125 ccm
Aktualnie czytasz:
Vespa Sprint 50/125: Zdjęcia i Prezentacja Wideo
0

Od połowy lat 60-tych po wprowadzeniu modelu Vespa 50, nowa generacja sportowych skuterów Vespa wyjechała na ulice Europy. Były małe, szybkie, zwinne i bardzo nowoczesne, tak jak umysły młodych ludzi, którzy nimi jeździli.
Pokolenia poszukujące wolności rozwijały skrzydła w pogoni za pędem nowych idei, które w tamtych latach zmieniały świat.

Te małe „błyskawice ” zostały zbudowane na bazie nadwozia modelu Vespa 50, który od czasu wprowadzenia na rynek w 1963 roku podzielił świat najpopularniejszego skutera na małe Vespino i duże Vesponi, pozostawiając dużą wersję tego modelu starszym użytkownikom.

[nggallery id=184]

Energiczny silnik w mniejszym i lżejszym, w porównaniu do najbardziej tradycyjnych modeli Vespa, nadwoziu: w ten sposób w 1966 roku powstał jeden z legendarnych modeli w historii marki – Vespa Super Sprint 90, prawdziwa wersja specjalna wywodząca się z modeli Vespa 50 cc oraz „nowej 125”.

 
Czytaj
REKLAMA

Kliknij i wygraj wyprawę po Ameryce z Motul

Weź udział w konkursie Motul i przeżyj niezapomnianą przygodę. Wygraj wyprawę motocyklową marzeń po Ameryce, wodoodporny plecak lub jeden z 500 zestawów Motul. Masz czas tylko do końca czerwca!

Sylwetka nie pozostawiła wątpliwości co do sportowego charakteru, wyróżniając się pionowo zamocowanym na podeście kołem zapasowym ze schowkiem pokrytym materiałem, który ułatwiał jazdę w pochylonej pozycji motocyklowej, typowej dla wyścigów motocyklowych w tamtych czasach.

Kierownica była wąska i niska, ujawniająca ambicje „wyścigowe” Super Sprinta. Całkowicie nowy był też błotnik i zwężająca się ku przodowi przednia osłona, zaprojektowana, aby znaleźć najlepszą wydajność aerodynamiczną.
Długi chromowany tłumik, przełamał tradycyjny wygląd i miał wpływ na kształt wydechów projektowanych w przyszłości. Przy pojemności silnika 98cm3 Super Sprint osiągał prędkość 93 km/h. Obecnie jest jednym z najbardziej cenionych i poszukiwanych modeli przez kolekcjonerów na całym świecie, który nadal ma przewagę w wyścigach oraz zawodach gymkhana zabytkowych pojazdów, dzięki swojej niepokonanej zwrotności.

Następnie pojawiły się modele Primavera ET3 w 1976 i PK 125 w 1983 potwierdzające legendę sportowej wersji Vespa.

Dziś Vespa Sprint jest naturalnym spadkobiercą tej żywotności, stylu i witalności. Zaprojektowana na bazie nadwozia najnowszego modelu Vespa Primavera, jest dostępna z silnikami o pojemności 50 cm3 i 125 cm3 i kierowana do młodych ludzi, podkreślając sportowy styl, który już sama legendarna nazwa przywołuje.

Zobacz jak powstaje Vespa Sprint 50 i 125 ccm

Powrót legendarnego „VESPINO”

Najnowsza Vespa Sprint to najbardziej dynamiczna i sportowa Vespa w nadwoziu typu “small body”. Jej nazwa nawiązuje do pojęć ściśle związanych ze sportowymi modelami Vespa z lat 60. i 70. Nowa Vespa Sprint odzwierciedla dziedzictwo najszybszych i najbardziej młodzieńczych skuterów Vespa, proponując te same istotne elementy, które przyczyniły się do ich sukcesu wśród młodzieży, takie jak sportowy design siodełka i prostokątny reflektor, szczegóły, które odróżniają dziś model Vespa Sprint.

