Aktualnie czytasz:
Skuter i technika: Zawieszenie i T艂umienie Nier贸wno艣ci

W skuterze jak i w ka偶dym poje藕dzie bardzo wa偶ne jest t艂umienie nier贸wno艣ci drogi. Zw艂aszcza, je偶eli we藕miemy pod uwag臋 to, jak dziurawe potrafi膮 by膰 nasze, polskie drogi. Aby nie uszkodzi膰 element贸w skutera, jakich jak silnik, rama czy plastiki niezb臋dne s膮 mechanizmy, kt贸re wyt艂umi膮 wstrz膮sy podczas przejazdu po nier贸wno艣ciach.

Najwa偶niejszymi mechanizm贸w s膮 amortyzatory - to one poch艂aniaj膮 najwi臋cej energii oddzia艂uj膮cej na pojazd podczas jazdy po dziurach, wybojach. Skuter wyposa偶ony jest w amortyzatory przednie i tylne.

Vespa GTS: Przyk艂ad zastosowania klasycznego amortyzatora zamiast lag.

Vespa GTS: Przyk艂ad zastosowania klasycznego amortyzatora zamiast lag.

Z przodu zazwyczaj montuje si臋 zawieszenie teleskopowe tzw. lagi. Ka偶da laga sk艂ada si臋 z dw贸ch rur, cie艅szej - rury no艣nej i grubszej - goleni. Rura no艣na wchodzi w g艂膮b goleni, do do艂u goleni przymocowane jest nieruchome t艂oczysko, posiadaj膮ce ma艂e, kalibrowane otwory - zaworki. Na g贸rze t艂oczyska zamocowana jest spr臋偶yna, kt贸ra przechodzi przez ca艂膮 rur臋 no艣n膮 a偶 do jej g贸ry. Gole艅 i rura no艣na zalane s膮 olejem o odpowiedniej g臋sto艣ci, kt贸ry podczas pracy lagi przep艂ywa znad t艂oczyska (z rury no艣nej) przez zaworki do przestrzeni pod t艂oczyskiem. Dzi臋ki oporowi spr臋偶yny i przep艂ywaj膮cego oleju nier贸wno艣ci nawierzchni s膮 wyt艂umiane, a dzi臋ki spr臋偶ynie po przejechaniu przez wyb贸j zawieszenie wraca do wyj艣ciowej pozycji. Aby olej nie wyp艂ywa艂 z wn臋trza lag stosuje si臋 uszczelniacze - gumowe pier艣cienie uszczelniaj膮ce przestrze艅 pomi臋dzy goleni膮 a rur膮 teleskopu. Uszkodzenie uszczelniaczy kwalifikuje je do wymiany, a ubytki oleju do uzupe艂nienia.

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Ferro 803: Tylny amortyzator gazowy

Ferro 803: Tylny amortyzator gazowy

Tylne amortyzatory zbudowane s膮 z regu艂y w niemal identyczny spos贸b co przednie lagi z t膮 r贸偶nic膮, 偶e spr臋偶yn臋 umieszcza si臋 na zewn膮trz amortyzatora. Niekt贸re amortyzatory zamiast olejem wype艂nia si臋 gazem - s膮 to tzw. amortyzatory gazowe. Zazwyczaj stosuje si臋 je w tuningowanych skuterach w celu poprawy przyczepno艣ci.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Inca Street: Wylny wahacz po艂膮czony z silnikiem

Inca Street: Wylny wahacz po艂膮czony z silnikiem

Kolejnym elementem, kt贸ry poza amortyzatorami t艂umi nier贸wno艣ci jest tylny wahacz. Nie chodzi tu o kartery czy obudow臋 przek艂adni, ale o element, za pomoc膮 kt贸rego 艂膮czy si臋 zesp贸艂 silnika/przek艂adni z ram膮 pojazdu. Elementem tym jest kr贸tki wahacz, przykr臋cany 艣rubami do silnika i jedn膮 d艂ug膮 艣rub膮 do ramy. W mocowaniach przez kt贸re przechodz膮 艣ruby znajduj膮 si臋 tuleje metalowo-gumowe. Tuleje te dzia艂aj膮 jak ma艂e amortyzatory, wyt艂umiaj膮c drgania silnika i po艣rednio nier贸wno艣ci jezdni dzi臋ki odkszta艂caniu si臋 warstwy gumy. Podczas intensywnej eksploatacji skutera na nawierzchniach z艂ej jako艣ci lub z du偶ym obci膮偶eniem tuleje te mog膮 ulec uszkodzeniu i konieczna b臋dzie ich wymiana. Opr贸cz tulei tak偶e sam wahacz poch艂ania wstrz膮sy poprzez uginanie si臋, co jest wymuszone skokiem tylnych amortyzator贸w.

Zipp Pro 50: Lagi oraz opona.

Zipp Pro 50: Lagi oraz opona.

Trudno uzna膰 to za element resorowania skutera, ale g艂贸wka ramy tak偶e w jaki艣 spos贸b wp艂ywa na prowadzenie si臋 skutera. Podczas jazdy po dziurach mo偶emy wyczu膰, 偶e drgania i wstrz膮sy przenosz膮 si臋 na kierownic臋. Dzieje si臋 tak dlatego, 偶e przednie zawieszenie posiada na 艂o偶yskach pewien luz, dzi臋ki kt贸remu przednie ko艂o mo偶e swobodnie pod膮偶a膰 swoim 艣ladem. Je偶eli podczas eksploatacji przeje偶d偶amy skuterem przez nier贸wno艣ci z du偶膮 szybko艣ci膮 to na 艂o偶yska g艂贸wki ramy dzia艂aj膮 ogromne si艂y, co mo偶e doprowadzi膰 do ich przedwczesnego zu偶ycia - nale偶y o tym pami臋ta膰.

Ostatnim elementem, kt贸ry ma wp艂yw na komfort prowadzenia si臋 skutera s膮... opony. Podczas naje偶d偶ania na nier贸wno艣膰 opona ugina si臋, poch艂aniaj膮c cz臋艣膰 energii lub wstrz膮s贸w, przez co mniej drga艅 jest przekazywanych dalej do amortyzator贸w lub wahacza. Aby opony, opr贸cz przyczepno艣ci do nawierzchni, dobrze spe艂nia艂y tak偶e t臋 funkcj臋 niezb臋dne jest prawid艂owe ci艣nienie.

Cho膰 w skuterach amortyzatory zazwyczaj wystarczaj膮 na ca艂e 偶ycie pojazdu i zwykle nie wymagaj膮 wymiany oleju czy uszczelniaczy to warto pami臋ta膰 jak wa偶n膮 rol臋 one odgrywaj膮. W ko艅cu to im zawdzi臋czamy fakt, 偶e po naszych polskich drogach nie wi膮偶e si臋 z wypadaniem plomb z z臋b贸w...

Fot.: Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
40%
0%
20%

Podziel si臋 opini膮

lub