Spalanie /100 km: Ile palą motocykle i skutery 125 ccm?

Często nas o to pytacie. Odpowiedź dla wielu może być bardzo zaskakująca - zwłaszcza dla posiadaczy motorowerów i skuterów 50 ccm. Czasem okazuje się, że logika nie ma nic wspólnego z faktami przez co może się okazać, że większy silnik może mniej spalać, niż jego mniejszy brat.

50 ccm 4T pali od 2 do 3 L, a 2T maksymalnie 4.5 L na każdą setkę - to wie chyba każdy. A jak wygląda sprawa w 125 ccm? Uwierzycie, że wynik może być taki sam, albo i mniejszy? Tak bardzo często się zdarza, nawet w wersjach wyposażonych w gaźnik.

Mogliśmy się o tym przekonać testując np. Rometa Soft 125 4T.

REKLAMA

SCORPION EXO 520 AIR

Zobacz co oferuje najlepszy kask motocyklowy w segmencie.

W jego przypadku, kilka dni po wyprawie i zatankowaniu sprzętu do pełna okazało się, że spalał 2.2 L na setkę przy dość umiarkowanym traktowaniu. Z tego by wynikało, że jego apetyt jest mniejszy, niż choćby skutera 50 ccm 4T, o 2T już nie wspominając, bo różnica sięga niemal 100%.

Z czego to wynika? Z jednego dość prostego faktu. Wystarczy spojrzeć na obrotomierze podczas jazdy z prędkością 50 km/h. Kiedy motorower do osiągnięcia tej prędkości potrzebuje 3/4 swojej mocy obrotowej, wówczas 125 w zależności od konfiguracji skrzyni może nie przekraczać nawet 30% potencjału jednostki. Małe skutery i motorowery będąc zablokowane wykazują również duże straty, np. za sprawą celowo zastosowanych wysokich przełożeń, bądź zawirowywaczom spalin.

W przypadku motocykli i skuterów 125 ccm często spotyka się wtrysk paliwa. Za sprawą optymalnej, elektroniczne obliczonej mieszance zyskujemy kolejne oszczędności, a ponadto możemy się pochwalić niezłą kulturą pracy jednostki i nieco lepszymi osiągami.

Summa summarum - można naleźć na rynku małe i lekkie pojazdy 125 ccm, które za sprawą dobrodziejstw współczesnych systemów zasilania silnika mogą legitymować się średnim spalaniem niższym, niż 2 L/100 km. Nieco większe konstrukcje, jak choćby Aprilia SR Max 125 konsumują w mieście (!) nie więcej, niż 2.4 L. Zaskoczeni?

Inne publikacje na ten temat:

11 opinii

  1. Nowa Yamaha WRka 125R, pierwsze 400 km docierania z umiarkowanym odwijaniem. 11,5 litra wzięła czyli 2,8 na 100. DT50ka odblokowana brała około 3,2 ale kręciłem wyżej, czyli wszystko się zgadza.

  2. Moja Yamaha X-max 125i (4-osów na wtrysku chłodzony cieczą) w mieszany stylu jazdy często bez zamulania spala max 3L. a z ostatnich tankowań zawsze po korek wychodziło 2,69/100km więc tyle co nic. Tankując pb98 za 60zł robię 400km 🙂

  3. Mnie moja Honda CBR 125 (nowy model) pali 4-5l przy mojej jeździe. To pewnie dlatego, że ja poniżej 6000 obrotów nie jeździłem. Tyle, że teraz autko pali 10 😀 i to dopiero jest ból 😛

  4. Witam.Właśnie zakończyłem test spalania na dystansie 200km. Zużycie 10.1 litra, tyle że silnik 700ccm /Honda Magna/. Pomiar w cyklu mieszanym. Zastanawiałem się ile można zaoszczędzić na mniejszej pojemności, teraz wiem że to nie ma znaczenia. W zamian mam moc.
    Chyba nie kupuje skutera.

  5. Zanim kupiłem skuter 125 ccm największe obawy miałem właśnie o spalanie. Zastanawiałem się nad kupnem skutera w celu dojazdu do pracy więc jako że trochę bym nim jeździł nie chciałem wydawać bardzo dużo na paliwo. Czytałem o różnych skuterach i wybrałem Bartona Falcon. Jeździ się bardzo przyjemnie a spalanie jest w granicach 2,5-3 l/100KM. Uważam że to dobra inwestycja 😉

  6. Kymco people 125i Gti. Wrocław, czy najczęściej szybki start, zaraz stop. Spalanie 2,8-3,2 litr/100 km. Myśle, ze przy dłuższych i spokojnych prostych zejdzie do 2-2,5 litr.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button