Yamaha XJ 600: najtańszy sensowny youngtimer na rynku? Opis, cena, zdjęcia, dane techniczne

To motocykl niezawodny, tani w zakupie i bardzo prosty w konstrukcji. Idealny na początek?

W skrócie
  • XJ 600 to motocykl średniego kalibru generujący 61 KM. To wartość wystarczająca do sprawnego podróżowania. U konkurencji znajdziesz jednak więcej koni mechanicznych z podobnej pojemności.
  • Posiadając XJ 600 pamiętaj, że czterocylindrówki trzeba zakręcić wysoko, aby pokazały pazur. No może w tym przypadku, pazurek.
  • Motocykl wygląda dojrzale a kanapa w wersji z przeszyciami w poprzek, wygląda bardzo ciekawie.

Yamaha XJ 600 wydaje się być jednym z najbardziej oklepanych motocykli w historii. Jest i był tani, prosty, ponadczasowy w swojej formie i przede wszystkim praktycznie bezproblemowy. Dzisiaj te poczciwiny są jednymi z najtańszych motocykli klasy 600 cm3. Wszystko wskazuje na to, że to jeden z najlepszych sprzętów na rozpoczęcie swojej przygody w świecie youngtimerów.

XJ 600 nigdy nie była motocyklem najszybszym, czy jakoś przesadnie mocnym. Tak naprawdę ten motocykl raczej w świecie używek był alternatywą dla Suzuki GS 500E czy Hondy CB 500 niż dla Hondy Hornett czy Yamahy FZR 600 Fazer. Co prawda 600-tki z Hamamatsu posiadały cztery cylindry, nie dwa jak motocykle, do których je porównuje, ale były praktycznie tak samo proste i swoimi osiągami jakoś szczególnie nie odstają od ekipy 500-tek.

Z drugiej strony różnica w osiągach była na tyle zauważalna, że często okazywało się, że nowi motocykliści zaczynali od serii XJ w obawie, że 500-tki za szybko się im znudzą. Jednak te pare KM i spora różnica w momencie obrotowym robiła różnicę. Poza tym XJ była zauważalnie większa, co miało wpływ na komfort podróżowania czy stabilność motocykla w trakcie jazdy. Czyli jak się okazuje różnic był sporo.

Yamaha XJ 600. Najlepszy motocykl na początek?

Najważniejsze jednak było to, że Yamaha XJ 600 od zawsze była motocyklem tanim. Tak samo w zakupie jak i w eksploatacji. Dostęp do części zamiennych był i jest ogromny i tak naprawdę nie ma elementu, którego nie dorwiesz w naprawdę przyzwoitej cenie. Tak naprawdę są to najważniejsze cechy tego motocykla. Poza tym seria XJ była obecna na rynku pojazdów nowych od roku 1984 i produkowana była w różnych wersjach przez około 30 lat.


Yamaha XJ 600 pojawiła się już w 1984 roku, a to aż 38 lat temu. Zmodernizowana wersja, na której się skupię nosi w nazwie słowo Diversion, ale i też Seca II na rynku Amerykańskim. Utraciła w stosunku do pierwowzoru trochę wigoru zyskując oblicze przystępnego motocykla turystycznego. Była produkowana od 1991 aż do 2003. Kojarzycie uniwersalne piloty do TV? Takie co łączą obsługę dekodera i telewizora. Są super wygodne i to ich duża zaleta. Jednocześnie jak postanowią się rozkodować, to nerwy często biorą górę. Podobnie jest z XJ 600. To dobry i niedrogi sprzęt, który jednak wymaga właściwej obsługi ze względu na czterocylindrową jednostkę gaźnikową. Jest trwała, ale też potrafi się rozkodować, czy raczej rozsynchronizować. Jeżeli więc możesz i wiesz, jak o nią dbać lub masz do kogo się z tym zgłosić, będzie dobrym wyborem.

