Jakie spalanie ma Twój motocykl? 9 sposobów na obniżenie spalania motocykla, skutera lub motoroweru

Spalanie w motocyklu. Jak jeździć bardziej ekonomicznie?

W skrócie
  • W tym artykule dowiesz się jak jeździć motocyklem, aby spalał on jak najmniej paliwa.
  • Stan techniczny motocykla ma kluczowy wpływ na zasięg motocykla. Niezwykle istotny jest stan układu dolotowego, ale i hamulców, napędu czy opon.
  • Warto pamiętać, że akcesoria, które umilają nam jazdę w podróży, zaburzają aerodynamikę pojazdu i zwiększają masę samego motocykla. To wszystko sprawia, że motocykl spala więcej paliwa.
  • Więcej informacji oraz porad motocyklowych znajdziesz na naszej stronie, jednoślad.pl

Jazda motocyklem z założenia służy czerpaniu przyjemności. Pęd powietrza, przyspieszenie, przeciążenia – jednym słowem wolność. To wszystko jednak ma swoją cenę, którą jest zużycie paliwa. Czy wiesz, co zrobić, żeby spalać mniej?

Oszczędna jazda motocyklem jest branżowym oksymoronem. Większość motocyklistów jeździ swoimi jednośladami, bo po prostu to kochają, nie zważając na spalanie. Wielu z nas używa jednak motocykla czy skutera do codziennych dojazdów do pracy czy szkoły, a wtedy im mniejsze zużycie paliwa, tym lepiej.  Zobacz, co trzeba zrobić, żeby wizyty na stacji benzynowej były jak najrzadsze. Wiele z tych porad, jeśli nie większość, równie dobrze znajdzie zastosowanie w samochodach. W końcu i tu, i tam, pracuje silnik spalinowy, który zużyje tym mniej paliwa, im mniej się napracuje.

Prawidłowe ciśnienie opon. Klucz do niskiego spalania

Przede wszystkim odpowiednie ciśnienie w oponach. Zbyt mało powietrza w oponach oznacza nie tylko pogorszenie stabilności i przyspieszone zużycie ogumienia. To również większe opory toczenia, a co za tym idzie, zwiększone spalanie. Przy czym ważne jest, żeby poziom ciśnienia w oponach kontrolować regularnie, minimum raz-dwa razy w miesiącu. Do jakiego poziomu pompować koła? Tutaj nie odkrywamy nic nowego – takiego, jak zaleca producent.

Grzanie silnika to kluczowa kwestia

Praca silnika jest optymalna, kiedy osiągnie on właściwą temperaturę. Jak go najszybciej rozgrzać? Ruszając w drogę niemal od razu po odpaleniu. Przy czym ważne jest, żeby w pierwszych minutach jechać spokojnie i nie “żyłować” silnika, bo to zniszczy go w szybkim tempie. Wbrew pozorom jednostka napędowa najszybciej rozgrzewa się pod obciążeniem, a nie na postoju. Nie mówiąc o tym, że grzanie na postoju to bezsensownie wypalana benzyna i ryzyko mandatu, a nie o to nam przecież chodzi. Pamiętajmy, że silnik spala najmniej paliwa dopiero po osiągnięciu odpowiedniej temperatury.

Jaki wpływ na spalanie motocykla mają filtry?

Filtr powietrza to płuca silnika i musi być regularnie wymieniany. Im bardziej zapchany i brudny filtr, tym mniej powietrza dociera do komory spalania. Duże znaczenie ma to w przypadku silników dwusuwowych, ale i w czterosuwach czysty filtr powietrza zdziała cuda. Podobnie z filtrem paliwa – jego regularna wymiana jest niezbędna dla poprawy sprawności układu napędowego.

Hamowanie silnikiem

Podobnie jak w samochodach, tak i w motocyklach z czterosuwowymi silnikami i wtryskiem paliwa, odjęcie gazu przy odpowiednio dużych obrotach powoduje odcięcie dopływu benzyny. Ponieważ wtedy wał korbowy napędzany jest przez koła,  opory wewnętrzne w silniku i skrzyni biegów powodują spowolnienie maszyny. Ten fakt można wykorzystywać w trasie, kiedy z daleka widać, że trzeba będzie zahamować lub zwolnić. Zamiast dojeżdżać do końca i hamować w ostatnim momencie, warto – o ile ruch na to pozwala – zrzucać kolejne biegi, czym nie dość że zaoszczędzisz paliwo, to jeszcze dasz wytchnienie samym hamulcom. Ta technika przyda się też podczas zjazdu ze wzniesienia. Zresztą różnicę w spalaniu między hamowaniem silnikiem, a hamowaniem “na luzie” najlepiej widać na komputerze pokładowym motocykla lub samochodu. W trakcie hamowania silnikiem przy całkowicie zamkniętych przepustnicach komputer będzie pokazywać spalanie wynoszące… zero!

