Aktualnie czytasz:
Raport: Kolizje i wypadki motocyklowe 2010

Ilo艣膰 zdarze艅 drogowych w stosunku do liczby poruszaj膮cych si臋 motorower贸w (94% skutery) na polskich drogach nie jest a偶 tak znaczna. W por贸wnaniu z rokiem ubieg艂ym notujemy wzrost kolizji i wypadk贸w, nale偶y jednak uwzgl臋dni膰 dynamicznie zwi臋kszaj膮c膮 si臋 ilo艣膰 skuter贸w - motorower贸w na drogach. Wi臋cej w specjalnym raporcie przygotowanym przez Komend臋 G艂贸wn膮 Policji dla Skuterowo.com.

Przyczyny wypadk贸w spowodowanych przez motorowerzyst贸w w sezonie 2010. To najwa偶niejsza kwestia. Jak si臋 okazuje najcz臋stsz膮 przyczyn膮 wypadk贸w by艂o niezastosowanie bezpiecznej odleg艂o艣ci mi臋dzy pojazdami. Na drugim miejscu w niechlubnym rankingu znajduje si臋 nadmierna pr臋dko艣膰. Trzecim czynnikiem by艂o wymuszenie pierwsze艅stwa. Wynika艂o ono z nieznajomo艣ci przepis贸w i/lub niezachowania szczeg贸lnej ostro偶no艣ci.

