Czyszczenie i regulacja gaźnika 2T i 4T (skutery i motocykle)

Gaźnik, to jeden z najważniejszych elementów skutera, o ile nie został on wyposażony we wtrysk paliwa. Wadliwe działanie, zła regulacja gaźnika jest częstą przyczyną niewydajnej pracy, gaśnięcia silnika na wolnych obrotach, nieoptymalnego spalania. To właśnie gaźnik odpowiada za tworzenie mieszanki paliwowo - powietrznej. W jego komorze dochodzi do tworzenia tzw. mgły spalinowej. Jest ona wtryskiwania bezpośrednio do cylindra. Poznaj budowę tego układu, przekonaj się, że regulacja i konserwacja gaźnika jest możliwa do zrealizowania w przydomowym garażu, bez użycia wykwalifikowanego warsztatu. Zobacz jak to zrobić krok po kroku. Powodzenia.

1. Tak wygląda gaźnik. Odkręcamy filtr powietrza, kruciec ssący i ssanie (zaznaczone na rysunku).

2. Po wyjęciu gaźnika czyścimy go z wierzchu gdzie się da. Używamy do tego albo benzyny, albo nafty.

REKLAMA

RZUĆ WYZWANIE MIASTU Z BMW G 310 R

Obudź się z uśmiechem na twarzy bo każdy dzień z BMW G 310 R to szansa na spróbowanie czegoś nowego. Kompletny pakiet ma wszystko, czego potrzebujesz – w tym nowoczesne światło do jazdy dziennej. Dzięki zoptymalizowanemu silnikowi z Ride by Wire i sprzęgłem z funkcją Anti-Hopping pojazdem jeździ się intuicyjnie i zwinnie, niezależnie od tego, czy wybierasz się do pracy, na randkę czy poza miasto. Przekonaj się o zwrotności, łatwości obsługi i sportowym charakterze G 310 R i każdego dnia stawiaj sobie nowe, większe wyzwania.

3.Odkręcamy 3 śrubki zaznaczone na zdjęciu.

4. Po zdjęciu pokrywki mamy taki widok.Miejsce wskazane strzałką przetykamy powietrzem, gdyż często poprzez zanieczyszczenie się zapcha.

5. Przetykamy ten otwór sprężonym powietrzem, lub, jak ktoś nie ma, pompką (zwykłą).

6. Bierzemy się za "wnętrze" gaźnika. Widzimy:

7. Odkręcamy śrubkę zaznaczoną poniżej. Czyścimy (sprężonym powietrzem).

8.Odkręcamy śrubę zaznaczoną śrubokrętem. Również czyścimy, potem zaś wykręcamy DYSZĘ śrubokrętem. Jeśli tuningujemy skuter i chcemy wymienić dyszę na większą, to jest to właśnie ta DYSZA.

9.Tak wygląda dysza.Powinien na niej być rozmiar. 79 to wartość standardowa.

10.Unosimy lekko pływaki. Czyścimy powietrzem sprężonym.

11.Czyścimy, również powietrzem, otwór pod kruciec ssący i filtr powietrza.

12.Przetykamy wskazany otwór powietrzem.

 

13.Smarujemy przy okazji widoczną sprężynę np.  za pomocą WD-40.

 

14.Jeśli mamy wyjęty kruciec to go czyścimy w środku jak i jego styk z głowicą.

 

I to tyle w kwestii czyszczenia gaźnika. Składamy w odwrotnej kolejności. Pora na regulację złożonego elementu:

1.Śruba zaznaczona na rysunku jest odpowiedzialna za wolne obroty. Regulujemy ją tak, aby na ciepłym silniku koło samoczynnie się nie obracało, a jednocześnie silnik pracował i nie przygasał, ale i nie warczał. Pamiętaj! Po zwiększeniu dawki paliwa (o czym zaraz) obroty będą niższe i mogą wymagać regulacji. Wkręcając śrubę (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) zwiększamy obroty.

2.Śruba odpowiedzialna za skład mieszanki. Wkręcając ją (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) zwiększamy ilość paliwa w mieszance. Mieszanka musi być tak wyregulowana, aby świeca miała kolor kawy z mlekiem lub lekko brązowy, ale by nie była mokra. Najlepiej wkręcić do oporu tą śrubę, wykręcić około 2 obroty (liczyć) i traktować tą pozycję jako wyjściową. Od tego momentu zaczynać się powinny bardziej precyzyjne czynności strojenia. Na bieżąco sprawdzamy kolor świecy, oraz spalanie.

W kwestii foto - tutoriala dotyczącego dziś gaźnika to wszystko. Życzę całej społeczności Skuterowo.com powodzenia w regulacjach wedle zasady Zrób to sam.

