Ubezpieczenie OC w dniu rejestracji motocykla. Jakie są kary za brak polisy w 2016?

Wielu jest zdziwionych faktem, że bez względu na to czy motocykl stoi w garażu czy porusza się po drogach musi posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC. Niestety przepisy nakładają na nas wymóg zakupu polisy w dniu rejestracji. Brak dopełnienia tego obowiązku będzie się wiązać ze sporą karą.

I nie mamy tutaj na myśli mandatu wystawionego przez policję w przypadku jazdy bez ubezpieczenia. Karę dostaniemy nawet jeśli zarejestrowany jednoślad zimuje w garażu. Dlaczego?

Bowiem organem kontrolującym jest Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Dysponuje on dostępem do Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) i na jego podstawie jest w stanie niemal z automatu sprawdzić który skuter czy motocykl został zarejestrowany, jednak nie posiada polisy. Przez to wielu rodaków zostało zaskoczonych listem poleconym z nakazem zapłaty. Choć żądanie zapłaty kary administracyjnej wydaje się absurdalne i często niezgodne z logiką to ma ono pełną moc prawną. Nie ma znaczenia czy zarejestrowany sprzęt stoi pod kocem czy regularnie bierze udział w ruchu drogowym. Polisa musi być zawarta w dniu rejestracji i kropka.

Na szczęście część wydziałów komunikacji aktywnie przypomina o tym obowiązku. Spotkałem się nawet z dołączanymi do tak zwanego “miękkiego” dowodu rejestracyjnego karteczkami z napisem “przypominamy o konieczności zawarcia polisy OC w dniu rejestracji pojazdu”. Z tego względu zaraz po zarejestrowaniu sprzętu najlepiej od razu udać się do agenta ubezpieczeniowego, albo zawszeć polisę online. To dlatego, bowiem nawet jeden dzień późnienia może wiązać się z nałożeniem kary.

“Taryfikator” Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego na szczęście jest progresywny i mandat jest zależny od czasu w jakim pojazd nie posiadał ubezpieczenia OC. Na taryfę ulgową możemy liczyć jedynie do 14 dnia od rejestracji.

Wysokość opłat karnych za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2016 roku 
gradacja opłaty osobowe  ciężarowe pozostałe pojazdy OC rolników
100% (ponad 14 dni) 3 700 zł 5 550 zł 620 zł 190 zł
50% (do 14 dni) 1 850 zł 2 780 zł 310 zł
20% (do 3 dni) 740 zł 1 110 zł 120 zł

Analizując powyższą tabelę w przypadku motocykli i motorowerów należy brać pod uwagę kolumnę “pozostałe pojazdy”. Na jej podstawie możemy dojść do wniosku, że nawet jeden dzień spóźnienia będzie nas kosztować 120 zł. To niewiele patrząc na stawki przyporządkowane osobówkom czy samochodom ciężarowym.

Dostałem wezwanie od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG), jak żyć? 
Niestety otrzymanie pozdrowień od tej instytucji jest jednoznaczne z koniecznością zapłaty kary. Ich wysokość nie podlega negocjacjom, bo są podyktowane odgórnie przez przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK i z tego względu nie mogą podlegać negocjacjom.

Unikanie zapłaty z kolei będzie się wiązać z windykacją należności. Ta prędzej czy później zostanie od nas wyegzekwowana.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

11 opinii

  1. Czujesz się nadużyty..? 🙂 Podle wykorzystany…? :-)))
    *
    Leszku, mała korekta by się przydała (literówki): zawszeć / późnienia

  2. kurcze jacy doswiadczeni komentatorzy tu… umowcie sie gdzies w domu na kawe i wymienicie sie doswiadczeniami bo troche chyba nie na temat komentujecie…

  3. Jeśli obowiązek zawarcia OC jest w dniu rejestracji to w takim razie urzędnik w wydziale komunikacji powinien być jednocześnie agentem ubezpieczeniowym aby zapewnić 100% pewności że pojazd będzie można ubezpieczyć. Jaką mam gwarancję, że po wyjściu z urzędu uda mi się znaleść agenta (w urzędzie nie zawsze jest takie biuro), a przez internet, to nie raz po wypełnieniu wniosku, umowa jest zawierana w kolejny dzień.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button