Klocki hamulcowe w motocyklu: jak prawidłowo dobrać okładziny do stylu jazdy?

Dobór odpowiednich klocków hamulcowych to niełatwe zadanie. Podpowiadamy czym się kierować

W skrócie
  • Klocki hamulcowe do motocykli. Jakie są ich rodzaje i czym się różnią?
  • Najważniejsze kryteria doboru motocyklowych klocków hamulcowych
  • Najdrożej nie zawsze znaczy najlepiej. Sprawdź jakie klocki hamulcowe naprawdę kupujesz

Jak dobrać odpowiednie klocki hamulcowe do rodzaju motocykla i naszego stylu jazdy? Sprawa nie jest wcale taka oczywista, dlatego postanowiliśmy przebrnąć przez gęsty las ofert okładzin dostępnych na naszym rynku i spróbować usystematyzować ich podział.

Co jest potrzebne do tego by hamowanie było skuteczne? Oczywiście sprawny układ hamulcowy. Co prawda to nie jedyny faktor występujący w układance składającej się na wydajne opóźnienia, ale zostańmy tym razem przy samych hamulcach. Aby wytracić prędkość, energia kinetyczna pojazdu musi zostać zamieniona w inną energię. W tym wypadku jest to energia cieplna. Od tego jak szybko jesteśmy w stanie wygenerować dużą dawkę ciepła podczas tarcia klocków o tarczę, zależy skuteczność układu hamulcowego. Oczywiście ta energia musi potem zostać możliwie szybko rozproszona, by uniknąć niebezpiecznego przegrzania układu. Prawa fizyki są nieugięte, a wynika z nich, że wraz ze wzrostem prędkości motocykla, jego energia kinetyczna rośnie wykładniczo. To z kolei powoduje, że im szybszy jest motocykl, tym bardziej rozbudowanego i zaawansowanego materiałowo układu hamulcowego potrzebuje. Obecnie nad najbardziej wydajnymi rozwiązaniami pracują duże sztaby inżynierów w laboratoriach testujących kosmiczne technologie i materiały, które jeszcze do niedawna nie były dostępne. Coraz częściej nowe zdobycze przenoszone są na rynek konsumencki i tak postęp trafia w ręce Kowalskiego.

Klocki hamulcowe: które wybrać? Brembo Hamulce zacisk

Podstawowym elementem układu hamulcowego są klocki hamulcowe. To one oraz ich stan w dużej mierze odpowiadają za odpowiednie opóźnienia i stabilną pracę hamulców w zróżnicowanych warunkach. Podczas przedsezonowego przeglądu ocena ich stanu ogranicza się właściwie do wyczyszczenia i sprawdzenia grubości okładziny oraz jej zużycia. Jeśli życie klocków ma się ku końcowi, nie czekaj, aż płytka nośna zacznie szorować o tarczę i od razu rozważ ich wymianę. Im mniej okładziny pozostaje na klocku, tym mniejszą barierę cieplną stanowi, co w konsekwencji, zwłaszcza podczas dynamicznej jazdy, może doprowadzić do szybszego przegrzania płynu hamulcowego. W takim wypadku najczęściej pojawia się pytanie o to jakie klocki hamulcowe wybrać. Sprawa niestety, a może na szczęście nie jest wcale prosta.

Na polskim rynku mamy bardzo bogatą ofertę producentów oferujących oferujących okładziny hamulcowe do wszelkiej maści motocykli. Właściwie każdy z nich posiada bogatą ofertę różnego rodzaju okładzin, a często jedna marka ma do zaoferowania kilka różnych modeli klocków do naszego motocykla. To sprawia, że wybór jest wręcz ogromny i może przytłoczyć. Jeśli spróbujesz zasięgnąć opinii kolegów, lub zapytasz o dobór klocków hamulcowych na forum internetowym, to również możesz się odbić od ściany. Ile osób, tyle opinii. Jak więc odnaleźć się w temacie i przy okazji nie tylko nie kupić szmelcu, ale także nie przepłacić?

Podatek od zakupu motocykla: Kto i ile zapłaci PCC-3 od umowy kupna-sprzedaży??

