Aktualnie czytasz:
Skuter i technika: Silnik Czterosuwowy: Budowa i Dzia艂anie
10

Dzi艣 nie spos贸b wyobrazi膰 sobie rynku skuter贸w bez mo偶liwo艣ci wyboru pomi臋dzy pojazdem z silnikiem dwu - lub czterosuwowym. O silnikach 2T napisali艣my ju偶 w poprzedniej, pierwszej cz臋艣ci "Skuter i technika". Poni偶ej przedstawiamy budow臋 i zasad臋 dzia艂ania silnika czterosuwowego.

Za艂o偶enia silnika cieplnego i zasad臋 dzia艂ania silnika t艂okowego podali艣my ju偶 poprzednio w Skuterowo.com. W odniesieniu do silnika czterosuwowego maj膮 one takie same znaczenie i tre艣膰, dlatego warto przypomnie膰 sobie o czym pisali艣my.

W silniku czterosuwowym do wykonania pe艂nego cyklu pracy potrzebne s膮 cztery suwy t艂oka. W por贸wnaniu do silnika dwusuwowego, w kt贸rym na dwa suwy jeden by艂 przeznaczony na spalanie mieszanki, silnik czterosuwowy jest "gorszy" - w nim suw spalania (pracy) przypada raz na cztery suwy. Dlaczego tak jest?

G艂owica silnika czterosuwowego o pojemno艣ci 50 ccm.

G艂owica silnika czterosuwowego o pojemno艣ci 50 ccm.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

R贸偶nica ta wynika z faktu, 偶e silnik czterosuwowy dzia艂a ca艂kowicie inaczej ni偶 dwusuwowy. Tutaj skrzynia korbowa nie jest po艂膮czona z przestrzeni膮 nad t艂okiem, nie istniej膮 kana艂y p艂ucz膮ce, a kana艂 ss膮cy i wydechowy umieszczone zosta艂y w g艂owicy. A skoro kana艂y znajduj膮 si臋 nad t艂okiem, to ich prac膮 nie "steruje" ju偶 t艂ok - tutaj do akcji wkraczaj膮 zawory. Pisz膮c obrazowo, zaw贸r ma kszta艂t tr膮bki i zakrywa swoj膮 rozszerzon膮 ko艅c贸wk膮 kana艂. Gdy zaw贸r jest zamkni臋ty, tworzy razem z g艂owic膮 r贸wn膮, szczeln膮 powierzchni臋. Gdy do silnika ma by膰 doprowadzona mieszanka, lub maj膮 by膰 usuni臋te spaliny, zaw贸r musi si臋 otworzy膰. Wtedy wysuwa si臋 on do do艂u w stron臋 t艂oka, ods艂aniaj膮c znajduj膮cy si臋 nad nim kana艂. Wysuwaniem zawor贸w steruje wa艂ek rozrz膮du, po艂膮czony 艂a艅cuchem z wa艂em korbowym. Na wa艂ku rozrz膮du znajduj膮 si臋 krzywki, kt贸re podczas naciskania na popychacz zaworowy wciskaj膮 zaw贸r otwieraj膮c go. Na dwa obroty wa艂u korbowego przypada jeden obr贸t wa艂ka rozrz膮du - tak wi臋c jego pe艂en obr贸t trwa cztery suwy. Na wa艂ku rozrz膮du znajduje si臋 jedna krzywka otwieraj膮ca zaw贸r ss膮cy i jedna otwieraj膮ca zaw贸r wydechowy. Powy偶szy opis jest oparty na budowie silnika jednocylindrowego z dwoma zaworami, jednak obecnie coraz cz臋艣ciej stosowane s膮 silniki czterozaworowe. Metoda ich dzia艂ania jest taka sama, jednak mamy w nich dwa kana艂y dolotowe i dwa wylotowe, a ka偶dy kana艂 posiada sw贸j odr臋bny zaw贸r.

Zsynchronizowana praca uk艂adu t艂okowo-korbowego oraz rozrz膮du umo偶liwia prawid艂owe dzia艂anie silnika czterosuwowego, w kt贸rym wyr贸偶niamy cztery fazy:

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

- Faza ssania (dolotu) - gdy t艂ok sunie w d贸艂, zamyka si臋 zaw贸r wydechowy a otwiera zaw贸r ss膮cy i do cylindra podawana jest mieszanka paliwowo-powietrzna.

- Faza spr臋偶ania - gdy t艂ok sunie do g贸ry, zaw贸r dolotowy jest zamykany i mieszanka jest spr臋偶ana.

- Faza pracy - nast臋puje zap艂on mieszanki, t艂ok zaczyna sun膮膰 ku do艂owi.

- Faza wydechu (wylotu) - gdy t艂ok sunie do g贸ry, otwiera si臋 zaw贸r wydechowy i spaliny s膮 usuwane z cylindra.

Jako, 偶e w silniku 4T wykorzystuje si臋 zaworowy uk艂ad rozrz膮du, uk艂ad wydechowy nie odgrywa w nim tak wa偶nej roli jak w silniku 2T. Nie ma potrzeby stosowania komory rozpr臋偶nej, gdy偶 do wydechu nie przedostaje si臋 niespalone paliwo. Warunkiem sprawnej pracy silnika jest swobodny ruch spalin na zewn膮trz uk艂adu wydechowego, dlatego rura wydechowa powinna by膰 pozbawiona "w膮skich garde艂", kt贸re b臋d膮 blokowa膰 przep艂yw gaz贸w. Oczywi艣cie uk艂ad powinien by膰 zako艅czony t艂umikiem wyciszaj膮cym d藕wi臋ki pracy silnika.

