Aktualnie czytasz:
Regulacja gaźnika w motorowerze. Jak poprawnie ustawić wysokość iglicy?
0

W poprzedniej części naszego poradnika, dotyczącego czyszczenia oraz regulacji gaźnika, opisaliśmy podstawowe czynności dotyczące obsługi tego urządzenia. Nie poruszyliśmy jednak regulacji wysokości położenia iglicy, czym zajmiemy się teraz. Do dzieła!

Zacznijmy od tego czym jest iglica i gdzie ona się znajduje. Iglica to jak sama nazwa wskazuje "igła" która wychodzi z przepustnicy. Dodanie gazu powoduje, że w pancerzu linka napina się, a następnie unosi przepustnicę, w której zamontowana jest iglica. Czasami przepustnicą lub zestawem przepustnic steruje podciśnienie generowane przez silnik. Wtedy w gaźniku zobaczymy dwie przepustnice - skrzydełkową, którą bezpośrednio dodajemy gazu, tym samym sprawiamy, że podciśnienie w specjalnym kanale w gaźniku rośnie, co z kolei powoduje, że membrana, na której zamontowana jest iglica unosi się. Brzmi skomplikowanie, ale spokojnie. Nas interesuje tylko sposób regulacji, a nie teoria działania.

Regulacja gaźnika. Jak to zrobić?

Zadaniem iglicy jest umożliwienie przepływu paliwa przez dyszę główną do gardzieli gaźnika. Dodając gazu, iglica podnosi się wraz z przepustnicą, a paliwo zostaje wysysane z dyszy głównej. Przepływ ilości paliwa przez dyszę wolnych obrotów nie jest regulowany przez iglicę, tylko przez śrubę regulacyjną z boku gaźnika.

Aby dobrać się do iglicy, musimy odkręcić dekielek od linki

Aby dobrać się do regulacji iglicy, musimy odkręcić dekielek od linki i wyjąć przepustnicę na wierzch.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

Najczęściej w klasycznych gaźnikach, występujących w skuterach oraz motocyklach klasy 125 ccm znajdziemy 4 lub 5 położeń wysokości iglicy. Jak sprawdzić w ilu położeniach może pracować iglica? Wystarczy wyjąć przepustnicę z gaźnika, a następnie odczepić linkę gazu i wyjąć delikatną "igłę". W miejscu, gdzie wcześniej znajdowało się zabezpieczenie (najczęściej płaska blaszka), znajdują się charakterystyczne rowki i to własnie jest nasza regulacja. Iglicę możemy zamontować na różnych wysokościach - dzięki temu nasz silnik będzie inaczej reagować na gaz. Najczęściej optymalnym położeniem jest rowek środkowy.

>>>Regulacja gaźnika. Krok po kroku<<<

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Garaż BMW odnajdziesz fabrycznie nowy bądź używany motocykl w doskonałym stanie. Wejdź i sprawdź jak blisko jest Twój wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Podniesienie zabezpieczenia spowoduje opuszczenie w gaźniku iglicy przez co opóźnimy moment pełnego otwarcia dyszy. Analogicznie działa to w drugą stronę jeśli iglicę ustawimy na niższym rowku, to spowodujemy, że dysza będzie otwarta wcześniej, przez co zmieni się ilość dostarczanego paliwa w trakcie otwierania gazu oraz zamykania. Wbrew obiegowej opinii, podnosząc iglicę, nie zwiększamy ilości dostarczanego paliwa do komory spalania, ta kwestia regulowana jest wielkością dyszy. Tak więc podniesienie przepustnicy może spowodować, że motocykl będzie lepiej wkręcać się na obroty po np. zmianie filtra powietrza na taki o większej przepustowości, ale i tak nie wykorzystamy jego potencjału do póki nie wymienimy dysz w gaźniku. Poza tym po podniesieniu iglicy do góry może zwiększyć się spalanie motocykla oraz pojawić objaw przylewania świecy. Odwrotną sytuację zaobserwujecie przy opuszczeniu iglicy: sprzęt może mniej palić, ale może wolniej schodzić z obrotów, gdyż w moment zamknięcia przepustnicy nastąpi "zbyt szybko" i mieszanka przez chwilę będzie zbyt uboga.

Pamiętajmy o najważniejszym:

Bardzo często dochodzi do skrzywienia iglicy w skutek niefachowych prób umieszczenia jej w gnieździe dyszy. Dysza powinna zawsze wchodzi bez najmniejszego oporu na miejsce. Jeśli mimo wszystko nie chce wskoczyć na miejscu, to delikatnie ruszamy przepustnicą góra/dół lub wyjmujemy i próbujemy delikatnie zmienić jej kąt osadzenia w tłoku przepustnicy. Czasami trzeba spędzić nad tym kilka minut, ale w jest to bardzo prosta czynność

>>Większy gaźnik, czy oznacza to wzrost spalania?<<<

Jaka jest Twoja reakcja?
56%
22%
22%