
Ilość zdarzeń drogowych w stosunku do liczby poruszających się motorowerów (94% skutery) na polskich drogach nie jest aż tak znaczna. W porównaniu z rokiem ubiegłym notujemy wzrost kolizji i wypadków, należy jednak uwzględnić dynamicznie zwiększającą się ilość skuterów – motorowerów na drogach. Więcej w specjalnym raporcie przygotowanym przez Komendę Główną Policji dla Skuterowo.com.
Przyczyny wypadków spowodowanych przez motorowerzystów w sezonie 2010. To najważniejsza kwestia. Jak się okazuje najczęstszą przyczyną wypadków było niezastosowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. Na drugim miejscu w niechlubnym rankingu znajduje się nadmierna prędkość. Trzecim czynnikiem było wymuszenie pierwszeństwa. Wynikało ono z nieznajomości przepisów i/lub niezachowania szczególnej ostrożności.
Liczba Zdarzeń |
Liczba Wypadków |
Procent Wypadków |
Liczba Zabitych |
Procent Zabitych |
Liczba Rannych |
Procent Rannych |
Liczba Kolizji |
Procent Kolizji |
|
Ogółem |
2676 |
736 |
100,0% |
52 |
100,0% |
806 |
100,0% |
1940 |
100,0% |
Gwałtowne hamowanie |
32 |
12 |
1,6% |
0 |
0,0% |
13 |
1,6% |
20 |
1,0% |
Jazda bez wymaganego oświetlenia |
3 |
1 |
0,1% |
2 |
3,8% |
0 |
0,0% |
2 |
0,1% |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
64 |
21 |
2,9% |
3 |
5,8% |
30 |
3,7% |
43 |
2,2% |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
656 |
246 |
33,4% |
11 |
21,2% |
272 |
33,7% |
410 |
21,1% |
Nieprawidłowe: cofanie |
7 |
0 |
0,0% |
0 |
0,0% |
0 |
0,0% |
7 |
0,4% |
Nieprawidłowe: omijanie |
139 |
31 |
4,2% |
3 |
5,8% |
32 |
4,0% |
108 |
5,6% |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
14 |
8 |
1,1% |
0 |
0,0% |
8 |
1,0% |
6 |
0,3% |
Nieprawidłowe: skręcanie |
198 |
68 |
9,2% |
4 |
7,7% |
71 |
8,8% |
130 |
6,7% |
Nieprawidłowe: wymijanie |
45 |
14 |
1,9% |
1 |
1,9% |
13 |
1,6% |
31 |
1,6% |
Nieprawidłowe: wyprzedzanie |
214 |
47 |
6,4% |
1 |
1,9% |
51 |
6,3% |
167 |
8,6% |
Nieprawidłowe: zatrzymywanie, postój |
1 |
0 |
0,0% |
0 |
0,0% |
0 |
0,0% |
1 |
0,1% |
Nieprawidłowe: Zawracanie |
25 |
7 |
1,0% |
1 |
1,9% |
9 |
1,1% |
18 |
0,9% |
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu |
72 |
14 |
1,9% |
3 |
5,8% |
13 |
1,6% |
58 |
3,0% |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów |
10 |
1 |
0,1% |
0 |
0,0% |
2 |
0,2% |
9 |
0,5% |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu |
24 |
12 |
1,6% |
0 |
0,0% |
14 |
1,7% |
12 |
0,6% |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu |
576 |
185 |
25,1% |
21 |
40,4% |
207 |
25,7% |
391 |
20,2% |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
575 |
60 |
8,2% |
1 |
1,9% |
63 |
7,8% |
515 |
26,5% |
Wjazd przy czerwonym świetle |
13 |
5 |
0,7% |
0 |
0,0% |
5 |
0,6% |
8 |
0,4% |
Zmęczenie, zaśnięcie |
8 |
4 |
0,5% |
1 |
1,9% |
3 |
0,4% |
4 |
0,2% |
Liczba Zdarzen | Liczba Wypadkow | Procent Wypadkow | Liczba Zabitych | Procent Zabitych | Liczba Rannych | Procent Rannych | Liczba Kolizji | Procent Kolizji | |
2676 | 736 | 100,0% | 52 | 100,0% | 806 | 100,0% | 1940 | 100,0% | |
Gwałtowne hamowanie | 32 | 12 | 1,6% | 0 | 0,0% | 13 | 1,6% | 20 | 1,0% |
Jazda bez wymaganego oświetlenia | 3 | 1 | 0,1% | 2 | 3,8% | 0 | 0,0% | 2 | 0,1% |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi | 64 | 21 | 2,9% | 3 | 5,8% | 30 | 3,7% | 43 | 2,2% |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 656 | 246 | 33,4% | 11 | 21,2% | 272 | 33,7% | 410 | 21,1% |