Najprostszym i z reguły najpewniejszym rozwiązaniem jest sięgnięcie po ofertę OEM, czyli oryginalne części oferowane przez producenta naszego motocykla. Tu sprawa jest prosta. Mamy pewność, że będą to okładziny pod każdym względem dostosowane do naszej maszyny. Czasem (choć nie jest to wcale regułą) mogą jednak okazać się znacząco droższe od oferowanych na aftermarketowym rynku zamienników. Klocki oferowane przez producenta można zastąpić akcesoryjnymi. Po co i co to daje? W ten sposób możemy nie tylko zmienić charakter hamulców, ale na przykład poprawić jego skuteczność. Fabryczne klocki hamulcowe są z reguły najbardziej uniwersalne, czyli takie, które pokryją szerokie spektrum warunków w jakich przyjdzie im pracować. Jeżeli motocykla używamy głównie w jeden ze sposobów do jakich został przeznaczony – np. używamy motocykla wyłącznie, lub głównie do jazdy po torze w trakcie track dayów, to może się okazać, że wyspecjalizowane klocki do jazdy sportowej sprawdzą się lepiej niż te fabryczne. Należy jednak pamiętać przy tym o kilku podstawowych punktach doboru klocków.

Klocki hamulcowe dobieramy pod względem rodzaju motocykla, warunków w jakich będzie użytkowany oraz w jaki sposób i przez kogo będzie używany.

W niektórych przypadkach dochodzi także dobór klocków hamulcowych do materiału z jakiego wyprodukowane są tarcze hamulcowe, ale 99% motocykli jakie można obecnie spotkać na drogach wyposażonych jest w będące od dawna standardem stalowe tarcze.

Odpowiedzi na pytanie po które konkretnie klocki sięgnąć, możesz znaleźć w instrukcji obsługi motocykla, niezależnym warsztacie motocyklowym, lub np. na stronach i w sklepach internetowych konkretnych producentów. Niektórzy z nich oferują wyszukiwarki umożliwiające filtrowanie oferty pod dany model motocykla. Wtedy pozostaje już “tylko” dobrać rodzaj samej okładziny do oczekiwanych efektów i stylu jazdy. klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe: jak je rozróżnić?

Klocki hamulcowe zbudowane są ze stalowej płytki nośnej, okładziny ciernej i spoiwa, które łączy te dwa elementy. To w głównej mierze od składu okładziny zależą właściwości klocków hamulcowych oraz ich charakter. Dlatego właśnie najczęściej spotykanym kryterium podziału oraz doboru klocków hamulcowych jest materiał z jakiego wykonano ich okładziny. Tu możemy wyróżnić trzy główne grupy.

  • Pierwszą z nich i najbardziej popularną, bo stosowaną w zdecydowanej większości jednośladów jakie możemy spotkać na drogach całego świta są okładziny organiczne. Powstają przy użyciu takich składników jak węgiel, guma, wełna mineralna, a także włókna szklane i aramidowe.  Do spajania mieszanki tych składników używa się odpornych na wysokie temperatury żywic i ujednolicających właściwości napełniaczy. Stosowane są głównie w pojazdach lekkich i klasy średniej o umiarkowanych osiągach, a ich główną z zalet są niskie koszty produkcji oraz cicha praca układu hamulcowego. Niestety takie okładziny zużywają się najszybciej i mają najniższa odporność na wysokie temperatury. Wadą jest także zwiększone brudzenie pyłem powstającym podczas ścierania się okładziny. Jeśli nie jeździsz agresywnie i nie potrzebujesz zwiększać dynamiki opóźnień generowanych przez układ hamulcowy, to właściwie nie musisz już dalej czytać, bo klocki organiczne to wybór, który z pewnością zadowoli i Ciebie i twój portfel. Zwłaszcza, że klocki organiczne są najbardziej łagodne dla tarcz hamulcowych.

 