Inne publikacje na ten temat:

14 opinii

  1. No właśnie mnie to zastanawia, czemu te zdjęcia są biało czarne, skoro u mnie na kompie były kolorowe 🙂 Ale widzę Leszek dał kilka słów od Siebie, spoko 🙂 Nie no te foty mnie ciekawią, ale wyjaśni się 🙂 Krzysiek 2T się podobnie reguluje, tylko masz w innych miejscach śrubki 😀 Bo ilości oleju z dozownika i tak się za bardzo nie reguluje.

  2. W 2T pompa olejowa jest obok wału, napędza ją ślimak na wale (skuter made in china 🙂 ) A co do czyszczenia, to lepiej będzie wykąpać części gaźnika w benzynie ekstrakcyjnej (odtłuszczacz), troszkę też można pędzelkiem poczyścić (pędzel z końskiego włosia a nie z plastiku), a następnie przedmuchać sprężonym powietrzem bądź siłą własnych płuc 🙂

  3. No nieźle nieźle ;). Nie polecam przedmuchiwać gaźnika kompresorem, gdyż części, które powinny być wprasowane w korpus mogą odpaść :P. Trzeba też uważać, aby nie wygięła się blaszka od pływaka, gdyż później jest masa zachodu z regulacją.

  4. To albo napisałem i Leszek nie wstawił, albo zapomniałem 😀 Jeśli blaszka pływaka wygnie się w jedną stronę, to może skuter nie dostawać benzyny i nie działać, zaś gdy w drugą się wygnie, może cofać paliwko do filtra powietrza.Ja na szczęście tak nie miałem 😀 Gilbert no mi ojciec naftę doradził, poza tym nie jestem zbyt bogaty, więc użyłem tejże nafty i wg mnie jest ona jakby… tłusta, już lepiej chyba benzynki użyć 😀

  5. Można przedmuchać, ale po tzw odtłuszczeniu np. benzyną ekstrakcyjną, dmuchać nie tyle ile fabryka dała tylko delikatnie. A co do ustawienia tej blaszki od pływaka to najlepiej wziąć strzykawkę i mały odcinek przewodu paliwowego. Strzykawkę napełnia się cieczą (najlepiej benzynę ekstrakcyjną 😛 ), dołącza się przewód paliwowy do niej jak i do wlotu benzyny w gaźniku (rozłożonym). Podnosimy pływak do góry (do gaźnika) próbujemy wstrzyknąć, jeżeli leci to musimy wygiąć blaszkę w górę, jeżeli nie leci to lekko popuszczamy, jeżeli tak po opuszczeniu do 5mm nic nie leci to wyginamy blaszkę lekko w dół. Nastawiłem tak nie raz ten zaworek i działa elegancko.

  6. Dlaczego pływak tylko unosimy i dmuchamy?Przecież trzeba go wyjąć choćby po to aby sprawdzić czy nie ma w nim paliwa(rozszczelniony) i wymyć komorę pływakową.A co z komorą z membramą?A druga membramka pod mikroskopijnym dekielkiem?Nie wiem jakie jest jej zadanie ale przez ok.10dni męczyłem się z moją maszyną bo opierałem się na tego typu opisach reg.gaźnika.Dostawałem różne porady z wymianą cylka włącznie a wystaeczyło wymienić tą membramkę.

  7. wystarczy że wszystko rozebrać i delikatnie czyścić to co trzeba wymienić na nowe,potem złożyć do kupy,wyregulować i jazda,to jest cała filozofia.POWODZENIA !!!

  8. Witam , w moim K-Pipe 50 mam taką sytuację : w gażniku mieszanka wyregulowana tak że po nagłym „dodaniu gazu” manetką nie dusi się i obroty rosną prawidłowo , ciągle będąc na „N” wolne obroty w granicach 1000-2000 i po wciśnięciu 1-dynki obroty spadają i silnik gaśnie !!! podciągam wolne obroty na 1-dynce na 1000-2000 i włączam N-kę a obroty znacznie rosną czy tak ma być ? Proszę o podpowiedzi i sugestie z góry dziękuję .

  9. Więcej dajcie tych reklam to się będzie lepiej czytać , jeden podpunkt reklama , kolejny reklama , ja wiem że trzeba na serwis zarobić rozumiem , ale więcej tu reklam niż tej treści ….

  10. Tak pokazane ze nic nie wiem która srubka się reguluje dawkę mieszanki i złe opisane człowieku jak pokazujesz to krok po kroku

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Zobacz jeszcze
Close
Back to top button