Junak Vintage 125 2017: Można kochać albo nienawidzić

Ten sprzęt mam w swoich rękach już czwarty raz. Kolejną okazją do spotkania są poważne zmiany jakich doczekał się silnik i hamulce w Junaku Vintage 125. Po za tym, bez kokieterii przyznam, że bardzo lubię ten sprzęt.

Lubię za wygląd. Serio. Szukałem, próbowałem się do czegoś doczepić. Obchodziłem dziesiątki razy dookoła i nic. Gdybym nie znał cennika to strzelałbym, że ten skuter plasuje się w okolicach 10 koła. To moim zdaniem najlepszy stosunek ceny do jakości w tej klasie.

Za 6 800 dostajemy dobrej jakości plastiki z licznymi starannie wykonanymi detalami. Bardzo podobają mi się też zegary, zrobione z poczuciem gustu. Do tego oryginalnie wyglądające 12 calowe felgi które z przodu kryją hamulec tarczowy a z tyłu bęben. W zasadzie największą wadą Junaka Vintage 125 są właśnie hamulce. Nie ma szału. Choć pojawił się układ CBS to i tak wydajność w przypadku gościa ważącego 85 kg jest umowna. Trzeba po prostu wkładać więcej siły w klamki, aby coś się tutaj zaczęło dziać.

Zwracam uwagę także na oświetlenie LED, które nie wygląda odpustowo. Nie oszukujmy się – często w motocyklach tej klasy montuje się diody o jasności lampki choinkowej. Tutaj jakość światła jest na bardzo dobrym poziomie. Do listy zalet dopisuje też kanapę z haftem logotypu Junaka.

Przejdźmy teraz do najważniejszego – silnika. Jest teraz oparty na wtrysku ze względu na nowe normy spalin. Doskonale pamiętam jak jeździł Vintage w wersji gaźnikowej. Czy czuję różnicę? Dane techniczne mówią, że nie powinienem, bo moc praktycznie nie uległa zmianie. Ten piecyk generuje 7,1 KM. Jednak moim zdaniem wypłaszczeniu uległa krzywa momentu obrotowego. Niutonometry są dostępne w szerszym zakresie manetki. Jednostka po prostu inaczej się zbiera i osiąga maksymalnie 107 km/h.

Nie zmienił się sposób prowadzenia. Środek ciężkości znajduje się dość wysoko przez co nie jest to najpewniej prowadzący się sprzęt na winklach, choć oczywiście Junak Vintage nie aspiruje do grona sportowych skuterów.

Tu liczy się coś zupełnie innego. Po prostu styl, który się albo kocha, albo nienawidzi. Ja należę to tej pierwszej grupy. Naprawdę moim zdaniem ten skuter jest warty tej ceny i zrywa trochę z chińskim stereotypem. Dlatego zachęcam przy okazji podejść do Vintage nieco bliżej, pomacać, albo odbyć po prostu jazdę próbną.

  • POJEMNOŚĆ 124 cm³
  • RODZAJ SILNIKA CZTEROSUWOWY
  • ZASILANIE SILNIKA GAŹNIK (2016) / WTRYSK PALIWA (2017)
  • PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 80 km/h
  • MOC 5,2 kW/7,1 KM
  • STOSUNEK MOCY DO MASY 0,050
  • ROZRUCH ELEKTRYCZNY I NOŻNY
  • HAMULEC PRZÓD TARCZOWY HYDRAULICZNY
  • HAMULEC TYŁ BĘBNOWY MECHANICZNY
  • ROZMIAR OPONY PRZÓD 120 / 70 - 12
  • ROZMIAR OPONY TYŁ 120 / 70 - 12
  • WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. ( mm ) 2050 / 720 / 1090
  • MASA WŁASNA 102 kg
  • WYSOKOŚĆ SIEDZISKA ( mm ) 785
  • POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA 4,6 L
  • ILOŚĆ MIEJSC 2
  • DOSTĘPNE KOLORY KREMOWY, BRĄZOWY, CZARNY

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. Jeżdżę tym skuterem już rok, z bardzo krótką, bo zaledwie trzytygodniową przerwą zimową. Po wymianie opon na porządne Metzelery można nim z dużą przyjemnością jeździć przez okrągły rok. Super sprzęt dla osoby bez parcia na znaną markę 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button