Prawo drogowe 2021: Co z utratą prawa jazdy za prędkość poza miastem?

W ostatnim czasie rząd informował opinie publiczną, że jest w trakcie prac nad zmianami w prawie, które będą miały za zadanie poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Jedną z nich miała być nowelizacja w myśl, której funkcjonariusze policji otrzymają prawo oraz obowiązek do zabierania uprawnień za przekroczenie dozwolonej prędkości również poza terenem zabudowanym. Dzisiaj wiemy, że z projektu ustawy zniknął ten przepis.

Rząd planował wprowadzić trzy bardzo istotne zmiany w prawie, które miały sprawić, że na polskich drogach będzie mniej wypadków i zwiększy się bezpieczeństwo pieszych w miastach. Miało o tym zdecydować wprowadzenie trzech przepisów: pierwszeństwa dla pieszych jeszcze przed przejściem, ujednolicenia prędkości maksymalnej w terenie zabudowanym do 50 km/h bez rozróżnienia na godzinę oraz wprowadzenie przepisu, dzięki któremu funkcjonariusze będą zabierali na uprawnienia za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Pierwotnie przepisy miały wejść w życie już 1 lipca 2020. Tak się nie stało. Teraz z projektu zmian zniknęła ostatnia zmiana, a na jej miejsce trafiły dwa inne ważne przepisy: pierwszy to zakaz jazdy na zderzaku, a drugi to obligatoryjny zakaz korzystania z telefonów komórkowych na przejściach dla pieszych.

Nie będą zabierać uprawnień za prędkość w terenie niezabudowanym

Jednak największym zdziwieniem jest brak jednej z najbardziej komentowanych zmian. Zmiana w prawie, umożliwiająca funkcjonariuszom drogówki zabieranie uprawnień za przekroczenie prędkości maksymalnej o 50 km/h poza terenem zabudowanym, według szacunków rządu mogła sprawić, że rocznie w ten sposób mogło stracić swoje uprawnienia nawet 40 tysięcy kierowców. Oznaczałoby to zabieranie uprawnień za jazdę z prędkością 141 w terenie niezabudowanym, 171 km/h na drodze ekspresowej i 191 km/h na autostradach.

Projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym przewiduje rozwiązania mające na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych przechodzących przez jezdnię po przejściu dla pieszych. Projekt przyjęty przez Radę Ministrów 24 listopada 2020 r. nie zawiera rozwiązań polegających na wprowadzeniu zmian w zakresie zatrzymywania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h poza obszarem zabudowanym.

REKLAMA

SCORPION EXO 520 AIR

Zobacz co oferuje najlepszy kask motocyklowy w segmencie.

-Poinformował portal Moto.pl rzecznik Ministerstwa Infrastruktury, Szymon Huptyś

Według portalu Moto.pl pominięcie ten nowelizacji prawa bezpośrednio wiąże się z sytuacją finansową samorządów, które negatywnie zaopiniowały ten przepis. Z kolei w komunikacie Związku Powiatów Polskich czytamy:

Wprowadzenie zmian w zakresie zatrzymywania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h poza obszarem zabudowanym wpłynie na zwiększenie ilości wydawanych przez Starostów decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy. Nowelizacja ustawy może spowodować w początkowym okresie obowiązywania nowych regulacji znaczny wzrost zadań wykonywanych przez starostów.

Trzeba jednak jasno powiedzieć, że opinia zarówno ZPP jak i samorządów nie jest jednoznacznie negatywna. Samorządowcy jak i związek chcą walczyć z piratami drogowymi, jednak poprosili o wskazanie źródła finansowania następstw wprowadzenia zmian w prawie. Skoro rząd szacuje, że rocznie prawo jazdy mogłoby stracić nawet 40 tysięcy kierowców, to oznacza, że na każdy powiat spadłoby średnio 100 takich przypadków, a to wiązałoby się z zatrudnieniem większej ilości pracowników, a na to urzędy nie mają środków.

Inne publikacje na ten temat:

W wydziałach komunikacji powiaty nie zatrudniają wolontariuszy. Koszty zatrudnienia nowych pracowników obciąży zatem budżet jednostki samorządu terytorialnego. W związku z powyższym wnosimy o wskazanie źródła finansowania nowego zadania publicznego.

-czytamy w komunikacie ZPP.


Link do komunikatu ZPP: https://www.zpp.pl/storage/library/2020-03/129e419c127b5b2ae9102f4b2616fa7d.pdf

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button