Tak jak Vespa Primavera zastąpiła cenioną i popularną wersję LX, tak Vespa Sprint zastępuje Vespa S (sportową wersję Vespa LX), kontynuując w ten sposób tradycję Vespa, która na tej samej solidnej i sprawdzonej bazie technicznej, proponuje dwa różne modele.

Vespa Sprint proponuje wiele zdecydowanych elementów silnie ją charakteryzujących i wyróżniających. Ekskluzywny projekt siodełka, w kolorze głębokiej czerni, na tle której wyróżnia się biała lamówka jest ewidentnym nawiązaniem do sportowych modeli Vespa.
Z przodu siodełka zamontowany jest wygodny haczyk na torbę, który zwiększa i tak już dużą ładowność Vespa Sprint. Schowek pod siodełkiem o pojemności 16,6 litra pomieści kask full- jet, więcej miejsca uzyskano dzięki zamontowaniu akumulatora w centralnym tunelu podestu. Nowa jest także kwadratowa forma uchwytu dla pasażera, który w połączeniu z nowym kształtem podestu zapewnia dużo przestrzeni oraz pozwala na przyjęcie komfortowej i bezpiecznej pozycji w czasie jazdy.

Podczas prac projektowych w Piaggio Group Style Centre nadano nowemu modelowi Vespa Sprint ekskluzywne i wyróżniające cechy stylistyczne. Tablica instrumentów, otoczona zgrabną osłonką zyskała nowe czarne tło na prędkościomierzu, natomiast wielofunkcyjny wyświetlacz cyfrowy ma teraz agresywne czerwone podświetlenie. Ta sama kolorystyka została użyta na przednim krawacie.

Doświadczenia zdobyte przy projekcie 946, najbardziej cenionemu i zaawansowanemu modelowi Vespa wszechczasów, można dostrzec także w kształcie i nowoczesnym wzornictwie lusterek wstecznych, doskonale integrującym się ze stylem Vespa Sprint. Reflektor ma typowy dla sportowych modeli Vespa kształt. Przednie światła pozycyjne są typu LED, tak jak tylne światło stopu.

Jest to charakterystyczna cecha skuterów Vespa, zawsze skierowanych w stronę przyszłości, niezapominających jednocześnie o swojej stylistycznej tradycji, która sprawiła, że są prawdziwym ambasadorem włoskiego designu na całym świecie.

Elementy techniczne najbardziej wyróżniające się w modelu Vespa Sprint to piękne, aluminiowe felgi o średnicy aż 12 cali. Po raz pierwszy w skuterze Vespa z nadwoziem „small body” są zamontowane koła o tak dużej średnicy i tak duże opony, podobne do montowanych w Vespach serii GTS. Ten i inne elementy pozwala pozycjonować skuter Vespa Sprint pomiędzy modelem Primavera i serią GTS, zwracając się w stronę użytkowników, którzy wymagają najwięcej od skutera z nadwoziem „small body”.

Nowa Vespa w całkowicie nowym nadwoziu

Vespa Sprint jest dzieckiem tego samego projektu, przy którym powstała Vespa Primavera. Ten nowatorski projekt korzysta z najlepszych dostępnych technologii i absolutnie wyjątkowego designu. To prawdziwa rewolucja w stosunku do poprzednich generacji Vespa z nadwoziem typu „small body”.

Mając na celu zagwarantowanie takiej samej łatwości prowadzenia i lekkości jak w poprzedzającym modelu Vespa S, ale wyznaczając nowe standardy w zakresie komfortu, przestrzeni, przyjemność i bezpieczeństwa jazdy, Vespa Sprint prezentuje się całkowicie odnowiona pod względem kształtów i wielkości, idąc w kierunku wyznaczonym przez Vespa 946. Ogólne rozmiary pozostały podobne do tych, które wyznaczyły sukces Vespa LX i Vespa S, ale zwiększenie wybranych wymiarów optymalizuje ergonomię, łatwość użytkowania i użytkowania pojazdu .