Z doświadczenia wiemy, że na serwisie motocykli takich jak XJ 600 nie należy oszczędzać. Oczywiście, nigdy nie należy oszczędzać na serwisie motocykla, ale bardzo często wiele bolączek tego typu motocykli wynika z chęci przyoszczędzenia

Yamaha XJ600. 5 najważniejszych rzeczy

  1. Niektórzy określają ją jako ciężki muł, który nie hamuje, inni, jako porządny, niedrogi motocykl. Pewne jest tyle, że jeżeli kasy brak, będzie jedną z ciekawszych opcji na rynku tańszych, starszych motocykli.
  2. W 2003 roku do sprzedaży trafiła wersja N i w odróżnieniu od wersji S nie miała czołowej owiewki. W miejsce prostokątnej lampy trafiła lampa okrągła.
  3. Przygotuj kilka tysięcy na jej zakup. Przygotuj też drugie tyle na strój dla siebie oraz przygotowanie XJ 600, aby stała się pewnym kompanem podróży.
  4. Szukając ładnego egzemplarza staniesz przed trudnym wyborem pomiędzy XJ 600 a Suzuki Bandit 600. Wybierz dobrze. Zwróć też uwagę przy zakupie, na jaką wersję się decydujesz, bo występowały też 34 KM i 27 KM zamiast 61 KM.
  5. W 1996 roku XJ-ta zyskała podgrzewanie gaźników, zmieniony reflektor, dodatkowo chłodnicę oleju, a także schowek pod kanapą i sterowanie ssaniem z poziomu kierownicy. Samą kanapę zmodernizowano jeszcze w 1997 roku razem z osłonami lag. Co ważniejsze, wersja po liftingu w 1998 otrzymała dwie tarcze z przodu i grubsze lagi.

Yamaha XJ 600. Niezawodna czy wymagająca?

Obecnie w 2022 roku ceny oscylują w okolicach 5 tysięcy złotych plus minus 2 tysiące. Musisz być przygotowany na to, że część z nich będzie miała problemy techniczne. W opisach aukcji często od razu pojawiają się informacje, że kopci, że gaźnik do uszczelnienia lub tajemnicze informacje, że jest do drobnych poprawek. Jeżeli jednak przewidzisz dodatkowe fundusze na przywrócenie motocykla do dobrego stanu, może stać się twoim niezawodnym kompanem. Nie oczekuj ideałów.

Obejrzyj również:

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Uważaj jednak, bo za opisem aukcji, że wystarczy wyregulować gaźniki, zmienić olej i zrobić przegląd mogą kryć się poważniejsze usterki. Nie twierdzę, że zawsze. Po prostu to trochę loteria. No dobra, jak już narzekamy, to warto wspomnieć o jednym: niektóre modele wręcz nawiązują do dwusuwów, bo mają tendencję do spożywania olbrzymich ilości oleju. Regularnie pilnuj czy jest jego odpowiednia ilość. Pomoże Ci w tym obecna w XJ kontrolka wskazująca na zbyt mały poziom oleju. Prawidłowy poziom sprawdzamy, gdy XJ 600 stoi pionowo więc nie zdziw się gdy czasami zapali się jak postawisz ją na bocznej stopce.

XJ 600. Trochę wad miała…

Duża waga ponad 200 kg oraz wąska tylna opona nie ułatwiają sportowego prowadzenia. Wszystko będzie w porządku, jeżeli nie będziesz od niej wymagał więcej niż to konieczne. Od 4 tysięcy obrotów na minutę wpada w wibracje i lusterka stają się mniej przydatne. W wersjach sprzed 1993 roku zdarzały się pęknięcia przy owiewce prawdopodobnie właśnie przez te wibracje. Te aspekty jeszcze jakoś przebolejemy, ale dochodziło też do poważniejszych usterek jak pęknięty wahacz przy mocowaniu amortyzatora. Niezależnie jak duże byłoby to pęknięcie, to temat, który może przerazić niejednego kierowcę. Jest to usterka, którą także da się naprawić.

Yamaha XJ 600. Niedrogi sposób na pierwszy poważniejszy motocykl

W 2022 Yamaha XJ 600 może być dobrą drogą do rozpoczęcia motocyklowych wojaży. Na pewno będzie to raczej niedrogi sposób na poznanie świata. Przygotuj się jednak na to, że motocykl może wymagać pewnej troski. Jego prowadzenie nie będzie tak dobre jak nowoczesnych motocykli, którymi pewnie miałeś okazję jeździć na kursie lub egzaminie prawa jazdy. Chcesz zmienić swój motocykl na XJ 600? Śmiało, jeżeli lubisz sprawdzone i uniwersalne konstrukcje. Będzie dynamiczniej niż na chopperze i szybciej niż na mniejszych pojemnościach. Taniej niż na większych pojemnościach również -spalanie to około 4,5 l/100 km.


