz jak skuter lub motocykl się zachowuje (obroty powinny spadać zdecydowanie lepiej).
  7. Jeśli po dodaniu gazu motocykl strzela w wydech przy zejściu z obrotów, to ma zbyt bogatą mieszankę
  8. Jeżeli tak się dzieje – wyłączasz skuter, zdejmujesz fajkę z przewodem wysokiego napięcia, wykręcasz świecę i sprawdzasz jej kolor.
  9. Jeżeli świeca ma kolor kawy z mlekiem – wszystko w porządku. Jeżeli jest czarna – należy wkręcić mieszankę jeszcze bardziej. Jeżeli zbyt jasna – należy odrobinę odkręcić.
  10. Po założeniu świecy i podłączeniu przewodu uruchamiasz skuter lub motocykl i wykręcasz silnik na maksymalne obroty, po czym gwałtownie odpuszczasz. Jeżeli po spadku obrotów świeca ma kolor kawy z mlekiem – mieszanka jest w porządku.
  11. Obroty śrubką od regulacji obrotów powinny być tak wyregulowane, żeby tylne koło na niskich obrotach się nie kręciło – w skuterze, a w motocyklu zgodnie z zaleceniami producenta.
    Z doświadczenia wiem, że musimy proces regulacji (zarówno składu mieszanki jak i wolnych obrotów) powtarzać kilka razy, aby osiągnąć zalecany i wymagany poziom pracy.

Przeczytaj również:

Regulacja gaźnika w motorowerze. Jak poprawnie ustawić wysokość iglicy?

Jaki kolor powinna mieć świeca po regulacji gaźnika?

Poniżej zamieszczam analizę wyglądu świec pod względem regulacji mieszanki.

Analiza świec pod kątem składu mieszanki gaźnikowej. Kliknij, aby powiększyć.

1-2. Izolator ma szarawy lub brązowawy nalot. Spalanie w normie (prawidłowe). Świeca o dobrze dobranej wartości cieplnej.

3-4. Świece zakopcone. Mieszanka paliwowo-powietrzna wytwarzana w układzie dolotowym, jest zbyt bogata lub świeca nie oczyszcza się samoczynnie, bo jej wartość cieplna jest zbyt niska.

5-6. Świece zaolejone. Silnik czterosuwowy wymaga remontu, gdyż olej przedostaje się przez pierścienie lub prowadnice zaworowe do komory spalania. Silnik dwusuwowy jest zasilany mieszanką zbyt bogatą w olej.

7-10. Zeszkliwione w wyniku działania temperatury, dodatki uszlachetniające do benzyny, pokryły izolator. Głównie chodzi tu o związki ołowiu. Powstałe szkliwo dopomaga w upływaniu iskry po izolatorze. Świece do wymiany.

11-12. Osady popiołu pochodzącego ze spalonych dodatków zawartych w oleju i paliwie.

13-14. Stopiona elektroda centralna na skutek ciągłego przegrzewania silnika. Powodem przegrzewania może być paliwo o zbyt niskiej liczbie oktanowej lub zbyt wczesny zapłon spowodowany złą regulacją, wypaleniem zaworu wylotowego czy nagarem w komorze spalania.

15. Zespawanie elektrod z przyczyn wymienionych w pkt 13 i 14 przy zwiększonym udziale nagaru.

16-17. Świece zużyte, elektrody wypalone. Świeca nr. 16 pracowała zbyt długo w silniku całkowicie sprawnym, a świeca nr. 17 pracowała w silniku zużytym.

18. Mechaniczne uszkodzenie izolatora podczas montażu lub podczas pracy świecy w cylindrze.

Przeczytaj również:

Jak to zrobić? Czyszczenie i regulacja gaźnika 2T i 4T (skutery i motocykle)

 

 

 

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

29 opinii

  1. Nie powaliło Ci się coś?Wg pkt 4 i 8.Wg tego wykręcając dajesz więcej wahy, co jest nieprawdą.Co do 8, jeżeli zbyt jasna, to znaczy że ma za dużo powietrza, czyli trzeba wkręcić.

  2. Do Kosika,
    Mam Incę Street i przejechałam zaledwie 100 km.
    Patrząc na gażnik, która śróbka jest od mieszanki a która od obrotów? Czy po prawej stronie (chowająca się) jest od mieszanki a po lewej (z większym moletowanym łebkiem, gdzie można palcami ją wkręcać) od obrotów? Muszę wyregulować gaźnik bo mam trudności z uruchomieniem. Po nabraniu wyższych obrotów dławi się i gaśnie. Trzeba ten manewr przeprowadzać ze trzy razy żeby spokojnie zaczął pracować a gdy zaczną się chłody to strach pomyśleć. pzdr kaja

  3. Lipa straszna poradnik. Chaotycznie, niesprecyzowane, informacje, brak zdjęć gaźników do 4T i 2T z zaznaczonymi śrubkami np A i B.

    Koloru świecy nie ogląda się po pracy na wolnych obrotach ani na stopce, silnik musi być pod normalnym obciążeniem.

    Kaja zostaw to serwisowi, na pierwszym przeglądzie Ci wyregulują.

