Gaźnik vs wtrysk w motocyklu. Co wybrać? Kiedy powstał pierwszy motocykl z wtryskiem?

Gaźnik vs wtrysk w motocyklu lub w motorowerze. Odwieczna wojna forumowych dyskusji, za i przeciw oraz (jak wiadomo) wyższość dwusuwowych gaźnikowców nad wszystkim, co widział świat. Czy jest tak rzeczywiście? Co wybrać, gaźnik czy wtrysk? 

Unijne restrykcje dotyczące norm emisji spalin mają bezpośredni wpływ także na branżę motocyklową, bez względu na pojemność. Od stycznia bieżącego roku także motorowery muszą spełniać normę Euro 4, co skutecznie ograniczyło ofertę motorowerów wyposażonych w gaźnik na rynku.

Wiele osób uważa ten stan rzeczy jako coś złego, ale czy rzeczywiście wtrysk to „samo zło”? Silniki dwusuwowe już od dłuższego czasu są niszą i zostały wyparte przez nieco bardziej skomplikowane, ale często bezobsługowe i bezawaryjne, konstrukcje czterosuwowe. Dwutkaty znajdziemy w pojedynczych modelach skuterów (z gaźnikiem wspomaganym elektroniką) oraz w wyczynowych motocyklach enduro. Tam jednak dwusuwy posiadają od zeszłego roku wtrysk, a same jednostki są skrajnie inne od tych dostępnych w małopojemnościowych skuterach.

W przypadku motocykli o większej pojemności wtrysk to standard. Co więcej, wtrysk paliwa jest z nami od 38 lat! 

Wtrysk historii

W 1980 roku Kawasaki na amerykańskim rynku posiadało kilka mocnych, czterocylindrowych modeli. Królem był Z1000, który w przeszłości był segmentowym cruiserem – zwłaszcza w wersji classic (wtenczas sportowy model nosił oznaczenie KZ1000). 

Kawasaki z przyczyn do dziś niewyjaśnionych postanowiło dorzucić do oferty motocykl z wtryskiem paliwa. Obok Kawasaki Z1000 KTD z gaźnikami znalazło się o 500 dolarów droższe Kawasaki Z1000 Classic wyposażone w pierwszy wtrysk paliwa.

Pierwszy motocykl na wtrysku – Kawasaki Z1000 Classic z 1980 roku.

Jednostka była produkowana przez Kawasaki na licencji Boscha, a sam wtrysk był bliźniaczy do rozwiązań, które można było znaleźć w samochodach Nissana. Pod siedzeniem znajdował się specjalny komputer sterujący, a czujniki np. temperatury silnika, powietrza, wysokości, obrotów i przepływu powietrza w airboxie dbały o odpowiednią mieszankę.

Kawasaki reklamowało swój pojazd jako technologiczny szczyt, ale sami motocykliści byli sceptyczni. Media opisywały wprowadzenie wtrysku jako błąd i koniec ery „dłubania w garażu”. Fakt jest faktem, że system wtryskowy z Z1000 Classic po latach okazał się bardzo trudny w serwisowaniu, ale pamiętajmy, że Kawasaki przecierało szlaki.

Inna sprawa to właściwości jezdne. Okazało się, że są one nieporównywalnie lepsze niż w przypadku gaźników. Dziennikarze nie mogli uwierzyć, że na piątym biegu, przy niskich obrotach, można odkręcić gaz i motocykl płynnie przyspieszy zamiast się zadusić. Sporą sprawą było także brak konieczności korzystanie z zimnego ssania. 

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Dziś…

… elektroniczny wtrysk paliwa to standard, nawet w kosiarkach. Na to wszystko układy wtryskowe dopracowane, zminiaturyzowane i bezobsługowe. Tak, wiem – nie ma jak to dobierać dysze gaźnika i czuć olej w mieszance swojego dwutaktu.

W praktyce codziennego użytkowania wtrysk pod każdym względem bije gaźnik na głowę. Niższe spalanie, wielokrotnie lepsza reakcja na gaz, brak konieczności ciągłego „mechanikowania”.

2T i gaźniki…

A gaźniki? Cóż, prostota obsługi, duża trwałość i możliwość samodzielnych naprawa z pewnością brzmią zachęcająco. Niestety, optymalne ustawienie gaźnika to nie jest tak prosta sprawa, jak mogłoby się wydawać. Zbyt bogate ustawienie mieszanki skutkuje nie tylko dużym spalaniem, może prowadzić też do szybszego zużycia silnika (olej jest spłukiwany przez nadmiar benzyny z gładzi cylindra). Strzelanie w tłumik będące konsekwencją nieprawidłowej obsługi gaźnika skutkuje wypalaniem się gniazd zaworowych i utratą kompresji. Zbyt uboga mieszanka z kolei podnosi temperaturę pracy silnika, powoduje napalenie zaworów a w ekstremalnych przypadkach może wytopić nawet dziurę w tłoku.

Gaźnik vs wtrysk

Odpowiedź jest prosta: wtrysk! 

ZOBACZ TAKŻE:

[trending]

 

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

3 opinii

  1. Odpowiedź nie jest wcale taka prosta. Jeśli chodzi o ekonomię oraz łatwość obsługi zawsze wtrysk. Gaźnik ma jednak charakter. Nadaje mocy – wystarczy spojrzeć na opinie na temat Suzuki SV na gaxniku oraz wtrysku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button