Kawasaki KLR 650. Jedyny taki motocykl z silnikiem diesla

Motocykli z silnikiem diesla powstało niewiele. Wśród nielicznej grupy był Kawasaki KLR 650. Wytrzymały motocykl enduro dla każdego

W skrócie
  • Kawasaki wyposażało model KLR 650 w silnik diesla. Dzięki temu zasięg maszyny był niewyobrażalnie duży.
  • Kawasaki KLR 650 jest jednym z najdłużej produkowanych motocykli w historii.
  • Więcej informacji ze świata motocykli przeczytasz na naszej stronie głównej, jednoslad.pl

Kawasaki KLR 650 co prawda nie był najlepiej sprzedającym się motocyklem (również na rynku pojazdów używanych) w naszym kraju, ale na świecie bił wszelkie rekordy. Doceniony został nie tylko przez cywili, ale i przez wojskowych. Z produkcji został wycofany dopiero po 31 latach!

Pierwsze modele kawasaki KLR 650 zjechały z taśmy produkcyjnej już w roku 1987. Pamiętać jednak musimy, że przez dwa lata (1986-1987) produkowany był KLR 600. Szybko jednak zieloni postanowili zmodernizować  sześćsetkę, tak aby generowała więcej mocy i miała bardziej przyjazny moment obrotowy. Tym razem nie wymienię Wam poszczególnych zmian modelowych na przestrzeni lat, bo było ich tak wiele, że nie sposób ich wszystkich wymienić. Musimy pamiętać, że zmiany, modyfikacje czy poszczególne usprawnienia nie wynikały z wadliwej konstrukcji motocykla KLR 650, a podejścia Kawasaki do produkowania motocykli. Zmiany mógł zaproponować każdy pracownik związany z produkcją KLR – przychodziły one zarówno od inżynierów jak i pracowników produkcyjnych. Proces ten nosił nawet specjalną nazwę: “Kaizen”

KLR 650 Tengai. Turystyczna ewolucja

W sezonie 1989 Kawasaki musiało wdrożyć plan, dzięki któremu ich motocykle będą nadążać za konkurencją. Już nie chodziło o starty w szeroko pojętych zawodach cross country oraz enduro, a zwyczajnie przygotowanie motocykla do pracy w warunkach turystycznych. Sprzęt otrzymał konkretną owiewkę oraz całą gamę plastików i zdecydowanie większą osłonę silnika. 22 – litrowy zbiornik paliwa pozwalał na pokonanie grubo ponad 400 kilometrów, co było wartością znakomitą. Poza tym zmniejszono skok zawieszenia (aż o 30 mm!) Wszystkie te zmiany odbiły się pozytywnie na właściwościach jednych.

Przeczytaj również:

YAMAHA XT 600. ZA CO KOCHAMY TEN MOTOCYKL?

Obecnie moc na poziomie 42 KM, krzesana z silnika o pojemności 650 ccm nie zaskakuje, a wręcz może malować rozczarowanie. Z drugiej zaś strony do setki sprzęt potrafi się rozbujać w 6 sekund i osiągnąć prędkość maksymalną na poziomie 160 km/h, co nie jest najgorszym wynikiem, zważywszy na to, że jest to motocykl wyprawowy.
Poza tym odciążona jednostka Kawasaki potrafi znieść wiele i pokonać ogromne przebiegi między remontowe. Dodatkowo silnik charakteryzuje się niskim apetytem na paliwo, co potrafią (do tej pory!) docenić podróżnicy na całym świecie. 650-tka posiada elektryczny rozrusznik – to ważna zmiana w stosunku do poprzednika. 600-tkę mogliśmy odpalać tylko kopką. W głowicy pracują czerty zawory, sterowane podwójnym wałkiem rozrządu, a za dostarczenie mieszanki paliwo/powietrze odpowiada gaźnik marki Mikuni.  Co ciekawe w klasycznej wersji KLR 650, znajduje się zbiornik o pojemności 14-litrów, a dzięki oszczędnemu gospodarowaniu paliwem, spokojnie możemy pokonać 300-kilometrów bez tankowania

Kawasaki KLR 650 Tengai

W Europie Kawasaki KLR 650 oferowana była do roku 2006. Niestety normy emisji spalin (EURO3) nie pozwoliły utrzymać się motocyklowi na starym kontynencie. Czy zatem wtedy nastał kres tego motocykla? Na szczęście nie! “Kaelera” została uratowana przez armię USA i spore zlecenie rządowe – w 2006 roku Kawasaki dostarczyło pierwsze 440 motocykli przygotowanych do służenia w wojsku. Chwilę później jeździli na nich żołnierze brytyjscy oraz niemieccy. Z wcieleniem modelu KLR do wojska łączy się pewna ciekawostka. W roku 1998 amerykańska firma Hayes Diversified Technologies postanowiła stworzyć motocykl do pracy na paliwie innym niż benzyna. Misja zakończyła się sukcesem, dzięki czemu turystyk Kawasaki mógł być zasilany olejem napędowym oraz naftą lotniczą – to dla wojska mogło okazać się ogromną zaletą. Największe zalety tego rozwiązania? Ogromny moment obrotowy i bardzo niskie spalanie, który wynosiło około 1.5 l/100 km!

Z kolei w sezonie 2014 pojawiła się odświeżona wersja Kawasaki KLR 650 (na zdjęciu powyżej), która prezentowała się naprawdę nieźle. Szkoda tylko, że nigdy nie trafiła do sprzedaży w Europie. Produkcję przerwano w roku 2018.

Kawasaki KLR 650 to bardzo poczciwy sprzęt, dla osób, które zdecydowanie cenią sobie bezawaryjność ponad prędkości maksymalne oraz moc. Wieloletnia produkcja sprawiła, że rynek części zamiennych na świecie jest bogaty (szczególnie w Ameryce) i naprawdę jest w czym wybierać. Pamiętajmy jednak, że KLR nie odniosło w Polsce spektakularnego sukcesu, przez co używanych części jest nieco mniej, ale nie znaczy to, że ich nie znajdziemy.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Przeczytaj również

Kawasaki KLR 650 powraca po dwóch latach przerwy.
Tego się nie spodziewaliśmy! Dane techniczne, wygląd, opinie

  • Pojemność silnika: 651 cm3
  • Moc: 42 KM / 31 kW
  • Ilość suwów: 4
  • Ilość cylindrów: 1
  • Chłodzenie silnika: cieczą
  • System zasilania silnika: gaźnik (Keihin CVK-40 )
  • Maksymalne obroty: 7000
  • Obroty biegu jałowego: 1250 - 1350

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button