Wymiana oleju w motocyklu i motorowerze: najczęściej popełniane błędy przy wymianie. Czego nie robić i co należy wiedzieć?

Jak wymienić olej w silniku? Oto najważniejsze sprawy, o których powinieneś pamiętać

W skrócie
  • Wymiana oleju w motocyklu, naprawdę nie jest trudna. Wystarczy pamiętać o kilku sprawach. Jakich? O wszystkim przeczytasz w tym artykule.
  • Zanim rozpoczniesz prace upewnij się, że posiadasz niezbędne narzędzia, nowy olej (o klasie lepkości i jakości opisanej w instrukcji obsługi) oraz wystarczającą ilość miejsca. Nie zapomnij o nowej uszczelce pod korek spustowy.
  • Pamiętaj, że niektóre motocykle posiadają tzw. suchą miskę olejową". W takim przypadku wymiana oleju może być nieco trudniejsza. Wszystkie informacje jak wymienić olej znajdziesz w książce serwisowej.
  • Wymiana oleju zawsze powinna odbywać się po zagrzaniu silnika.
  • Więcej porad oraz testów motocyklowych znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoslad.pl

Wymiana oleju w motocyklu najczęściej nie jest ani trudna ani skomplikowana. Oczywiście bywają wyjątki od tej reguły, ale w przeważającej ilości wypadków, to jedna z najprostszych czynności serwisowych. Łatwo jednak bez fachowej wiedzy popełnić błędy, które mogą mieć destrukcyjny wpływ na stan i pracę silnika. Oto lista, naszym zdaniem najczęściej popełnianych błędów przy wymianie oleju silnikowego. Czego nie robić i co warto pamiętać? Ten poradnik odpowie na większość Twoich pytań.

Wymiana oleju w silniku motocyklowym nie jest trudną czynnością. Najczęściej wystarczy zestaw podstawowych narzędzi plus specjalny klucz opaskowy do odkręcania filtra oleju i możemy ruszać do walki. Jeśli jednak będzie to Twój pierwszy raz, to warto sięgnąć porad osób doświadczonych i nie wpaść w pułapkę, która finalnie może spowodować awarię motocykla, lub problemy przy następnej wymianie. Z tego artykułu dowiesz się o czym należy pamiętać przy wymianie i czego nie należy robić, aby wszystko dobrze się skończyło.

Wymiana oleju w silniku motocyklowym: poradnik, który ustrzeże Cię przed błędami. Czego nie robić? Oto nasza lista:

Przede wszystkim jeśli nie masz żadnego doświadczenia w serwisie motocykla, to po pierwsze zastanów się czym masz warunki do tego, aby podjąć się wymiany i posiadasz podstawowe narzędzia. Chodzi o to, że nawet najlepszy mechanik może paść łupem pechowej sytuacji, która doprowadzi do dłuższego postoju motocykla na stanowisku. Uszkodzony gwint w misce olejowej, pokrywie filtra oleju czy problemy związane z zupełnie przypadkowymi sytuacjami, mogą doprowadzić do uziemienia motocykla przez noc. W takim przypadku dobrze mieć swój garaż, lub miejsce postojowe, gdzie nikomu nie będziemy przeszkadzać.

Wymiana oleju w motocyklu. Najczęstsze błędy. Czego nie robić. poradnik

Poza tym należy wcześniej przygotować zestaw potrzebnych narzędzi i nie kombinować: jeśli nie mamy jakiegoś klucza, to harcerstwo może doprowadzić nas tylko i wyłącznie do większych problemów – włącznie z urwaniem łba śruby czy zgnieceniem filtra powietrza (o tym za chwilę). Informacje o narzędziach czy rozmiarach śrub znajdziesz w książce serwisowej motocykla.

Wymiana oleju w silniku motocyklowym: Krok po kroku (wideo)

Jeśli jednak nie dysponujesz takową lub z najróżniejszych powodów nie chce Cię się wertować Internetu w poszukiwaniu tejże informacji, to wiedz, że w ogromnej ilości motocykli filtr oleju ukryty jest po dekielkiem silnika. W takim przypadku będziesz potrzebować najczęściej klucza nasadowego o rozmiarze 8 mm. Odkręcasz kilka śrub, zdejmujesz dekiel i filtr masz w dłoni. Filtr należy wyjmować powoli i zwrócić uwagę czy wraz z nim nie wyjmujesz jakiejś sprężyny, która ma za zadanie go dociskać. Zwróć również uwagę, w którą stronę był wsadzony filtr. Zakładasz nowy filtr, przykręcasz dekiel i gotowe.

