Sprzedaż motocykli i motorowerów w Polsce w 2021 roku: zobacz oficjalne dane

Słabo, ale stabilnie?

W skrócie
  • Znamy wyniki pierwszych rejestracji nowych i używanych motocykli i motorowerów w Polsce w 2021 roku
  • Co wpłynęło na spadek w stosunku do 2020 roku?
  • Czy w Polsce sprzedaje się coraz więcej nowych motocykli i motorowerów?

W grudniu 2021 roku zarejestrowano 2 343 nowe jednoślady. Jest to o 3 363 sztuk mniej niż przed rokiem (-58,9%), oraz o 940 sztuk więcej niż przed dwoma laty (+67%). A jaki był cały rok 2021 pod kątem sprzedaży nowych i używanych motocykli i motorowerów? Znamy już oficjalne dane.

Rynek motocyklowy w Polsce ciągle boryka się z dużą wrażliwością na czynniki zewnętrzne. Wystarczą niewielkie zawirowania i to nie tylko w sferze gospodarczej, by szybko znalazły swe odbicie w wynikach rejestracji pojazdów. Gdy trafi się taka anomalia jak pandemiczny lockdown, to ropiero robi się nieprzywidywalnie. Rok 2020, pomimo utrudnień, na które nikt nie był gotowy, został zamknięty na poziomie, którego na wiosnę chyba nikt się nie mógł spodziewać.

Rejestracje motocykli i motorowerów 2021: lekki spadek

W roku 2021 trendy okazały się w pewnym sensie odwrotne. Ładnie zamknięty marzec oraz miesiące od kwietnia do czerwca włącznie które zanotowały wyniki rejestracji na poziomie ponad 10 tysięcy pojazdów każdy, sprawiły, że sytuacja wróciła do normy sprzed lockdownu. To znów wiosna stała się motorem napędowym branży, a całkiem niezły pod katem sprzedażowym rok zakończyłby się wzrostem r/r gdyby nie grudzień. W grudniu 2021 nastąpiło załamanie sprzedaży jednośladów, co podwójnie odbiło się na statystykach porównawczych 2020/2021, bo w 2020 roku sztucznie zawyżone zostały statystyki. Wszystko przez wymuszone przepisami homologacyjnymi rejestracje niesprzedanych pojazdów. W efekcie różnica w grudniu r/r wynosi aż -58,9%! To z kolei przekłada się na bilans roczny wynoszący -4,2%. Niewielki, ale jednak spadek.

W grudniu 2021 roku zarejestrowano 2 343 nowe jednoślady. Jest to o 3 363 sztuk mniej niż przed rokiem (-58,9%), oraz o 940 sztuk więcej niż przed dwoma laty (+67%). Wysoki spadek w grudniu jest głównie
spowodowany wysoką bazą odniesienia. Pod koniec ubiegłego roku, szczególnie w grudniu, sprzedawcy przygotowywali się do tzw. Końcowej Partii Produkcji związanej z wejściem z dniem 1 stycznia 2021 roku
wymagania normy emisji spalin Euro 5 dla niemal wszystkich pojazdów z kategorii L. Dodatkowo druga połowa 2020 roku była bardzo mocna w wykonaniu jednośladów, które nadrabiały stracony czas w czasie lockdownu.

Przeczytaj też:

Zakaz sprzedaży nowych pojazdów spalinowych do roku 2035. Podpisaliśmy deklarację

Dlatego dotychczasowe miesięczne wyniki z 2021 mimo, że historycznie patrząc i ujmując łącznie całą grupę jednośladów, były na stosunkowo dobrym poziomie, to nie były w stanie doścignąć rezultatów sprzed roku. W grudniu motocykle osiągnęły dobry rezultat, jak na schyłek sezonu: 1 310 rejestracji, nawet mimo tego, że było to ponad dwa razy mniej niż w ubiegłym roku (-1352, -50,8%). Motorowery także miały bardzo dobrą końcówkę sezonu – zarejestrowano 1 033 sztuk (-66,1%, -2011 sztuki r/r). Porównanie z rokiem ubiegłym wypada słabo z powodów wymienionych wyżej, jednak historycznie jest to bardzo wysoki wynik grudnia. Cały 2021 roku zamknął się dla całej grupy jednośladów na minusie w porównaniu z 2020r. -14,6% (-5 866 sztuk). Łącznie przybyło ich 34 289 szt. W porównaniu z rokiem 2019 zarejestrowano o 10,4% jednośladów mniej (-3 985 sztuk). W ogólnej liczbie jednośladów prawie 2/3 to motocykle: 21 579 szt. (-1,1% r/r). Motorowerów przybyło 12 710 (-30,7%).

