Aktualnie czytasz:
Skuter i technika: Hamulce Tarczowe

Poznali艣my ju偶 budow臋 hamulc贸w b臋bnowych. Teraz pora na sprawdzenie w jaki spos贸b dzia艂aj膮 hamulce tarczowe. Te nowocze艣niejsze i bardziej skuteczne rozwi膮zania s膮 obecnie stosowane nie tylko na przednich ale i na tylnych ko艂ach skuter贸w. Z czego si臋 sk艂adaj膮?

Tak samo jak w przypadku hamulc贸w b臋bnowych w ich tarczowych odpowiednikach wszystko sprowadza si臋 do tarcia. Tak偶e tutaj musi by膰 element cierny i powierzchnia przymocowana do felgi, kt贸ra to tarcie przyjmuje i za jego spraw膮 wytr膮ca pr臋dko艣膰 obrotow膮 ko艂a.

Tuningowe tarcze p艂ywaj膮ce oferuje m.in. Stage6.

Elementem przyjmuj膮cym tarcie jest - jak wynika z nazwy hamulc贸w - tarcza hamulcowa. Jest ona przykr臋cana do felgi za pomoc膮 艣rub, co umo偶liwia wymian臋 tarczy w razie granicznego zu偶ycia (zazwyczaj nie jest to wymagane przez wi臋kszo艣膰 偶ycia skutera). W skuterach stosuje si臋 sta艂e tarcze hamulcowe, wykonywane z jednego kawa艂ka metalu. Lekkie motocykle wyposa偶ane s膮 w tarcze p艂ywaj膮ce, sk艂adaj膮ce si臋 z dw贸ch element贸w po艂膮czonych nitami. Mi艂o艣nicy tuningu 50-tek mog膮 tak偶e tak偶e doposa偶y膰 swoje jedno艣lady w akcesoryjne tarcze p艂ywaj膮ce, np. marki Stage6 czy Galfer.

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Nast臋pnym elementem hamulc贸w tarczowych jest zacisk hamulcowy, obejmuj膮cy tarcz臋 hamulcow膮 z dw贸ch stron. Jest on mocowany do konstrukcji zawieszenia, zazwyczaj do teleskop贸w (przedni hamulec) lub korpusu przek艂adni (tylni hamulec). W zacisku umieszczone s膮 klocki hamulcowe, kt贸re podczas hamowania tr膮 o tarcz臋 hamulcow膮. Tym, co umo偶liwia klockom docisk do tarczy s膮 t艂oczki hamulcowe, ukryte wewn膮trz zacisk贸w. W zale偶no艣ci od sposobu umieszczenia t艂oczk贸w w zacisku wyr贸偶niamy zaciski sta艂e i p艂ywaj膮ce. Zaciski sta艂e musz膮 posiada膰 przynajmniej dwa t艂oczki, po jednym na ka偶d膮 stron臋 tarczy - w takim przypadku ka偶dy t艂oczek z osobna wysuwa klocki ze swojej strony. Ten rodzaj zacisk贸w jest mocowany na sztywno do zawieszenia, jednak z uwagi na skomplikowan膮 budow臋 jest rzadko wykorzystywany w ma艂ych skuterach. Zamiast niego wykorzystuje si臋 zaciski p艂ywaj膮ce - w odr贸偶nieniu od zacisk贸w sta艂ych mocowane s膮 one do zawieszenia na gumowych podk艂adkach. Zasada dzia艂ania tych zacisk贸w jest prosta - t艂oczki (zazwyczaj jeden lub dwa) umieszczone s膮 z jednej strony zacisku i steruj膮 wysuwaniem jednego klocka hamulcowego, przeciwleg艂y klocek jest umieszczony do zacisku na sta艂e. Podczas hamowania t艂oczki dosuwaj膮 do tarczy umieszczony przed sob膮 klocek hamulcowy, a nast臋pnie - dzi臋ki wspomnianym gumowym podk艂adkom - przesuwaj膮 ca艂ym zaciskiem, powoduj膮c hamowanie tak偶e klockiem przykr臋conym na sta艂e. W taki spos贸b dzia艂a hamulec tarczowy. A jak jest sterowany?

Do uruchamiania hamulca i dozowania si艂y hamowania niezb臋dna jest pompa hamulcowa, po艂膮czona gumowymi lub metalowo-gumowymi przewodami z zaciskiem hamulcowym. Wn臋trze pompy i przewody wype艂nione s膮 p艂ynem hamulcowym, a jego "uj艣cie" przy艂o偶one jest do t艂oczk贸w hamulcowych. Wewn膮trz pompy hamulcowej znajduje si臋 t艂ok, kt贸ry jest sterowany przez kierowc臋 za pomoc膮 d藕wigni hamulca. Podczas nacisku na d藕wigni臋 t艂ok przemieszcza znajduj膮cy si臋 w pompie p艂yn, a powsta艂e ci艣nienie wypiera t艂oczki hamulcowe na klocki, dociskaj膮c je do tarczy. Gdy nacisk na d藕wigni臋 zostaje zwolniony t艂oczki wracaj膮 do swojego pierwotnego po艂o偶enia.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Przyk艂ad umieszczenia zbiornika p艂ynu ponad zaciskiem hamulcowym.

W niekt贸rych motorowerach w przypadku tylnych hamulc贸w tarczowych pompa hamulcowa mo偶e zbudowana inaczej - t艂ok jest sterowany no偶n膮 d藕wigni膮 hamulca, a jego obudowa jest po艂膮czona przewodami z osobnym zbiorniczkiem p艂ynu hamulcowego, umieszczonym blisko siedzenia. Rozdzielenie obu tych element贸w jest uwarunkowane tym, 偶e do prawid艂owej pracy uk艂adu zbiornik p艂ynu hamulcowego musi by膰 umieszczony powy偶ej zacisk贸w hamulcowych, a pompa jak najbli偶ej d藕wigni hamulca.

Zar贸wno hamulce jak i pompy hamulcowe stosowane w skuterach i sporej liczbie starszych motocykli to tzw. klasyczne konstrukcje. Pomimo doskona艂ych w艂a艣ciwo艣ci hamulce tarczowe s膮 nadal rozwijane i modyfikowane.聽Obecnie na topie s膮 zaciski i pompy radialne, jednak maj膮 one zastosowanie jedynie w motocyklach sportowych o du偶ej mocy.

Fot.: Stage6/Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
0%
14%
0%
2 Komentarze

Podziel si臋 opini膮

lub