Raport: Kolizje i wypadki motocyklowe 2010

Ilość zdarzeń drogowych w stosunku do liczby poruszających się motorowerów (94% skutery) na polskich drogach nie jest aż tak znaczna. W porównaniu z rokiem ubiegłym notujemy wzrost kolizji i wypadków, należy jednak uwzględnić dynamicznie zwiększającą się ilość skuterów – motorowerów na drogach. Więcej w specjalnym raporcie przygotowanym przez Komendę Główną Policji dla Skuterowo.com.

Przyczyny wypadków spowodowanych przez motorowerzystów w sezonie 2010. To najważniejsza kwestia. Jak się okazuje najczęstszą przyczyną wypadków było niezastosowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. Na drugim miejscu w niechlubnym rankingu znajduje się nadmierna prędkość. Trzecim czynnikiem było wymuszenie pierwszeństwa. Wynikało ono z nieznajomości przepisów i/lub niezachowania szczególnej ostrożności.

Liczba Zdarzeń
Liczba Wypadków
Procent Wypadków
Liczba Zabitych
Procent Zabitych
Liczba Rannych
Procent Rannych
Liczba Kolizji
Procent Kolizji
Ogółem
2676
736
100,0%
52
100,0%
806
100,0%
1940
100,0%
Gwałtowne hamowanie
32
12
1,6%
0
0,0%
13
1,6%
20
1,0%
Jazda bez wymaganego oświetlenia
3
1
0,1%
2
3,8%
0
0,0%
2
0,1%
Jazda po niewłaściwej stronie drogi
64
21
2,9%
3
5,8%
30
3,7%
43
2,2%
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu
656
246
33,4%
11
21,2%
272
33,7%
410
21,1%
Nieprawidłowe: cofanie
7
0
0,0%
0
0,0%
0
0,0%
7
0,4%
Nieprawidłowe: omijanie
139
31
4,2%
3
5,8%
32
4,0%
108
5,6%
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych
14
8
1,1%
0
0,0%
8
1,0%
6
0,3%
Nieprawidłowe: skręcanie
198
68
9,2%
4
7,7%
71
8,8%
130
6,7%
Nieprawidłowe: wymijanie
45
14
1,9%
1
1,9%
13
1,6%
31
1,6%
Nieprawidłowe: wyprzedzanie
214
47
6,4%
1
1,9%
51
6,3%
167
8,6%
Nieprawidłowe: zatrzymywanie, postój
1
0
0,0%
0
0,0%
0
0,0%
1
0,1%
Nieprawidłowe: Zawracanie
25
7
1,0%
1
1,9%
9
1,1%
18
0,9%
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu
72
14
1,9%
3
5,8%
13
1,6%
58
3,0%
Nieprzestrzeganie innych sygnałów
10
1
0,1%
0
0,0%
2
0,2%
9
0,5%
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu
24
12
1,6%
0
0,0%
14
1,7%
12
0,6%
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu
576
185
25,1%
21
40,4%
207
25,7%
391
20,2%
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami
575
60
8,2%
1
1,9%
63
7,8%
515
26,5%
Wjazd przy czerwonym świetle
13
5
0,7%
0
0,0%
5
0,6%
8
0,4%
Zmęczenie, zaśnięcie
8
4
0,5%
1
1,9%
3
0,4%
4
0,2%
Liczba Zdarzen Liczba Wypadkow Procent Wypadkow Liczba Zabitych Procent Zabitych Liczba Rannych Procent Rannych Liczba Kolizji Procent Kolizji
2676 736 100,0% 52 100,0% 806 100,0% 1940 100,0%
Gwałtowne hamowanie 32 12 1,6% 0 0,0% 13 1,6% 20 1,0%
Jazda bez wymaganego oświetlenia 3 1 0,1% 2 3,8% 0 0,0% 2 0,1%
Jazda po niewłaściwej stronie drogi 64 21 2,9% 3 5,8% 30 3,7% 43 2,2%
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu 656 246 33,4% 11 21,2% 272 33,7% 410 21,1%
Nieprawidłowe: cofanie 7 0 0,0% 0 0,0% 0 0,0% 7 0,4%
Nieprawidłowe: omijanie 139 31 4,2% 3 5,8% 32 4,0% 108 5,6%
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych 14 8 1,1% 0 0,0% 8 1,0% 6 0,3%
Nieprawidłowe: skręcanie 198 68 9,2% 4 7,7% 71 8,8% 130 6,7%
Nieprawidłowe: wymijanie 45 14 1,9% 1 1,9% 13 1,6% 31 1,6%
Nieprawidłowe: wyprzedzanie 214 47 6,4% 1 1,9% 51 6,3% 167 8,6%
Nieprawidłowe: zatrzymywanie, postój 1 0 0,0% 0 0,0% 0 0,0% 1 0,1%
Nieprawidłowe: Zawracanie 25 7 1,0% 1 1,9% 9 1,1% 18 0,9%
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu 72 14 1,9% 3 5,8% 13 1,6% 58 3,0%
Nieprzestrzeganie innych sygnałów 10 1 0,1% 0 0,0% 2 0,2% 9 0,5%
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu 24 12 1,6% 0 0,0% 14 1,7% 12 0,6%
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu 576 185 25,1% 21 40,4% 207 25,7% 391 20,2%
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami 575 60 8,2% 1 1,9% 63 7,8% 515 26,5%
Wjazd przy czerwonym świetle 13 5 0,7% 0 0,0% 5 0,6% 8 0,4%
Zmęczenie, zaśnięcie 8 4 0,5% 1 1,9% 3 0,4% 4 0,2%