Liczba Zdarze艅
Liczba Wypadk贸w
Procent Wypadk贸w
Liczba Zabitych
Procent Zabitych
Liczba Rannych
Procent Rannych
Liczba Kolizji
Procent Kolizji
Og贸艂em
2676
736
100,0%
52
100,0%
806
100,0%
1940
100,0%
Gwa艂towne hamowanie
32
12
1,6%
0
0,0%
13
1,6%
20
1,0%
Jazda bez wymaganego o艣wietlenia
3
1
0,1%
2
3,8%
0
0,0%
2
0,1%
Jazda po niew艂a艣ciwej stronie drogi
64
21
2,9%
3
5,8%
30
3,7%
43
2,2%
Niedostosowanie pr臋dko艣ci do warunk贸w ruchu
656
246
33,4%
11
21,2%
272
33,7%
410
21,1%
Nieprawid艂owe: cofanie
7
0
0,0%
0
0,0%
0
0,0%
7
0,4%
Nieprawid艂owe: omijanie
139
31
4,2%
3
5,8%
32
4,0%
108
5,6%
Nieprawid艂owe: przeje偶d偶anie przej艣cia dla pieszych
14
8
1,1%
0
0,0%
8
1,0%
6
0,3%
Nieprawid艂owe: skr臋canie
198
68
9,2%
4
7,7%
71
8,8%
130
6,7%
Nieprawid艂owe: wymijanie
45
14
1,9%
1
1,9%
13
1,6%
31
1,6%
Nieprawid艂owe: wyprzedzanie
214
47
6,4%
1
1,9%
51
6,3%
167
8,6%
Nieprawid艂owe: zatrzymywanie, post贸j
1
0
0,0%
0
0,0%
0
0,0%
1
0,1%
Nieprawid艂owe: Zawracanie
25
7
1,0%
1
1,9%
9
1,1%
18
0,9%
Nieprawid艂owe: zmienianie pasa ruchu
72
14
1,9%
3
5,8%
13
1,6%
58
3,0%
Nieprzestrzeganie innych sygna艂贸w
10
1
0,1%
0
0,0%
2
0,2%
9
0,5%
Nieudzielenie pierwsze艅stwa pieszemu
24
12
1,6%
0
0,0%
14
1,7%
12
0,6%
Nieudzielenie pierwsze艅stwa przejazdu
576
185
25,1%
21
40,4%
207
25,7%
391
20,2%
Niezachowanie bezp. odl. mi臋dzy pojazdami
575
60
8,2%
1
1,9%
63
7,8%
515
26,5%
Wjazd przy czerwonym 艣wietle
13
5
0,7%
0
0,0%
5
0,6%
8
0,4%
Zm臋czenie, za艣ni臋cie
8
4
0,5%
1
1,9%
3
0,4%
4
0,2%
Liczba Zdarzen Liczba Wypadkow Procent Wypadkow Liczba Zabitych Procent Zabitych Liczba Rannych Procent Rannych Liczba Kolizji Procent Kolizji
2676 736 100,0% 52 100,0% 806 100,0% 1940 100,0%
Gwa艂towne hamowanie 32 12 1,6% 0 0,0% 13 1,6% 20 1,0%
Jazda bez wymaganego o艣wietlenia 3 1 0,1% 2 3,8% 0 0,0% 2 0,1%
Jazda po niew艂a艣ciwej stronie drogi 64 21 2,9% 3 5,8% 30 3,7% 43 2,2%
Niedostosowanie pr臋dko艣ci do warunk贸w ruchu 656 246 33,4% 11 21,2% 272 33,7% 410 21,1%
Nieprawid艂owe: cofanie 7 0 0,0% 0 0,0% 0 0,0% 7 0,4%
Nieprawid艂owe: omijanie 139 31 4,2% 3 5,8% 32 4,0% 108 5,6%
Nieprawid艂owe: przeje偶d偶anie przej艣cia dla pieszych 14 8 1,1% 0 0,0% 8 1,0% 6 0,3%
Nieprawid艂owe: skr臋canie 198 68 9,2% 4 7,7% 71 8,8% 130 6,7%
Nieprawid艂owe: wymijanie 45 14 1,9% 1 1,9% 13 1,6% 31 1,6%
Nieprawid艂owe: wyprzedzanie 214 47 6,4% 1 1,9% 51 6,3% 167 8,6%
Nieprawid艂owe: zatrzymywanie, post贸j 1 0 0,0% 0 0,0% 0 0,0% 1 0,1%
Nieprawid艂owe: Zawracanie 25 7 1,0% 1 1,9% 9 1,1% 18 0,9%
Nieprawid艂owe: zmienianie pasa ruchu 72 14 1,9% 3 5,8% 13 1,6% 58 3,0%
Nieprzestrzeganie innych sygna艂贸w 10 1 0,1% 0 0,0% 2 0,2% 9 0,5%
Nieudzielenie pierwsze艅stwa pieszemu 24 12 1,6% 0 0,0% 14 1,7% 12 0,6%
Nieudzielenie pierwsze艅stwa przejazdu 576 185 25,1% 21 40,4% 207 25,7% 391 20,2%
Niezachowanie bezp. odl. mi臋dzy pojazdami 575 60 8,2% 1 1,9% 63 7,8% 515 26,5%
Wjazd przy czerwonym 艣wietle 13 5 0,7% 0 0,0% 5 0,6% 8 0,4%
Zm臋czenie, za艣ni臋cie 8 4 0,5% 1 1,9% 3 0,4% 4 0,2%

Wiek sprawc贸w. Najwi臋cej wypadk贸w, r贸wnie偶 ze skutkiem 艣miertelnym przypada na kierowc贸w skuter贸w w wieku 15-17 lat.


Liczba Zdarze艅
Liczba Wypadk贸w
Procent Wypadk贸w
Liczba Zabitych
Procent Zabitych
Liczba Rannych
Procent Rannych
Liczba Kolizji
Procent Kolizji
07 - 14
293
109
14,8%
1
1,9%
126
15,6%
184
9,5%
15 - 17
747
200
27,2%
14
26,9%
228
28,3%
547
28,2%
18 - 24
582
159
21,6%
11
21,2%
176
21,8%
423
21,8%
25 - 39
418
98
13,3%
1
1,9%
114
14,1%
320
16,5%
40 - 59
321
92
12,5%
11
21,2%
91
11,3%
229
11,8%
60 plus
188
63
8,6%
14
26,9%
53
6,6%
125
6,4%