Kierujący ma teraz do dyspozycji więcej miejsca na nogi za przednią osłoną i nowy podest, który dzięki swojemu szczególnemu kształtowi ułatwia oparcie nóg na podłożu.
Przysłowiowa łatwość prowadzenia skutera Vespa pozostaje zagwarantowana nie tylko dzięki kompaktowym bocznym wymiarom, ale także obniżonej wysokości siodełka, usytuowanego 790 mm od podłoża.

Tył pojazdu znowu stał się spiczasty i wydłużony, podobnie jak w pierwszym prototypie, który ze względu na swoje podobieństwo do kształtu owada był inspiracją do nazwy Vespa (czyli osa). Wydłużony kształt tylnego światła wysmukla dodatkowo sylwetkę nadwozia.

Stylistyczne nawiązania do historii Vespa kontunuowanie są w kształcie kierownicy, gdzie powrócono do klasycznego poziomego podziału, stosowanego w najsławniejszych modelach Vespa. Główne elementy sterujące na kierownicy zostały umieszczone na chromowanych „makietach”, które wydają się być oddzielone od reszty (również z estetycznego punktu widzenia). Jest to wyraźnie nawiązanie do najbardziej klasycznych modeli, w których po lewej stronie kierownicy znajdowała się rękojeść zmiany biegów i sprzęgła.

Elektroniczny wyświetlacz wykorzystuje najnowszą technologię, ale zachowuje trapezoidalny kształt klasycznej tablicy instrumentów Vespa. Reflektor okala chromowana ramka, jeden z najbardziej charakterystycznych elementów stylistycznych skutera Vespa, natomiast tylne światło korzysta z technologii LED.

Płaskie, dwuosobowe siodełko jest wygodnie i praktyczne, a jego podwójny szew jest typowy dla eleganckich, włoskich wyrobów skórzanych. Tylną część siodełka otacza wytrzymały i niezawodny rurowy chromowany uchwyt dla pasażera, który w modelu Vespa Sprint przybrał kwadratowy kształt bardziej pasujący do sportowego charakteru skutera.

Kolory Vespa Sprint są nawiązaniem do tradycji Vespa. Do trzech klasycznych kolorów Montebianco (biały), Rosso Dragon (czerwony) i Nero Lucido (czarny) dołączyły dwie nowe silne barwy Blu Gaiola (niebieski) i Giallo Positano (żółty). Wszystkie kolory współgrają czarnym pokryciem siodełka.

batch_054 Vespa SprintTechnika – doskonała technologia konstrukcyjna

Samonośne nadwozie z blach tłoczonych jest elementem wyróżniającym skuter Vespa spośród innych skuterów na świecie. Rama Vespa Sprint jest całkowicie nowa, chociaż zachowuje unikalną filozofię konstrukcyjną. Jest wykonana ze spawanych tłoczonych elementów metalowych. Proces spawania odbywa się na nowej w pełni zautomatyzowanej linii produkcyjnej, zapewnianiającej najwyższe standardy jakości i precyzji.

Staranne zaprojektowanie różnych elementów ramy pozwoliło na uzyskanie poziomów sztywności jakich wcześniej nie osiągnięto, bez jednoczesnego niekorzystnego obciążania konstrukcji. W porównaniu do Vespa LX i Vespa S, sztywność główki ramy zwiększono o 36%, natomiast odporność na skręcanie o 154%.

Korzyści są odczuwalne w bezpieczeństwie i przyjemności z jazdy na drodze, w czasie której można odkryć dynamiczne walory skutera Vespa oraz wyjątkową stabilność, łatwość manewrowania i obsługi.
Nowa konstrukcja ramy umożliwiła przeniesienie akumulatora do centralnego tunelu podestu. Dzięki temu zwiększono ilość dostępnego miejsca na kask i inne przedmioty w schowku pod siodełkiem. Schowek na kask nie ma żadnych wkrętów i mocowań, wystarczy go wyjąć, aby uzyskać szybki dostęp do części mechanicznych.

