Derbi GPR 50. Najszybszy motorower (na kat. AM) produkowany seryjnie? Dane techniczne, zdjęcia, opinie

Chociaż osiągi motorowerów z założenia nie powinny być istotne dla użytkowników, to praktyka pokazuje, że praktycznie każdy motorowerzysta robi wszystko, aby jego jednoślad był choć trochę szybszy i bardziej zrywny. Jednak na rynku pojazdów wtórnych znajdziemy jednoślady, które tego tuningu nie potrzebują, a i tak są szybsze od konkurentów. Czy Derbi GPR 50 to najszybszy motorower produkowany seryjnie na kategorię AM?

O ile marka Derbi w Polsce nigdy nie była jakoś szczególnie rozpoznawana to warto zaznaczyć, że jej historia sięga roku 1922! Oznacza to, że Derbi posiada ogromną historię w budowaniu motocykli i co ważne: Derbi praktycznie od samego początku związane było ze sportem. w związku z tym nikogo nie powinno dziwić, że producent swoimi jednośladami aspirował do posiadania w swoim katalogu najszybszego seryjnie produkowanego motoroweru. Dzisiaj najbardziej rozpoznawalne modele hiszpańskiego producenta do Derbi Senda 50 oraz właśnie Derbi GPR 50.

 

SILNIK DWUSUWOWY 2T. JAK TO DZIAŁA? DLACZEGO MA WIĘCEJ MOCY?

Model GPR 50 zadebiutował w sezonie 2004 i od razu zdobył spore grono fanów. Typowo sportowa sylwetka motocykla zachęcała młodzież do sportowej jazdy i naśladowania swoich idoli z wyścigów motocyklowych. Moc maksymalna była potwierdzeniem sportowych aspiracji Derbi.

W ramie mogliśmy znaleźć jednocylindrowy silnik dwusuwowy o pojemności 49,9 cm3, chłodzony cieczą. Jednostka rozwijała moc na poziomie 9,5 KM przy 8500 obr./min co było wynikiem niezwykle dobrym. Całość sprzęgnięta była z 6-stopniową skrzynią biegów. Finalnie motocykl osiągał prędkość 90 km/h. Oczywiście GPR była motocyklem, który bardzo często przez swoich użytkowników był poddawany modyfikacjom, które miały nie tylko zwiększyć prędkość maksymalną, ale i moment obrotowy. Finalnie jednak sprzęt ten dawał spore pole do popisu nawet w specyfikacji seryjnej.

Najszybszy seryjnie produkowany motorower?

Ten sportowy motorower został oparty o aluminiową rame, do której przykręcono widelec Upside/down oraz klasyczny wahacz z jednym amortyzatorem montowanym centralnie z tyłu. Patrząc na zdjęcia GPR 50 ciężko uniknąć porównań do Aprilii RSV 1000, to z kolei sprawiało, że motocykl był jeszcze bardziej pożądany przez początkujących/młodych motocyklistów. Chociaż było to w swoim czasie jedna z najpopularniejszych jednostek na rynku, to w Polsce Derbi GPR 50 nie zrobiło zawrotnej kariery. Przyczyna jest prosta: cena, nie tylko zakupu.

Derbi GPR 50

DERBI GPR 50: ZDJĘCIA I DANE TECHNICZNE

Utrzymanie tak wysilonego motocykla dwusuwowego wymagało odrobiny zainteresowania, wymiany tłoka, co jakiś czas, czy po prostu zatankowania, co dla kieszeni nastolatka mogło być bolesne. Z drugiej strony należy oddać co królewskie, że i tak całe zamieszanie, które powstawało w silniku w sposób kulturalny wpływało na spalanie i wynosiło zaledwie 3/4 l/100 kilometrów. nie jest to najmniej, ale warto podkreślić, że historia zna przypadki motorowerów przepalających nawet 6 l na 100 km. Należy zaznaczyć, że jak przystało na dwusuwa, silnik wymagał zaopatrywania w mieszankę paliwa z olejem, który w tym przypadku podawany był przez specjalną pompę olejową.

Sprzęt mogliśmy dorwać w dwóch wariantach kolorystycznych: czerwony/szary/zielony lub zielony/szary. Kolejna istotna sprawa to z Piaggio, a więc i z Aprilią. Zatem Derbi GPR mogliśmy dorwać z silnikiem o pojemności 125 cm3.

 

  • Silnik
  • Pojemność skokowa: 49.9 ccm
  • Moc: 7 KW (9,5 KM) przy 8500 rpm.
  • Typ silnika: Jednocylindrowy
  • Ilość suwów: 2T
  • Stopień sprężania: 13.0:1
  • Średnica cylindra x skok tłoka: 39.9 x 40.0 mm
  • Zasilanie: Gaźnik
  • System chłodzenia: Ciecz
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa
  • Przeniesienie napędu: Łańcuch
  • Wymiary i wagi
  • Wysokość całkowita: 1,135 mm
  • Długość całkowita: 1,900 mm
  • Szerokość całkowita: 670 mm
  • Rozstaw osi: 1,303 mm
  • Podwozie
  • Zawieszenie przednie: Widelec hydrauliczny
  • Skok zawieszenia przedniego: 95 mm
  • Zawieszenie tylne: Wahacz z progresywnym elementem resorująco - tłumiącym
  • Skok zawieszenia tylnego: 110 mm
  • Opona przednia: 90/80-17
  • Opona tylna: 110/80-17
  • Hamulec przedni: Jednotarczowy
  • Średnica przedniej tarczy (lub bębna): 260 mm
  • Hamulec tylny: jednotarczowy
  • Średnica tylnej tarczy (lub bębna): 220 mm

Inne publikacje na ten temat:

3 opinii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button