Więcej płatnych dróg w Polsce. Kolejne 2400 km w najbliższych latach

6000 km płatnych dróg w Polsce do 2024 roku. Plan zakłada powiększenie zasięgu systemu viaTOLL o kolejne 2400 km. 

Jeśli wierzyć informacjom podawanym przez viaTOLL, system dziennie przynosi do Krajowego Funduszu Dróg 4-5 milionów złotych. Jak możemy wyczytać w artykule Onet Moto:

Coraz bardziej skomplikowana i nowoczesna sieć dróg wymaga większych środków na utrzymanie. To nie tylko kwestia wybudowania drogi, lecz także utrzymywania jej w najwyższych standardach. System działa zgodnie z zasadą dominującą na świecie, że ci, którzy korzystają z dróg, płacą. Dodatkowo ma on jeszcze tę zaletę, że płaci się nie za korzystanie z infrastruktury, ale za przejechane kilometry, W tej chwili system viaTOLL każdego dnia przynosi do budżetu 4–5 mln zł […]

Oczywiście warto dodać, że w lipcu 2016 roku minęło dokładnie 5 lat od wdrożenia systemu w Polsce. Wtedy obejmował dokładnie 3 145 km. Przychód netto (czyli po kosztach budowy systemu, ale także jego obsługi) wyniósł wtedy 4,121 miliarda złotych. Dużo? Jeśli sumę skonfrontujemy z faktem, że koszty usuwania konsekwencji wypadków drogowych w Polsce sięgają blisko 60 miliardów złotych rocznie (!), to 4 miliardy przez 5 lat nie wydaje się specjalnie spektakularne.

Spektakularnie zarabiają za to takie firmy jak Kapsch Group, który udostępnia technologię viaTOLL. Jak pisała w zeszłym roku Polska The Times:

Nakłady inwestycyjne poniesione przez budżet państwa w 2011 r. na budowę i uruchomienie systemu na sieci podstawowej (1560 km) wyniosły 963,2 mln zł. Dołączenie kolejnych 1585 km w następnych latach wymagało inwestycji w kwocie 166,2 mln zł. Całkowite nakłady inwestycyjne na infrastrukturę viaTOLL, będącą własnością Skarbu Państwa, wyniosły 1,129 mld zł.

Do 2024 roku kolejne 2400 km polskich dróg ma zostać objęte systemem viaTOLL. Wnioski można wyciągnąć samemu.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button