Nowy system mocowania silnika redukujący wibracje

Mocowanie silnika do ramy wykonano za pomocą systemu wahaczy o dwóch stopniach swobody (w poprzednich wersjach tylko o jednym) z podwójnym zderzakiem gumowym. Efektem jest znaczne zmniejszenie wibracji odczuwanych przez kierowcę w miejscach kontaktu, takich jak siodełko, manetki kierownicy i podest.

Nowe przednie zawieszenie

Pomimo utrzymania klasycznego zawieszenia z jednostronnym wahaczem, typowego dla skuterów Vespa, w nowym modelu Sprint całkowicie je przeprojektowano redukując tarcie. Amortyzator jest połączony zawiasowo z aluminiową piastą przedniego koła, natomiast poprzednio zamontowany był za pomocą dwóch śrub. Dla kierowcy ta innowacja techniczna oznacza większy komfort i płynność jazdy.

Zwiększenie płynności zawieszenia zwiększa komfort jazdy, a także zdolność absorpcji nierówności na drodze, dzięki czemu kierowca ich nie odczuwa.

Nowe silniki

Vespa Sprint jest dostępna w dwóch pojemnościach i trzech wersjach silnikowych: dwóch o pojemności 50 cm3 (dwusuwowy i czterosuwowy) i jednej o pojemności 125 cm3 – z trzyzaworowym rozrządem, która reprezentuje najwyższy poziom zaawansowanej technologii, wydajności oraz minimalny poziom zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń.

Ten jednocylindrowy, czterosuwowy chłodzony powietrzem silnik, z pojedynczym wałkiem rozrządu w głowicy z 3 zaworami (2 ssącymi i 1 wydechowym) i elektronicznym wtryskiem paliwa został opracowany i skonstruowany w zakładach Piaggio we włoskiej miejscowości Pontedera, jednym z najlepszych na świecie centrum badań i rozwoju, z zamiarem zwiększenia osiągów i zmniejszenia zużycia paliwa oraz emisji spalin. W celu polepszenia osiągów przeprowadzono dokładne prace badawcze nad redukcją tarcia i polepszeniem dynamiki płynów.

Nowy wał korbowy o zredukowanej stopie korbowodu i czopach, wałek krzywkowy podparty na łożyskach i dźwigienki zaworowe z rolkami wpłynęły na zmniejszenie tarcia, polepszając osiągi i obniżając zużycie paliwa. Zmieniły się wartości średnicy cylindra i skoku tłoka (odpowiednio zmalały i wzrosły), na korzyść momentu obrotowego oraz szybkiej odpowiedzi na manetkę gazu. W poszukiwaniu najlepszej proporcji między osiągami i zużyciem paliwa, zastosowano układ rozrządu z trzema zaworami, który jest najlepszym i najbardziej skutecznym rozwiązaniem, gdyż polepsza ssanie, zwiększając wydajność silnika w porównaniu do tradycyjnych silników dwuzaworowych. Innowacyjny układ rozrządu pozwala w ten sposób polepszyć ruchy ładunku w cylindrze. Proces spalania został również udoskonalony poprzez nowe położenie świecy zapłonowej jednocześnie zapewniające lepsze chłodzenie wewnętrznych elementów głowicy, a także łatwiejszą konserwację.

Układ chłodzenia stał się przedmiotem wnikliwej analizy, także poprzez symulacje termofluidodynamiczne, skierowane na polepszenie jego wydajności, dając odczuwalne obniżenie poziomu hałasu oraz poboru mocy.

Technologicznie zaawansowany ultranowoczesny system elektronicznego wtrysku paliwa najnowszej generacji został opracowany w Piaggio specjalnie dla najnowszego modelu Vespa Sprint i Vespa Primavera.

