Aktualnie czytasz:
Ubezpieczenie OC w dniu rejestracji motocykla. Jakie są kary za brak polisy w 2016?

Wielu jest zdziwionych faktem, że bez względu na to czy motocykl stoi w garażu czy porusza się po drogach musi posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC. Niestety przepisy nakładają na nas wymóg zakupu polisy w dniu rejestracji. Brak dopełnienia tego obowiązku będzie się wiązać ze sporą karą.

I nie mamy tutaj na myśli mandatu wystawionego przez policję w przypadku jazdy bez ubezpieczenia. Karę dostaniemy nawet jeśli zarejestrowany jednoślad zimuje w garażu. Dlaczego?

Bowiem organem kontrolującym jest Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Dysponuje on dostępem do Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) i na jego podstawie jest w stanie niemal z automatu sprawdzić który skuter czy motocykl został zarejestrowany, jednak nie posiada polisy. Przez to wielu rodaków zostało zaskoczonych listem poleconym z nakazem zapłaty. Choć żądanie zapłaty kary administracyjnej wydaje się absurdalne i często niezgodne z logiką to ma ono pełną moc prawną. Nie ma znaczenia czy zarejestrowany sprzęt stoi pod kocem czy regularnie bierze udział w ruchu drogowym. Polisa musi być zawarta w dniu rejestracji i kropka.

 
Czytaj
REKLAMA

Przetestuj wymarzony motocykl na TRIUMPH MOTORCYCLES FESTIVAL 2019

Atrakcje Triumph Motorcycle Festival 2019:

  • 19 i 20.09.2019 – Motowycieczki (cena: 299 zł)
  • 21.09.2019 – Triumph Motorcycle Festival:
    • jazdy testowe Triumph
    • grill
    • 20% rabatu na odzież

Na szczęście część wydziałów komunikacji aktywnie przypomina o tym obowiązku. Spotkałem się nawet z dołączanymi do tak zwanego „miękkiego” dowodu rejestracyjnego karteczkami z napisem „przypominamy o konieczności zawarcia polisy OC w dniu rejestracji pojazdu”. Z tego względu zaraz po zarejestrowaniu sprzętu najlepiej od razu udać się do agenta ubezpieczeniowego, albo zawszeć polisę online. To dlatego, bowiem nawet jeden dzień późnienia może wiązać się z nałożeniem kary.

 
Czytaj
REKLAMA

WYPRZEDAŻ! SHELL ADVANCE AX7 4T 10W 40 teraz za 25,90 PLN

Zapewnia doskonałe smarowanie w najbardziej ekstremalnych warunkach pracy. Doskonała czystość tłoków. Wysoka ochrona silników i skrzyń biegów. Przewyższa specyfikacje: API - SM i JASO MA2.

„Taryfikator” Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego na szczęście jest progresywny i mandat jest zależny od czasu w jakim pojazd nie posiadał ubezpieczenia OC. Na taryfę ulgową możemy liczyć jedynie do 14 dnia od rejestracji.

Wysokość opłat karnych za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2016 roku 
gradacja opłatyosobowe ciężarowepozostałe pojazdyOC rolników
100% (ponad 14 dni)3 700 zł5 550 zł620 zł190 zł
50% (do 14 dni)1 850 zł2 780 zł310 zł
20% (do 3 dni)740 zł1 110 zł120 zł

Analizując powyższą tabelę w przypadku motocykli i motorowerów należy brać pod uwagę kolumnę „pozostałe pojazdy”. Na jej podstawie możemy dojść do wniosku, że nawet jeden dzień spóźnienia będzie nas kosztować 120 zł. To niewiele patrząc na stawki przyporządkowane osobówkom czy samochodom ciężarowym.

Dostałem wezwanie od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG), jak żyć? 
Niestety otrzymanie pozdrowień od tej instytucji jest jednoznaczne z koniecznością zapłaty kary. Ich wysokość nie podlega negocjacjom, bo są podyktowane odgórnie przez przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK i z tego względu nie mogą podlegać negocjacjom.

Unikanie zapłaty z kolei będzie się wiązać z windykacją należności. Ta prędzej czy później zostanie od nas wyegzekwowana.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
21%
Interesujące
11%
heh...
5%
Że co?
26%
Grrrr!
0%
Smutne
5%
11 Komentarze
1 2
  • Janusz
    4 maja 2017 at 12:39

    Jeśli obowiązek zawarcia OC jest w dniu rejestracji to w takim razie urzędnik w wydziale komunikacji powinien być jednocześnie agentem ubezpieczeniowym aby zapewnić 100% pewności że pojazd będzie można ubezpieczyć. Jaką mam gwarancję, że po wyjściu z urzędu uda mi się znaleść agenta (w urzędzie nie zawsze jest takie biuro), a przez internet, to nie raz po wypełnieniu wniosku, umowa jest zawierana w kolejny dzień.