Jeśli jednak filtr oleju jest na wierzchu (np. z przodu silnika), to odkręcisz go a pomocą specjalnej opaski do odkręcania filtrów oleju lub innego klucza przeznaczonego do tej czynności. Warto wiedzieć, że opaskę kupisz w każdym sklepie motoryzacyjnym za zaledwie kilkanaście złotych.

Wymiana oleju silnikowego. Jak to zrobić? Na pewno nie na siłę

Należy zapamiętać, że procedura wymiany oleju silnikowego powinna zawsze się odbywać na rozgrzanym silniku. Dlaczego? Nagrzany olej będzie zdecydowanie rzadszy, co sprawi, że łatwiej spłynie przez korek spustowy do misy na brudny olej. Poza tym dużo, łatwiej będzie odkręcić filtr oleju – to bardzo ważna uwaga.

Wymiana oleju w motocyklu. Najczęstsze błędy. Czego nie robić. poradnik

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Jeśli silnik nie zostanie rozgrzany do temperatury roboczej, to będziesz musiał przyłożyć zdecydowanie więcej siły, aby odkręcić filtr. W skrajnych przypadkach może to prowadzić do ślizgania się klucza po płaszczyźnie filtra lub nawet do zgniecenia filtra jeśli będziemy zmuszeni odkręcić filtr na siłę. Sugerowałbym omijać klucze, które wyposażone są w łańcuch, którym owijamy filtr. Dlaczego? Powód jest jeden. Specyfiką takich kluczy jest fakt, że potrzebują one jednego punktu podparcia na filtrze. Jeśli filtr będzie dokręcony zbyt mocno, to będziesz zmuszony użyć tak dużej siły, że najprawdopodobniej zgnieciesz obudowę filtra, a przez to będzie jeszcze trudniej go odkręcić. Dlatego zapamiętaj: olej wymieniamy na rozgrzanym silniku.

Pamiętaj również o podstawieniu naczynia pod filtr oleju. Na pewno wyleje się z niego olej.

Wymiana oleju: jak go spuścić z motocykla?

Tak naprawdę to najprostsze zadanie. Wystarczy na korek spustowy założyć klucz (może to być nasadowa 17-tka lub klucz imbusowy) i go odkręcić. Śruba powinna odkręcić się bez większego problemu. Po jej zluzowaniu sugerowałbym zdjąć klucz i powoli kręcić ręką. Prawie na pewno w trakcie odkręcania zobaczysz krople oleju spływające po korku prosto na Twoją rękę. Właśnie dlatego korek należy odkręcać delikatnie równo go dociskając, tak aby zniwelować możliwość wylewania się oleju na boki. Kiedy poczujesz, że korek jest już wykręcony, szybkim ruchem zabierz go na bok i dokładnie wyczyść. Na korkach bardzo często znajduje się magnesik, który zbiera opiłki metalu. Lepiej żeby było ich w silniku jak najmniej.


Ważne:

Niektóre motocykle posiadają tzw. suchą miskę olejową, a to może oznaczać, że w motocyklu znajdziesz więcej niż jeden korek spustowy, który będziesz musiał odkręcić. Niektóre sprzęty wymagają specjalnej procedury spuszczania oleju. Wszystko znajdziesz w książce serwisowej.


Jak wymienić olej w motocyklu lub motorowerze? Poradnik krok po kroku

Czy najpierw odkręcać korek, a potem filtr oleju, czy na odwrót? Tak naprawę nie ma to większego znaczenia. Zdecydowanie bardziej istotne ustawienie jest motocykla w pionie i uzbrojenie się w cierpliwość, niech olej ma czas spłynąć. Zanim zaczniesz odkręcać korek oleju, sprawdź i upewnij się, że grzechotka, którą będziesz odkręcać ustawiona jest na odkręcanie śrub z prawym gwintem, Niby banał, ale fakt, że korek znajduje się do góry nogami, sprawia, że wiele osób automatycznie go dokręca – to najkrótsza droga do zerwania gwintu.