Pory dnia w jakich najcz臋艣ciej dochodzi艂o do wypadk贸w z udzia艂em motorowerzyst贸w. Poni偶sza tabela r贸wnie偶 przygotowana przez Komend臋 G艂贸wn膮 Policji dla Skuterowo.com ukazuje godziny w jakich dochodzi艂o do najwi臋kszej ilo艣ci zdarze艅. Rekordowe okazuj膮 si臋 godziny popo艂udniowego szczytu (14-17). Du偶y ruch i korki w naturalny spos贸b zwi臋kszaj膮 ryzyko wypadk贸w, nie tylko spowodowanych przez motorowerzyst贸w (kierowc贸w skuter贸w).

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Liczba Zdarze艅
Liczba Wypadk贸w
Procent Wypadk贸w
Liczba Zabitych
Procent Zabitych
Liczba Rannych
Procent Rannych
Liczba Kolizji
Procent Kolizji
00 - 00.59
22
9
1,2%
2
3,8%
10
1,2%
13
0,7%
01 - 01.59
7
6
0,8%
1
1,9%
11
1,4%
1
0,1%
02 - 02.59
4
2
0,3%
0
0,0%
2
0,2%
2
0,1%
03 - 03.59
7
3
0,4%
0
0,0%
7
0,9%
4
0,2%
04 - 04.59
5
3
0,4%
1
1,9%
2
0,2%
2
0,1%
05 - 05.59
17
7
1,0%
0
0,0%
7
0,9%
10
0,5%
06 - 06.59
18
3
0,4%
1
1,9%
2
0,2%
15
0,8%
07 - 07.59
72
20
2,7%
3
5,8%
20
2,5%
52
2,7%
08 - 08.59
88
20
2,7%
2
3,8%
18
2,2%
68
3,5%
09 - 09.59
98
34
4,6%
4
7,7%
33
4,1%
64
3,3%
10 - 10.59
132
36
4,9%
2
3,8%
40
5,0%
96
4,9%
11 - 11.59
154
39
5,3%
3
5,8%
37
4,6%
115
5,9%
12 - 12.59
154
26
3,5%
0
0,0%
31
3,8%
128
6,6%
13 - 13.59
199
58
7,9%
1
1,9%
62
7,7%
141
7,3%
14 - 14.59
240
66
9,0%
5
9,6%
71
8,8%
174
9,0%
15 - 15.59
279
68
9,2%
4
7,7%
74
9,2%
211
10,9%
16 - 16.59
289
71
9,6%
6
11,5%
76
9,4%
218
11,2%
17 - 17.59
236
52
7,1%
0
0,0%
64
7,9%
184
9,5%
18 - 18.59
194
58
7,9%
8
15,4%
59
7,3%
136
7,0%
19 - 19.59
160
49
6,7%
3
5,8%
55
6,8%
111
5,7%
20 - 20.59
123
36
4,9%
3
5,8%
42
5,2%
87
4,5%
21 - 21.59
83
34
4,6%
1
1,9%
40
5,0%
49
2,5%
22 - 22.59
65
21
2,9%
2
3,8%
24
3,0%
44
2,3%
23 - 23.59
30
15
2,0%
0
0,0%
19
2,4%
15
0,8%

Miesi膮ce w kt贸rych dochodzi艂o do kolizji. Czerwiec - sierpie艅 s膮 miesi膮cami szczytowymi je艣li chodzi o nat臋偶enie ruchu skuter贸w w polskich miastach. Na ten moment przypada r贸wnie偶 najwi臋cej kolizji.