Z tak zaawansowanym silnikiem doskonale współpracuje nowy elektryczny rozrusznik z wolnym kołem, bardziej cichy i wydajny. Oprócz tego skalibrowano automatyczną, odśrodkową suchą skrzynię biegów, tak aby zmaksymalizować osiągi i zminimalizować zużycie paliwa na niskich obrotach silnika.

Vespa Sprint jest wyposażona w nowy wariator specjalnie zaprojektowany dla tego modelu, który redukuje ilość obrotów silnika potrzebnych do zmiany przełożenia na wyższe. Dzięki temu zmiana zachodzi przy niższych obrotach, zmniejszając poziom zużycia paliwa i wygodę, lecz nie ograniczając doskonałej zrywności i przyspieszenia, które wyróżniają czterosuwowy silnik o dużym skoku tłoka. Dodatkowo silnik 3V ma również tę istotną zaletę, że waży mniej w porównaniu z silnikiem 2V.

Wyjątkowo niskie zużycie paliwa (przy średniej prędkości 50 km/h pojazd na jednym litrze pokonuje aż do 64 km) oraz długi okres pomiędzy planowymi przeglądami (co 10.000 km) sprawiają, że koszty utrzymania są bardzo niskie.

Vespa Sprint zwraca się również w stronę młodych, którzy na swoim pierwszym skuterze Vespa poszukują wolności. Dla najmłodszych miłośników skuterów Vespa, nowy Sprint oferuje do wyboru dwa silniki o pojemności 50 cm3, zrywny i dynamiczny silnik dwusuwowy oraz nowoczesny i zaawansowany czterosuwowy, z czterozaworowym rozrządem.

Dwusuwowy silnik 50 cm3 z serii Hi-Per2 jest przeznaczony dla odbiorców, którzy poszukują błyskotliwych osiągów, idealnych do szybkiego poruszania się w środowisku miejskim. Czterosuwowy silnik o tej samej pojemności wyróżnia się nowoczesnym czterozaworowym rozrządem umożliwiającym dynamiczne przyspieszenia. Jest to najmocniejszy silnik czterosuwowy na rynku, o pojemności 50 cm3 o mocy 4,35 KM, wyzwalanej w sposób bardzo liniowy, przy jednoczesnym bardzo ograniczonym zużyciu paliwa i emisji spalin.

Dwie wersje Vespa Sprint z silnikiem o pojemności 50 cm3 cm kontynuują tradycję rozpoczętą w latach 60-tych przez legendarne modele „Vespino” o małej pojemności silnika, które stały się stały ulubionym środkiem transportu młodzieży.

Akcesoria Vespa Sprint

Nowa Vespa Sprint oferuje szeroką gamę akcesoriów pozwalającą dostosować pojazd do własnych potrzeb i osiągnąć najwyższy komfort jazdy.

Koła o średnicy 12 ” montowane w Vespa Sprint (największe kiedykolwiek montowane w „małych” modelach Vespa) mogą być zamienione na piękne obręcze ze stopu aluminium, z czarnym wykończeniem, które dodatkowo podkreślają agresywny i sportowy charakter nowego Vespa.

Dedykowany kufer bagażowy lakierowany w całości w kolorze pojazdu, został wzbogacony chromowanym logo Vespa na pokrywie i może pomieścić kask integralny. Kufer dostępny jest również z oparciem zwiększającym wygodę pasażera. Chromowany wspornik umożliwiający zamontowanie kufra może służyć także jako bagażnik.

Maksymalna ochrona jest zapewniona przez wysokiej jakości owiewkę wykonaną z odpornego na zarysowania metakrylanu, oznaczoną logo Vespa. Mocowania owiewki są wykończone w jasnym kolorze podobnie jak inne detale stylistyczne. Vespa Sprint może zostać również wyposażona w niewielką owiewkę z przydymianą lub przezroczystą szybą, która z elegancją ale i zdecydowanie sportowym charakterem uzupełnia design pojazdu.