Wymiana oleju silnikowego. Tego nie rób!

Jeśli zastanawiasz się jaki nalać olej do silnika, to nie słuchaj forumowych specjalistów, szwagra, siostry, brata, znajomego mechanika czy bardziej doświadczonego kolegi. Do silnika należy nalać taki olej, jaki… zalecił w instrukcji obsługi producent. Nikt bardziej nie zna wnętrza silnika niż inżynierowie, którzy go zaprojektowali. Oczywiście olej nie musi być jednej konkretnej marki, ale muszą się zgadzać jego parametry: klasa lepkości i jakości.

Wymiana oleju

Niekiedy silniki wymagają konkretnych olejów z konkretnymi dodatkami, właśnie dlatego należy słuchać się instrukcji obsługi. Poza tym absolutnie nie używać olejów samochodowych, chyba, że posiadasz motocykl z tzw. suchym sprzęgłem, czyli nie jest smarowane olejem silnikowym.

Wymiana oleju silnikowego: zawsze nowa uszczelka

Należy również pamiętać, że po wykręceniu korka spustowego, należy zawsze wymienić uszczelkę – przynajmniej jeśli zauważysz, że uszczelka, która znajduje się na nim jest miedziana i “miękka”. Ten typ uszczelnienia po każdym dokręceniu zgniata się i odciska, tak aby jak najlepiej uszczelnić płaszczyznę styku łba śruby z miską olejową. Zakup nowej wyniesie zaledwie kilka złotych.

Wymiana oleju w motocyklu. Najczęstsze błędy. Czego nie robić. poradnik

Jeśli jednak na śrubie znajdziesz twardą, płaską podkładkę np. stalową, to nie musisz jej wymieniać i bardzo prawdopodobne, że nawet jej nie zdejmiesz ze śruby.

Warto również zaznaczyć, że filtr oleju również posiada uszczelkę. Kilkukrotnie widziałem, że po odkręceniu zewnętrznego filtra, gumowa uszczelka została na płaszczyźnie silnika. Jeśli tego nie dostrzeżesz i zakręcisz na nią nowy filtr, to po odpaleniu olej będzie wyciekać z magistrali olejowej. Dlatego zawsze należy sprawdzić, czy filtr zszedł wraz uszczelką. 

Jak dokręcić filtr oleju? Z czuciem!

Z kolei przy dokręcaniu należy pamiętać o dwóch sprawach: uszczelkę gumową filtra należy posmarować nowym olejem silnikowym: niektóre filtry już fabrycznie są posmarowane. Zapewni do ślizg i bezpieczne dopasowanie przy dokręcaniu. Kolejną sprawą jest dokręcanie nowego filtra. Robimy to dłonią, nie używamy klucza. Dokręcasz ile możesz i zostawiasz. Filtr jest dokręcony. Dokręcanie opaską czy kluczem może spowodować, że ponowne odkręcenie będzie bardzo trudne.

BMW Pakiety naprawcze

Wymiana oleju i filtra oleju to nie wszystko: pamiętaj o filtrze paliwa i powietrza. Ich wymiana jest równie ważna!

Olej silnikowy należy nalewać rozważnie i powoli. Ponadto pamiętaj, że aby ustalić poziom oleju motocykl musi stać w pionie. Warto również zaznaczyć, że po uruchomieniu silnika, pompa oleju zacznie pobierać świeży olej z misy olejowej i rozprowadzać go po całym układzie w tym po filtrze oleju. W wielu poradnikach znajdziesz informacje o tym, że filtr oleju powinien przed montażem być zalany świeżym olejem i w ten sposób przykręcony. To święta racja, jednak w wielu przypadkach niemożliwa do zrealizowania. Dlatego zakręcenie rozrusznikiem lub odpalenie silnika na kilka sekund sprawi, że olej znajdzie się również filtrze. Dopiero po pierwszym odpaleniu będziesz mógł zweryfikować czy poziom oleju nie jest za niski. Jeśli tak, to powoli dolej. Rób to jednak powoli i z czuciem, ponieważ naprawdę łatwo przesadzić.

Przeczytaj również:

Najdziwniejsze choppery i cruisery 50, 125 i 250 ccm. Nasz ranking TOP7 najbardziej odjechanych klasycznych motocykli

 

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button