Zarejestrować klasyka będzie zdecydowanie trudniej w województwie opolskim

Złe informacje dla fanów starych jednośladów...

W skrócie
  • Zarejestrować motocykl na zabytek jest już trudniej w województwie mazowieckim, a od 15 marca zmienią się także wymogi na terenie województwa opolskiego
  • Opolski konserwator zabytków wprowadził zmiany w wymogach niezbędnych do ubiegania się o żółte tablice rejestracyjne
  • Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na www.jednoslad.pl

W ubiegłym roku pierwsze zmiany, które dotyczyły rejestracji pojazdu na zabytek, pojawiły się w województwie mazowieckim, a już niebawem zdecydowanie bardziej zaostrzone przepisy będą obowiązywać również na terenie województwa opolskiego. Otrzymać żółtą tablicę rejestracyjną do motocykla będzie zdecydowanie trudniej.

Jako pierwszy na wprowadzenie zmian w kwestii rejestracji pojazdów na zabytek zdecydował się wojewódzki konserwator zabytków województwa mazowieckiego, który poprzez nowelizacje przepisów zapowiedział rozpoczęcie wojny z właścicielami samochodów, którzy aby uniknąć przechodzenia corocznego przeglądu technicznego rejestrowali je na zabytek. Proceder ten był ogromny, a na terenie województwa trudniły się tym dwie duże firmy, które oferowały pomoc w przejściu całego procesu niezbędnego do otrzymania żółtych tablic rejestracyjnych.

Przepisy zostały jednak w maju ubiegłego roku zaostrzone, aby faktycznie żółte tablice zostały nadal zarezerwowane były jedynie dla pojazdów klasycznych, które poprzez swój wiek, ograniczoną liczbę wyprodukowanych egzemplarzy lub historię zasługują na zwolenienie z obowiązkowego corocznego przeglądu technicznego, ale również z konieczności posiadania stałej polisy OC.

Najważniejsze informacje:

  1. Rejestracja pojazdu na zabytek ma być trudniejsza – wprowadzenie zmian jest konieczne, gdyż w ostatnim czasie wiele osób decyduje się na żółte tablice rejestracyjne, aby uniknąć przechodzenia corocznego badania technicznego i konieczności opłaty polisy ubezpieczeniowej przez cały rok.
  2. W zeszłym roku wymogi dotyczące rejestracji pojazdu na zabytek zmieniły się na terenie województwa mazowieckiego, ale już niebawem nowelizacja przepisów będzie również w województwie opolskim.
  3. Opolski konserwator zabytków zapowiedział, że bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące rejestracji pojazdu na zabytek zaczną obowiązywać 15 marca 2024 roku.

Przeczytaj również:

Na drodze przybywa motocykli i przybywa również motocyklistów – dane dotyczące wydanych dokumentów prawa jazdy w 2023 roku

Mazowiecki konserwator zabytków podniósł zatem minimalny wiek dla pojazdów zabytkowych z 25 do 35 lat, a także okres od zakończenia produkcji wzrósł z 15 do 20 lat. Dodatkowo pojawił się jeden bardzo ważny zapis, który w bardzo prosty sposób dyskwalifikował samochody, które poprzez otrzymanie żółtych tablic rejestracyjnych chciały jedynie skorzystać z braku konieczność wykupowania ubezpieczenia OC na cały rok oraz przechodzenia obowiązkowego corocznego badania technicznego. Aby samochód lub motocykl został potraktowany jako pojazd zabytkowy nie mógł należeć do produkcji masowej. Szach i mat.

Na terenie województwa opolskiego również pojawił się podobny proceder i na drogach można było zobaczyć seryjnie produkowane pojazdy z żółtymi tablicami rejestracyjnymi. Opolski konserwator zabytków również postanowił wprowadzić sporo zmian w kwestii wymogów pozwalających na rejestrację pojazdu na zbytek. Od 15 marca 2024 roku zaczną obowiązywać jeszcze bardziej restrykcyjne przepisy i rejestracja motocykla lub samochodu na zabytek będzie możliwa jedynie w przypadku, gdy pojazd ma co najmniej 40 lat, a od zakończenia produkcji minęło minimum 20 lat. Dodatkowo musi on posiadać również nie mniej niż 75% oryginalnych części oraz podzespołów. Dopuszczalne będzie zarejestrowanie pojazdu, który ma co najmniej 30 lat, jednakże jedynie w przypadku, gdy uczestniczył w wydarzeniach historycznych lub ma unikatowe rozwiązania konstrukcyjne. Dodatkowo taki pojazd musi spełnić jeszcze dwa z poniższych wymogów:

  • niewielka ilość wyprodukowanych modeli,
  • rzadkość występowania na rynku krajowym i zagranicznym,
  • unikalność rozwiązań konstrukcyjnych i technicznych (innowacyjnych dla okresu powstania),
  • powiązanie z ważnymi wydarzeniami historycznymi lub osiągnięciami sportowymi,
  • pojazd dokumentuje ważne etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej,
  • pojazd był użytkowany przez osoby powszechnie uznane za wyjątkowo ważne.

Oprócz tego opolski wojewódzki konserwator zabytków określił także kryteria włączania pojazdów do kolekcji pojazdów zabytkowych ujętej w wojewódzkiej ewidencji pojazdów. Zgodnie z przepisami w kolekcji będą mogły się znaleźć pojazdy co najmniej 30-letnie, które nie są produkowane od 15 lat. Warunkowo zaistnieje możliwość włączenia do kolekcji młodszego pojazdu unikatowego, o ile spełni poniższe wymogi:

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

  • jest zgodny z charakterystyką stworzonej kolekcji,
  • model nie jest produkowany od 15 lat,
  • ma 75% oryginalnych części,
  • posiada wartość kolekcjonerską potwierdzoną przez rzeczoznawcę techniki motoryzacyjnej,
  • spełnia kryteria i cechy pojazdu zabytkowego.

Zarejestrować motocykl lub samochód będzie zatem zdecydowanie trudniej, jednakże wprowadzenie tych zmian wydaje się konieczne na terenie całego kraju. Kierowcy bardzo szybko wypatrzyli, że obowiązujące aktualnie przepisy pozwalały na ich nadużywanie. Wobec tego wiele samochodów rejestrowanych było na zabytek, aby uniknąć dodatkowych kosztów.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button