Chromowane bagażniki – przedni i tylny, są jednym z najbardziej klasycznych akcesoriów i jednocześnie świadectwem duszy wielkiego podróżnika jaką każda Vespa zawsze posiadała. Nowa Vespa Sprint nie jest tu wyjątkiem.

Dedykowana gama akcesoriów zawiera wygodny i łatwy do zamontowania ochraniacz na nogi, który dzięki użyciu termicznych materiałów zapewnia doskonałą ochronę przy złych warunkach atmosferycznych. Ochraniacz wyróżnia się metalowym logo Vespa i gwarantuje stabilność nawet przy dużych prędkościach. Pokrowiec na siodełko i zabezpieczenie przeciw kradzieżowe są zintegrowane z pokrowcem.

W linii akcesoriów dostępne są także: wewnętrzna torba do kufra bagażowego, wygodna nóżka boczna, wykonana z lakierowanej na czarno stali, która ułatwia parkowanie oraz pokrowiec na skuter z logo Vespa i przewidzianym miejscem pozwalającym na przykrycie ewentualnych akcesoriów.

Do skutera Vespa Sprint przewidziano też alarm elektroniczny z dedykowanym okablowaniem oraz mechaniczne zabezpieczenie przeciw kradzieżowe kierownica-siodełko.

Nowa gama kasków Vespa

W gamie akcesoriów Vespa Sprint dostępny jest szeroki wybór kasków o nowoczesnym
i atrakcyjnym designie, wzbogaconych legendarnym logo Vespa. Od najbardziej tradycyjnych kasków Visor, dostępnych w kolorach pasujących do kolorystyki skutera, poprzez podkreślające elegancję i styl Visor Steel o innowacyjnym designie oraz Visor Black o zdecydowanie sportowym charakterze i wykończeniu w eleganckiej matowej czerni.

Wszystkie kaski Vespa są “made in Italy”, wkładka wykonana jest z innowacyjnej, oddychającej tkaniny 3D. Kaski są dostępne w 5 rozmiarach.

Vespa Sprint to styl życia – Vespa Store

Vespa to najbardziej rozpowszechniony i kochany jednoślad na świecie. To legenda zbudowana dzięki przewadze technologicznej i elegancji, która z czasem przekształciła się w symbol stylu życia związanego z wolnością i młodością.

Vespa prezentuje kolekcję odzieży z najlepszych, najwyższej jakości tkanin, które doskonale podsumowują świeży i lekko „snobistyczny” styl Vespa: T-shirty z ekskluzywnymi nadrukami, w wersjach dla kobiet (z żywymi kwiatowymi nadrukami lub nadrukami w stylu kamuflaż oraz pasującą stylistycznie chustą ) oraz mężczyzn (nadruk tarczy strzeleckiej). Linię odzieży Vespa dopełnia klasyczna, ponadczasowa kurtka typu Bomber.

Na szczególną uwagę zasługuje oryginalna, okrągła torba „Round Bag” która umieszczona pionowo na podeście (tak jak koło zapasowe w historycznych skuterach) zwiększa funkcjonalność i dodaje niepowtarzalny stylistyczny akcent Vespa.

Wszystkie akcesoria i dodatki w stylu Vespa są dostępne na stronie internetowej. Na VESPA.COM stronie kontaktowej dla fanów Vespa na całym świecie, dostępny jest sklep Vespa Store. Przestrzeń internetowa, która oferuje wszystkie kolekcje odzieży Vespa, a także gadżety i akcesoria, stworzone i zaprojektowane w oparciu o najbardziej klasyczną ikonografię Vespa, dostępna jest dla wszystkich, którzy chcą żyć w stylu Vespa, nosić tą samą nieformalną elegancję, otaczać się przedmiotami o szlachetnych ponadczasowych formach.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%