Nieprawidłowe: cofanie | 7 | 0 | 0,0% | 0 | 0,0% | 0 | 0,0% | 7 | 0,4% |
Nieprawidłowe: omijanie | 139 | 31 | 4,2% | 3 | 5,8% | 32 | 4,0% | 108 | 5,6% |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych | 14 | 8 | 1,1% | 0 | 0,0% | 8 | 1,0% | 6 | 0,3% |
Nieprawidłowe: skręcanie | 198 | 68 | 9,2% | 4 | 7,7% | 71 | 8,8% | 130 | 6,7% |
Nieprawidłowe: wymijanie | 45 | 14 | 1,9% | 1 | 1,9% | 13 | 1,6% | 31 | 1,6% |
Nieprawidłowe: wyprzedzanie | 214 | 47 | 6,4% | 1 | 1,9% | 51 | 6,3% | 167 | 8,6% |
Nieprawidłowe: zatrzymywanie, postój | 1 | 0 | 0,0% | 0 | 0,0% | 0 | 0,0% | 1 | 0,1% |
Nieprawidłowe: Zawracanie | 25 | 7 | 1,0% | 1 | 1,9% | 9 | 1,1% | 18 | 0,9% |
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu | 72 | 14 | 1,9% | 3 | 5,8% | 13 | 1,6% | 58 | 3,0% |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów | 10 | 1 | 0,1% | 0 | 0,0% | 2 | 0,2% | 9 | 0,5% |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu | 24 | 12 | 1,6% | 0 | 0,0% | 14 | 1,7% | 12 | 0,6% |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu | 576 | 185 | 25,1% | 21 | 40,4% | 207 | 25,7% | 391 | 20,2% |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami | 575 | 60 | 8,2% | 1 | 1,9% | 63 | 7,8% | 515 | 26,5% |
Wjazd przy czerwonym świetle | 13 | 5 | 0,7% | 0 | 0,0% | 5 | 0,6% | 8 | 0,4% |
Zmęczenie, zaśnięcie | 8 | 4 | 0,5% | 1 | 1,9% | 3 | 0,4% | 4 | 0,2% |
Wiek sprawców. Najwięcej wypadków, również ze skutkiem śmiertelnym przypada na kierowców skuterów w wieku 15-17 lat.
|
Liczba Zdarzeń |
Liczba Wypadków |
Procent Wypadków |
Liczba Zabitych |
Procent Zabitych |
Liczba Rannych |
Procent Rannych |
Liczba Kolizji |
Procent Kolizji |
07 – 14 |
293 |
109 |
14,8% |
1 |
1,9% |
126 |
15,6% |
184 |
9,5% |
15 – 17 |
747 |
200 |
27,2% |
14 |
26,9% |
228 |
28,3% |
547 |
28,2% |
18 – 24 |
582 |
159 |
21,6% |
11 |
21,2% |
176 |
21,8% |
423 |
21,8% |
25 – 39 |
418 |
98 |
13,3% |
1 |
1,9% |
114 |
14,1% |
320 |
16,5% |
40 – 59 |
321 |
92 |
12,5% |
11 |
21,2% |
91 |
11,3% |
229 |
11,8% |
60 plus |
188 |
63 |
8,6% |
14 |
26,9% |
53 |
6,6% |
125 |
6,4% |
Pory dnia w jakich najczęściej dochodziło do wypadków z udziałem motorowerzystów. Poniższa tabela również przygotowana przez Komendę Główną Policji dla Skuterowo.com ukazuje godziny w jakich dochodziło do największej ilości zdarzeń. Rekordowe okazują się godziny popołudniowego szczytu (14-17). Duży ruch i korki w naturalny sposób zwiększają ryzyko wypadków, nie tylko spowodowanych przez motorowerzystów (kierowców skuterów).
Liczba Zdarzeń |
Liczba Wypadków |
Procent Wypadków |
Liczba Zabitych |
Procent Zabitych |
Liczba Rannych |
Procent Rannych |
Liczba Kolizji |
Procent Kolizji |
|
00 – 00.59 |
22 |
9 |
1,2% |
2 |
3,8% |
10 |
1,2% |
13 |
0,7% |
01 – 01.59 |
7 |
6 |
0,8% |
1 |
1,9% |
11 |
1,4% |
1 |
0,1% |
02 – 02.59 |
4 |
2 |
0,3% |
0 |
0,0% |
2 |
0,2% |
2 |
0,1% |
03 – 03.59 |
7 |
3 |
0,4% |
0 |
0,0% |
7 |
0,9% |
4 |
0,2% |
04 – 04.59 |
5 |
3 |
0,4% |
1 |
1,9% |
2 |
0,2% |
2 |
0,1% |
05 – 05.59 |
17 |
7 |
1,0% |
0 |
0,0% |
7 |
0,9% |
10 |
0,5% |
06 – 06.59 |
18 |
3 |
0,4% |
1 |
1,9% |
2 |
0,2% |
15 |
0,8% |
07 – 07.59 |
72 |
20 |
2,7% |
3 |
5,8% |
20 |
2,5% |
52 |
2,7% |
08 – 08.59 |
88 |
20 |
2,7% |
2 |
3,8% |
18 |
2,2% |
68 |
3,5% |
09 – 09.59 |
98 |
34 |
4,6% |
4 |