Kręcenie się wokół komina? Mogą być do tego lepsze sprzęty, ale ten da radę. Krajoznawcze przejażdżki po Polsce? Proszę bardzo. Kilkudniowa wycieczka zagraniczna? Torba na siedzenie pasażera i w drogę. Taka właśnie jest Yamaha XJ 600. Dużo czułości ze strony właściciela, aby z obecnie niektórych mocno zużytych sprzętów przywrócić mu świetność. Możesz wtedy cieszyć się niedrogim sposobem na poznawanie świata. Nie będzie idealnie, ale hej… Twoje zdjęcie w kasku na tle zachodzącego słońca w Bułgarii będzie równie korzystne, co na jej młodszej wersji XJ 6 z 2009 roku. Po prostu dotarcie tam będzie trochę mniej komfortowe.

Co musisz wiedzieć o XJ 600?

Konstrukcja motocykla opiera się ramę wykonaną ze stalowych rur. Budowa tego motocykla nie jest skomplikowana, bo od początku miał być cenowo atrakcyjną propozycją. Rozglądając się za podobnym modelem u konkurencji możemy porównywać go na przykład z Suzuki Banditem 600, chociaż ten będzie okazywać więcej wigoru. Zawieszenie i układ hamulcowy to podzespoły stworzone tak, aby były wystarczające, ale nie oczekuj od nich sportowego zacięcia. Silnik też nie powali Cię osiągami, ale będzie odpowiedni do podróżowania nawet we dwie osoby – pasażer doceni płynne oddawanie mocy.

Przy zakupie możesz zwrócić uwagę na kosz sprzęgłowy, ten potrafi hałasować. Odgłos ustaje po wciśnięciu klamki sprzęgła. Jeżeli o odgłosach mowa to usłyszysz także cykające zawory, które warto odpowiednio często regulować. Do tego rasowy dźwięk czterocylindrowca z pięknym klasycznym ożebrowaniem (bo przecież chłodzony był przede wszystkim powietrzem) sprawi, że XJ 600 będziesz mógł pochwalić się znajomym. Gdy odpicujesz ją wizualnie, i pokażesz licznik przebiegu z wartością przekraczającą 80 000 kilometrów, jedynie potwierdzisz, że to trwały zawodnik.

Yamaha XJ600. Dane techniczne:

Typ Czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Układ 8 zaworowy, rzędowy
Pojemność 599 cm3
Średnica/skok tłoka 58,5 x 55,7 mm
Stopień sprężania 10:1
Moc maksymalna 45 kW (61 KM) przy 8500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 45,9 Nm przy 7000 obr./min
Zasilanie Cztery gaźniki Mikuni BDS28
Pojemność zbiornika paliwa 17l
Skrzynia biegów 6 stopniowa
Przeniesienie napędu Łańcuch
Długość 2170 mm
Szerokość 770 mm
Wysokość 1205 mm
Prześwit 150 mm
Wysokość siedzenia 770 mm
Rozstaw osi 1445 mm
Masa na sucho 198 kg
Opona przód | tył 110/80 – 17 | 130/70 – 18
Zawieszenie przednie Teleskopowe, do 1998 – 38 mm

po 1998 –  41 mm
skok 140 mm

 Zawieszenie tylne Pojedynczy amortyzator, skok 110 mm
Hamulce przednie Dwutłoczkowy zacisk, podwójna tarcza 320 mm w wersji od 1998 roku. Wcześniej montowana była tarcza pojedyncza o średnicy 320 mm
Hamulce tylne Jednotłoczkowy zacisk, pojedyncza tarcza 245 mm

Inne publikacje na ten temat:

2 opinii

  1. Wersja N pojawiła się znacznie wcześniej niż 2003. Sam jestem szczęśliwym posiadaczem nakeda z 1999 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button