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

  • Kolejną z grup, które można wyróżnić wśród okładzin są tzw. klocki metaliczne. Powstają w postaci spieku zawierającego dodatkami metaliczne. Są to najczęściej stopy stali, żeliwo, mosiądz, czy miedź. Ich główną zaletą jest fakt, że dają większą skuteczność hamowania w porównaniu do klocków z pierwszej grupy. Ich działanie jest znacznie bardziej agresywne a odporność na wysokie temperatury wyraźnie wyższa. Często ich skuteczność wzrasta nawet wraz ze wzrostem temperatury. Klocki metaliczne działają dobrze we wszystkich warunkach atmosferycznych i szybciej się nagrzewają, co ma także wpływ na lepsze odprowadzanie nadmiaru ciepła. Czy mają zatem jakieś wady? Oczywiście. Poprzez metaliczne wtrącenia są podatne na korozję, ich skuteczność i agresywny charakter odbija się na krótszej żywotności tarcz hamulcowych hamulcową ich praca nie jest tak płynna i przewidywalna jak w przypadku klocków organicznych i potrafią nieprzyjemnie piszczeć podczas pracy. Dla konsumenta istotnym faktorem może być również ich cena. Są zauważalnie droższe od podstawowych klocków organicznych. Jeśli jednak zależy Ci na najwyższych parametrach i nie stronisz od agresywnej sportowej jazdy, to nowych klocków hamulcowych dla swojego motocykla szukaj właśnie w tej grupie.

 

  • Trzecią z wyraźnie zaznaczających się grup pod względem technologicznym i materiałowym są klocki ceramiczne. Tutaj do gry wchodzą spieki ceramiczne oraz ich unikalne właściwości. Nie wdając się zanadto w technologiczne szczegóły, o klockach ceramicznych można powiedzieć, że potrafią łączyć zalety klocków z dwóch powyższych grup. Są odporne na zużycie i generują zredukowaną ilość pyłu. Poza tym pył z klocków ceramicznych nie jest tak “brudzący” i nie przywiera tak łatwo do podzespołów motocykla jak ten z klocków organicznych. Klocki ceramiczne nie są agresywne dla tarcz i pracują cicho – nie wykazują tendencji do wpadania w wibracje i piszczenia. Czy są to zatem klocki idealne? Prawie, lecz nie do końca, bo ich wadą jest zazwyczaj znacznie wyższa cena zakupu. Nie nadają się także do zastosowania w wyścigowych klimatach i tam, gdzie potrzebna jest najwyższa wydajność i odporność na wysokie temperatury. Tu pola ustępują klocków metalicznym i pół-metalicznym. Jeśli zatem szukasz rozwiązań skutecznych i wytrzymałych i jesteś w stanie wyłożyć większą ilość banknotów na części eksploatacyjne do swojej maszyny, to wydaje się, że klocki ceramiczne są najlepszym wyborem. O ile nie zamierzasz dawać im nadmiernie w kość w wyścigowych warunkach.

Tarcza hamulce

Oczywiście byłoby zbyt prosto, gdybyśmy mogli poprzestać w tym miejscu. Producenci już dawno wpadli na pomysł łączenia właściwości poszczególnych grup okładzin, tworząc tzw. rozwiązania hybrydowe. Są to np. klocki organiczne z metalicznymi dodatkami, czy metaliczno-ceramiczne. Przez to gąszcz możliwości wyboru staje się większy, ale też łatwiej o optymalny wybór dla swojego stylu jazdy i jej warunków. Do tego dochodzą jeszcze nazwy własne każdego producenta i odpowiedni marketing. który nie pomaga w jednoznacznym określeniu typu oferowanych klocków. Takie nazwy jak dual-carbon, czy organic-kevlar, połączone z handlowymi przydomkami mogą wprowadzić w zakłopotanie. Oferty danych producentów tez nie zawsze jasno określają przeznaczenie danego rodzaju klocków hamulcowych. Zawsze warto przedyskutować wybór ze sprzedawcą, a najlepiej także ze znajomym fachowcem, czy mechanikiem.

Niektóre z klocków hamulcowych nadają się tylko do użytku w warunkach wyścigowych. To niezwykle ważne, bo swoją wysoką skuteczność oferują dopiero po osiągnięciu odpowiedniej temperatury. Takie klocki hamulcowe nie nadają się do użytku w warunkach drogowych i mogą być wręcz niebezpieczne dla Ciebie i innych. Napis “racing” na opakowaniu, choć kojarzący się z najlepszymi parametrami, może być w tym wypadku zgubny. Dlatego zawsze warto, a nawet trzeba sprawdzić czy dany produkt ma homologację drogową.

Kolejną z rzeczy o której zdecydowanie warto pamiętać jest prawidłowe docieranie nowych klocków hamulcowych. Klocki potrzebują czasu i przejechanych kilometrów by osiągnąć pełną skuteczność.

Docieranie nowych klocków hamulcowych w motocyklu: Czy to konieczne?

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button