  4. Jest wszystko dobrze, coś tam pomoże laikom, po za tym ja to oddałem do podgladu BARDZO DAWNO myślałem, że to się nei pojawi już o_0

  5. br3w, regulację 4T można zobaczyć u mnie w artykule o czyszczeniu gaźnika 😀 Będę jeszcze musiał foty ogarnąć do 2T 🙂

  6. Dziękuję hiroshima. Muszę próbować regulacji bo do przeglądu jeszcze trochę a ja muszę jeżdzić, a mieszkam na wsi.pzdr Kaja

  7. I nie ma co ustawiać za ubogiej mieszanki, bo pali za dużo. Najlepiej bogatszą (ale bez przesadyzmu), wtedy dostaje tyle benzyny ile potrzebuje i nie trzeba tak manetki rozkręcać. Wiem po swoim przykładzie, że zubażając od pewnego momentu wcale mnie zmniejszy się spalania.
    No i właśnie też mi się wydawało, że wkręcając śrubę regulacji mieszanki wzbogacamy ją, a nie zubażamy.

  8. Kisiu1981 na zbyt ubogiej mogą być lepsze osiągi, ale rośnie też temperatura i może się wypalić dziura w tłoku. Zbyt bogata mieszanka też nie jest dobra dla silnika.

  9. br3w a co do sprawdzania koloru świecy to przydatne jest to przy tuningu. Przejeżdżamy trasę ok. 10-15km aby świeca się wypaliła, jadąc jak najwięcej na najwyższych obrotach, przed końcem szczególnie unikając wolnych obrotów i gasimy skuter. Po ostygnięciu silnika wykręcamy świecę i widzimy, czy mamy dobrze dobraną dyszę główną. Ma to zastosowanie w przypadku odblokowywania skutera jeśli zmniejszony był dolot powietrza lub dysza, alby gdy ktoś zakłada stożek alby wymienia cylinder. Przy regulacji mieszanki od wolnych i średnich obrotów nie sprawdza się świecy.

  10. Wiem, wiem. Całe szczęście teraz jakoś wyregulowałem i na razie jest dobrze tylko zimny po zejściu ssania mi sie dławi po dodaniu gazu.

  11. mam pytanie bo reguluję gaźnik i mam coś takiego czyli , nie widzę dymów jak gazuję (w miejscu) i hmm szybko się grzeje wydech po przejechaniu ok 1km nie da rady go dotknąć . Przejeździłem 15km i to samo . Czy przy regulacji tak aby mniej spalał powinny iść dymy czy nie ?

  12. Zdecydujcie sie w koncu kiedy jest mieszanka bogata kiedy uboga, jeden pisze ze jak zakrecisz na maxa to masz bogata a inny ze odwrotnie !!!

  13. Witam.
    Od paru dni zauważyłem pewną anomalię w moim t4.Wyjeżdżając rano do pracy wszystko jest ok, ale powrót to gehenna.W trakcie jazdy jest nagły spadek obrotów i gaśnie. Po około 5min odpalam normalnie i nic już się nie dzieje wracam bez problemów.Jeszcze zanim zgaśnie jest gwałtowne szarpnięcie jakby ktoś złapał mnie za bagażnik aż mnie przesuwa na siedzeniu.Czy ewentualnie może mi ktoś doradzić jaka jest przyczyna?
    Pozdrawiam mariank1958

  14. Punkt nr 8 jest ŹLE opisany. Jest właśnie odwrotnie mechaniory z wkręcaniem/ wykręcaniem śruby składu mieszanki w stosunku do wyglądu świecy. Śruba ta reguluje ILOŚĆ POWIETRZA i pamiętajmy o tym. Poprawcie ten błąd, bo ktoś tu daje plamę.
    http://www.eaglets.pl/news.php

  15. A właśnie, że nie. W gaźnikach do 2T rzeczywiście reguluje ona powietrze do benzyny, lecz w gaźnikach PODCIŚNIENIOWYCH stosowanych w 4T to powietrze jest stałe, a śrubką ODKRĘCAJĄC ZWIĘKSZAMY BENZYNĘ w stosunku do powietrza. Jest jeszcze taki bajer jak regulacja za pomocą zmiany dyszy, lub podniesienia/opuszczenia iglicy. To też jest regulacja, o której najczęściej zapominają serwisy skuterów. Nie ma tak łatwo.

  16. …nie ma się co spierać, bo różnie jest. Gażnik np. typu PZ22 reguluje ilość powietrza w mieszance natomiast większy PZ26 ilość paliwa, ale wynik końcowy ma być taki sam – poprawna mieszanka:)

  17. Mamy Gilere runner 50 2T gdy otpalam skuter ciężko ma wejść na obroty strasznie kopci ale jak się rozchodzi to przestaję kopci jak pojedze 5-10 minut skuter strzela stułumika i gaśnie jak by paliwa nie dostawa próbuje zapalić to hłechta hłecjta i nic nie morze zapalić.
    A po 2-3 godzinach zapale pojedze i dalej to samo .
    Może ktoś doradzi co jemu może byci niewiem czy to gaźnik czyto pomka pailwa czto przes to że na kolekoże bo opciłem silepo kiszke

  18. 8. Jeżeli świeca ma kolor kawy z mlekiem – wszystko w porządku. Jeżeli jest czarna – należy wkręcić mieszankę jeszcze bardziej. Jeżeli zbyt jasna – należy odrobine odkręcić

    A nie na odwrót? Śruba ta służy do regulacji powietrza więc jak swieca biala ( za dużo powietrza) to chyba powinno się wkrecac srubke A nie odkręcać

  19. Idąc tym poradnikiem przy max wkręconej śrubie uzyskujemy max ubogą miieszankę co jest kompletną bzdurą, 2 fotka z tabelą świec dotyczy silnika 2t, i ktoś tu zapomniał o ustawieniu wysokości iglicy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button