Używane jednoślady. Sprzedaż motocykli i motorowerów w Polsce w 2021

W grudniu br. liczba rejestracji używanych, sprowadzanych zza granicy, jednośladów wyniosła 3 193 sztuki. Jest to 11,3% mniej niż przed rokiem i 2,4% więcej niż przed dwoma laty. Zdecydowanie większy udział w tej części rynku mają zwyczajowo motocykle. W grudniu stanowiły one 84% wszystkich rejestracji, a sprowadzono ich 2 673, czyli 13,4% mniej niż przed rokiem i 5,1% mniej niż dwa lata wcześniej. Używanych motorowerów w ostatnim miesiącu przybyło 520 szt. Było to o 8 sztuk więcej niż przed rokiem oraz 63 sztuk więcej niż przed dwoma laty.

W całym 2021 roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 70 688 używanych jednośladów (+1,7% r/r), w tym 60 374 (+0,4%) motocykli i 10 314 (+10,6% r/r) motorowerów. Łącznie od początku roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 104 977 jednośladów. Nowe pojazdy stanowiły niecałe 33% tej liczby.

W grudniu 2021 roku zarejestrowano 1 310 nowych motocykli, czyli 1352 sztuki mniej niż przed rokiem. Jest to czwarty najwyższy rezultat tego miesiąca od 2005r. Wyższe rezultaty odnotowano w 2016r, 2010r i 2015r, kiedy zarejestrowano odpowiednio: 5,2; 2,7 i 2,0 tys. szt. Od początku roku zarejestrowano 21 579 nowych motocykli, czyli o 1,1% mniej niż przed rokiem (-236 szt.).

Sprzedaż motocykli i motorowerów 2021: ranking marek i segmentów

W całym 2021 roku najwięcej zarejestrowało się motocykli HONDY, która zdecydowanie prowadzi w rankingu najpopularniejszych marek. Z wynikiem 3 655 sztuk ma prawie 17% udział w rynku i wyprzedza drugą markę YAMAHA aż o 1 274 sztuk, czyli o więcej niż zarejestrował piąty w rankingu JUNAK (1 098). HONDA poprawiła swój ubiegłoroczny rezultat o niemal 46%. YAMAHA, która zajmuje drugie miejsce z liczbą 2 381 rejestracji – obniżyła nieznacznie swoją sprzedaż o (-4,8%; -120 szt.) w porównaniu z 2020r. Na trzecim miejscu znajduje się teraz BMW (2 286), któremu brakuje do drugiego miejsca 95 pojazdów. BMW podobnie jak lider ma wysoką dynamikę, poprawił swój ubiegłoroczny rezultat o 30,2%. Pierwsze trzy marki zajmują 39% rynku, podczas gdy rok wcześniej o tej porze 35%.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Pojemności silnika:

W całym 2021 roku 42,2% nowych rejestracji stanowiły motocykle z silnikami do 125 cm3 (9 097 sztuk), a 27,9% (6 027 szt.) stanowiły motocykle o pojemnościach ponad 750 cm3. To co pomiędzy, stanowi 28,7%
rynku. Udział motocykli elektrycznych to 1,3% rynku (272 sztuki). Dynamika sprzedaży jest jednak wyższa w przypadku motocykli cięższych. Zarówno 125ki jak i grupa 125-250 zanotowały spadki. Odpowiednio 20,4% i 51,9%. Natomiast grupy 250-500, 500-750 i 750+ zaprezentowały duże, dwucyfrowe wzrosty, odpowiednio 23%, 26,8% i 22,2%. Liczba rejestracji motocykli elektrycznych podwoiła się w tym czasie (+110,9% r/r). Liderem sprzedaży w kategorii do 125 cm3 jest HONDA (1 467 szt., +35,5% r/r), a w kategorii ponad 750 cm3 liderem niezmiennie jest BMW (2 018 szt. +34,5%). W sprzedaży pojazdów elektrycznych przewodzi SUPER SOCO (50 sztuk).

Przeczytaj również:

Wyniki sprzedaży jednośladów w 2020 roku. Branża w szoku!