Liczba Zdarze艅
Liczba Wypadk贸w
Procent Wypadk贸w
Liczba Zabitych
Procent Zabitych
Liczba Rannych
Procent Rannych
Liczba Kolizji
Procent Kolizji
Marzec
158
42
5,7%
1
1,9%
46
5,7%
116
6,0%
Kwiecie艅
318
88
12,0%
5
9,6%
96
11,9%
230
11,9%
Maj
325
99
13,5%
4
7,7%
112
13,9%
226
11,6%
Czerwiec
485
137
18,6%
9
17,3%
146
18,1%
348
17,9%
Lipiec
523
168
22,8%
15
28,8%
184
22,8%
355
18,3%
Sierpie艅
480
112
15,2%
9
17,3%
126
15,6%
368
19,0%
Wrzesie艅
387
90
12,2%
9
17,3%
96
11,9%
297
15,3%

W sumie w miesi膮cach marzec - wrzesie艅 motorowerzy艣ci brali udzia艂 w 1501 wypadkach, 70 motorowerzyst贸w zgin臋艂o, a 1591 zosta艂o rannych.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Najcz臋stsz膮 przyczyn膮 kolizji by艂o nie zachowanie bezpiecznej odleg艂o艣ci, wymuszenie pierwsze艅stwa i nadmierna pr臋dko艣膰. 艢redni wiek sprawcy,- kierowcy skutera to 17-18 lat. Do wypadk贸w najcz臋艣ciej dochodzi w godzinach popo艂udniowego szczytu - 14-18, w miesi膮cach czerwiec - sierpie艅.

Prawd膮 jest, 偶e ilo艣膰 wypadk贸w z udzia艂em skuter贸w wzros艂a w por贸wnaniu z analogicznym okresem ubieg艂ego roku. Nale偶y jednak uwzgl臋dni膰 w tym wszystkim r贸wnie偶 intensywnie rozwijaj膮cy si臋 rynek skuterowy w Polsce. Wi臋cej pojazd贸w tego typu na drogach zawsze oznacza wi臋kszy odsetek incydent贸w drogowych. Pocieszaj膮cym jednak pozostaje fakt, 偶e statystycznie prowadzenie motoroweru - skutera jest o wiele bardziej bezpieczne, ni偶 motocykla. To w du偶ej mierze ze wzgl臋du na rozwijane pr臋dko艣ci.


Wi臋cej o bezpiecze艅stwie w serwisie Skuterowo.com.

Fot.: Skuterowo.com/SXC
Dane: Wydzia艂 Bezpiecze艅stwa Ruchu Drogowej Komendy G艂贸wnej Policji dla Skuterowo.com.
Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%
4 Komentarze
  • Zdj臋cie profilowe Marta
    4 listopada 2010 at 21:47

    My艣l臋, ze te wypadki to gownie powodowa艂y mato艂y, co chia艂by si臋 popisa膰 swoimi umiej臋tno艣ciami. Albo Ci, bez wyobra藕ni wiedzy o przepisach.
    Ca艂usy, Marta!

  • Zdj臋cie profilowe
    hiroshima
    4 listopada 2010 at 22:29

    Pewnie jak膮艣 rol臋 odegra艂y tak偶e rutyna, b艂臋dna ocena sytuacji lub nieuwaga. Niestety, je偶d偶膮c skuterami trzeba my艣le膰 za jednego do przodu i za dw贸ch do ty艂u, bo nigdy nie wiadomo, kto nas mo偶e „za艂atwi膰”.

  • Zdj臋cie profilowe KrzysiekP
    13 listopada 2010 at 12:01

    to prawda co piszecie ale sam wska藕nik 艣redniej wieku ju偶 pokazuje ze osoby niepe艂noletnie powinny przechodzi膰 szkol臋 jazdy. Co my艣licie na ten temat?

  • Zdj臋cie profilowe
    hiroshima
    15 listopada 2010 at 21:31

    No w艂a艣nie po to wprowadzono prawko AM krzysiu ;).

Podziel si臋 opini膮

lub