Zontes 310T Euro5 2021: chiński motocykl turystyczny na prawo jazdy A2. Co nowego?

Norma Euro5 spowodowała szereg zmian we flagowym motocyklu turystycznym marki Zontes

W skrócie
  • Zontes 310T 2021 został zmodernizowany względem modelu 2020. Otrzymał szereg zmian, w tym całkowicie nowy system zarządzania silnikiem marki Bosch.
  • Zmiany dotyczą również kilku elementów zewnętrznych tj. mocowanie tablicy rejestracyjnej, nowe osłony dłoni czy bardziej dopasowany kształt szyby.
  • W silniku znajdziemy całkowicie nową "eletrownie", która ma być wydajniejsza. Zwiększono również rozmiar akumulatora do 10 Ah.
  • Więcej informacji o nowościach motocyklowych znajdziesz na naszej stronie, jednoslad.pl!

Wydaje się, że na temat Zontesa 310T wszystko już zostało powiedziane. Ale nie! Właśnie pojawiła się nowa wersja, przygotowana specjalnie na sezon 2021. Z pozoru ten motocykl nie różnic się niczym od poprzednika, ale po przewertowaniu specyfikacji, okazuje się, że zmian jest całkiem sporo.

Wraz z wdrażaniem kolejnym norm homologacyjnych, producenci zmuszani są modernizować swoje motocykle, tak aby mogły one w zgodzie z prawem poruszać się po drogach np. Unii Europejskiej. Takie zmiany w konstrukcji, sprawiają, że motocykle oczywiście są bardziej ekologiczne, powodują lawinę innych zmian. Nie inaczej jest z turystycznym Zontesem 310T.

Zontes 310T: co nowego?

Tak naprawdę kiedy nowy Zontes pojawił się u mnie w garażu, nie miałem żadnej wiedzy na temat zmian jakie wprowadził producent, aby spełniać normy. Zresztą sam motocykl został poddany delikatnemu liftingowi. Tak delikatnemu, że nawet się nie zorientowałem. Jednak kiedy zapoznałem się z listą zmian, oświeciło mnie! Przecież już nie razi mnie w oczy typowo powercruiserowy błotnik, który od zawsze powoduje u mnie odruch wymiotny. Teraz prawilnie tablica znajduje się tam gdzie być powinna i bardzo mi z tym dobrze. Zresztą sam element wydaje się dużo lżejszy, a w adventurowym podejściu do sprawy mam wrażenie, że jest mniej podatny na uszkodzenie. Oczywiście Zontes 310T nie jest motocyklem ADV z krwi i kości, ale jednak takowy napis posiada na owiewce bocznej.

Zontes 310T Euro5 2021

Jednak wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują na to, że najważniejszą zmianą w nowym 310T jest zmiana producenta elektroniki zarządzającego silnikiem. Do tej pory stosowany systemy Delphi, zostały zastąpione układami Boscha. Ciężko jednoznacznie wskazać czy dzięki tym zmianom faktycznie praca silnikiem jest lepiej zarządzana, ale teraz spełnia bardziej restrykcyjne normy emisji spalin, no i nie mam informacji na temat ewentualnego spadku lub wzrostu mocy. A jeśli takowych informacji nie ma tzn. że moc maksymalna utrzymuje się na takim samym poziomie – to potwierdzają również dane techniczne. Jednak to co zainteresowało mnie najbardziej to niezwykła charakterystyka oddawania mocy. Silnik godnie jak na swoją niewielką pojemność przyspiesza do 100 km/h i wkręca się do 6.5 tys. obr. na minutę. Na tym jednak się nie kończy zabawa, bo mniej więcej właśnie od 6500 obr. silnik ożywa i dostaje powera. Super charakterystyka, a dodatkowo bardzo to pomaga w trakcie wyprzedzania.

Lekki motocykl turystyczny, Zontes 310T 2021. Co nowego?

Zanim jednak jest czym zarządzać, musi powstać prąd. Tutaj również mamy spore zmiany. Nie tylko nowy Zontes otrzymał całkowicie nową, bardziej wydajną elektrownie, ale zwiększono również pojemność samego akumulatora. Od teraz to bateria o pojemności 10 Ah. Zwiększenie wydajności alternatora oznacza, że do nowego Zontesa będziemy mogli przypiąć więcej odbiorników elektrycznych, co na pewno przełoży się na wzrost komfortu podróży. Co ciekawe Chińczycy wyposażyli swój motocykl nawet w system monitorowania ciśnienia w kołach. Jak myślicie, działa? A i owszem. Miałem w kołach za mało powietrza i szybciutko, bez zbędnych ceregieli zostałem o tym poinformowany.

Zontes 310T. 2021. Motocykl turystyczny

Szczęśliwie dla użytkowników państwo z Zontesa połapali się, że w internecie krążą nieprzychylne informacje na temat systemu bezkluczykowego. Stary “bezkluczyk” został zastąpiony systemem drugiej generacji i jest duża szansa, że problemy wieku dziecięcego zostały wyeliminowane. Osobiście podczas testu nie odnotowałem problemu dotyczącego kluczka. Wszystko działało tak jak należy. Co ciekawe, dokopałem się do informacji, mówiących o możliwości odblokowania kierownicy, nawet jeśli akumulator został rozładowany. To dosyć istotne, szczególnie że blokada kierownicy odbywa się za pomocą skobla sterowanego elektrycznie.

Zontes 310T. 2021. Motocykl turystyczny

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Dodatkowo na pokładzie Zontesa 310T znajdziemy podwójny port USB ze standardem ładowania Quick Charge 3.0, elektrycznie regulowaną szybę, która teraz lepiej ma odchylać strugę powietrza – osobiście uważam, że nadal jest po prostu za niska i w dłuższej trasie i tak będziecie potrzebowali deflektora, jeśli jesteście kierowcami o wzroście powyżej 180 cm. A jeśli zmian Wam mało, to wiedzcie, że nowy Zontes został wyposażony w nowe osłony dłoni.

Całość zapowiada się nieźle. Cieszymy się, że ten motocykl spędzi z nami dłuższy czas i będziemy mogli w pełni przetestować ten motocykl i zobaczyć czy słowo “turystyk” nie jest stosowane w tym przypadku na wyrost.

Cena: 20 799 zł

Przeczytaj również:

Inne publikacje na ten temat:

5 opinii

  1. Nasuwa się tu tylko jedno pytanie, kto to kupi?
    Ceny motocykli poszły w górę, za to pensje potencjalnych klientów już nie. Jeśli się to nie zmieni, to nawet atrakcyjne kredyty branży nie pomogą, a motocyklizm staje się powoli zabawą dla zamożnych.

    1. Po czym wnioskujesz że pensje poszły na dół?Ja obserwuję odwrotny trend.Poza tym widzę coraz większe zainteresowanie jednośladami,zwłaszcza zabytkami. Pozdro i trochę więcej optymizmu

      1. A gdzie napisałem, że pensje poszły w dół? Raczej są na stałym poziomie, przynajmniej na rynku na którym się poruszam, ale może w jakiś branżach jest inny progres.
        Zontes raczej zabytkiem nie jest, a i z optymizmem u mnie całkiem dobrze.
        A Almot-owi życzę powodzenia z nową marką

  2. Po czym wnioskujesz że pensje poszły na dół?Ja obserwuję odwrotny trend.Poza tym widzę coraz większe zainteresowanie jednośladami,zwłaszcza zabytkami. Pozdro i trochę więcej optymizmu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button