Aktualnie czytasz:
Skuter i technika: Dolot i filtr powietrza
4

Wiemy już w jaki sposób tworzona jest stechiometryczna mieszanka w gaźniku, jednak aby ona powstała niezbędne jest doprowadzenie powietrza odpowiedniej jakości. Dlatego kolejnym elementem naszej skuterowej układanki jest dolot, zaopatrujący układ zasilania w powietrze. Czy jego budowa to rzecz tak prosta jak się wydaje?

Na pozór dolot to coś banalnego, kawałek gumowej rury przymocowany do gaźnika, zakończony z drugiej strony puszką i filtrem. Jednak tylko pozornie konstrukcja ta jest taka prosta. Podczas tworzenia dolotów i filtrów oblicza się niezbędną dla prawidłowego działania silnika ilość powietrza, a wyniki tych rachunków uwzględnia w procesie projektowania. Wynikiem tych prac są układy dolotowe pozwalające na zasysanie odpowiedniej ilości powietrza, nie mniejszej ani większej niż wymagana.

Filtr powietrza w Zipp Quantum R

Filtr powietrza w Zipp Quantum R

Najbardziej istotna jest długość oraz kształt dolotu i puszki filtra. Dlaczego jedne skutery mają krótki dolot z małą puszką i dużym elementem filtracyjnym, a inne długi dolot z większą puszką, ale małym filtrem? Gdyż wymagały tego obliczenia ilości powietrza. Długa rura idąca do gaźnika ma na celu nie tylko ograniczyć szmery ssania dochodzące z silnika, ale także odpowiednio dawkować ilość powietrza wchodzącego w skład powstającej mieszanki. Wygląd ma w tych kategoriach drugorzędne znaczenie.

 
Czytaj
REKLAMA

Prezenty od Junaka

Kup dowolny jednoślad marki Junak, a otrzymasz kask z blendą Junak oraz 5L oleju Platinum Rider.

Tym, co jest inną bardzo ważną rzeczą w dolocie to rzeczony filtr. Często stanowi on sam w sobie blokadę, ograniczającą ilość powietrza docierającego do gaźnika. Możemy to zauważyć w przypadku filtrów, które mają dużą ramkę do mocowania w obudowie, natomiast sam wkład filtrujący jest stosunkowo mały. Jest to jednym z warunków do uzyskania stechiometrycznej mieszanki, gdyż mały pojemnościowo silnik ma małe zapotrzebowania na paliwo i powietrze. Dlatego dla posiadaczy pojazdów stuningowanych oferowane są akcesoryjne gąbkowe wkłady filtrów, zastępujące standardowy „papier”.

Doloty powietrza często wyposażone są w przyłącza bocznikowe stworzone do podłączania dopalacza spalin lub wężyka odmy. Nie mają one zasadniczo wpływu na budowę układu, choć z reguły dojście oleju z odmy zazwyczaj umieszcza się przed filtrem – ewentualny przedostający się olej nasącza wtedy filtr powietrza.

Jak wspominaliśmy na Skuterowo.com przy okazji omawiania budowy gaźników, większość z nich to urządzenia podciśnieniowe, które same muszą „brać” powietrze. Stąd także samo umiejscowienie obudowy filtra jest ważne, ponieważ dynamiczne doładowanie może zaburzyć pracę układu gaźnikowego. Biorąc pod uwagę, że niektóre puchy filtra mają specjalne otwory do zasysania powietrza lepiej nie wystawiać ich na działanie opływu powietrza podczas jazdy.

Jeżeli dla kogoś z Was nie przemawiają te argumenty polecam wykonać prosty eksperyment. Bierzemy kawałek gąbki, np. takiej jakiej używa się przy pakowaniu mebli do samodzielnego montażu i, biorąc za wzornik oryginalny filtr powietrza, wycinamy z niej wkład gąbkowy. Następnie nasączamy go odrobiną oleju silnikowego i wkładamy do puszki filtra zamiast zwykłego, papierowego wkładu. Jaki jest efekt takiej modyfikacji?

Stożek i "pusta" przekładnia to ładny widok, ale nie idzie on w parze z poprawą osiągów.

Jeżeli ktoś montował kiedyś stożek do seryjnego skutera może przypomnieć sobie swoje przygody. Jaki był efekt po montażu filtra bez wymiany dyszy w gaźniku? Ile skuter palił po wymianie dyszy i czy zużycie paliwa było adekwatne do osiągniętych rezultatów? Czy skuter nagle stał się głośniejszy? Czy montaż filtra gąbkowego na końcu elastycznej rury (uniknięcie szybkiego brudzenia się) miał wpływ na charakterystykę silnika? Każdy, kto kiedykolwiek bawił się różnymi filtrami powietrza wie, z czym to się je.

Na koniec warto wspomnieć o najczęstszej skuterowej modyfikacji, czyli montażu popularnego stożka. W ocenie wielu użytkowników filtr za 20-30zł jest lepszy niż element oryginalny, a dodatkowo ma on podnosić moc. Jeżeli by tak rzeczywiście było, to czy producent robiłby długą rurę i puchę na filtr, skoro kawałek gumy i siatka są skuteczniejsze? To pytanie nie wymaga odpowiedzi, podobnie jak komentarza nie wymaga sposób filtracji powietrza przez najtańsze filtry siatkowe. Dobry akcesoryjny filtr wykorzystuje nasączoną olejem gąbkę, a jeżeli skuter ma być używany na codzień powinien także posiadać osłonkę chroniącą przed wodą i deszczem. Do dobrych filtrów możemy z pewnością zaliczyć wszelkie produkty firm Polini, Stage 6, K&N czy Doppler. Tylko, że filtry te są przeznaczone do stuningowanych skuterów i motorowerów z silnikami o zwiększonej pojemności, a nie do seryjnych jednostek. Do serii najlepszym wyborem jest bowiem… seria.

Fot.: Michał Wujak/Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
13%
Interesujące
38%
heh...
6%
Że co?
6%
Grrrr!
0%
Smutne
38%
4 Komentarze
  • Zdjęcie profilowe saper0422
    8 maja 2011 at 21:48

    Heheh… Mi na przykład po 200 km. stożkowy odpadł 😀 A tak właściwie to sam „filtr”, guma z niego tylko została…

  • Zdjęcie profilowe Wojtas530
    23 czerwca 2011 at 15:35

    tak to jest jak się kupuje chińskie stożki (te metalowe) 😉

  • Zdjęcie profilowe Im_Jurek
    7 września 2012 at 18:19

    stożek może dać osiągi , ale musi to być dobry stożek i dobrze wyregulowany gaźnik – wtedy możemy uzyskać 5% mocy i większy moment obrotowy – u mnie np o wiele lżej po montażu polini airbox wyrywa na koło

  • Zbychu
    5 kwietnia 2016 at 20:18

    Powiem szczerze że założyłem kiedyś tani filtr stożkowy ale gąbkowy + olej i po dobrej regulacji była duża zmiana zwłaszcza w wkręcaniu się na obroty. Stożek ten dał dużo lepszy start i mniejsze kłopoty podczas wciągania się pod górki.