Aktualnie czytasz:
Jak wymienić olej w motocyklu lub motorowerze? Poradnik krok po kroku
1

Wymiana oleju w motocyklu to z reguły nic trudnego, a satysfakcja z wykonanej samodzielnie pracy jest więcej warta, niż zaoszczędzone w ten sposób pieniądze. Zobacz, jak się za to zabrać.

Kiedy wymieniać

Wymiana oleju powinna być wykonywana raz do roku lub po przejechaniu określonej przez producenta liczby kilometrów – interwały między wymianami to często między 6 a 12 tys. km, ale zawsze lepiej sprawdzić w instrukcji obsługi.

Usunięcie przepracowanego oleju najlepiej przeprowadzić przed zimowym postojem lub ewentualnie w jego trakcie. Dlaczego? Ponieważ znajdują się tam resztki paliwa, osady czy związki siarki, które przyspieszają korozję elementów silnika.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka RSX 125

Nowy RSX to 10.6 KM, agresywnie brzmiący wydech i dwa hamulce tarczowe. Do tego sportowy design, niezawodny silnik zasilany wtryskiem i dwa hamulce tarczowe. Nowy RSX jest świetnym sposobem na wkroczenie do świata prawdziwego motocyklizmu.

Zawsze dobrze jest wymienić olej po zakupie motocykla z drugiej ręki, chyba że mamy stuprocentową pewność, że jest świeży. Sprzedający zawsze zapewniają o jak najlepszym stanie maszyny i płynów, ale umówmy się – kto będzie inwestował w świeży olej tuż przed sprzedażą maszyny?

Jak wymieniać

Przygotuj stanowisko pracy, rozłóż pod motocyklem folię, żeby zabezpieczyć podłoże przed ewentualnym zachlapaniem olejem.

Przygotuj odpowiednie narzędzia – klucze do odkręcania korków, szmaty do wycierania wycieków i przetarcia uszczelek oraz zbiornik na zużyty olej. Ten ostatni można wykonać, wycinając ze starej kilkulitrowej bańki na olej przednią ściankę i układając ją w poziomie, jak miskę.

Przed zlaniem starego oleju silnik powinien być rozgrzany, dzięki czemu smarowidło nabierze rzadszej konsystencji, co przyspieszy zlewanie i zwiększy jego dokładność.

Motocykl powinien być ustawiony na centralnej podstawce, żeby stał pionowo i stabilnie. Możliwe że trzeba będzie odkręcić osłony i owiewki, które przesłaniają dostęp do korków i filtra.

Ręce uzbrojone w rękawice ochronne oraz odpowiedni klucz – pora odkręcić korek spustowy, który znajduje się w najniższej części silnika. Pamiętaj, że olej może być gorący, a na pewno będzie bardzo ciepły. Żeby wypływ był szybszy, odkręć korek wlewu oleju.

Druga rzecz, to dbanie o to, żeby korek nie wpadł do miski ze starym olejem – szukanie go w kilku litrach gęstej mazi nie jest przyjemnością.

Jeżeli korek w misce olejowej ma magnes, sprawdź czy nie ma na nim zbyt wielu opiłków, co może świadczyć o nadmiernym zużywaniu silnika. Skontroluj też stan uszczelki i w razie konieczności wymień ją na nową.

Odkręć filtr – być może potrzebny będzie specjalny pierścień do odkręcania, który dostępny jest za grosze w sklepach motoryzacyjnych. Inna metoda to wbicie śrubokrętu w filtr i użycie jego rękojeści jako dźwigni. Spod filtra wypłynie trochę oleju – pamiętaj też o tym.

Przed założeniem nowego filtra przetrzyj czystą szmatką okolice łączenia go z blokiem silnika, żeby żadne paprochy i osady nie dostały się do obwodu. Następnie posmaruj uszczelkę filtra świeżym olejem, żeby łatwiej było go później odkręcić i wlej go trochę do wnętrza filtra – zapobiegnie to krótkotrwałej pracy silnika „na sucho”.

Wkręć filtr do oporu, używając jedynie siły mięśni. Nie przykręcaj go jednak przesadnie mocno, żeby nie zniszczyć uszczelki i tym samym nie spowodować późniejszych wycieków. Wkręć korek spustowy, również nie nadużywając siły.

Zalej silnik świeżym olejem. Jego parametry powinny być zgodne z wymogami producenta. Czy jest to olej mineralny, półsyntetyk czy syntetyk, to już temat na inny artykuł. Tu ważne jest, żeby wlać go w odpowiedniej ilości…

Wlej tyle oleju, żeby osiągnąć okolice poziomu MAX. Uruchom na chwilę (1-2 min) silnik, żeby smarowidło zostało rozprowadzone po całym obwodzie i napełniło filtr. Po kilku minutach, kiedy wszystko spłynie do miski, sprawdź poziom raz jeszcze i uzupełnij w razie konieczności.

Pamiętaj, że oleju nie może być ani za mało, ani za dużo! Jeśli przelałeś – musisz nadwyżkę odessać, żeby płyn smarujący nie został zassany do komory spalania.

Co zrobić ze starym olejem? Zlej go do bańki po świeżym lub do innego szczelnego pojemnika i zawieź do najbliższego serwisu. Z oddaniem takiej ilości nie powinno być problemu. Inne wyjście, to oddanie go w gminnym punkcie gromadzenia odpadów.

Pod żadnym pozorem starego oleju nie wyrzucaj do śmietnika, nie wylewaj do kanalizacji ani na trawę!

Po wymianie kontroluj stan oleju nieco częściej – sprawdzając czy nie ma ewentualnych wycieków. Później sprawdzaj poziom co około 1000 km – silniki zużywają olej, dlatego trzeba go od czasu do czasu uzupełniać.

Podsumowanie

To tyle! Wprawni mechanicy całą operację mogą przeprowadzić w nie więcej niż kwadrans. Warto spróbować samemu, bo tu stosunkowo trudno coś zepsuć, a satysfakcja z wykonanej pracy jest spora.

Jeśli nie czujesz się jednak na siłach, oddaj maszynę do serwisu. Wymiana kosztuje niewiele, a czasem jest nawet gratisowa przy zakupie oleju. Dodatkowo odpadnie problem z utylizacją starego filtra i przepalonego smarowidła.

Tekst powstał przy współpracy z iMoto

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
23%
Interesujące
62%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
15%
  • Miras
    1 września 2017 at 15:44

    a z jakiego Ty oleju korzystasz? Ja ostatnio na amjoil..pl znalazlem swietnej jakosc ( w porownaniu do ceny) i juz tylko tam bede zamawiac.