Aktualnie czytasz:
Skuter i technika: Hamulce Tarczowe
2

Poznaliśmy już budowę hamulców bębnowych. Teraz pora na sprawdzenie w jaki sposób działają hamulce tarczowe. Te nowocześniejsze i bardziej skuteczne rozwiązania są obecnie stosowane nie tylko na przednich ale i na tylnych kołach skuterów. Z czego się składają?

Tak samo jak w przypadku hamulców bębnowych w ich tarczowych odpowiednikach wszystko sprowadza się do tarcia. Także tutaj musi być element cierny i powierzchnia przymocowana do felgi, która to tarcie przyjmuje i za jego sprawą wytrąca prędkość obrotową koła.

Tuningowe tarcze pływające oferuje m.in. Stage6.

Elementem przyjmującym tarcie jest – jak wynika z nazwy hamulców – tarcza hamulcowa. Jest ona przykręcana do felgi za pomocą śrub, co umożliwia wymianę tarczy w razie granicznego zużycia (zazwyczaj nie jest to wymagane przez większość życia skutera). W skuterach stosuje się stałe tarcze hamulcowe, wykonywane z jednego kawałka metalu. Lekkie motocykle wyposażane są w tarcze pływające, składające się z dwóch elementów połączonych nitami. Miłośnicy tuningu 50-tek mogą także także doposażyć swoje jednoślady w akcesoryjne tarcze pływające, np. marki Stage6 czy Galfer.

 
Czytaj
REKLAMA

Pokochaj całą rodzinę Suzuki GSX-S

Sezon w Suzuki trwa przez cały rok. Dlatego już teraz skorzystaj z wyjątkowej oferty na zakup dowolnego motocykla z rodziny GSX-S z rabatem do 5000 zł!Przyjmij zaproszenie do naszego grona dzięki GSX-S 125 na prawo jazdy B. Polub inspirowanego sportowymi emocjami GSX-S 750. Pokochaj bezkompromisowego GSX-S 1000.Advertisement

Następnym elementem hamulców tarczowych jest zacisk hamulcowy, obejmujący tarczę hamulcową z dwóch stron. Jest on mocowany do konstrukcji zawieszenia, zazwyczaj do teleskopów (przedni hamulec) lub korpusu przekładni (tylni hamulec). W zacisku umieszczone są klocki hamulcowe, które podczas hamowania trą o tarczę hamulcową. Tym, co umożliwia klockom docisk do tarczy są tłoczki hamulcowe, ukryte wewnątrz zacisków. W zależności od sposobu umieszczenia tłoczków w zacisku wyróżniamy zaciski stałe i pływające. Zaciski stałe muszą posiadać przynajmniej dwa tłoczki, po jednym na każdą stronę tarczy – w takim przypadku każdy tłoczek z osobna wysuwa klocki ze swojej strony. Ten rodzaj zacisków jest mocowany na sztywno do zawieszenia, jednak z uwagi na skomplikowaną budowę jest rzadko wykorzystywany w małych skuterach. Zamiast niego wykorzystuje się zaciski pływające – w odróżnieniu od zacisków stałych mocowane są one do zawieszenia na gumowych podkładkach. Zasada działania tych zacisków jest prosta – tłoczki (zazwyczaj jeden lub dwa) umieszczone są z jednej strony zacisku i sterują wysuwaniem jednego klocka hamulcowego, przeciwległy klocek jest umieszczony do zacisku na stałe. Podczas hamowania tłoczki dosuwają do tarczy umieszczony przed sobą klocek hamulcowy, a następnie – dzięki wspomnianym gumowym podkładkom – przesuwają całym zaciskiem, powodując hamowanie także klockiem przykręconym na stałe. W taki sposób działa hamulec tarczowy. A jak jest sterowany?

Do uruchamiania hamulca i dozowania siły hamowania niezbędna jest pompa hamulcowa, połączona gumowymi lub metalowo-gumowymi przewodami z zaciskiem hamulcowym. Wnętrze pompy i przewody wypełnione są płynem hamulcowym, a jego „ujście” przyłożone jest do tłoczków hamulcowych. Wewnątrz pompy hamulcowej znajduje się tłok, który jest sterowany przez kierowcę za pomocą dźwigni hamulca. Podczas nacisku na dźwignię tłok przemieszcza znajdujący się w pompie płyn, a powstałe ciśnienie wypiera tłoczki hamulcowe na klocki, dociskając je do tarczy. Gdy nacisk na dźwignię zostaje zwolniony tłoczki wracają do swojego pierwotnego położenia.

 
Czytaj
REKLAMA

Torba motocyklowa Junak. Kup teraz

Jesteś fanem marki Junak i szukasz uniwersalnej torby, którą możesz zabierać ze sobą wszędzie gdzie tylko zechcesz.

Przykład umieszczenia zbiornika płynu ponad zaciskiem hamulcowym.

W niektórych motorowerach w przypadku tylnych hamulców tarczowych pompa hamulcowa może zbudowana inaczej – tłok jest sterowany nożną dźwignią hamulca, a jego obudowa jest połączona przewodami z osobnym zbiorniczkiem płynu hamulcowego, umieszczonym blisko siedzenia. Rozdzielenie obu tych elementów jest uwarunkowane tym, że do prawidłowej pracy układu zbiornik płynu hamulcowego musi być umieszczony powyżej zacisków hamulcowych, a pompa jak najbliżej dźwigni hamulca.

Zarówno hamulce jak i pompy hamulcowe stosowane w skuterach i sporej liczbie starszych motocykli to tzw. klasyczne konstrukcje. Pomimo doskonałych właściwości hamulce tarczowe są nadal rozwijane i modyfikowane. Obecnie na topie są zaciski i pompy radialne, jednak mają one zastosowanie jedynie w motocyklach sportowych o dużej mocy.

Fot.: Stage6/Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%