Segmenty funkcjonalne:

W 2021 roku najpopularniejsze, tak jak przed rokiem, były motocykle z segmentu STREET (6 821 szt., -11%). Liderem w tym segmencie jest ROMET MOTORS (1 125 sztuki). Kolejne pod względem popularności były ON/OFFy (4 810 szt.; +11,6%). Tutaj liderem jest BMW (1 280 szt.). Udział STREETów w ogólnej liczbie motocykli wynosi 31,6% a ON/OFFów 22,3%. W następnej kolejności uwagę przyciągają BIG SCOOTERY, które zajmują 20,8% rynku (4 498 szt.) po wzroście o 6,4%. Tutaj liderem jest HONDA (1 400 szt.). Spośród trzech najpopularniejszych kategorii najwyższą dynamikę mają ON/OFFy, które zanotowały wzrost o 19,6% r/r i wzmocniły udział o 2,5 pkt. proc. Za nimi BIG SCOOTERy (+6,4%). Wolumenowe STREETy straciły w stosunku do ubiegłego roku 11%. Ich udział zmniejszył się o 3,5 pkt. proc. ale utrzymują zdecydowanie pierwszą pozycję. BIG SCOOTERy wzmocniły udział o 1,5 pkt. proc.

Sprzedaż motocykli i motorowerów w Polsce w 2021: Rejestracje motocykli używanych

W grudniu 2021 roku zarejestrowano 2 673 sprowadzonych zza granicy używanych motocykli. Jest to wynik o 13,4% (415 szt.) niższy niż przed rokiem oraz 5,1% niższy niż w grudniu 2019. Łącznie w 2021 roku przybyło 60 374 używanych motocykli, o 0,4% więcej niż przed rokiem. Najwięcej sprowadzono motocykli marek HONDA (13 580) i YAMAHA (11 234). A następnie SUZUKI (6 810). W pierwszej piątce mieszczą się jeszcze KAWASAKI (4 125) i HARLEY-DAVIDSON (3 944). BMW (3 837) jest tuż za Harleyem. W całym roku sprowadzono 23 motocykle elektryczne, tyle samo co rok wcześniej.

MOTOROWERY

Rejestracje nowych motorowerów w grudniu osiągnęły poziom 1 033 sztuk, tj. mniej o 66,1% (-2 011 sztuki) niż przed rokiem. Był to jednak stosunkowo wysoki rezultat w historii. W ostatnich latach wyższe rezultaty były tylko wtedy kiedy sprzedawcy przygotowywali się do końcowej partii produkcji, jak to miało miejsce w roku ubiegłym. Wynik grudnia był wyższy od tego w listopadzie o 54%. Przyczyniła się do tego głównie wysoka sprzedaż trzech marek, które w grudniu podbiły swoje wyniki. W całym 2021 roku zarejestrowano 12 710 nowych motorowerów, czyli o 30,7% mniej niż przed rokiem i 33,7% mniej niż w 2019 roku. Jest to najniższy odnotowany przez nas rezultat (od 2005 roku). Motorowery mają tendencję spadkową już od 2009 roku, a powiększenie dostępności motocykli do 125cm3 dla większej grupy kierowców w 2014 tylko ten trend pogłębiły.

Przeczytaj też:

Co dalej z motocyklami? Sprawdziliśmy sprzedaż jednośladów w Europie. Wyniki są porażające!

Ranking marek w odniesieniu do sprzedaży

Najwięcej motorowerów w całym 2021 roku sprzedał ROMET MOTORS: 2 581 szt. (-38,1% r/r). Następny jest JUNAK (1 870 szt., -55,4%), a za nim BARTON (1 088 szt., -36,6%). W ogólnej liczbie motorowerów znajduje się 2 829 pojazdów elektrycznych (+12,4% r/r). Elektryki stanowią już ponad 22,3% całego rynku motorowerów. Pierwsze rejestracje motorowerów używanych sprowadzanych zza granicy. W grudniu zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 520 używanych motorowerów. Było to o 8 sztuk więcej niż w 2020 roku i 45 sztuk więcej niż w 2019 roku. Łącznie, w 2021 roku, przybyło 10 314 sztuk (+10,6%) sprowadzonych motorowerów, w tym najwięcej PEUGEOTÓW (1 476 szt., -4,7%), które zajmują niemal 14,3% tej części rynku. Za nimi chętnie są też sprowadzane ROMET (946) PIAGGIO (913), KYMCO (714) i YAMAHA (681). Od początku roku zarejestrowano 372 używanych motorowerów elektrycznych, ponad 3,8 razy więcej niż przed rokiem.

 

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button