Chociaż osiągi motorowerów z założenia nie powinny być istotne dla użytkowników, to praktyka pokazuje, że praktycznie każdy motorowerzysta robi wszystko, aby jego jednoślad był choć trochę szybszy i bardziej zrywny. Jednak na rynku pojazdów wtórnych znajdziemy jednoślady, które tego tuningu nie potrzebują, a i tak są szybsze od konkurentów. Czy Derbi GPR 50 to najszybszy motorower produkowany seryjnie na kategorię AM?
O ile marka Derbi w Polsce nigdy nie była jakoś szczególnie rozpoznawana to warto zaznaczyć, że jej historia sięga roku 1922! Oznacza to, że Derbi posiada ogromną historię w budowaniu motocykli i co ważne: Derbi praktycznie od samego początku związane było ze sportem. w związku z tym nikogo nie powinno dziwić, że producent swoimi jednośladami aspirował do posiadania w swoim katalogu najszybszego seryjnie produkowanego motoroweru. Dzisiaj najbardziej rozpoznawalne modele hiszpańskiego producenta do Derbi Senda 50 oraz właśnie Derbi GPR 50.
Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B
Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.
SILNIK DWUSUWOWY 2T. JAK TO DZIAŁA? DLACZEGO MA WIĘCEJ MOCY?
Model GPR 50 zadebiutował w sezonie 2004 i od razu zdobył spore grono fanów. Typowo sportowa sylwetka motocykla zachęcała młodzież do sportowej jazdy i naśladowania swoich idoli z wyścigów motocyklowych. Moc maksymalna była potwierdzeniem sportowych aspiracji Derbi.
W ramie mogliśmy znaleźć jednocylindrowy silnik dwusuwowy o pojemności 49,9 cm3, chłodzony cieczą. Jednostka rozwijała moc na poziomie 9,5 KM przy 8500 obr./min co było wynikiem niezwykle dobrym. Całość sprzęgnięta była z 6-stopniową skrzynią biegów. Finalnie motocykl osiągał prędkość 90 km/h. Oczywiście GPR była motocyklem, który bardzo często przez swoich użytkowników był poddawany modyfikacjom, które miały nie tylko zwiększyć prędkość maksymalną, ale i moment obrotowy. Finalnie jednak sprzęt ten dawał spore pole do popisu nawet w specyfikacji seryjnej.
Najszybszy seryjnie produkowany motorower?
Ten sportowy motorower został oparty o aluminiową rame, do której przykręcono widelec Upside/down oraz klasyczny wahacz z jednym amortyzatorem montowanym centralnie z tyłu. Patrząc na zdjęcia GPR 50 ciężko uniknąć porównań do Aprilii RSV 1000, to z kolei sprawiało, że motocykl był jeszcze bardziej pożądany przez początkujących/młodych motocyklistów. Chociaż było to w swoim czasie jedna z najpopularniejszych jednostek na rynku, to w Polsce Derbi GPR 50 nie zrobiło zawrotnej kariery. Przyczyna jest prosta: cena, nie tylko zakupu.
DERBI GPR 50: ZDJĘCIA I DANE TECHNICZNE
Utrzymanie tak wysilonego motocykla dwusuwowego wymagało odrobiny zainteresowania, wymiany tłoka, co jakiś czas, czy po prostu zatankowania, co dla kieszeni nastolatka mogło być bolesne. Z drugiej strony należy oddać co królewskie, że i tak całe zamieszanie, które powstawało w silniku w sposób kulturalny wpływało na spalanie i wynosiło zaledwie 3/4 l/100 kilometrów. nie jest to najmniej, ale warto podkreślić, że historia zna przypadki motorowerów przepalających nawet 6 l na 100 km. Należy zaznaczyć, że jak przystało na dwusuwa, silnik wymagał zaopatrywania w mieszankę paliwa z olejem, który w tym przypadku podawany był przez specjalną pompę olejową.
Sprzęt mogliśmy dorwać w dwóch wariantach kolorystycznych: czerwony/szary/zielony lub zielony/szary. Kolejna istotna sprawa to z Piaggio, a więc i z Aprilią. Zatem Derbi GPR mogliśmy dorwać z silnikiem o pojemności 125 cm3.
ten jednoślad nie jest motorowerem tylko motocyklem więc nie można nim jeździć na kat.AM