Płynięcie z ruchem

Płynna jazda jest kluczem do oszczędności. Staraj się unikać ciągłego hamowania i przyspieszania. Zamiast tego patrz na drogę z wyprzedzeniem i dostosuj prędkość do sytuacji. Jeśli za chwilę będziesz musiał zahamować, lepiej lekko zwolnić, hamując silnikiem. Może się okazać, że zanim dojedziesz do przeszkody, np. do świateł, włączy się zielone i zatrzymanie nie będzie w ogóle konieczne. Jadąc w dużym ruchu unikaj ciągłego podjeżdżania do pojazdów przed tobą, bo co chwilę będziesz zmuszony mocno hamować. To zaburza płynność przejazdu i grozi najechaniem na inne auta.

Honda Monkey

Stan techniczny

Ogólny stan techniczny motocykla bezpośrednio wpływa na opory toczenia czy tarcie wewnętrzne i ma przełożenie na sprawność silnika i podzespołów. Niewymieniany olej gęstnieje, zwiększając opory. Niewymieniane filtry zaburzają przepływy – powietrza czy paliwa. Zaniedbane hamulce mogą nie odbijać klocków, przez co te w czasie jazdy będą nieustannie lekko trzeć o tarcze, zwiększając spalanie. Regulacja zaworów, wymiana świec zapłonowych – to tylko niektóre elementy, których stan bezpośrednio wpływa na spalanie. Jednak najważniejszy jest układ zasilania. Jeśli Twój motocykl posiada gaźniki, to ich optymalne ustawienie jest kluczowe dla spalania. Pamiętaj również, że wymiana układu wydechowego czy tuning dolotu (zastosowanie np. stożkowych filtrów) będzie miało kluczowy wpływ na spalanie – wraz ze zmianami tych elementów powinniśmy pomyśleć o modyfikacjach w gaźniku. Strzelanie w wydech przy zejściu z obrotów brzmi kozako, jednak w przeważającej ilości wypadków oznacza spalanie nadmiaru paliwa w wydechu, co oznacza, że paliwo nie jest całkowicie spalane w komorze spalania, co z kolei może mieć wpływ na ekonomie pracy.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Aerodynamika i masa

Wszelkie dodatkowe akcesoria, jak torby, kosze, dodatkowe owiewki, nieopływowy kask zaburzają przepływ powietrza i zwiększają powierzchnię, z jaką musi sobie poradzić silnik, żeby napędzić maszynę. Niebagatelne znaczenie ma masa. Wszelkie dodatkowe akcesoria, nie mówiąc o masie samego motocyklisty czy jego pasażera, zwiększają zapotrzebowanie na paliwo. Liczy się dosłownie każdy kilogram.

Ruszanie z miejsca

Optymalne, z punktu widzenia spalania, jest dynamiczne przyspieszanie aż do momentu uzyskania żądanej prędkości i następnie jej utrzymywanie na najwyższym możliwym biegu. Zarówno powolne ruszanie i żmudne rozpędzanie, jak i każdorazowy sprint z paleniem gumy, źle wpływają na zasięg motocykla. Równe obroty są kluczowe. Również ważne jest utrzymywanie optymalnego przełożenia proporcjonalnie do prędkości z jaką się poruszamy. W tym przypadku nie działa zasada im niższe obroty tym lepiej. Jeśli będziesz przyspieszać na 6-tym biegu z prędkości 40 km/h, to silnik będzie przeciążony, co wpłynie na spalanie. Zdecydowanie rozsądniejszym rozwiązaniem dla spalania motocykla będzie redukcja przełożenia i utrzymywanie obrotów, tak aby silnikowi pracowało się lżej.

Podsumowanie

Ekojazda motocyklem? W pierwszej chwili te słowa budzą szok. Jest on jednak związany zasadniczo z tym, że eco-driving kojarzy się często z powolną, “emerycką” jazdą i tamowaniem ruchu. Nic bardziej mylnego, bo ekologicznie znaczy płynnie, a nawet dynamicznie. Z rozwagą i wyobraźnią, na sprawnym i bezpiecznym sprzęcie. To co, próbujemy czerpać radość z ekojazdy? To nie takie straszne, jak się wydaje!

Klocki hamulcowe w motocyklu: jak prawidłowo dobrać okładziny do stylu jazdy?

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

3 opinii

  1. Jest wiele jednośladów, które nie maja dużego spalania. Osobiście polecam Bartona Classic. Spalanie nie jest duże, a wygodna kanapa pozwala na długą, komfortową jazdę. Długie wycieczki na nim nie powodują dużych strat w portfelu, a dają na prawdę dużo radości. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button