Wiek sprawców. Najwięcej wypadków, również ze skutkiem śmiertelnym przypada na kierowców skuterów w wieku 15-17 lat.


Liczba Zdarzeń
Liczba Wypadków
Procent Wypadków
Liczba Zabitych
Procent Zabitych
Liczba Rannych
Procent Rannych
Liczba Kolizji
Procent Kolizji
07 – 14
293
109
14,8%
1
1,9%
126
15,6%
184
9,5%
15 – 17
747
200
27,2%
14
26,9%
228
28,3%
547
28,2%
18 – 24
582
159
21,6%
11
21,2%
176
21,8%
423
21,8%
25 – 39
418
98
13,3%
1
1,9%
114
14,1%
320
16,5%
40 – 59
321
92
12,5%
11
21,2%
91
11,3%
229
11,8%
60 plus
188
63
8,6%
14
26,9%
53
6,6%
125
6,4%

Pory dnia w jakich najczęściej dochodziło do wypadków z udziałem motorowerzystów. Poniższa tabela również przygotowana przez Komendę Główną Policji dla Skuterowo.com ukazuje godziny w jakich dochodziło do największej ilości zdarzeń. Rekordowe okazują się godziny popołudniowego szczytu (14-17). Duży ruch i korki w naturalny sposób zwiększają ryzyko wypadków, nie tylko spowodowanych przez motorowerzystów (kierowców skuterów).

Liczba Zdarzeń
Liczba Wypadków
Procent Wypadków
Liczba Zabitych
Procent Zabitych
Liczba Rannych
Procent Rannych
Liczba Kolizji
Procent Kolizji
00 – 00.59
22
9
1,2%
2
3,8%
10
1,2%
13
0,7%
01 – 01.59
7
6
0,8%
1
1,9%
11
1,4%
1
0,1%
02 – 02.59
4
2
0,3%
0
0,0%
2
0,2%
2
0,1%
03 – 03.59
7
3
0,4%
0
0,0%
7
0,9%
4
0,2%
04 – 04.59
5
3
0,4%
1
1,9%
2
0,2%
2
0,1%
05 – 05.59
17
7
1,0%
0
0,0%
7
0,9%
10
0,5%
06 – 06.59
18
3
0,4%
1
1,9%
2
0,2%
15
0,8%
07 – 07.59
72
20
2,7%
3
5,8%
20
2,5%
52
2,7%
08 – 08.59
88
20
2,7%
2
3,8%
18
2,2%
68
3,5%
09 – 09.59
98
34
4,6%
4
7,7%
33
4,1%
64
3,3%
10 – 10.59
132
36
4,9%
2
3,8%
40
5,0%
96
4,9%
11 – 11.59
154
39
5,3%
3
5,8%
37
4,6%
115
5,9%
12 – 12.59
154
26
3,5%
0
0,0%
31
3,8%
128
6,6%
13 – 13.59
199
58
7,9%
1
1,9%
62
7,7%
141
7,3%
14 – 14.59
240
66
9,0%
5
9,6%
71
8,8%
174
9,0%
15 – 15.59
279
68
9,2%
4
7,7%
74
9,2%
211
10,9%
16 – 16.59
289
71
9,6%
6
11,5%
76
9,4%
218
11,2%
17 – 17.59
236
52
7,1%
0
0,0%
64
7,9%
184
9,5%
18 – 18.59
194
58
7,9%
8
15,4%
59
7,3%
136
7,0%
19 – 19.59
160
49
6,7%
3
5,8%
55
6,8%
111
5,7%
20 – 20.59
123
36
4,9%
3
5,8%
42
5,2%
87
4,5%
21 – 21.59
83
34
4,6%
1
1,9%
40
5,0%
49
2,5%
22 – 22.59
65
21
2,9%
2
3,8%
24
3,0%
44
2,3%
23 – 23.59
30
15
2,0%
0
0,0%
19
2,4%
15
0,8%

