Derbi GPR 50. Najszybszy motorower (na kat. AM) produkowany seryjnie? Dane techniczne, zdjęcia, opinie

Chociaż osiągi motorowerów z założenia nie powinny być istotne dla użytkowników, to praktyka pokazuje, że praktycznie każdy motorowerzysta robi wszystko, aby jego jednoślad był choć trochę szybszy i bardziej zrywny. Jednak na rynku pojazdów wtórnych znajdziemy jednoślady, które tego tuningu nie potrzebują, a i tak są szybsze od konkurentów. Czy Derbi GPR 50 to najszybszy motorower produkowany seryjnie na kategorię AM?

O ile marka Derbi w Polsce nigdy nie była jakoś szczególnie rozpoznawana to warto zaznaczyć, że jej historia sięga roku 1922! Oznacza to, że Derbi posiada ogromną historię w budowaniu motocykli i co ważne: Derbi praktycznie od samego początku związane było ze sportem. w związku z tym nikogo nie powinno dziwić, że producent swoimi jednośladami aspirował do posiadania w swoim katalogu najszybszego seryjnie produkowanego motoroweru. Dzisiaj najbardziej rozpoznawalne modele hiszpańskiego producenta do Derbi Senda 50 oraz właśnie Derbi GPR 50.

 

REKLAMA

Zontes U1 125: Poczuj wszechstronność i moc

Poznaj nowy Zontes U1 125 z najbogatszym wyposażeniem w klasie. Odkryj moc systemu oświetlenia full LED. Poczuj osiągi silnika 14.6 KM. Doceń niesamowitą wszechstronność. Przyjrzyj się z bliska każdemu detalowi.

SILNIK DWUSUWOWY 2T. JAK TO DZIAŁA? DLACZEGO MA WIĘCEJ MOCY?

Model GPR 50 zadebiutował w sezonie 2004 i od razu zdobył spore grono fanów. Typowo sportowa sylwetka motocykla zachęcała młodzież do sportowej jazdy i naśladowania swoich idoli z wyścigów motocyklowych. Moc maksymalna była potwierdzeniem sportowych aspiracji Derbi.

W ramie mogliśmy znaleźć jednocylindrowy silnik dwusuwowy o pojemności 49,9 cm3, chłodzony cieczą. Jednostka rozwijała moc na poziomie 9,5 KM przy 8500 obr./min co było wynikiem niezwykle dobrym. Całość sprzęgnięta była z 6-stopniową skrzynią biegów. Finalnie motocykl osiągał prędkość 90 km/h. Oczywiście GPR była motocyklem, który bardzo często przez swoich użytkowników był poddawany modyfikacjom, które miały nie tylko zwiększyć prędkość maksymalną, ale i moment obrotowy. Finalnie jednak sprzęt ten dawał spore pole do popisu nawet w specyfikacji seryjnej.

Najszybszy seryjnie produkowany motorower?

Ten sportowy motorower został oparty o aluminiową rame, do której przykręcono widelec Upside/down oraz klasyczny wahacz z jednym amortyzatorem montowanym centralnie z tyłu. Patrząc na zdjęcia GPR 50 ciężko uniknąć porównań do Aprilii RSV 1000, to z kolei sprawiało, że motocykl był jeszcze bardziej pożądany przez początkujących/młodych motocyklistów. Chociaż było to w swoim czasie jedna z najpopularniejszych jednostek na rynku, to w Polsce Derbi GPR 50 nie zrobiło zawrotnej kariery. Przyczyna jest prosta: cena, nie tylko zakupu.

Derbi GPR 50

DERBI GPR 50: ZDJĘCIA I DANE TECHNICZNE

Utrzymanie tak wysilonego motocykla dwusuwowego wymagało odrobiny zainteresowania, wymiany tłoka, co jakiś czas, czy po prostu zatankowania, co dla kieszeni nastolatka mogło być bolesne. Z drugiej strony należy oddać co królewskie, że i tak całe zamieszanie, które powstawało w silniku w sposób kulturalny wpływało na spalanie i wynosiło zaledwie 3/4 l/100 kilometrów. nie jest to najmniej, ale warto podkreślić, że historia zna przypadki motorowerów przepalających nawet 6 l na 100 km. Należy zaznaczyć, że jak przystało na dwusuwa, silnik wymagał zaopatrywania w mieszankę paliwa z olejem, który w tym przypadku podawany był przez specjalną pompę olejową.

Sprzęt mogliśmy dorwać w dwóch wariantach kolorystycznych: czerwony/szary/zielony lub zielony/szary. Kolejna istotna sprawa to z Piaggio, a więc i z Aprilią. Zatem Derbi GPR mogliśmy dorwać z silnikiem o pojemności 125 cm3.

 

  • Silnik
  • Pojemność skokowa: 49.9 ccm
  • Moc: 7 KW (9,5 KM) przy 8500 rpm.
  • Typ silnika: Jednocylindrowy
  • Ilość suwów: 2T
  • Stopień sprężania: 13.0:1
  • Średnica cylindra x skok tłoka: 39.9 x 40.0 mm
  • Zasilanie: Gaźnik
  • System chłodzenia: Ciecz
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa
  • Przeniesienie napędu: Łańcuch
  • Wymiary i wagi
  • Wysokość całkowita: 1,135 mm
  • Długość całkowita: 1,900 mm
  • Szerokość całkowita: 670 mm
  • Rozstaw osi: 1,303 mm
  • Podwozie
  • Zawieszenie przednie: Widelec hydrauliczny
  • Skok zawieszenia przedniego: 95 mm
  • Zawieszenie tylne: Wahacz z progresywnym elementem resorująco - tłumiącym
  • Skok zawieszenia tylnego: 110 mm
  • Opona przednia: 90/80-17
  • Opona tylna: 110/80-17
  • Hamulec przedni: Jednotarczowy
  • Średnica przedniej tarczy (lub bębna): 260 mm
  • Hamulec tylny: jednotarczowy
  • Średnica tylnej tarczy (lub bębna): 220 mm

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Back to top button