Z uwagi na fakt, i偶 w silniku czterosuwowym mieszanka paliwowo-powietrzna nie jest transportowana przez skrzyni臋 korbow膮 do cylindra oraz przestrzenie te nie s膮 ze sob膮 po艂膮czone, mo偶liwe jest wykorzystanie dolnej cz臋艣ci silnika do smarowania. Zalet膮 tego rozwi膮zania jest zapewnienie ma艂ego tarcia pomi臋dzy wsp贸艂pracuj膮cymi elementami oraz wydajne ch艂odzenie silnika. D贸艂 skrzyni korbowej wykorzystywany jest jako miska olejowa, zbieraj膮ca i przechowuj膮ca ca艂y olej. Silniki skuter贸w nie s膮 wyposa偶one w rozbudowane magistrale olejowe z racji kompaktowych rozmiar贸w. Podczas pracy olej z miski olejowej jest dostarczany rozbryzgowo do 艂o偶ysk tocznych wa艂u - panewek oraz na wa艂 korbowy, korbow贸d i sp贸d t艂oka, a przy pomocy pompy oleju i 艂a艅cucha rozrz膮du do mechanizmu rozrz膮du. Dzi臋ki smarowaniu silnika olejem z miski zb臋dne jest dolewanie oleju do paliwa lub ich mieszanie za pomoc膮 dozownika.

G艂贸wnymi zaletami silnik贸w 4T s膮: mniejsza toksyczno艣膰 spalin, mniejsze zu偶ycie paliwa oraz du偶a 偶ywotno艣膰 t艂oka i cylindra. Do wad mo偶na natomiast zaliczy膰 skomplikowan膮 obs艂ug臋 serwisow膮 oraz mniejsz膮 moc w por贸wnaniu z silnikami 2T. Jednak to do silnik贸w czterosuwowych nale偶y przysz艂o艣膰 bran偶y skuterowej, gdy偶 tylko one s膮 w stanie spe艂nia膰 coraz bardziej wy艣rubowane wymogi emisji spalin.

Wi臋cej o silnikach czterosuwowych (4T).

Fot.: Skuterowo.com.
Jaka jest Twoja reakcja?
38%
8%
15%
  • Zdj臋cie profilowe roomcajz
    18 marca 2011 at 14:08

    „Do wad mo偶na natomiast zaliczy膰 skomplikowan膮 obs艂ug臋 serwisow膮”
    brzmi troch臋 odstraszaj膮co…
    Wiadomo, 4t wymaga wi臋cej „zachodu” ni偶 2t ale w por贸wnaniu z obs艂ug膮 np wsp贸艂czesnego, nowoczesnego silnika samochodowego to chyba nie jest a偶 tak 藕le 馃槈

  • Zdj臋cie profilowe Pietro
    18 marca 2011 at 14:10

    Fajny artyku艂 馃檪 Dodam z w艂asnego do艣wiadczenia, 偶e obs艂uga silnika 4T nie nale偶y do bardzo skomplikowanych, poniewa偶 w popularnych skuterach klasy 50, 125 i 150-tek, regulacja zawor贸w jest na 艣rubkach, nie ma szklankowych popychaczy jak w niekt贸rych motocyklach, gdzie potrzebne s膮 odpowiednie narz臋dzia, wiedza i umiej臋tno艣ci. Poza tym skutery z silnikami 4T, kt贸rymi wi臋kszo艣膰 z nas je藕dzi, maj膮 bardzo dobry dost臋p do osprz臋tu silnika, u艂atwiaj膮cy serwisowanie; regulacja zawor贸w, ga藕nika, wymiana oleju, itd. to sama przyjemno艣膰 馃檪

  • Zdj臋cie profilowe MichalWujak
    18 marca 2011 at 14:33

    Wszystko zale偶y od wykorzystywania skutera czy motoroweru. W wy艣cigach czy moto-crossie po偶膮dane s膮 silniki 2T, szybko mo偶na w nich wymieni膰 cylinder, nie trzeba regulowa膰 zawor贸w co kilka motogodzin i nie maj膮 ogranicze艅 uk艂adu smarowania. 4T oferuj膮 zazwyczaj wi臋ksz膮 偶ywotno艣膰, co jest po偶膮dane w codziennej eksploatacji.

  • Zdj臋cie profilowe kustosz
    18 marca 2011 at 15:38

    艢wietny artyku艂. W moim 4t uda艂o si臋 zej艣膰 poni偶ej 2L/100km. 4t g贸r膮.

  • Zdj臋cie profilowe lew75
    19 marca 2011 at 11:06

    Kustosz mam ferro604 jego spalanie to 1,8 l na 100 km 馃檪

  • Zdj臋cie profilowe madi
    20 marca 2011 at 20:49

    Kustosz moja Vitalka 2T przy je藕dzie ekonomicznej pali 2,2l wi臋c du偶ej r贸偶nicy nie ma 馃檪 Ale ma moc by ruszy膰 spod 艣wiate艂…

  • Zdj臋cie profilowe kustosz
    20 marca 2011 at 21:40

    M贸j te偶 ma do艣膰 mocy by dobrze ruszy膰 spod 艣wiate艂 i do tego 艂adny dzwi臋k 馃榾

  • Tomasz
    7 listopada 2017 at 16:47

    Szukam dobrego mechanika do skuterka Relly 50 Moto Magnusa
    Micha艂owo podlaskie .. po zmianie wariatora nie osi膮ga pod g贸rk臋 45 km na godz … czasami nawet ledwo 25 do 30 km ? h …. Kontakt ..mail …
    nowy0001tomaszpiotr@gmail.com

  • Adolf
    15 lipca 2019 at 12:22

    Skuter SPEEDY o pojemno艣ci 50 cm nie rozwija pe艂nej mocy.
    Prosz臋 o porad臋