Miesiące w których dochodziło do kolizji. Czerwiec – sierpień są miesiącami szczytowymi jeśli chodzi o natężenie ruchu skuterów w polskich miastach. Na ten moment przypada również najwięcej kolizji.

Liczba Zdarzeń
Liczba Wypadków
Procent Wypadków
Liczba Zabitych
Procent Zabitych
Liczba Rannych
Procent Rannych
Liczba Kolizji
Procent Kolizji
Marzec
158
42
5,7%
1
1,9%
46
5,7%
116
6,0%
Kwiecień
318
88
12,0%
5
9,6%
96
11,9%
230
11,9%
Maj
325
99
13,5%
4
7,7%
112
13,9%
226
11,6%
Czerwiec
485
137
18,6%
9
17,3%
146
18,1%
348
17,9%
Lipiec
523
168
22,8%
15
28,8%
184
22,8%
355
18,3%
Sierpień
480
112
15,2%
9
17,3%
126
15,6%
368
19,0%
Wrzesień
387
90
12,2%
9
17,3%
96
11,9%
297
15,3%

W sumie w miesiącach marzec – wrzesień motorowerzyści brali udział w 1501 wypadkach, 70 motorowerzystów zginęło, a 1591 zostało rannych.

Najczęstszą przyczyną kolizji było nie zachowanie bezpiecznej odległości, wymuszenie pierwszeństwa i nadmierna prędkość. Średni wiek sprawcy,- kierowcy skutera to 17-18 lat. Do wypadków najczęściej dochodzi w godzinach popołudniowego szczytu – 14-18, w miesiącach czerwiec – sierpień.

Prawdą jest, że ilość wypadków z udziałem skuterów wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Należy jednak uwzględnić w tym wszystkim również intensywnie rozwijający się rynek skuterowy w Polsce. Więcej pojazdów tego typu na drogach zawsze oznacza większy odsetek incydentów drogowych. Pocieszającym jednak pozostaje fakt, że statystycznie prowadzenie motoroweru – skutera jest o wiele bardziej bezpieczne, niż motocykla. To w dużej mierze ze względu na rozwijane prędkości.


Więcej o bezpieczeństwie w serwisie Skuterowo.com.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo
Fot.: Skuterowo.com/SXC
Dane: Wydział Bezpieczeństwa Ruchu Drogowej Komendy Głównej Policji dla Skuterowo.com.

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

4 opinii

  1. Myślę, ze te wypadki to gownie powodowały matoły, co chiałby się popisać swoimi umiejętnościami. Albo Ci, bez wyobraźni wiedzy o przepisach.
    Całusy, Marta!

  2. Pewnie jakąś rolę odegrały także rutyna, błędna ocena sytuacji lub nieuwaga. Niestety, jeżdżąc skuterami trzeba myśleć za jednego do przodu i za dwóch do tyłu, bo nigdy nie wiadomo, kto nas może “załatwić”.

  3. to prawda co piszecie ale sam wskaźnik średniej wieku już pokazuje ze osoby niepełnoletnie powinny przechodzić szkolę jazdy. Co myślicie na ten temat?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button