7,7% |
33 |
4,1% |
64 |
3,3% |
10 – 10.59 |
132 |
36 |
4,9% |
2 |
3,8% |
40 |
5,0% |
96 |
4,9% |
11 – 11.59 |
154 |
39 |
5,3% |
3 |
5,8% |
37 |
4,6% |
115 |
5,9% |
12 – 12.59 |
154 |
26 |
3,5% |
0 |
0,0% |
31 |
3,8% |
128 |
6,6% |
13 – 13.59 |
199 |
58 |
7,9% |
1 |
1,9% |
62 |
7,7% |
141 |
7,3% |
14 – 14.59 |
240 |
66 |
9,0% |
5 |
9,6% |
71 |
8,8% |
174 |
9,0% |
15 – 15.59 |
279 |
68 |
9,2% |
4 |
7,7% |
74 |
9,2% |
211 |
10,9% |
16 – 16.59 |
289 |
71 |
9,6% |
6 |
11,5% |
76 |
9,4% |
218 |
11,2% |
17 – 17.59 |
236 |
52 |
7,1% |
0 |
0,0% |
64 |
7,9% |
184 |
9,5% |
18 – 18.59 |
194 |
58 |
7,9% |
8 |
15,4% |
59 |
7,3% |
136 |
7,0% |
19 – 19.59 |
160 |
49 |
6,7% |
3 |
5,8% |
55 |
6,8% |
111 |
5,7% |
20 – 20.59 |
123 |
36 |
4,9% |
3 |
5,8% |
42 |
5,2% |
87 |
4,5% |
21 – 21.59 |
83 |
34 |
4,6% |
1 |
1,9% |
40 |
5,0% |
49 |
2,5% |
22 – 22.59 |
65 |
21 |
2,9% |
2 |
3,8% |
24 |
3,0% |
44 |
2,3% |
23 – 23.59 |
30 |
15 |
2,0% |
0 |
0,0% |
19 |
2,4% |
15 |
0,8% |
Miesiące w których dochodziło do kolizji. Czerwiec – sierpień są miesiącami szczytowymi jeśli chodzi o natężenie ruchu skuterów w polskich miastach. Na ten moment przypada również najwięcej kolizji.
Liczba Zdarzeń |
Liczba Wypadków |
Procent Wypadków |
Liczba Zabitych |
Procent Zabitych |
Liczba Rannych |
Procent Rannych |
Liczba Kolizji |
Procent Kolizji |
|
Marzec |
158 |
42 |
5,7% |
1 |
1,9% |
46 |
5,7% |
116 |
6,0% |
Kwiecień |
318 |
88 |
12,0% |
5 |
9,6% |
96 |
11,9% |
230 |
11,9% |
Maj |
325 |
99 |
13,5% |
4 |
7,7% |
112 |
13,9% |
226 |
11,6% |
Czerwiec |
485 |
137 |
18,6% |
9 |
17,3% |
146 |
18,1% |
348 |
17,9% |
Lipiec |
523 |
168 |
22,8% |
15 |
28,8% |
184 |
22,8% |
355 |
18,3% |
Sierpień |
480 |
112 |
15,2% |
9 |
17,3% |
126 |
15,6% |
368 |
19,0% |
Wrzesień |
387 |
90 |
12,2% |
9 |
17,3% |
96 |
11,9% |
297 |
15,3% |
W sumie w miesiącach marzec – wrzesień motorowerzyści brali udział w 1501 wypadkach, 70 motorowerzystów zginęło, a 1591 zostało rannych.
Najczęstszą przyczyną kolizji było nie zachowanie bezpiecznej odległości, wymuszenie pierwszeństwa i nadmierna prędkość. Średni wiek sprawcy,- kierowcy skutera to 17-18 lat. Do wypadków najczęściej dochodzi w godzinach popołudniowego szczytu – 14-18, w miesiącach czerwiec – sierpień.
Prawdą jest, że ilość wypadków z udziałem skuterów wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Należy jednak uwzględnić w tym wszystkim również intensywnie rozwijający się rynek skuterowy w Polsce. Więcej pojazdów tego typu na drogach zawsze oznacza większy odsetek incydentów drogowych. Pocieszającym jednak pozostaje fakt, że statystycznie prowadzenie motoroweru – skutera jest o wiele bardziej bezpieczne, niż motocykla. To w dużej mierze ze względu na rozwijane prędkości.
Więcej o bezpieczeństwie w serwisie Skuterowo.com.
Myślę, ze te wypadki to gownie powodowały matoły, co chiałby się popisać swoimi umiejętnościami. Albo Ci, bez wyobraźni wiedzy o przepisach.
Całusy, Marta!
Pewnie jakąś rolę odegrały także rutyna, błędna ocena sytuacji lub nieuwaga. Niestety, jeżdżąc skuterami trzeba myśleć za jednego do przodu i za dwóch do tyłu, bo nigdy nie wiadomo, kto nas może “załatwić”.
to prawda co piszecie ale sam wskaźnik średniej wieku już pokazuje ze osoby niepełnoletnie powinny przechodzić szkolę jazdy. Co myślicie na ten temat?
No właśnie po to wprowadzono prawko AM krzysiu ;).